beantwoord

NS Abonnement vanuit het Buitenland kennelijk niet mogelijk.......alleen telefonisch

• 19 november 2019
  • 14 reacties
  • 251 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties

Misschien wel een terechte vraag: Hoe zit het voor reizigers die vanuit het buitenland een NS abonnement aan te kunnen vragen? Volgens Rover gaat dat niet online, alleen kan het telefonisch.

Wie in het buitenland woont en een NS-abonnement wil aanschaffen, kan niet terecht op de NS-website. Deze website vereist een Nederlands adres en bankrekeningnummer waarmee de eerste betaling via iDeal moet worden gedaan. De enige mogelijkheid om vanuit het buitenland toch een Nederlands abonnement te kopen, is telefonisch via de NS-klantenservice.

Rover heeft NS gevraagd om meer betaalmethoden te accepteren. NS vindt het digitaal inrichten van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal echter een te forse investering, mede omdat het telefonische alternatief via de klantenservice bestaat. Rover vindt dit onbegrijpelijk, NS heeft de techniek immers al in huis. Zo accepteert NS international wel andere betaalwijzen en kunnen via de reguliere NS-website wel enkele reizen en retours met een creditcard worden afgerekend. Ook de NS-kaartautomaat accepteert creditcards.

Rover wil dat iedereen die een IBAN heeft via de NS-website een abonnement kan aanschaffen, ook vanuit het buitenland. Bijvoorbeeld middels een Europese SEPA-machtiging of een machtiging voor maandelijkse betaling met creditcard. Wij zullen hier bij NS op blijven aandringen.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 19 november 2019, 21:06

Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk als met een Nederlands adres en rekeningnummer. Als er al een persoonlijke OV-chipkaart is dan kan een regulier abonnement worden besteld via onze klantenservice (ook chat, Twitter en Facebook) of via een balie op het station. 

Bekijk origineel

14 reacties

Dat gaat inderdaad niet zo gemakkelijk als met een Nederlands adres en rekeningnummer. Als er al een persoonlijke OV-chipkaart is dan kan een regulier abonnement worden besteld via onze klantenservice (ook chat, Twitter en Facebook) of via een balie op het station. 

NS is gewoon in overtreding met alleen opties via ideal. IBAN is juist ingevoerd om Europese betalingen gemakkelijker te maken. Zeker grensverkeer heeft zeer veel last van de onwillige houding van NS om dit probleem op te lossen. Maandelijkse betaling met creditcard ben ik overigens geen voorstander van, omdat de Credit Card maatschappij hier dan ook een deel van opeist. Dat betalingen via SEPA niet mogelijk zijn is prutswerk vanuit NS-zijde. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem in het buitenland blijft wanbetaling, zeker bij een Flex abonnement. Iemand die in het buitenland woont is moeilijk aan te pakken.

Rover wil altijd van alles, maar naïviteit is het huismerk van die club.

Het probleem in het buitenland blijft wanbetaling, zeker bij een Flex abonnement. Iemand die in het buitenland woont is moeilijk aan te pakken.

Allemaal leuk, lief en aardig, maar wat NS nu doet gaat is niet wettig. NS is in overtreding. Dus wie is hier nu naief.

Reputatie 4

Er wordt al jaren gewerkt aan een pan-EUR (te beginnen met de €zone) systeem dat dat I-deal vervangen moet, zoals bvb in DE al ‘’sofort'’. Maar dat is inmiddels al enorm vertraagd. En omdat het betaalverkeer hier in NL enorm vooruitloopt in mogelijkheden (vergelik het eens met UK of USA met papieren checks in de mail!) geldt de wet van de remmende voorsprong.

Het kan stukken makkelijker (en tegen vrijwel dezlefde kostprijs voor NS) met de diverse nieuwe online betaalsystemen als bvb AdYen e.d.

NS is (helaas voor dn Bels en de Duitser, die zullen toch wel de hoofdmoot uitmaken) NIET in overtreding, want je kan als bedrijf voor elke soort betaling aangeven of je die wel/niet wil (zoals winkels die geen cash meer willen-sticker op de deur) en er bestaat een redelijk alternatief.

Prima dat er ROVER is en de belangen van de consument behartigt, typisch dat velen dan meteen menen dat kortzichtige bedrijfsbelangen prioriteit zouden moeten krijgen.

Reputatie 7
Badge +3

Prima dat er ROVER is en de belangen van de consument behartigt, typisch dat velen dan meteen menen dat kortzichtige bedrijfsbelangen prioriteit zouden moeten krijgen.

Rover is door niemand gekozen als reizigersvertegenwoordiger ze praten slecht op eigen titel.

De Nederlandsche Bank zegt dit over buitenlandse IBAN’s

https://www.dnb.nl/binaries/BuitenlandseIBAN_tcm46-314713.pdf

Buitenlandse IBAN’s worden nog niet door alle Nederlandse bedrijven geaccepteerd Op 1 augustus 2014 is Nederland over op IBAN. De overgang naar een uniforme Europese betaalmarkt (SEPA) is dan wettelijk een feit. Met dit internationale bankrekeningnummer is het mogelijk zowel betalingen binnen Nederland, als naar verschillende Europese landen te doen. Het is een belangrijke stap in de harmonisatie van het eurobetalingsverkeer binnen Europa. Het komt soms voor dat een buitenlandse IBAN door een Nederlands bedrijf of organisatie niet wordt geaccepteerd. Bijvoorbeeld op een machtingsformulier voor een automatische incasso. De opbouw van IBAN verschilt van land tot land. Dat sommige bedrijven in Nederland en het buitenland een IBAN uit een ander land niet accepteren kan verschillende redenen hebben. Zo zijn nog niet alle bedrijven voldoende op de hoogte van de Europese wetgeving ten aanzien van IBAN, of is bedrijfssoftware nog niet aangepast om buitenlandse IBAN’s te verwerken. Ook moeten in sommige gevallen de voorwaarden worden aangepast om buitenlandse IBAN’s te kunnen accepteren. De Nederlandsche Bank (DNB) vindt het belangrijk dat er voldoende aandacht is voor dit onderwerp, en zal dit op Europees niveau adresseren. DNB wil daarbij meer inzicht in de daadwerkelijke omvang van het probleem dat buitenlandse IBAN’s worden geweigerd. In Nederland is hiervoor het meldpunt IBAN-discriminatie ingericht. Dit meldpunt zal informatie over het weigeren van buitenlandse IBAN’s verzamelen. Daarnaast zal zij bedrijven, instellingen en organisaties informeren over de verplichting tot het accepteren van IBAN’s uit alle EU-lidstaten. Heeft u een klacht over de weigering van buitenlandse IBAN’s in Nederland of in een van de andere lidstaten, laat u dit dan weten via meldpuntIBANdiscriminatie@dnb.nl.

Allemaal leuk, lief en aardig, maar wat NS nu doet gaat is niet wettig. NS is in overtreding. Dus wie is hier nu naief.

Ik kan me voorstellen dat jij van mening bent dat dit zo is. Wellicht is het zelfs wel zo. Het staat eenieder vrij om tekortkomingen van onze organisatie aan te kaarten, eventueel via de geschillencommissie. Er is echter nergens een wet die NS verplicht om meerdere betalingsmethoden te accepteren. Naast online bestellen met iDeal is het, zoals Maxime NS al aangeeft, ook mogelijk om via onze Klantenservice een abonnement te bestellen. Welke andere opties zou jij graag willen zien, Woefdram

Hi Jouke,

Bijvoorbeeld om dit soort topics te voorkomen

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ov-fiets-en-duitse-iban-49034

Jullie beleid van alleen IDEAL is tamelijk rigide en voor een groot bedrijf als NS niet meer van deze tijd. Je gaat natuurlijk opmerken dat dat een mening is, maar die mening wordt door velen gedeeld. 

Ik heb sterk de indruk dat jullie klantenservice zwaar overbelast is doordat NS nog niet klaar is voor de 21ste eeuw. Maar ook dat is een mening.

Ik denk als NS er wilt gaan mee beginnen om bijvoorbeeld een inwoner uit Duitsland of uit België die een NS abonnement gaat afsluiten dat het op 2 manieren kan. De NS kan alleen credit cards gaan accepteren en/of buitenlandse bankrekeningen gaan openen. Enkele voorbeelden Laatst had ik een tijdschrift Sterk in Autisme besteld, maar het is een Belgisch tijdschrift maar ik zag dat zij ook een Nederlandse Iban rekening nummer hebben waarop ik het bedrag kon storten. Zalando wie besteld wel eens kleding? Als je het bedrag zelf wou overmaken wat voor kleding je hebt besteld kon ik ook op een Nederlands/Duitse Iban rekening nummer gaan storten. Uiteraard is met credit card of zelfs met iDeal betaling zelfs ook mogelijk.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.Zowel een Belgische- en een Duitse bankrekening openen en de klanten uit die landen kunnen daarop betalen. Eigenlijk heel simpel dus.

Wat ik ga doen is het topic aankaarten bij de afdeling die beslist over de betaling methoden. Wellicht zijn ze al op de hoogte of zijn ze zelfs bezig met een nieuw systeem, ik weet het zelf niet. Ik kan dit topic daarom het beste onder hun aandacht brengen. Bedankt!

Reputatie 7
Badge +3

Jullie beleid van alleen IDEAL is tamelijk rigide en voor een groot bedrijf als NS niet meer van deze tijd.

Dat is natuurlijk iets anders dan dat het in strijd met de wet is.

Verder is een bedrijf vrij om een risicoafweging te maken t.a.v. eventuele wanbetaling en zijn beleid daar op aan te passen.

Dat is natuurlijk ook een mogelijkheid.Zowel een Belgische- en een Duitse bankrekening openen en de klanten uit die landen kunnen daarop betalen. Eigenlijk heel simpel dus.

Gelijk heb je de hamvraag is ook of de spoorwegen het zou doen?

Reageer