beantwoord

NS Businesscard Traject Vrij

• 26 oktober 2014
  • 21 reacties
  • 1359 Bekeken

Hoi,

Ik heb via Mijn NS Zakelijk een permanente klassewissel uitgevoerd naar de 1e klasse op mijn Traject Vrij abonnement. Hierbij werd vermeld dat ik mocht negeren dat hij bij inchecken aan zou geven dat het een 2e klasse incheck zou zijn.

Afgelopen vrijdag werd ik echter gecontroleerd en er was geen klassewissel te zien op de railpocket van de conducteur. Als ik in Mijn NS kijk zie ik echter wel dat de klassewissel is geactiveerd en bij de reishistorie zie ook ook de extra kosten staan.

Klopt het dat de railpocket dit dan niet aangeeft? Of had de conducteur ergens anders moeten kijken? De conducteur heeft het bij een waarschuwing gelaten dat ik de volgende keer bij een automaat een klassewissel moest aanvragen. Maar goed in Mijn NS staat het dus goed dus voor een volgende keer is het wellicht handig als ik de conducteur op iets kan wijzen waardoor hij kan zien dat ik in de 1e klasse mag reizen 🙂
icon

Beste antwoord door Loes 26 oktober 2014, 14:25

Hoi Pascal,

Het klopt wat je zegt. Als je via internet, dus via Mijn NS zakelijk een klassewissel uitvoert, dan komt dat niet op de NS Business Card te staan, omdat dit allemaal via backoffice wordt bekeken. Je hoeft dus niet naar de kaartautomaat om de klassewissel te activeren, want dat is via internet geregeld. Ik heb voor de duidelijkheid een foto bijgeplaatst voor meer duidelijkheid. Ook in de servicemodus kunnen wij de klassewissel dus niet zien, vandaar de registratie die wij moeten uitvoeren.

De HC in dit geval was fout, wij mogen niemand wegsturen uit de eerste klas als er is ingecheckt op tweede klas en dat moet ik registreren en dat wordt in de backoffice gecontroleerd. Heeft men dus onterecht eerste klas gereisd, dan wordt dat dus in de backoffice rechtgetrokken en niet door de HC.

Je zou de bijgevoegde foto mee kunnen nemen, alle HC hebben sinds 9 juli deze instructie gehad. Ik hoop dat het niet meer voor gaat komen, ik lees er wel eens herinneringsberichten over in de railpocket.
Bekijk origineel

21 reacties

Klopt het dat de railpocket dit dan niet aangeeft?

Natuurlijk klopt dat niet, evenals dat het niet klopt dat het incheckpaaltje de verkeerde klasse aangeeft. Als je bijbetaalt om de klasse op te waarderen, moet NS je ook het bijbehorende reisproduct geven.

Natuurlijk klopt dat niet, evenals dat het niet klopt dat het incheckpaaltje de verkeerde klasse aangeeft. Als je bijbetaalt om de klasse op te waarderen, moet NS je ook het bijbehorende reisproduct geven.

Buiten dat. Mijn NS geeft in ieder geval aan dat je die melding mag negeren.
Die workaround geldt dan waarschijnlijk ook in de omgekeerde richting: Als je afwaardeert van eerste naar tweede klas, zien de conducteur en het incheckpaaltje nog steeds eerste klas... :8
Hoi Pascal,

Wat raar! Heb je al gekeken welke producten er volgens de NS-automaat geactiveerd staan? Als je het hier niet bij ziet staan kun je proberen een bestelling op te halen via het menu van de kaartautomaat. Misschien staat je klassewissel nog klaar voor activatie.

Wat de Railpocket betreft: Het kan inderdaad dat de conducteur in de Railpocket even naar het 'tweede scherm' moet gaan om de activatie van de klassewissel te zien, dit kan heel verwarrend zijn.

Mocht je er nou niet achter komen hoe het zit, dan kun je het beste maandag even contact opnemen met NS Zakelijk via 030 3001111

Fijne dag verder!
Hoi Pascal,

Wat raar! Heb je al gekeken welke producten er volgens de NS-automaat geactiveerd staan? Als je het hier niet bij ziet staan kun je proberen een bestelling op te halen via het menu van de kaartautomaat. Misschien staat je klassewissel nog klaar voor activatie.

Er stond nergens dat de bestelling opgehaald moest worden. Blijkbaar werkt dat voor de NS Businesscard anders want de extra bedragen worden wel netjes afgeschreven. Voor de rest trouwens keurig met daltarief of vol tarief.

Wellicht dat Loes nog wat licht kan laten schijnen wat zij in haar railpocket kan zien?
Hoi Pascal,

Het klopt wat je zegt. Als je via internet, dus via Mijn NS zakelijk een klassewissel uitvoert, dan komt dat niet op de NS Business Card te staan, omdat dit allemaal via backoffice wordt bekeken. Je hoeft dus niet naar de kaartautomaat om de klassewissel te activeren, want dat is via internet geregeld. Ik heb voor de duidelijkheid een foto bijgeplaatst voor meer duidelijkheid. Ook in de servicemodus kunnen wij de klassewissel dus niet zien, vandaar de registratie die wij moeten uitvoeren.

De HC in dit geval was fout, wij mogen niemand wegsturen uit de eerste klas als er is ingecheckt op tweede klas en dat moet ik registreren en dat wordt in de backoffice gecontroleerd. Heeft men dus onterecht eerste klas gereisd, dan wordt dat dus in de backoffice rechtgetrokken en niet door de HC.

Je zou de bijgevoegde foto mee kunnen nemen, alle HC hebben sinds 9 juli deze instructie gehad. Ik hoop dat het niet meer voor gaat komen, ik lees er wel eens herinneringsberichten over in de railpocket.
Reputatie 6
Badge +2
Vergeleken met de Toeslag 2-1 van € 25 valt het 1e klas reizen met een 2e klas product voor € 10 mee (http://www.ns.nl/zakelijk/producten/tarieven, Correctietarieven NS-Business Card met Traject Vrij abonnement), ook al is het eerste voor een dag en het tweede misschien voor een enkele reis (de klacht is vaak dat je € 25 moet betalen al heb je maar op één enkele reis behoefte aan 1e klas). Te meer omdat je de € 10 alleen betaalt als je wordt gecontroleerd.
Bedankt Loes!

Verwarrend zeg... Ik heb in ieder geval weer wat geleerd, bedankt!
De HC in dit geval was fout, wij mogen niemand wegsturen uit de eerste klas als er is ingecheckt op tweede klas en dat moet ik registreren en dat wordt in de backoffice gecontroleerd.
Dit probleem bestaat al zo lang en blijkbaar hebben mensen nog steeds last van NS personeel die de regels niet kennen. Waarom geeft de Railpocket überhaupt de klasse aan bij deze reizigers? Pas het systeem aan (moet kinderlijk eenvoudig zijn, kan ik zelfs) en de problemen zijn opgelost.
Reputatie 6
Badge +2
Waarom geeft de Railpocket überhaupt de klasse aan bij deze reizigers?
Omdat de HC het moet registreren als je in de 1e klas zit en de Railpocket 2e klas vermeldt.
Bij NS hebben ze nog niet door dat je automatisering voor je moet laten werken in plaats van tegen je. Het slaat nergens op om zo'n bug in het systeem te omzeilen door conducteurs met zo'n afwijkende instructie op pad te sturen. Dat geeft alleen maar aanleiding tot verwarring, fouten en irritatie. Bovendien is het tijdverspilling om elke keer dat iemand met een geklassewisselde (/gewisselklaste/klassegewisselde/wisselgeklaste) businesscard gecontroleerd wordt die check in de backoffice uit te voeren.
Dank je wel Loes voor je waardevolle aanvulling!
Die workaround geldt dan waarschijnlijk ook in de omgekeerde richting: Als je afwaardeert van eerste naar tweede klas, zien de conducteur en het incheckpaaltje nog steeds eerste klas... :8

Uit het handboek van Loes:
Zit de klant in de juiste Klasse, reist hij in de juiste richting en heeft hij, indien van toepassing de benodigde toeslag? Dan is alles goed en hoef je niets te registreren.
Ik vind het nog steeds jammer dat veel conducteurs dit niet weten. Het gebeurt me nog vrij regelmatig dat een conducteur/conductrice mij mede deelt dat ik in de verkeerde klasse zit. Dit gebeurt trouwens ook meestal op een onvriendelijke of betuttelende toon. Kan ik me wat bij voorstellen want het gebeurt waarschijnlijk meestal dat het persoon al dan niet per ongeluk echt in de verkeerde klasse zit. Maar klant vriendelijk is het ook weer niet.
@pascal

Mijn broek zat ff af. Ik weet niet hoeveel railpocket berichten ik als reminder heb gehad, laat staan het boekje met werkinstructie dat daar nogmaals staat in simpele bewoordingen:

Laat de Business Card reiziger met rust en registreer via de MCL. Ik vind het kwalijk te noemen dat mijn collega's dit veelal verkeerd toepassen. Ik vraag het heel soms ter info. Ik zal nooit iemand wegsturen, aangezien ik kan registreren.
Ik denk dat ik van alle keren dat ik gecontroleerd wordt ongeveer 1/3 wordt gewezen op dat ik in de verkeerde klasse zit.

Van de overblijvende 2/3 is denk ik slechts 25% die ik daadwerkelijk wat zie doen op de railpocket de rest loopt gewoon door na controle naar de volgende klant.

Ik gok er dus een beetje op dat ik mijn werkgever een hoop geld zou kunnen besparen door mijn klassewissel in mijn ns weer ongedaan te maken en te gokken op dat het door de conducteur wordt aangegeven :-)

Ik wordt trouwens nooit weggestuurd hoor. Dankzij jou kan ik aangeven dat ze het moeten registreren in de railpocket en dat gebeurd dan meestal ook wel. Heb maar 1 keer gehad dat iemand het niet kon registreren in de railpocket omdat ze het menu niet had (of iets dergelijks) en die moest er iemand anders bijhalen.
Ha, dan heb ik toch nog iets goeds gedaan. Het is inderdaad mogelijk dat een collega niet kan registreren, dan denk ik dat die collega lichte dienst liep of een teammanager en geen vast dienstkaartje had en blijkbaar niet wist hoe je handmatig treinnummers in de railpocket kan zetten. Als ik namelijk geen dienstkaartje met treinnummers heb en geen registratie heb gegeven welke rol ik heb, kan ik ook niet registreren. Komt inderdaad niet vaak voor nee.
Misschien heel raar idee hoor, maar is het niet een idee dat de NS gewoon regelt dat de juiste klasse op de kaart komt te staan als je daarvoor betaald? Dit klinkt wel heel erg als een houtje touwtje oplossing, waar uiteindelijk de klant weer de dupe van is doordat deze vaak onterecht aangesproken wordt hierop.
Dat komt door het feit dat de klassewissel via internet niet via een kaartautomaat plaats vindt en daardoor niet zichtbaar wordt op de kaart. Vandaar dat wij de registratieknop hebben gekregen en het gewoon moeten registreren en de reiziger zit altijd goed. Had ik die registratieknop maar bij alle abonnementen, dan kreeg iedereen die bewust verkeerd zit zonder overgang een correctietarief en hoef ik geen discussies en UVB hiervoor uit te schrijven. Scheelt veel ergenis en tijd.
Ik kan gewoon niet begrijpen dat een aantal van mijn collega's hier nog steeds niet van op de hoogte zijn.
Dag Loes,

Ik snap dat er technische beperkingen kunnen zijn aan het systeem dat de NS gekozen heeft, maar ik bedoel meer waarom lost de NS die dan niet op?
Het gaat hier om een permanente klasse wissel. Ik zou als klant dan verwachten dat de NS het regelt (of met een bestelling ophalen, of van mijn part het opsturen van een nieuwe OV-chipkaart).

Groet
Toevallig vrijdag na het schrijven van mijn laatste bericht wederom controle gehad met "de vraag". In dit geval wel verder vriendelijk en de conducteur was meer geïnteresseerd in waarom ik dan geen 1e klasse kaart had als ik toch permanent 1e klasse reis.

Nou daar zijn goede redenen voor en waarschijnlijk als de NS dit op zou lossen op de NS manier zou het voor mij niet meer mogelijk zijn om 1e klasse te reizen.

Reageer