Misschien wel een terechte vraag: Hoe zit het voor reizigers die vanuit het buitenland een NS abonnement aan te kunnen vragen? Volgens Rover gaat dat niet online, alleen kan het telefonisch.
Wie in het buitenland woont en een NS-abonnement wil aanschaffen, kan niet terecht op de NS-website. Deze website vereist een Nederlands adres en bankrekeningnummer waarmee de eerste betaling via iDeal moet worden gedaan. De enige mogelijkheid om vanuit het buitenland toch een Nederlands abonnement te kopen, is telefonisch via de NS-klantenservice.
Rover heeft NS gevraagd om meer betaalmethoden te accepteren. NS vindt het digitaal inrichten van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal echter een te forse investering, mede omdat het telefonische alternatief via de klantenservice bestaat. Rover vindt dit onbegrijpelijk, NS heeft de techniek immers al in huis. Zo accepteert NS international wel andere betaalwijzen en kunnen via de reguliere NS-website wel enkele reizen en retours met een creditcard worden afgerekend. Ook de NS-kaartautomaat accepteert creditcards.
Rover wil dat iedereen die een IBAN heeft via de NS-website een abonnement kan aanschaffen, ook vanuit het buitenland. Bijvoorbeeld middels een Europese SEPA-machtiging of een machtiging voor maandelijkse betaling met creditcard. Wij zullen hier bij NS op blijven aandringen.
Beste antwoord door Maxime NS
Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk als met een Nederlands adres en rekeningnummer. Als er al een persoonlijke OV-chipkaart is dan kan een regulier abonnement worden besteld via onze klantenservice (ook chat, Twitter en Facebook) of via een balie op het station.