beantwoord

NS Business Card of altijd vrij abonnement?

• 3 september 2017
  • 1 reactie
  • 974 Bekeken

Vanaf oktober ga ik verhuizen naar Arnhem, maar ik ben werkachtig (5 dagen per week) in Hengelo OV. Ik wil graag met het openbaar vervoer reizen en in overleg met mijn werkgever krijg ik de kosten vergoed. Ik heb mij verdiept in de abonnementen, maar ik kan niet zo goed beoordelen welke nu het meest geschikt is. gezien de afstand Arnhem-Hengelo OV (meerdere vervoerders naast NS) is een altijd vrij abonnement voor een vast bedrag per maand (á 330) per maand het beste. Ik heb sinds dit jaar een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart. Alleen nu lees ik dat dit ook met een 'NS-Business Card met Trein Vrij abonnement' zou kunnen. Wat is het verschil tussen deze twee? en wat zouden jullie mij adviseren?

Even een aantal gedachtegangen die mij bezig houden bij de keuze:
- Als ik een NS Business Card neem, kan ik dan met deze kaart ook nog privé ritjes maken in het weekend (of wanneer ik een dagje vrij ben) zonder dat dit extra kost? (in dit geval kan mijn werkgever waarschijnlijk mijn reisgegevens inzien toch?
- En wat zijn de consequenties bij deze twee mogelijkheden wanneer ik binnen dit jaar van baan wissel en bijvoorbeeld in Arnhem ga werken? Of de mogelijkheid dat ik binnen het jaar besluit om toch met eigen vervoer te gaan reizen?

Kortom; Ik ben benieuwd welke mogelijkheid het beste bij mij zou passen en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Alvast bedankt
icon

Beste antwoord door Keuzereiziger 3 september 2017, 23:16

Hoi xkarinx1402,

Het belangrijkste verschil tussen Altijd Vrij en de Businesscard (met Trein Vrij) is de rechtspersoon die abonnementhouder is.

Altijd Vrij: je bent zelf de abonnementhouder. Je gaat met NS een contract aan voor minimaal een jaar. Als je binnen het eerste jaar wilt opzeggen kan dat alleen als NS dit uit coulance toestaat. Opzeggen na 1 jaar kan alleen per hele maand. Je werkgever krijgt van jou facturen als onderbouwing voor reiskostenvergoeding.

Businesscard: de werkgever is de abonnementhouder en moet voor jou (kaarthouder) de zaken regelen. Het contract is als ik het goed heb minimaal 2 maanden. De rekening gaat direct naar je werkgever, je hoeft zelf niets te regelen. Je kunt zonder extra kosten ook in de weekenden privé reizen. Je werkgever kan idd in theorie wel je reisgedrag bekijken. Mogelijk krijgt je werkgever wat korting, afhankelijk van het aantal abonnementen dat wordt afgenomen. Zo kreeg mijn werkgever ongeveer 4% korting op de prijs van het consumentenabonnement.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 6
Badge +1
Hoi xkarinx1402,

Het belangrijkste verschil tussen Altijd Vrij en de Businesscard (met Trein Vrij) is de rechtspersoon die abonnementhouder is.

Altijd Vrij: je bent zelf de abonnementhouder. Je gaat met NS een contract aan voor minimaal een jaar. Als je binnen het eerste jaar wilt opzeggen kan dat alleen als NS dit uit coulance toestaat. Opzeggen na 1 jaar kan alleen per hele maand. Je werkgever krijgt van jou facturen als onderbouwing voor reiskostenvergoeding.

Businesscard: de werkgever is de abonnementhouder en moet voor jou (kaarthouder) de zaken regelen. Het contract is als ik het goed heb minimaal 2 maanden. De rekening gaat direct naar je werkgever, je hoeft zelf niets te regelen. Je kunt zonder extra kosten ook in de weekenden privé reizen. Je werkgever kan idd in theorie wel je reisgedrag bekijken. Mogelijk krijgt je werkgever wat korting, afhankelijk van het aantal abonnementen dat wordt afgenomen. Zo kreeg mijn werkgever ongeveer 4% korting op de prijs van het consumentenabonnement.

Reageer