beantwoord

NS Abonnementenwijzer nakijken?

Dit is vooral aan de mensen van de NS gericht en mensen die de abonnementenwijzer gebruiken voor een grenstraject in het weekeinde. Ik zat na aanleiding van het verdwijnen van het papieren kaartje de regels na te lezen en de abonnementen te bekijken. Nu als ik in de abonnementenwijzer het traject Zoetermeer - Roosendaal Grens aangeef met enkel in het weekeinde reizen wordt het Grensabonnement aanbevolen, van maar liefst €318,80 per maand!!!!!!! Alsjeblieft. Terwijl aan dezelfde vraag kan worden voldaan met een Weekeind vrij abonnement van €40,- per maand (wat ik op het moment al gebruik). Misschien verstandig dat dit wordt nagekeken.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 1 October 2015, 15:09

Bekijk origineel

39 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dit advies van de NS Abonnementenwijzer slaat inderdaad nergens op. Hij adviseert zo te zien bij een vast traject tot de grens altijd het Grensabonnement, zelfs bij één maal per jaar deze reis maken.

Het lijkt erop dat losse kaartjes tot de grens niet in het programma zitten, en ook niet het feit dat de andere vrij reizen abonnementen tot de grens geldig zijn. De Abonnementenwijzer kent dus geen enkel ander vervoerbewijs tot de grens dan het Grensabonnement, en doet dus helemaal geen vergelijking!
Hallo Grensrijder,

Opvallend advies wat de NS Abonnementenwijzer je inderdaad geeft. Als ik de Abonnementenwijzer doorloop voor hetzelfde traject, komen hier verschillende opties uit. Dit is namelijk afhankelijk van de antwoorden die op eerdere vragen worden gegeven. Als je mij de antwoorden op onderstaande vragen kunt geven, vul ik deze ook in bij de Abonnementenwijzer en dan ga ik kijken wat hieruit komt. Ook kan ik je dan een beter advies geven voor een geschikt abonnement. Mocht er inderdaad een advies uitkomen die kant noch wal raakt, dan kan ik dit doorgeven.Ik heb je topic verplaatst naar "Abonnementen", zodat je topic beter vindbaar wordt.

Het gaat om de volgende vragen:
- Wat is je leeftijd?
- Wat is de voorname reden dat je reist?
- Met welk abonnement reis je (momenteel)?
- Hoe vaak reis je precies per week/maand?
- Reis je altijd op het traject Zoetermeer - Roosendaal Grens of ook daarbuiten?
- Reis je enkel in het weekend of ook doordeweeks? En als je ook doordeweeks reist, rond welke tijden is dit meestal?

Groet,
Stephan
Reputatie 6
Badge +2

Dit krijg ik inderdaad ook te zien Dennis. Afhankelijk van de antwoorden op de verschillende vragen, kunnen er echter ook andere abonnementen tevoorschijn komen. Daarom lijkt me het goed om de reactie van Grensrijder even af te wachten.
Reputatie 6
Badge +2
Daarom lijkt me het goed om de reactie van Grensrijder even af te wachten.
Ja, maar intussen kan ik ook nog wel een bijdrage leveren.:D Volgens mij kan je alleen een traject opgeven als je "Reist u op een vast traject?" beantwoordt met "Ja, meestal wel". Vervolgens vraagt die niet meer "Reis je altijd op het traject Zoetermeer - Roosendaal Grens of ook daarbuiten?". En als je op "Reist u op een vast traject?" antwoordt "Nee, dit verschilt" dan krijg je niet meer de gelegenheid om een traject op te geven. Het gaat dus om het eerste geval. Voor zover ik heb gezien krijg je dan altijd het Grensabonnement.
Reputatie 6
Badge +2
Tot nu toe geconstateerde beperkingen en fouten van de NS Abonnementenwijzer:

- Bekijkt alleen hele jaren, geeft dus geen maandabonnementen.
- Bij opgeven grenspunt geeft hij altijd het Grensabonnement, zelfs bij "1 à 2 keer per jaar".
- Geeft soms Traject Vrij als Altijd Vrij hetzelfde kost.
- Geeft geen combinaties van abonnementen zoals Altijd Voordeel en Dal Vrij.
- Categorie-indeling is soms grof, bijvoorbeeld "3-6 keer per jaar".
- Bij een vast traject meermalen per week kan wel apart voor heenreis en terugreis gekozen worden tussen spits, dal en weekend (waarbij je voor heenreis kan lezen "de helft van de ritten"), maar bijvoorbeeld 4 maal spits en 6 maal dal per week kan niet.

Verder vermoed ik dat bijvoorbeeld 4 keer reizen per week, "Hoe lang reist u gemiddeld?" 15-30 minuten, betekent 8 ritten van elk 15-30 minuten, dus dat heen en terug samen één reis is, maar dat de reistijd geldt voor een enkele reis. Dat is niet helemaal duidelijk.
Reputatie 6
Badge +2
Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-vraagt-de-abonnementenwijzer-de-reden-reist-2533 en https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-vraagt-de-abonnementenwijzer-welk-abonnement-reist-2530.

Bij het analyseren wat je wel en niet hebt aan de NS-Abonnementenwijzer en in welke gevallen en met welke mitsen en maren hij kan worden aanbevolen als iemand vraagt naar het meeste geschikte abonnement in zijn situatie is het in ieder geval verhelderend te weten welke parameters echt zijn en welke fake.
Reputatie 6
Badge +2
Nog een resultaat van de analyse (op basis van 1 maal per week in de daluren over een vast traject reizen; de Abonnementenwijzer geeft Dal Voordeel bij 144 tariefeenheden, zoals Schinnen - Breda, en Dal Vrij bij 145 tariefeenheden, zoals Helmond - Koog Zaandijk): er wordt gerekend met 46 weken per jaar. (Dit zou er ook bij moeten staan.)

Bij reizen in de daluren ligt het omslagpunt tussen Dal Voordeel en Dal Vrij daarmee bij € 1138 / 46 = € 24,74 per week. (Wie het hele jaar in Nederland reist, of rekent met het gemiddelde over het hele jaar, moet rekenen met een omslagpunt van € 21,80 per week.)
Reputatie 6
Badge +2
Als je veel reist in de daluren op een vast traject van 20 tariefeenheden, zoals Boxtel - Eindhoven, wordt Traject Vrij Jaar van € 105 per maand geadviseerd in plaats van Dal Vrij van € 99 per maand. Dat is toch een nogal eenvoudige vergelijking. Hoe komt het dat dit verkeerd gaat?

Overigens, al vind ik het een nogal kwalijke fout, de keus zal toch vooral afhangen van de vraag wat je meer waardeert: dat je ook in de spits op het traject kan reizen, of dat je in de daluren ook op andere trajecten kan reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Geeft geen combinaties van abonnementen zoals Altijd Voordeel en Dal Vrij.
Het voordeel van een combinatie (die je dus zelf moet bedenken omdat die niet geadviseerd wordt) is het grootst bij iemand van 60 jaar of ouder die vaak in de daluren een lange reis maakt en in de middagspits van dezelfde dag terug reist. Dit kost met Dal Voordeel en Keuzedagen omgerekend € 10,64 per reisdag. Bij bijvoorbeeld 4 reizen per maand wordt Altijd Voordeel aanbevolen, terwijl meerdere exemplaren van Dal Voordeel, elk met een set Keuzedagen, veel voordeliger is.

Nog een beperking van de Abonnementenwijzer is dat de adviezen niet afhankelijk zijn van de klasse, hoewel de meerprijs van 1e klas niet altijd hetzelfde percentage is:

- op saldo vol tarief en met korting: 70%
- Dal Voordeel, Altijd Voordeel: 0%
- Weekend Vrij 55% (actie) / 63% (normaal)
- Dal Vrij 74%
- Altijd Vrij Jaar 68%
- Traject Vrij Jaar 67 á 68%

Zo wordt bij 2 dagen per maand veel in de spits reizen geen abonnement aanbevolen, hoewel bij reizen in de 1e klas Altijd Voordeel voordelig is. Dit laat ook zien dat de adviezen bestemd zijn voor de 2e klas (zoals te verwachten als het er niet bij staat).
Reputatie 6
Badge +2
Als je op de vraag "Reist u op een vast traject?" antwoordt "Nee, dit verschilt" wordt gevraagd naar de reistijd. Dit geeft onnauwkeurige adviezen omdat bij een Sprinter de reistijd per tariefeenheid langer is dan bij een Intercity. Bovendien kan je maar uit 5 categorieën kiezen, terwijl er in werkelijkheid 236 zijn (0 t/m 8 t.e. is er één, en verder zijn er 9 t/m 243).

Om beide redenen kan het nuttig zijn te antwoorden "Ja, meestal wel", en dan een traject met een typische lengte op te geven. Zolang het advies niet Traject Vrij is (wat niet bruikbaar is als je in werkelijkheid op verschillende trajecten reist) kan dit een beter resultaat geven.
Reputatie 6
Badge +2
De NS Abonnementenwijzer geeft dus alleen adviezen voor de 2e klas, en wel over 6 abonnementen, maar niet over combinaties. Er zijn zo 7 mogelijkheden:

- geen
- Dal Voordeel
- Altijd Voordeel Jaar
- Weekend Vrij
- Dal Vrij
- Traject Vrij Jaar
- Altijd Vrij Jaar

en niet over combinaties, dus

De adviezen gelden niet voor kinderen jonger dan 12 jaar, en niet voor combinaties van personen.

Keuzedagen worden wel indien van toepassing vermeld, maar niet in het advies betrokken. Het onderscheid tussen 12 t/m 59 en 60 t/m 64 jaar is dan ook alleen voor de eventuele vermelding, niet voor het advies.

Sorry voor de late reactie!
Dennis: de NS zou je moeten inhuren zo te zien. Je hebt er erg veel verstand van en in bovenstaande berichten laat je zien dat de abonnementenwijzer beter niet gebruikt word. In plaats van het de reiziger eenvoudiger te maken wordt het een onmogelijk te bevatten warboel.

Gezien er hier mensen met veel meer verstand van de NS zijn dan ik ben ik wel erg benieuwd of ik toch niet iets gemist heb en wat u mij aan adviezen kan geven over mijn reis:

-23 jaar
-reis ivm studie België
-huidig abonnement: Weekend Vrij in combinatie met Campuskaart België (traject vrij België)
-elk weekeind heen en weer (vrijdagavond na 18:30 vanuit België naar NL, zondag terug naar BE). Doordeweeks zeldzaam als uitzondering, 4x per jaar. Gemiddeld dus 2x enkele reis per week.
-vrijwel uitsluitend op het traject Zoetermeer - Roosendaal grens

Alvast bedankt!
Reputatie 6
Badge +2
Bedankt voor het compliment!

Weekend Vrij is inderdaad het beste.
Bedankt! (gelukkig ben ik toch niet helemaal gek :P)
Reputatie 6
Badge +2
de NS Abonnementenwijzer (..) adviseert zo te zien bij een vast traject tot de grens altijd het Grensabonnement, zelfs bij één maal per jaar deze reis maken.
Deze blunder is nog steeds niet hersteld.
de NS Abonnementenwijzer (..) adviseert zo te zien bij een vast traject tot de grens altijd het Grensabonnement, zelfs bij één maal per jaar deze reis maken.
Deze blunder is nog steeds niet hersteld.

Nu, weer 4 maanden later, nog steeds niet.
Geduld is een schone zaak. 😞
Het lijkt erop dat NS het vooral een schone zaak vindt dat er mensen zijn die door deze fout een abonnement aanschaffen waarmee ze NS veel meer moeten betalen dan nodig.
Het is om moedeloos van te worden dat NS het vertikt om bugs die hen op een presenteerblaadje worden aangereikt binnen een redelijke termijn te verhelpen. Het is inmiddels een jaar geleden dat deze bug werd gemeld door Grensrijder en dat Dennis precies aangaf hoe het te reproduceren was. Toch lijkt de activiteit van NS zich te beperken tot twee reacties van Stephan NS in dit topic, die doet alsof hij niet begrijpt wat er gemeld wordt.
Hoi Pe_pe, goed dat je dit nogmaals aankaart. Ik zal het intern oppakken en zodra ik meer weet een update geven.
Volgende week JanH:?
We zijn ons ervan bewust dat de Abonnementwijzer een upgrade nodig heeft. Ik heb vanmorgen begrepen dat mijn collega's op dit moment al druk bezig zijn met de verbeteringen op dit gebied. Goed dat jullie dit melden!
Een aanvulling die volgens mij nog niet genoemd is: Ook incidentele reizigers op niet-grenstrajecten worden op het verkeerde been gezet. Voor 1 a 2 keer per jaar Amsterdam Centraal - Amsterdam Sloterdijk tijdens de spits krijg ik het onderstaande resultaat: Dal Voordeel. Volstrekt nutteloos voor reizen in de spits en bovendien zijn de ritprijzen niet bij de totale kosten opgeteld. (Overigens zou ook voor een a twee van deze ritjes per jaar tijdens de Daluren Dal Voordeel niet uit kunnen.) Hoe dat maffe ding erbij komt dat het met reizen op saldo maar liefst €96,30 kost, is me een volstrekt raadsel.

Bedankt voor je uitgebreide suggestie, Pe_pe. Ook deze heb ik meteen doorgezet naar onze productowners.

Reageer