beantwoord

NS abonnement overzetten op een andere OV-chipkaart

• 30 juli 2014
  • 27 reacties
  • 19747 Bekeken

Ik wil mijn davoordeel abonnement overzetten van de ene ov-chipkaart naar een andere (persoonlijke) ov-chipkaart, hoe doe ik dit?
icon

Beste antwoord door Inge NS 30 juli 2014, 13:26

Welkom op het forum Fritzz!

Wij kunnen alleen tijdelijk voor 3 weken je abonnement overzetten op een andere bestaande OV-chipkaart. Als je kaart verloren of gestolen is, kan je een vervangende kaart aanvragen via Mijn OV-chipkaart. Als je kaart defect is, kan je via een formulier een nieuwe kaart aanvragen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Bekijk origineel

27 reacties

Welkom op het forum Fritzz!

Wij kunnen alleen tijdelijk voor 3 weken je abonnement overzetten op een andere bestaande OV-chipkaart. Als je kaart verloren of gestolen is, kan je een vervangende kaart aanvragen via Mijn OV-chipkaart. Als je kaart defect is, kan je via een formulier een nieuwe kaart aanvragen.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je vraag het beste tot zijn recht.
Ik begrijp het antwoord niet echt. Waarom is het wel mogelijk om het abonnement voor drie weken over te zetten, maar niet tot het einde van het abonnement? Of zijn daar principiële bezwaren tegen?
Dan kunnen ze geen 11,50 vangen.....
Ik ben benieuwd naar het antwoord waarom je een abonnement wel voor 3 weken zou kunnen overzetten, maar niet tot het einde van het abonnement..
Wat een vreemd gebaar van NS naar zijn klanten. Ik heb ook extra mijn kaart verlengd, omdat er een dalurenabonnement op staat en ik dan niet altijd met de auto hoef. Zonder deze kaart ben je helemaal een fortuin kwijt. Is er geen mogelijkheid hierover contact op te nemen met NS? In het kader van klanttevredenheid zou dit toch wel een aandachtspunt zijn.
Er iets meer mis met dit antwoord van ns. Het is geen antwoord op zelfs een dagelijkse, dus voor te bereiden vraag. Mensen kopen abonnementen zoals kidsfree hoe zetten ze die wel over op hun nieuwe kaart? Zij moeten deze namelijk verplicht vervangen. Ook als de voorkant is beschadigd en de kaart door veel gebruik niet meer goed je foto en gegevens toont. Dan koop je voor de conducteurs een nieuwe, want zij vinden dat je gegevens ondanks dat deze wel te lezen zijn op je scan ook op je pas zichtbaar moet zijn. Dat is dan geen defecte kaart. Etc. En dan? Hoe zet je kinderen hun kidsfree over? Of je eigen abonnement? Misschien als het antwoord is er is helemaal niets aan te doen u moet alles opnieuw kopen, zou iemand binnen ns er iets op kunnen bedenken.... Dat zou fijn zijn. Nu loopt men tegen een duur muurtje op!
Badge +3
Er zit verschil in het aanvragen van een nieuwe kaart en het aanvragen van een vervangende kaart. Als u een vervangende kaart aanvraagt, worden abonnementen van de oude kaart automatisch overgezet op de kaart die uw oude kaart vervangt.
Wanneer jij een duplicaat bestelt via Trans Link Systems (TLS), dan zorgen zij dat alle producten ook mee worden genomen op de nieuwe kaart. Wanneer wij dit zouden doen (dus een abonnement van kaart A naar kaart 😎, nemen wij in feite deze backoffice werkzaamheden van TLS over. Je zit bovendien ook nog met het stukje veiligheid en controle.

Daarnaast leveren wij al een gratis kaart bij het bestellen van een nieuw abonnement, en wanneer je kaart verloopt zorgen wij ook voor een kosteloze nieuwe kaart (dit is niet altijd het geval, maar wanneer het proces loopt zoals ingeregeld, gebeurt dat wel).

Jullie punten snappen wij echter wel. Een beter idee is om de kosten tussen een nieuwe kaart (7.50) en een duplicaat (11) te verkleinen, maar dat is aan TLS en niet aan ons.
Wanneer jij een duplicaat bestelt via Trans Link Systems (TLS), dan zorgen zij dat alle producten ook mee worden genomen op de nieuwe kaart. Wanneer wij dit zouden doen (dus een abonnement van kaart A naar kaart 😎, nemen wij in feite deze backoffice werkzaamheden van TLS over. Je zit bovendien ook nog met het stukje veiligheid en controle.

Dat snap ik niet zo goed.
Het opladen van een nieuw abonnement op kaart B wordt door jullie gefaciliteerd.
Het verwijderen van een oud abonnement van kaart A wordt door jullie gefaciliteerd.
Maar de combinatie van beide acties zou opeens betekenen dat jullie je in het vaarwater van jullie dochterbedrijf begeven en brengt opeens een stukje veiligheid en controle met zich mee dat er bij de afzonderlijke acties niet is?

Overigens zou NS er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om abonnementhouders bij wie de kaart het na meer dan 1 jaar begeeft gratis een duplicaat te schenken, daarmee zal NS nog steeds aanzienlijk goedkoper uit zijn dan in de oude situatie waarin elke abonnementhouder elk jaar een nieuwe kaart kreeg.
Wat bedoel je met "Het opladen van een nieuw abonnement op kaart B wordt door jullie gefaciliteerd. Het verwijderen van een oud abonnement van kaart A wordt door jullie gefaciliteerd."?

Even voorop: Trans Link is niet ons dochterbedrijf: alle ov bedrijven zijn aandeelhouder van Trans Link. Het is een op zichzelf opererend bedrijf.

Wat betreft die kaart na 1 jaar: dit zal in principe altijd komen door slijtage en betreft niet ons proces, maar dat van Trans Link.
Wat bedoel je met "Het opladen van een nieuw abonnement op kaart B wordt door jullie gefaciliteerd. Het verwijderen van een oud abonnement van kaart A wordt door jullie gefaciliteerd."?

Als ik een NS-abonnement heb op mijn ov-chipkaart (kaart A) en ik wil hier vanaf, dan kan ik dat bij jullie regelen.
Als ik al een ov-chipkaart (kaart 😎 heb en ik wil hier een NS-abonnement op hebben, dan kan ik dat bij jullie regelen.

Het overzetten van een abonnement van kaart A naar kaart B is in principe niet veel meer dan het combineren van bovenstaande acties.

Even voorop: Trans Link is niet ons dochterbedrijf: alle ov bedrijven zijn aandeelhouder van Trans Link.
Dat is onjuist, Trans Link kent nog maar 4 aandeelhouders:
NS (68,8%), GVB (12,5%), RET (12,5%) en HTM (6,25%) (waarbij NS bovendien 49 procent van de aandelen van HTM bezit).

Wat betreft die kaart na 1 jaar: dit zal in principe altijd komen door slijtage en betreft niet ons proces, maar dat van Trans Link.
Als jullie mij voorheen elk jaar een nieuwe kaart konden sturen, dan zou dat nu nog steeds moeten kunnen, ook zonder naar Trans Link te verwijzen.
Hetgeen ik schreef, ik zoals het op dit moment is én hoe wij ons beleid hanteren. Zoals gezegd snap ik de genoemde frustraties, maar wij zien op dit moment geen reden om dit bij ons te beleggen.
De reden is vrij simpel, het is technisch wel mogelijk om een abonnement over te zetten op een andere OV chipkaart, jullie kiezen er zelf voor om dat niet te doen waardoor klanten 3,50 meerkosten hebben.

Om te verwijzen naar een ander bedrijf (waar jullie een meerderheidsaandeel in hebben ook nog) is derhalve erg flauw, omdat het NS beleid is hoe het nu gaat.

Bovendien zetten jullie een abonnement wel tijdelijk op een nieuwe kaart, wat volgens NS de taak van TLS zou moeten zijn. Dit levert 7,50 +11,50 aan kosten op.
Het antwoord van NS slaat werkelijk helemaal nergens op.

NS zegt dat het overzetten van een abonnement op een andere kaart tot de taken van Translink zou behoren en dat zij "zich niet in dat proces zouden willen mengen".

Maar ze kunnen wel exact hetzelfde handelingen, dus zich wel degelijk in dit proces mengen, verrichten voor de duur van 3 weken.

OMG Wat laat de NS zich hier toch weer van zijn beste, lees klantonvriendelijkste, gezicht zien.

Beste NS, stop nu eens een keer met die burocratische prietpraat en LUISTER toch eens wat meer naar je klanten, geef ze gewoon zoiets simpels als hetgeen hier gevraagd wordt. Deze klanten betalen per slot van rekening jullie salaris.

Verstop je nu eens niet achter bureaucratische termen als "beleid" en zeg gewoon "We begrijpen het probleem, dat gaan we direct voor jullie oplossen!"

Maar dat zal wel weer ijdele hoop zijn.
Hoi Sjoerd. Tegen welk probleem loop jij aan? Wat zou je precies verbeterd willen zien?
Welk probleem? Oplossing?
Om te beginnen zou ik niet standaard met de openingszin uit het boekje "klantvriendelijk communiceren" reageren. Het staat namelijk best wel knullig te vragen naar de bekende weg.

Dit hele topic gaat toch over "het probleem" en wat klanten verbeterd willen zien hoef ik toch hopelijk niet echt uit te leggen toch?

Ik zou zeggen, lees dit topic eens door, ik ben er bijna zeker van dat daarna hetgeen verbetering behoeft geheel duidelijk zal worden.
Ik heb dit topic goed gelezen, Sjoerd. Het topic is al wat ouder (bijna een jaar), dus ik ga er vanuit dat je met een reden een eigen bijdrage levert aan het topic. Naar mijn idee is er op alle punten ingegaan. Als jij vindt van niet, hoor ik graag op welke punten je van mij nog een reactie zou willen, en wat je precies verbeterd zou willen zien.

Er wordt hier aangegeven dat klanten de mogelijkheden willen om hun abonnement van kaart A naar kaart B over te zetten. Dat wil je neem ik aan omdat:
- je huidige kaart defect is: je kunt gewoon een duplicaat bestellen via TLS. Dit lijkt mij een duidelijk en werkend proces
- je hebt een nieuwe kaart die je vanaf nu wil gebruiken, omdat de pasfoto beter is, de kaart nieuwer is, er ook een ander product opstaat, etc.: je kiest er zelf voor een nieuwe kaart aan te schaffen, terwijl je er al een hebt. Ik zie zelf niet waarom NS jouw abonnement dan kosteloos moet overzetten.

Er zijn situaties waarbij NS of TLS een fout heeft gemaakt. In dat geval kunnen we via onze IT-afdeling alsnog overgaan tot het overzetten van het product. Dit is iets wat wij alleen bij uitzonderingen doen.

Even ter achtergrond: het regelen van Tijdelijk Reisrecht betreft een vrij eenvoudige handeling die medewerkers van Klantenservice snel kunnen uitvoeren. Het overzetten van een abonnement van kaart A naar kaart B is veel gecompliceerder en kunnen wij niet zelf.
Heb een hele goede reden en TLS kan me niet helpen aan een duplicaat. Ik heb mee gedaan aan de proef met de OV-Chip mobiel. Mijn OV-kaart heb ik dus niet in plastic maar zit op mijn SIM.
Ik wil ermee stoppen omdat 1. de conducteur mijn kaart niet kan scannen, dat leidt echt tot "ackward" situaties en 2. ik weer terug naar mijn iPhone wil en daar werkt OV-Chipmobiel niet op.

Op mijn OV-Chipmobiel reis ik nu korting maar ik kan met geen mogelijkheid mijn Daluren kaart overzetten naar een nieuwe persoonlijke OV-kaart die ik net voor 7,50 heb gekocht.
Een duplicaat aanvragen van mijn OV-Chipmobiel is niet mogelijk zegt TLS... En nu?
Goedemiddag Pelle Neksor, welkom op het forum.

Ik ga graag kijken wat ik voor je kan doen. Zou je mij een privébericht willen sturen met je voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode en huisnummer? Dit stuur je door op mijn naam te klikken.
Badge +3
Om te reageren op de berichten van een jaar geleden, las ik in een ander topic dat iemand (die toevallig nog een andere persoonlijke kaart had) daar tijdelijk reisrecht op kon krijgen en dat ze na afloop van die 3 weken even moest bellen en de klantenservice het tijdelijke reisrecht definitief kon maken.

Het kán dus wel tegenwoordig, met wat extra werk.
We zijn ondertussen 3 jaar verder sinds deze vraag. Laat ik hem nog een keer stellen aan NS, maar dan in herformulering die direct van toepassing is voor mij. Wie weet zijn er tegenwoordig meer opties.

Vanwege mijn eigen fouten in het verleden heb ik nu twee OV-chipkaarten. Een kaart met een OV-fiets abonnement en een kaart heeft een NS dal-voordeel abonnement. Kan ik ervoor zorgen dat die abonnementen op dezelfde kaart komen? En zo ja, hoe duur is dat?

PS: Ik kan mijn OV-fiets abonnement op kaart 1 niet overzetten op kaart 2.
Goedemiddag Gosse en welkom op het NS Serviceforum!

Het makkelijkste in dit geval zou zijn om het OV-fietsabonnement op kaart 1 te laten beëindigen. Vervolgens kun je een nieuw OV-fiets abonnement bestellen op kaart 2. Om een Dal Voordeel abonnement over te zetten moet de kaart waar het abonnement op staat eerst geblokkeerd worden, waarvoor andere acties nodig zijn. Ik snap alleen niet helemaal waarom je het OV-fiets abonnement niet zou kunnen overzetten.
Goedemiddag Gosse en welkom op het NS Serviceforum!

Het makkelijkste in dit geval zou zijn om het OV-fietsabonnement op kaart 1 te laten beëindigen. Vervolgens kun je een nieuw OV-fiets abonnement bestellen op kaart 2. Om een Dal Voordeel abonnement over te zetten moet de kaart waar het abonnement op staat eerst geblokkeerd worden, waarvoor andere acties nodig zijn. Ik snap alleen niet helemaal waarom je het OV-fiets abonnement niet zou kunnen overzetten.

Beste Stijn,

Dankjewel voor de snelle reactie.
"Het kan niet" was een beetje kort, maar het is een lang en beschamend verhaal.
Ik was kaart 2 een tijd kwijt. Hij lag in een gereedschapskist, maar ik dacht na een tijd zoeken dat deze gestolen was. Daarom heb ik mijn OV-fiets abonnement dat er toen op stond geblokkeerd, maar voordat ik ook mijn abonnement van NS blokkeerde heb ik die gereedschapskist weer geopend en de kaart gevonden. OV-fiets vertelde me dat ik mijn abonnement niet kon deblokkeren of terugzetten op de kaart, dus heb ik daarvoor kaart 1 aangevraagd en betaald, met het idee dat ik mijn NS abonnement later wel kon overzetten. Klaarblijkelijk kon dat niet, maar nu heb ik al een nieuwe kaart.
Ah dat maakt mijn makkelijkste optie inderdaad niet mogelijk. Het enige wat je nu dan kunt doen is de oude kaart volledig laten blokkeren bij de OV-chipkaart. Wanneer dat is gedaan kunnen wij je Dal Voordeel abonnement overzetten op de nieuwe kaart.
Beste Stijn, dankjewel voor het antwoord. Dit is dan mijn plan van aanpak.
Laat me nog de feedback meegeven dat het feit dat dit de beste oplossing is mij onlogisch voorkomt en ik me niet kan voorstellen dat deze operationele opzet optimaal is. Wat daaraan te doen is mij ook niet duidelijk.

Reageer