beantwoord

NS abonnement kopen met buitenlandse IBAN

Beste NS, ik zou graag een NS weekend abonnement nemen. Zelf bezit ik geen Ideal en enkel een Belgische bankrekening. Hoe kan ik hiermee dit abonnement kopen?
mvg Leen
icon

Beste antwoord door Inge NS 15 augustus 2014, 18:25

Welkom op het forum leen93!

Met het oog op de volledige overgang naar IBAN is het sinds kort mogelijk voor buitenlandse klanten om via onze klantenservice alle nieuwe abonnementen te bestellen als zij in het bezit zijn van een IBAN van één van de 32 SEPA-landen. Om als buitenlandse klant een abonnement te kunnen bestellen, dien je al in het bezit te zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. We kunnen het abonnement niet i.c.m. een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart voor je bestellen. Alleen klanten uit België, Luxemburg en Duitsland kunnen een persoonlijke OV-chipkaart bestellen via ov-chipkaart.nl. Verder werken we inderdaad zoals eerder aangegeven aan meerdere betaalmogelijkheden voor het bestellen van een abonnement via de webshop.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Bekijk origineel

18 reacties

Uw vraag impliceert dat het mogelijk is, maar dat is niet het geval.

Buitenlander is voor NS synoniem aan toerist en toeristen hebben geen behoefte aan treinabonnementen, zo is de redenering. Er schijnt wel gewerkt te worden aan andere betaalmogelijkheden, maar de deadline van 1 augustus om betalingen uit de hele EU te accepteren heeft NS niet gehaald. Het is zelfs pas recent dat er niet alleen op een handjevol grotere stations met een credit card betaald kan worden.
Reputatie 7
Badge +4
Europa is over op IBAN maar NS nog niet kennelijk NS had dit al lang voor elkaar moeten hebben. Op een ander vlak is er vooruitgang, want het is nu mogelijk in de meeste gevallen met een credicard te betalen. Online zou dat toch niet zo moeilijk moeten zijn, het kan bij de meeste kleine Internetbedrijfjes. Ideal, creditcard en de variant Paypal zou toch niet teveel gevraagd moeten zijn.
ik studeer voor 2 jaar in Nederland, ben ik dan een toerist? Naar mijn gevoel kan ik dan echt wel aanspraak maken op een treinabonnement
Maar met creditcard een abonnement kopen is nog niet mogelijk? Zelfs al heb je een adres in Nederland
Inderdaad. Het voordeligst is waarschijnlijk om een Nederlandse bankrekening te openen (dat is dikwijls zelfs kosteloos voor studenten), speciaal om een NS-abonnement aan te kunnen schaffen, in plaats van met losse vervoerbewijzen te reizen.
Reputatie 7
Badge +4
Het is in de praktijk alleen mogelijk als je iemand kent waar je de iDeal van mag gebruiken en dat is natuurlijk lastig. Wat Pepe zegt, een Nederlandse bankrekeing openen kan ook. Natuurlijk kunt u aanspraak op een abonnement maken, ik kan dat ook in veel gevallen in België, sterker nog, ik heb er een.
Welkom op het forum leen93!

Met het oog op de volledige overgang naar IBAN is het sinds kort mogelijk voor buitenlandse klanten om via onze klantenservice alle nieuwe abonnementen te bestellen als zij in het bezit zijn van een IBAN van één van de 32 SEPA-landen. Om als buitenlandse klant een abonnement te kunnen bestellen, dien je al in het bezit te zijn van een persoonlijke OV-chipkaart. We kunnen het abonnement niet i.c.m. een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart voor je bestellen. Alleen klanten uit België, Luxemburg en Duitsland kunnen een persoonlijke OV-chipkaart bestellen via ov-chipkaart.nl. Verder werken we inderdaad zoals eerder aangegeven aan meerdere betaalmogelijkheden voor het bestellen van een abonnement via de webshop.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen en de titel aangepast om de vindbaarheid te vergroten.
Reputatie 7
Badge +4
Kijk, Inge, dat is goed nieuws, zo ken ik je weer!:D
Maar kan het abonnement nu opeens wel op een willekeurige persoonlijke chipkaart worden gezet ?
Reputatie 7
Badge +4
Als je een abonnement afsluit, kun je nu ook je nummer opgeven van je bestaande persoonlijke ov-chipkaart en na een uur staat het klaar. Al zullen veel mensen het makkelijk/goedkoper vinden om bij een eerste bestelling van een abo de gratis chipkaart er bij te krijgen. Als je meerdere persoonlijke chipkaarten hebt is het nog niet willekeurig want het nieuwe abo mag niet conflicteren met een bestaand abo op een kaart.
Helemaal eens met Thom (#8). :D
Ik lees wel op de NS-website dat het alleen mogelijk is via de telefonische klantenservice, dus niet bijvoorbeeld bij een servicebalie, die kunnen alleen advies geven. (Wat vermoedelijk inhoudt: "Bel de telefonische klantenservice.")

@macca728
Dat kon al. Een abonnement kan alleen niet verplaatst worden van de ene naar de andere persoonlijke OV-chipkaart.
Ah ok.
Reputatie 4
Badge
Dan rest nu nog de vraag waarom je bij gebruik van een buitenlandse rekening de gratis chipkaart door de neus geboord wordt. Al is dat maar anderhalve euro per jaar. 😛
Dan rest nu nog de vraag waarom je bij gebruik van een buitenlandse rekening de gratis chipkaart door de neus geboord wordt. Al is dat maar anderhalve euro per jaar. :P

De NS wenst niet op te draaien voor de verzendkosten van de persoonlijke OV-Chipkaart.
Via de klantenservice kunnen we geen abonnement i.c.m. een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart voor je bestellen, aangezien wij in het systeem geen pasfoto voor je kunnen uploaden. Dit kan je alleen zelf doen via de webshop. Vandaar dat buitenlandse klanten die niet kunnen betalen via iDeal, voorlopig nog een persoonlijke OV-chipkaart dienen aan te vragen via de klantenservice van OV-chipkaart.
Reputatie 4
Aangezien dit topic meer dan twee jaar oud is vroeg ik me af of het nog steeds beleid is van NS om klanten met een buitenlandse IBAN uit een van de SEPA-landen eerst zelf een persoonlijke OV-chipkaart te laten kopen voordat ze een abonnement kunnen bestellen. Dit was inderdaad nog het beleid toen mijn Duitse vriendin rond oktober 2015 een Dal Voordeelabonnement wilde aanschaffen. Die hebben we uiteindelijk op mijn Nederlandse IBAN aangevraagd om gedoe te voorkomen, maar deze oplossing is niet voor iedere Unie/EER-burger die in Nederland woont beschikbaar.
Dit is inderdaad nog hetzelfde, Maarten86.
Dat schiet lekker op dan. Vijf jaar vertraging. Zo bont heeft NS het op het spoor gelukkig niet gemaakt.

Reageer