beantwoord

NS en RET abonnement op 1kaart

• 6 augustus 2019
  • 8 reacties
  • 362 Bekeken

Kan een NS abonnement Schiedam-Den Haag CS (ma t/m vrij) en een RET abonnement Metro Spijkenisse-Metro Schiedam Centrum (ma t/m vrij) op één persoonlijke OV-kaart ?
icon

Beste antwoord door Slidestops 6 augustus 2019, 19:19

Met Flex abonnementen wordt dit wel een probleem, de klassieke niet.
Bekijk origineel

8 reacties

Badge +3
Dat zou geen probleem moeten zijn.
Reputatie 7
Met Flex abonnementen wordt dit wel een probleem, de klassieke niet.
Badge +3
Met Flex kán het problemen geven (en wordt dus afgeraden), maar het gaat ook vaak genoeg prima en ik heb nog nergens gelezen dat RET abonnementen niet goed zouden werken i.c.m. met Flex op dezelfde kaart.

Maar goed, dit gaat over een NS abonnement Schiedam-Den Haag CS dus dat lijkt op Traject Vrij en is dus geen Flex. Ik blijf bij mijn vorige antwoord dus 😉
Ns Flex is met geen ander abonnement te combineren. Uitsluitend te combineren met abonnementen die binnen de ns Flex omgeving worden aangeboden. Het product Flex heeft de hoogste prioriteit bij het in en uit checken zowel bij de trein als de bus.
Een klassiek trein abonnement kan wel worden gecombineerd met een bus abonnement.
Kom je er zo uit denk je @Sonny? 🙂
Bedankt Robert B, Slidestops en johabo2 voor jullie reacties !

Beste Emma,
Met een klassiek abonnement wordt bedoeld een gewone abonnement toch?
En kan gecombineerd met een bus abonnement ongeacht van welk maatschappij...toch ?

Als bovenstaande correct is dan kom ik er wel zo uit.
Bedankt voor je reactie.

Mvg,
Sonny
Een klassiek abonnement is een 'oudere vorm' van abonnement dan NS Flex. Een klassiek abonnement kan worden gecombineerd met andere producten van andere vervoerders. NS Flex kan ook wel worden gecombineerd met andere producten van andere vervoerders, maar dit gaat minder gemakkelijk. Het is dan nodig om saldo te laden bij een oplaadpunt of kaartautomaat niet van NS. Maar omdat ik denk dat jij een Traject Vrij abonnement hebt bij ons, hoef je daar geen rekening mee te houden 🙂!
Badge +3
Ns Flex is met geen ander abonnement te combineren. Uitsluitend te combineren met abonnementen die binnen de ns Flex omgeving worden aangeboden. Het product Flex heeft de hoogste prioriteit bij het in en uit checken zowel bij de trein als de bus.
Dat is niet waar! Het gaat weliswaar vaak genoeg mis maar zou geen enkel probleem moeten zijn (en is het vaak ook niet dus!) als de procedure bij inchecken gevolgd wordt bij de BTM (bus/tram/metro) vervoerders:
  • Is er een product (ProductID) van onszelf (CompanyID) aanwezig? Zo ja, dan gebruiken we dat. Kan je inderdaad saldo kosten, maar zone/ster/regio abonnementen zijn vaak 'vrij reizen'.
  • Is er een product aanwezig (zoals Flex) dat wij herkennen? Mooi, dan gebruiken we dat, stuurt TLS de transacties door naar NS en die zoeken dan wel uit wat de reis kost. Altijd zonder korting want NS weet niet welk abonnement je hebt voor BTM bij vervoerder X.
  • Is er geen product dat we herkennen? Dan reis je op saldo (voltarief met eventueel leeftijdskorting).
Dat vervoerders zich daar niet aan houden geeft de nodige problemen, met name bij vervoerders (Arriva, Blauwnet, Connexxion, Qbuzz e.d.) die zowel trein als streekvervoer (bus/tram/metro) doen, en Flex inderdaad 'voorrang' geven boven iets anders dat je korting of vrij reizen zou opleveren...

Ook ging het in het verleden mis met Flex in bepaalde nieuwe bussen van Connexxion NH, die heel Flex niet kenden en dus saldo wilden, maar dat had niets te maken met botsende abonnementen. Ook een overstap naar treinen van Qbuzz met Flex in de spits gaat nog mis (je verliest je dalkorting), maar da's ook ongerelateerd aan het topic.

Voor mijzelf werkt Flex prima met Hermes/Bravo Dal Voordeel (gratis reizen na 9:00) in de bussen rond Eindhoven. Vóór 9:00 heb ik dan saldo nodig (nou ja, je kaart mag €4 in de min dus één busrit lukt ook nog wel zonder saldo). In Mijn NS (Flex) komen die reizen niet te staan, want Flex wordt niet aangesproken. Eigen product heeft hogere prioriteit, zoals het hoort!

Een studentenreisproduct (SRP) gaat altijd mis i.c.m. Flex. Niet eens proberen dus.

Maar goed, een combinatie op één kaart van reizen op rekening (RoR) en reizen op saldo producten (RoS) wordt dus (voorlopig nogal sterk) afgeraden. Wil niet zeggen dat het niet kán.

Reageer