beantwoord

NS blijft maar proberen van een oud rekeningnummer af te schrijven

Toon eerste bericht

41 reacties

Beste @Stijn NS , het is jammer dat je nog steeds bijzonder weinig snapt van de overstapservice, maar dat is je wellicht niet kwalijk te nemen.
Wat je wel kwalijk te nemen is, is dat jij de eerste was die de schuld bij de klant legde en alle verantwoordelijkheid van NS terzijde schuift, maar je vervolgens in de kuif gepikt voelt als mensen je wijzen op de nalatigheid van de NS en je Oost-Indische blindheid daarvoor.
Daarnaast is het bijzonder treurig dat je meent de privacykaart te moeten spelen. Als 1 ding de afgelopen jaren overduidelijk is geworden is het wel dat NS helemaal niets geeft om de privacy van haar klanten. Er zijn topics over diverse reizigers die MAANDENLANG de gegevens van ANDERE REIZIGERS te zien kregen bij het inloggen in MijnNS zonder dat NS ingreep en mensen die hier kritische vragen over stelden kregen dooddoeners te horen over hoe NS privacy heel belangrijk vindt en dat ze verder vooral hun mond moesten houden. Ook de NS Lab app blijkt zo lek als een mandje, maar NS vindt het een acceptabel risico dat de gegevens van gebruikers te grabbel worden gegooid ten koste van een beetje vermeend gebruiksgemak.
De enige keren dat NS begint over privacy is wanneer ze haar eigen onwil om de klant service te bieden wil rechtvaardigen. Hou daar alsjeblieft mee op, niemand op dit forum trapt er nog in en het komt het niveau van dit forum niet ten goede.

@nieuwhier: Goed verwoord. Inderdaad een bijzonder treurig topic dit. Reactie vanuit NS-zijde zal helaas wel weer uitblijven.

Ik ga vandaag overigens zoals aangegeven een klacht indienen. Het antwoord zal ik hier ook plaatsen.
Inmiddels heb ik ook contact met mijn bank (Triodos) die het heel vreemd van de NS vindt en die aangeeft dat de overstapservice juist bedoeld is voor dit soort organisaties.
Btw: ik vind het geweldig dat er naar aanleiding van mijn topic deze discussie ontstaat en super dijn dat goed geïnformeerde mensen erop reageren, dank hiervoor. Hierdoor voel ik me wat minder alleen staan tegenover een grote organisatie
Update: Mijn excuses voor de stilte de afgelopen weken. Helaas heb ik vooralsnog geen bevredigend antwoord kunnen krijgen op de vraag hoe wij omgaan met de overstapservice van banken. Ik heb echter goede hoop dat ik momenteel een collega bereikt heb die mij er meer over kan vertellen.
Badge +3
Hoe lastig kan het zijn om gewoon mee te werken aan een (landelijke/gezamenlijke) overstapservice van banken?

"Hoi NS, dit is de overstapservice van de bank van Robert.
Jullie incasseren van een IBAN (NLXXABCDXXXXXXXX) dat gewijzigd is.
Bij deze jullie geld, maar pas svp jullie administratie even aan, en gebruik in de toekomst IBAN NLXXCDEFXXXXXXXX, want dát is het correcte nummer!"

Wat maakt het nou uit of dat wijzigingsverzoek (door mijzelf geïnitieerd maar uitgevoerd door mijn bank, daar kan weinig twijfel over bestaan) jullie bereikt via mijn bank of een twitterbericht of telefoontje van mijzelf?

Of -zoals eerder gezegd- iemand die in opdracht van mij handelt (partner of familielid of misschien zelfs een bewindvoerder), of iemand die zich simpelweg voordoet als mijzelf met alle gegevens paraat? Dat laatste gaat vlekkeloos hoor, geloof me... en is veel privacy-gevoeliger!
Reputatie 7
Badge +3
Ik vermoed eerlijk gezegd dat de moderator een beetje voor z'n beurt gesproken heeft en dat NS daar ook wel gewoon aan meewerkt. Anders zouden er wel veel meer klachten over komen. In dit specifieke geval gaat er blijkbaar wel iets mis, waar even grondig naar gekeken moet worden.
De personen die ik hier tot dusver over heb weten te bereiken hebben allen aangegeven dat we hier niet aan mee zouden doen en dat het wijzigen van een rekeningnummer iets is wat een klant echt zelf moet uitvoeren, ofwel via Mijn NS ofwel via de Klantenservice (bij een non-Flex abonnement). In hoeverre dit werkelijk klopt ben ik nog steeds aan het navragen, gezien deze personen er allen ook wat vaag over waren en mij niet verder konden informeren over het waarom en hoe. Ook de afwezigheid van andere klachten vind ik inderdaad wat vreemd. Vandaar ook het "vooralsnog geen bevredigend antwoord".
Badge +3
De laatste dagen weer veel mensen die SPOOR ontvangen voor mensen die er niet (meer) wonen...

Whoehoee! Na 3 jaar (!) eindelijk geen dubbele SPOOR meer in de brievenbus! Tijd voor een feestje!

Oh wacht...

Deze is geadresseerd aan de oud-bewoner.

@NS_online Waarom is het zo moeilijk post voor oud-bewoner stop te zetten!? Ajb geen nutteloze reactie maar actie!

NS zegt "stuur maar terug, dan komt het goed" (of iets van die strekking)...

Dat heb ik 2 jaar lang gedaan zonder resultaat. Wat garandeert mij dat dat nu wel werkt? Heb ook al meerdere keren gebeld.

Heel de discussie is te leuk/triest om niet te delen. Bij deze dus de bron. 😅

Oh, en waar blijft mijn exemplaar? Klantnummer 810139644 en 810170490 en ja, alles staat goed.
Geen zorgen, want het gaat mij meestal om de Treinpakkers en die zijn er nu niet, toch?

Oh de privacykaart weer. Wanneer snapt de NS dat het bewust sturen van post naar een adres waar ondertussen iemand anders woont een veeeeel grotere schending van de privacy is dan bij een foutief adres vastleggen dat deze foutief is en dus geen post meer mag ontvangen.
Badge +3
Men zegt dat terugsturen met vermelding 'woont hier niet (meer)' voldoende zou moeten zijn... We zullen je Mijn NS intellingen nakijken en/of aanpassen als je oNS even je gegevens stuurt in een DM hoor!

Maar dan krijg je dus weer die zinloze discussie dat diegene (oud-bewoner) dat per se alleen ZELF kan regelen, wegens de halsstarigheid van de NS.

Je zou nog kunnen liegen en SPOOR terugsturen met als melding 'overleden' of zo... maar dat zou ik niet durven.

Dit zou gewoon opgepikt moeten worden door alle systemen, en desnoods de bewoner die het netjes (al jaren!) meldt vragen "enig idee hoe we klant X die er niet meer woont wél kunnen bereiken voor die SPOOR magazine?" En uiteraard het advies "kan je het zelf even doorsturen anders naar de oude bewoner?" Tja, dan ben je ook klaar voor nu!

Dit gaat fout dus, want als er iets naar een adres gestuurd wordt moeten jullie (de NS) dus uitzoeken hoe het zit, en niet overlaten aan iemand (Milou op twitter) die misschien geen eens klant van jullie is.

Hoe lastig is dat eigenlijk voor jullie, beste NS? 🤔

Je krijgt het allemaal op een presenteerblaadje maar kan/mag er niets mee want tja, dat moet toch echt door die ene persoon gedaan worden hoor!

En na 3 kwartier in de wacht aan de telefoon of een paar dagen chat-sessie heen en weer is die persoon het ook beu, logisch (ja we hebben het nogal druk is geen excuus).

Terecht, zoek het maar lekker uit dus! Beste reiziger geeft het op! Dat de NS heel snel is met incasso's en zo vergeten we dan maar even....

Dat het druk is op alle kanalen is tot daaraan toe, maar de reiziger op 1, 2 en 3 is één grote farce/illusie.

Kan dat beter? Tuurlijk!
Reputatie 7
Badge +3
Naast meldingen dat mensen Spoor ontvangen voor de vorige bewoners zijn er ook klachten dat mensen die verhuisd zijn en de adres wijziging aan NS hebben doorgegeven geen Spoor meer ontvangen.

https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/alweer-geen-spoor-ontvangen-20987
https://community.ns.nl/overige-producten-6/het-blad-spoor-55344
https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/tijdschrift-spoor-niet-gehad-20541
https://community.ns.nl/acties-en-uitjes-10/spoor-niet-ontvangen-22635
https://community.ns.nl/overige-producten-6/spoor-magazine-ondanks-nieuwe-adresgegevens-sinds-1-december-2016-nog-steeds-niet-ontvangen-47528
Ik snap jullie berichten, maar indien een blad Spoor wordt teruggestuurd dan wordt dat automatisch bij ons in het systeem gezet. Vervolgens wordt de mailing geblokkeerd en zal desbetreffende niet meer het blad Spoor moeten ontvangen. Ik durf niet te zeggen of dit altijd goed gaat aangezien we zelf ook wel eens signalen krijgen dat na het retour sturen reizigers nog wel eens foutief het blad Spoor ontvangen.
Update: Ik heb een reactie gekregen van de betreffende collega, die voor mij contact heeft opgenomen met onze contactpersoon van de ABN Amro. Van deze persoon hebben wij het volgende meegedeeld gekregen:

De overstapservice geldt voor een periode van 13 maanden, waarna deze automatisch stopt. Dit betreft het doorsturen van betalingen naar of van het nieuwe rekeningnummer. Het blijft de verantwoordelijkheid van de klant om zelf een rekeningnummerwijziging aan ons door te geven. De NS is niet verplicht om het nieuwe rekeningnummer op eigen houtje te wijzigen n.a.v. een gewijzigde incasso.

Voor zover ik begrijp uit wat er in dit topic is aangegeven en wat er in voorwaarden van de overstapservice is gecommuniceerd is het dus een bewuste keuze van oNS om een rekeningnummer niet te wijzigen als gevolg van een overstapservice. Waarom hiervoor is gekozen heb ik nog verder nagevraagd, maar ik kan niet garanderen dat ik hier ook werkelijk een antwoord op krijg en kan geven.
Update: Ik heb nog een reactie gekregen over het laatste navragen, maar een exact antwoord kon mij helaas niet gegeven worden. Het klopt in ieder geval wel dat het een beleidskeuze is dat een rekeningnummer wijziging accepteren die door een klant zelf wordt doorgegeven of wanneer deze via het Mijn NS account zelf wordt gewijzigd.
Badge +3
Mooi zo, maar dit topic ging inmiddels toch over een ADRESwijziging (oké deels mijn schuld) 😂
Update: Ik heb nog een reactie gekregen over het laatste navragen, maar een exact antwoord kon mij helaas niet gegeven worden. Het klopt in ieder geval wel dat het een beleidskeuze is dat een rekeningnummer wijziging accepteren die door een klant zelf wordt doorgegeven of wanneer deze via het Mijn NS account zelf wordt gewijzigd.

Als je deze beleidskeuze vervolgens dus niet communiceert met de klant, gaat deze er van uit dat het rekeningnummer wordt gewijzigd.

Ik zou toch bijzonder graag willen weten waarom NS voor deze bijzonder klantonvriendelijke werkwijze kiest. Zoals TS al heeft aangegeven, de belastingdienst , de energiemaatschappijen en ook bijvoorbeeld mijn bedrijf, Achmea, werkt natuurlijk gewoon mee aan de overstapservice.

Als je onderstaand filmpje Op YouTube bekijkt zie je dus precies wat NS hier fout doet.

https://www.youtube.com/watch?v=oHNCZw0kKV8

Vanaf 0,42 minuut gaat het over de automatische incasso. Misschien kunnen jullie aan SNS even vragen of ze willen opnemen dat het filmpje niet voor jullie geldt.

Reageer