beantwoord

NS blijft maar proberen van een oud rekeningnummer af te schrijven

Toon eerste bericht

92 reacties

Dag Mark,

Nogmaals als jullie niet meedoen, dan dienen jullie ook de omgeleide incasso niet te accepteren door dit wel te doen en vervolgens de klant in de steek te laten ben je volgens mij niet echt zuiver bezig. 

Voor de rest geheel met marv87 eens:

jullie krijgen bericht via de bank dat het rekeningnummer gewijzigd is en doen hier bewust niets mee. Dan zou het toch klantvriendelijk zijn om aan de klant te melden dat hij/zij het nieuwe rekeningnummer zelf moet doorgeven aan de NS, dan kan de NS gelijk melden op welke wijze de klant dit kan doen.

overigens als ik dit antwoord van Sacha lees: “In contact met onze klantenservice wordt de cent niet in rekening gebracht. Dit brengt wel het risico met zich mee dat het verifiëren ten tijde van de eerste incasso niet goed gaat met alle gevolgen van dien” accepteren jullie wel telefonische wijzigingen via de klantenservice. Dat lijkt mij nu juist extreem fraude gevoelig en vind ik dan weer niet kunnen.

Ik zou zo bijvoorbeeld kunnen laten incasseren van mijn demente vader met wie ik ook de voorletter deel.

Dat lijkt mij nu juist extreem fraude gevoelig en vind ik dan weer niet kunnen.

Zolang NS online de beperking heeft dat je via iDEAL (en enkel iDEAL) moet verifieren zal ze een alternatieve weg moeten bieden. Anders krijg je weer gedoe met IBAN-discriminatie, dat is de reden dat ik het via die weg deed, ik heb en hoef geen iDEAL.

Het komt er dus op neer dat NS weigert om personeel in te zetten om het bankrekeningnummer van de klanten die daar via de overstapservice hierom verzoeken te wijzigen. Klant moet zoals bijna alles bij NS het zelf maar doen. Daar komt nog bij dat het MijnNS-systeem zeer frequent last heeft van storingen en daarboven op zoals ik hierboven al gezegd heb onveilig is. Ik kan dus heel gemakkelijk het bankrekeningnummer van mijn demente vader invoeren en geen haan die daar vervolgens nog naar kraait. De overstapservice is een compleet veilig systeem om je bankrekening bij alle incasserende instanties te wijzigen, alleen NS als één van de weinige (enige???) grote incassanten weigert hier aan mee te werken. Een verklaring waarom wordt natuurlijk nergens gegeven. Bij NS staat de klant overduidelijk niet op 1, 2 en 3. Zeker als je ook eens kijkt naar bijvoorbeeld onderstaand topic waar NS het presteert om al 9 maanden te veel te incasseren van de klanten die een reis bus-trein-bus hebben binnen een korte periode. Ik heb hierover een klacht ingediend bij de OV-ombudsman, die aangeeft dat zij ook nog steeds geen reactie van NS mochten ontvangen.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664 

Het zal aan de klant zelf zijn te controleren of de overstap bij alle bedrijven en instantie's is aangekomen dat doet NS, nog, niet.

Waarom niet durf ik je niet te vertellen. Wellicht dat NS hier in de toekomst wel aan mee doet.

Hi Danny,

Ik mis nog steeds een uitleg waarom jullie wel de omgeleide incasso accepteren. Als je niet aan de overstapservice meedoet, moet je dus ook zo flink zijn om dit bedrag terug te storten. Dat gebeurt echter niet. Jullie werken dus alleen mee aan het deel wat jullie uitkomt.

Dat is volgens mij echt super klant onvriendelijk.

Hi Danny,

Ik mis nog steeds een uitleg waarom jullie wel de omgeleide incasso accepteren. Als je niet aan de overstapservice meedoet, moet je dus ook zo flink zijn om dit bedrag terug te storten. Dat gebeurt echter niet. Jullie werken dus alleen mee aan het deel wat jullie uitkomt.

Dat is volgens mij echt super klant onvriendelijk.

Toch jammer dat er inmiddels al weer 3 moderators zijn in 2 dagen tijd die deze vraag niet wensen te beantwoorden…………….

Toch jammer dat er inmiddels al weer 3 moderators zijn in 2 dagen tijd die deze vraag niet wensen te beantwoorden…………….

Ik heb gebeld voor je, helaas krijg ik vandaag niemand te pakken die mij hier meer over kan vertellen. Ik zet een mail uit en hoop na de jaarwisseling jou van een reactie te kunnen voorzien.

Even een voorlopig laatste reactie. (ik ben inmiddels zo’n 10 weken in afwachting van een reactie op mijn klacht). Je doet hierboven weer een aantal aannames die niet met de feiten overeenkomen. 

Voorts zoals ik aangaf jullie accepteren de eerste omgeleide incasso wel en communiceren vervolgens niet dat jullie niet meewerken aan de overstapservice. Waar zit hier dan de klantgerichtheid in???

Deze was van gisteren geen reactie op ontvangen. Op mijn officiële klacht van 17 oktober jl heb ik alleen de reactie op 6 december !!! gehad dat jullie niet aan de overstapservice meedoen. Ja dat wist ik al. Op mijn reactie op dit antwoord nog  altijd geen bericht. Begrijp je dat ik vind dat jullie hier wel enige steken laten vallen.

Badge +3

Ik mis nog steeds een uitleg waarom jullie wel de omgeleide incasso accepteren.

Die wordt gewoon gezien als een betaling van een factuurnummer/betalingskenmerk, dus hetzelfde als wanneer je het handmatig zou overboeken vanaf een willekeurig IBAN, of een iDeal betaling door iemand anders, zoals een e-accept bij een mislukte incasso.

Dat daar waarschijnlijk via overstapservice bij staat zal het systeem van de NS wel negeren, maar zou dus eigenlijk (automatisch) crediteuren/debiteuren mensjes (of een systeem) aan het werk moeten zetten, in plaats van dat je er zelf achteraan moet gaan bellen of in Mijn NS wijzigen.

Onhandig voor de mensen die geen Mijn NS en/of iDeal hebben of willen, of die er (terecht) vanuit gaan dat die overstapservice gewoon zijn werk doet zoals bij de volleybalclub en vrijwel alle andere instellingen, en er na een jaar achter komen dat het mis gaat.

Maar goed, bij post nasturen na een verhuizing houdt het op een gegeven moment ook op. Alleen krijgt de afzender daar geen bericht over, maar de NS dus wél (overstapservice / IBAN ‘verhuizing’) bij een incasso.

Ja ik weet wel hoe de overstapservice werkt, maar niet als je hier niet aan mee doet. Persoonlijk vindt ik het niet kunnen dat je wel het één doet (het geld houden) en het andere niet (het rekeningnummer wijzigen)’. Wees dan zo reëel en stort het geld terug met omschrijving afwijkend rekeningnummer???

Maar goed ik wacht nu al 10 weken op een echt antwoord van NS. Het zal eens wel landen.

Hoi Pingpong,

Ik heb inmiddels meer feedback ontvangen en het bevestigd wat Robert B ook zegt; Het systeem herkent automatisch het betalingskenmerk en verwerkt de betaling. Omdat we de verhuisservice niet ondersteunen doet het systeem hier ook niks mee en voltooid de transactie. Zet je in de omschrijving: ‘Groningen is een leuke stad 55400013339120’ Dan pakt het systeem alleen wat hij herkent, het betalingskenmerk, en zet het door. Wat er nog meer bij staat heeft dan geen toegevoegde waarde.

Danny, dat is natuurlijk een keuze van de NS. Net als de keuze om niet mee te doen met de overstapservice. 

Dat de extra toevoeging vanuit de overstapservice geen toegevoegde waarde heeft betwijfel ik. Maar dat is inderdaad een keuze vanuit de NS.

Dat de NS zo werkt weten we al, maar de vraag in dit topic blijft waarom de NS deze klant onvriendelijk werkwijze blijft hanteren en niet de keuze maakt om wel iets met de informatie te doen. Of door het rekeningnummer mee te wijzigen naar aanleiding van de overstapservice of de klant te informeren dat de NS niet mee doet en de klant zelf het rekeningnummer moet doorgeven zodra er een incasso via de overstapservice van een andere rekening komt. 

In financiële pakketten zijn beide opties gewoon in te stellen, dus om dat niet te doen is een keuze van de NS en niet zoals de NS doet voorkomen een gegeven dat niet gewijzigd kan worden. 

Het is dus jullie keuze om dit proces zo klantonvriendelijk mogelijk in te richten. Jullie houden het geld en lichten de klant niet in dat jullie met het nieuwe rekeningnummer niets doen. Voorts staat er geheel geen informatie hierover op jullie site. 

Maar bedankt voor de bevestiging Danny.

Badge +3

Dat een betaling van een ander rekeningnummer komt is niet ongebruikelijk natuurlijk, maar als het een incasso betreft en er overstapservice in de omschrijving staat is natuurlijk voldoende trigger om de klant te benaderen of dat andere rekeningnummer voortaan gebruikt moet worden.

Doen ze met e-mail adressen ook. Als ik iets bestel (e-ticket bijvoorbeeld) terwijl ik aangemeld ben in Mijn NS krijg ik ook meteen een mail van de NS dat ze het ‘nieuwe’ e-mailadres voortaan zullen gebruiken voor alle communicatie… tenzij ik dat niet wil (met een link om dat ongedaan te maken). Omgekeerde wereld :tired_face:

Dat een betaling van een ander rekeningnummer komt is niet ongebruikelijk natuurlijk, maar als het een incasso betreft en er overstapservice in de omschrijving staat is natuurlijk voldoende trigger om de klant te benaderen of dat andere rekeningnummer voortaan gebruikt moet worden.

Doen ze met e-mail adressen ook. Als ik iets bestel (e-ticket bijvoorbeeld) krijg ik ook meteen een mail van de NS dat ze het ‘nieuwe’ e-mailadres voortaan zullen gebruiken voor alle communicatie… tenzij ik dat niet wil (met een link om dat ongedaan te maken). Omgekeerde wereld :tired_face:

Bedankt Robert: Dit maakt de handelswijze van NS in dit dossier alleen maar beschamender :tired_face:  

Emailadressen worden dus zomaar gewijzigd zonder opdracht en bankrekeningnummers wijzigen waarvoor wel opdracht is gegeven doet NS dus niet…….

Klink heel logisch toch……….…..….Not dus. 

Maar weer een mailtje gestuurd waar de reactie op de brief van 17 oktober 2019 blijft. Krijg je weer zo’n bevestigingsmail dat ze er naar streven binnen 5 dagen reageren. 5 maanden komen zo langzamerhand dichter in de buurt………... 

Badge +3

Ik vond zojuist de oplossing voor alles!

https://speld.nl/2020/01/21/man-die-van-bank-is-overgestapt-stuurt-iedereen-verhuiskaartje

:rofl:

Reageer