beantwoord

NS abonnement buitenlands adres/rekeningnummer

• 22 mei 2017
  • 8 reacties
  • 689 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo,

mijn vriendin reist bijna wekelijks in het weekend vanuit Duitsland naar Nederland, het zou voor haar dus voordeliger zijn om een Weekend-Vrij abonnement af te sluiten.

Toen ik net de klantenservice belde werd mij verteld dat het niet mogelijk is om een abonnement af te sluiten op een Duits adres en met een Duits rekening nummer. Nou is dat adres nog wel op te lossen maar het zou fijn zijn als het via haar rekeningnummer te betalen is.

Maar nu lees ik dit op het forum hier:

Voor meelezers: Je kan altijd met een IBAN binnen de Europese zone een abonnement bestellen - via NS Klantenservice, mits je al in het bezit bent van een persoonlijke ov-chipkaart. Die bestel je via het ov-chipbedrijf.

Dit zou betekenen dat het dus wel mogelijk is om met haar rekeningnummer(IBAN) een abonnement af te sluiten, nu vraag ik me dus af wat klopt aangezien dat wat anders is dan mij verteld werd aan de telefoon.

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door Chiel NS 22 mei 2017, 17:01

Goedemiddag Veder, welkom op het forum.

Het lijkt erop dat je helaas niet direct de juiste informatie hebt gekregen. Het is mogelijk om een abonnement te bestellen op een buitenlands IBAN nummer en adres, maar daarvoor is het dan wél belangrijk dat je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Die kunnen we namelijk niet voor je regelen in het buitenland. Je kan deze bestellen op www.ov-chipkaart.nl en die heb je binnen 3 dagen in huis, en dan kan je vervolgens telefonisch een abonnement bestellen. Dat abonnement kan dan over 10 dagen in gaan.

Ik heb misschien een makkelijkere optie voor je. Je zou namelijk ook de bestelling via onze webshop een bestelling kunnen plaatsen met een Nederlands adres en rekeningnummer. Dan kan je later even contact opnemen om het rekeningnummer en adres aan te laten passen. Als jij het geen probleem vindt om de eerste betaling voor te schieten aan je vriendin, is dat misschien de makkelijkste oplossing.
Bekijk origineel

8 reacties

Het lijkt erop dat je helaas niet direct de juiste informatie hebt gekregen. Het is mogelijk om een abonnement te bestellen op een buitenlands IBAN nummer en adres, maar daarvoor is het dan wél belangrijk dat je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt. Die kunnen we namelijk niet voor je regelen in het buitenland. Je kan deze bestellen op www.ov-chipkaart.nl en die heb je binnen 3 dagen in huis, en dan kan je vervolgens telefonisch een abonnement bestellen. Dat abonnement kan dan over 10 dagen in gaan.

Ik heb misschien een makkelijkere optie voor je. Je zou namelijk ook de bestelling via onze webshop een bestelling kunnen plaatsen met een Nederlands adres en rekeningnummer. Dan kan je later even contact opnemen om het rekeningnummer en adres aan te laten passen. Als jij het geen probleem vindt om de eerste betaling voor te schieten aan je vriendin, is dat misschien de makkelijkste oplossing.
Reputatie 4
Chiel is me net voor.

Nog een aanvulling: mocht je vriendin automatisch opladen op haar kaart willen zetten, dan kan ze dat doen met het Engelstalige formulier op de website van OV-chipkaart (het Nederlandse formulier accepteert alleen Nederlandse IBANs en de online-aanvraag kan alleen voltooid worden met iDEAL).

https://www.ov-chipkaart.nl/travel-with-automatic-reloading.htm
Super, enorm bedankt voor je snelle antwoord! Hier kunnen we wat mee. We gaan even overleggen wat de handigste optie is voor ons :)

Nog een kleine toevoeging, mocht je voor optie 2 kiezen. Zet het abonnement wel meteen op de juiste naam, dat is namelijk later niet meer aan te passen 🙂
Begrijp ik het goed? Eerst organiseer ik een persoonlijke OV chipkaart en dan kan ik bij de NS online tickets kopen en met mijn buitenlandse rekening betalen? Maar die OV chipkaart kan ik niet met mijn Spaanse debit of creditcards opladen?
Ik heb al een persoonlijke chipkaart met NS Flex. Ik wil mijn Nederlandse IBAN wijzigen in mijn Duitse IBAN. Is dat ook mogelijk? Het lijkt wel dat de tegenstrijdige antwoorden door elkaar heen om voorrang strijden; via de telefoon heb ik begrepen dat dat itt Europese wetgeving nog niet kan en geen prioriteit heeft. Kan het dan toch? Kwestie van in het ergste geval een databaseveld groter maken en handmatig nieuwe nummer invullen lijkt me. Is me vanmiddag bij KPN ook gelukt.
Ik heb al een persoonlijke chipkaart met NS Flex. Ik wil mijn Nederlandse IBAN wijzigen in mijn Duitse IBAN. Is dat ook mogelijk?
Het wijzigen van een rekeningnummer naar een buitenlandse IBAN voor Flex lukt alleen via de klantenservice. Ik stel voor dat je dit via Facebook Messenger of Twitter probeert. De chat was voor mij niet de goede weg.

Als het zo niet lukt, kan je hier dan iets laten weten? Een tijdje geleden heeft een moderator me geholpen met het wijzigen van mijn Belgische IBAN naar een andere Belgische IBAN. Dit is (uiteindelijk) gelukt. Ik weet niet waarom het zo lang duurde. Ik vrees dat er bij mijn bank ook iets niet goed zat.
^GV en ^JP hadden eerder al via Twitter beweerd dat het niet kon, net als de telefonische helpdesk. Laatstgenoemde zelfs na overleg met 'de afdeling'. Zojuist heeft ^SG het in een keer doorgezet, dus het kon kennelijk toch. Moest ook wel, het is wettelijk verplicht...

Reageer