NS backup plan is jou meer geld laten uitgeven!

• 18 februari 2019
  • 16 reacties
  • 345 Bekeken

Ik heb 07-02-2019 een abbonament aangeschaft voor buiten de dal-uren voor een bedrag van 106€ en heb het tot de dag vanvandaag niets gekregen. Volgens NS is het al afgeleverd op mijn adres wat niet zo is. Vervolgens is het product al ingegaan dus ben ik al een week kwijt voor ik het heb. Klanteservice gebelt en die hebben geen andere opties voor mij dan dat ik meer geld uit moet geven om een nieuwe tijdelijke kaart aan te schaffen. 10x aan meneer uitgelegd dat ik het niet kan betalen en ik immers al heb betaald en gewoon mijn reis wil volgen want ik wacht al een week. Nu ben ik de duppe van NS zijn laaksheid en een groot bedrijf wat dus geen backup plan lijkt te hebben voor zulke situaties. Maar morgen zou ik toch op mijn afspraak moeten verschijnen met een boete. Zelfs die willen ze niet kwijtschelden maar dan zouden ze het verminderen terwijl ik 106€ heb betaald om dus niet in deze situatie te komen. Heb ook gevraagd of ik het nog kan annuleren maar dan krijg ik maar 45€ van me 106€terug. Met andere woorden ja meneer jij betaald en gaat het fout ben jij je geld en je dagen kwijt. Dit heet scam. Bedankt NS.

16 reacties

Goedenavond GwnRay en welkom bij de NS Community!

Voor zover ik uit je verhaal kan halen gaat het geloof ik om een nieuw besteld abonnement in combinatie met een nieuwe OV-chipkaart, maar heb je deze OV-chipkaart nog niet ontvangen. Ik vind het een erg vervelende zaak, maar aangezien wij als NS de OV-chipkaart niet produceren of opsturen, kunnen we je daarin weinig helpen. Wij sturen de gegevens die jij gebruikt bij de bestelling door naar de OV-Chipkaart, die de kaart vervolgens produceert en naar dat adres opstuurt. Als je de kaart niet hebt binnengekregen kun je het beste contact op nemen met de OV-Chipkaart zelf, gezien zij over de productie en zending van de kaart gaan.

Vervolgens snap ik dat je alsnog graag gebruik wil maken van je abonnement. Dat kan, door het abonnement tijdelijk op een andere kaart te plaatsen (mits het gaat om een klassiek reizen op saldo abonnement. Bij NS Flex is dit helaas niet mogelijk). Dit kunnen wij wel uitvoeren. Daarvoor is het echter wel nodig dat je een alternatieve kaart hebt, waarop wij dat kunnen zetten. Als dit geen optie is, kun je uiteraard ook gebruik maken van los gekochte tickets. Als die tickets binnen je abonnement vallen dan kunnen we die naderhand eventueel alsnog compenseren. Op het moment dat je echter doelbewust zonder geldig vervoerbewijs gaat reizen loop je het risico om een boete te krijgen. Die boete kunnen we niet bij voorbaat kwijtschelden, zeker niet als je dit doet als een bewuste keuze.

Als je wilt kan ik alsnog even met je mee kijken, maar ik kan niet garanderen dat ik iets anders kan betekenen dan wat mij collega al heeft aangegeven. Stuur mij hiervoor dan een privébericht (klik op mijn naam, knop 'Stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum en e-mail adres.
ik heb doelbewust niet op 07-02-2019 maar op 04-02-2019 een product besteld om dit te voorkomen. Denk dat u ook met me eens bent als het product al is in gegaan en ik het nog niet heb, dat ik er gebruik van moet kunnen maken. Want zo te zien bestel ik iets bij NS als het niet geleverd is zegt NS "ja het is de ov-chip kaart bedrijf." Maar wel besteld op NS.nl!
Het zou voor het zotte zijn als u parkeer meter betaald en het papier is op en je krijgt een boete.(En de gemeente schuif het af op de paarkeermeter bedrijf.). Je collega heeft me aangeboden om (GRATIS) kaartjes te sturen naar me mail en daar moest ik nog 11€ bij betalen,Boven mijn 106€. Het is gratis maar hetkost me toch nog geld. Niet iedereen heeft het luxe in NL. Niet iedereen heeft het geld om later gecompenseerd te worden. Als ik niet betaald heb ok maar ik heb betaald dan zouden jullie tot een beter oplossing moeten komen, dan dat het mij extra geld kost. Het staat in jullie systeem.
Ik kan niet oordelen over wat een collega heeft aangeboden zonder dit ook na te kijken, daarvoor heb ik dan ook gevraagd om je gegevens, die ik nog niet heb ontvangen. Daarnaast geef ik je ook groot gelijk dat je al gebruik zou moeten kunnen maken van je abonnement ook al heb je de OV-chipkaart nog niet. Wat ik begrijp heeft mijn collega juist meegedacht aan een oplossing daarin. Waar die €11 vandaan komen snap ik echter niet.
Badge +3
Die €11 is de prijs van een duplicaat ov-chipkaart (zoals bij verlies, diefstal of defect). Ik neem aan dat de klantenservice bedoelt dat je die zelf aanvraagt en dan achteraf de kosten daarvan vergoed krijgt, dus een gratis kaartvervanging eigenlijk.

Overigens kan de NS nooit weten of een kaart al op jouw adres bezorgd is, want dat gaat gewoon per briefpost, dus niet aangetekend of met track & trace. Ze kunnen dus hooguit weten of de kaart verzonden is.
Reputatie 5
aangezien wij als NS de OV-chipkaart niet produceren of opsturen, kunnen we je daarin weinig helpen. Wij sturen de gegevens die jij gebruikt bij de bestelling door naar de OV-Chipkaart, die de kaart vervolgens produceert en naar dat adres opstuurt. Als je de kaart niet hebt binnengekregen kun je het beste contact op nemen met de OV-Chipkaart zelf, gezien zij over de productie en zending van de kaart gaan.

Ik ben enigszins verrast door deze reactie en hoe vaak berichten met dezelfde strekking terug te vinden zijn op dit forum. Waarom stelt NS niet aansprakelijk te zijn voor de levering van een bestelling als zij die aan externe partij over laat? Ík weet als trouwe reiziger ondertussen wel dat NS geen ov-chipkaarten produceert en deze bij Translink besteld, maar waarom zou dat NS kwijten van haar verantwoordelijkheid voor een bestelling die bij haar is gedaan?

Helaas kan ik het nu niet terugvinden, maar ik herinner me ooit een onderzoek van volgens mij de consumentenbond gelezen te hebben naar de verantwoordelijkheid van bol.com voor bestellingen via hun site bij derden. Strekking daarvan was dat bol.com niet aansprakelijk is voor deze bestellingen, omdat zij expliciet aangeven dat je een bestelling bij partij X doet.

In het bestelproces voor een abbonnement met een nieuwe ovchipkaart op ns.nl zie ik echter nergens dergelijke informatie. Hoe is dit niet gewoon een bestelling bij NS, waar NS verantwoordelijk voor is en waar kan een consument dat aan zien? Volgens mij kan ik geen overeenkomst aan gaan met een partij zonder dat te weten, dus moet ik dat ergens kunnen zien als ik zaken doe met Translink en zij niet alleen in opdracht van NS handelt n.a.v. een overeenkomst tussen mij en NS.

Als ik bijvoorbeeld een keuken koop die de winkel vervolgens niet kan plaatsen omdat de fabrikant niet levert, moet de winkel dat ook gewoon met mij oplossen en zelf maar zien hoe zij dit weer op de fabrikant verhaalt. Zij kunnen mij dan niet zomaar naar de fabriek verwijzen en weigeren hun verantwoordelijkheid te nemen. Hoe is dit anders voor NS?
Badge +3
In dit topic staat daarover het volgende:

Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen.

Je kunt dus wel bij NS aankloppen als je daarop staat. Het is echter efficiënter met Translink contact op te nemen, want dan treed je direct in contact met het bedrijf dat voor de verzending zorgt. Daarom wordt dat als eerste optie geadviseerd.
Reputatie 5
In dit topic staat daarover het volgende:

Ik heb een NS-abonnement besteld met een nieuwe OV-chipkaart
Wanneer je een bestelling in onze Webshop doet, kun je ervoor kiezen je abonnement op een nieuwe OV-chipkaart te laden. Je krijgt dan een nieuwe kaart met daarop jouw abonnement. Deze kaart is gratis en ontvang je binnen 1 week. Heb je de kaart niet binnen deze periode ontvangen? Neem dan contact op met Translink. Wil je dit liever niet of kom je er met hen niet uit, meld je dan bij ons. Wij zullen dan bemiddelen.
Je kunt dus wel bij NS aankloppen als je daarop staat. Het is echter efficiënter met Translink contact op te nemen, want dan treed je direct in contact met het bedrijf dat voor de verzending zorgt. Daarom wordt dat als eerste optie geadviseerd.

Dank voor de verduidelijking, @Tochjo. Ik had al flink wat reacties gevonden, maar deze nog niet.

NS is dus de partij die hier moet proberen een passende oplossing te vinden voor de uitvoering van een overeenkomst met haar (en heeft daar overigens ook wel al wat suggesties voor gedaan) en zelf contact opnemen met Translink kan worden gezien als het benaderen van een leverancier van de partij waar je zaken mee doet. Dat kan uiteraard helpen en ik snap het advies. Wellicht is het wel handig iets explicieter te gaan vermelden dat dit een advies is waarmee je NS kunt helpen haar overeenkomst met jou uit te kunnen voeren, en eigenlijk niet jouw verantwoordelijkheid.

Overigens neem ik aan dat TS als NS niet in staat blijft om het bestelde product te leveren, het recht heeft om de koop te annuleren en i.i.g. zijn geld terug te krijgen zolang er geen gebruik is gemaakt van het abbonnement? Wellicht is dat ook nog een optie als het nu moeten betalen van zijn reizen een groter probleem voor hem is dan de uiteindelijke totale kosten (die mét abbonnement na eventuele terugbetalingen van teveel gemaakte kosten natuurlijk lager zouden moeten zijn dan de kosten zonder abbonnement).
Badge +3
Losse kaartjes of reizen op saldo declareren bij niet tijdig ontvangen van een kaart/abonnement is geen probleem, en (zelf) een duplicaat aanvragen van een 'verloren' (lees: nooit geleverde) kaart wordt dus ook vergoed, alleen moet je die €11,- dan zelf even voorschieten.
Stijn heeft inmiddels aangeboden mee te kijken met de klant. Hopelijk komen ze er samen alsnog uit.
Update: Zoals Sivan hierboven nogmaals heeft aangegeven heb ik in het begin al aangeboden om mee te kijken. Ik heb echter nog steeds geen privébericht ontvangen van @GwnRay, dus heb dit tot nog toe niet kunnen doen. GwnRay, wil je nog steeds dat ik met je mee kijk?
Ik heb afgelopen dagen heel moeilijk tijd achter de rug dus vandaar dat nu pas kan reageren.
@ Robert B; Het gaan mij om het manier hoe het gedaan is. ik heb mijn abbonamment pas op 25-02-2019 ontvangen en heb het besteld en betaald op 04-02-2019. Of het nou gedeclareerd wordt of niet. Het gaat mij erom als ik het op tijd had heb ik normaal me afspraken kunnen nakomen. Ik heb hier en daar extra kosten moeten maken en lenen om te kunnen reizen. Wat raar want me abbonament loopt wel dus in de tussen tijd als ik ergens heen moest en ik had het niet is het pech TOCH? (Ach jouw probleem, zo komt het over.)
Ik heb afgelopen dagen heel moeilijk tijd achter de rug dus vandaar dat nu pas kan reageren.
Vervelend om te horen, Ray. Als je wil, kun je Stijn een privébericht sturen met je gegevens, dan kan hij met je meekijken.
Update: Ik ben privé in gesprek met GwnRay, wacht momenteel op een reactie.
Update: Ik heb al een tijdje niets meer vernomen van GwnRay en wacht momenteel nog steeds op een reactie.
Update: Ik heb nog steeds geen reactie meer gekregen van GwnRay helaas. @GwnRay heb je mijn laatste privéberichten nog ontvangen?
Update: Ik heb nu al bijna een maand niets meer van GwnRay vernomen dus ik ga ervan uit dat verdere hulp niet meer nodig is.

Reageer