beantwoord

NS Flex Arriva andere spitstijden

• 14 oktober 2019
  • 32 reacties
  • 682 Bekeken

Hallo allen,

Ik heb al een aantal topics doorgespit maar kwam deze specifieke vraag en antwoord niet tegen:

• Als je incheckt met NS Flex na 8:55 bij Arriva (en NS natuurlijk) geldt het “Daluren” tarief/periode. Bij Arriva (en dus niet bij NS, die hebben een extra Spits periode tussen 16:00 en 18:30) duurt deze periode tot de volgende ochtend 6:34:59.

Hoe werkt het NS Flex Daluren tarief hiermee? Ga je mee in deze alternatieve Daluren tarief/periode van Arriva OF, omdat het “NS” Flex is geldt tóch het Spitsuren tarief als ik bijvoorbeeld incheck om 16:45 bij Arriva.

Ik hoop dat de vraag zo duidelijk is en dat anderen hier ook iets aan hebben.

icon

Beste antwoord door Laura NS 15 oktober 2019, 10:28

Arriva hanteert in principe ook gewoon de 9:00-16:00 en 18:30-6:30 spitstijden, alleen valt de middagspits in sommige provincies weg. Maar niet in alle! De meesten hebben wel dezelfde spits. Het ligt er alleen aan of je met een ticket/product van Arriva reist of met 1 van NS. Als je met een NS product reist, wordt de spits gewoon gehanteerd, omdat je met NS voorwaarden reist, ook al geldt voor Arriva geen spits op dat moment. Dit heb ik van Arriva vernomen.

Bekijk origineel

32 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je middag-incheck bij Arriva (na je reis met NS en andere vervoerders met korting in de ochtend) is natuurlijk een nieuwe reis. Bij Flex telt dan de eerste incheck voor die reis.

Zeg je nu dat Arriva géén middagspits (16:00-18:30) kent voor hun treinen, en je dus gewoon om 16:45 kunt beginnen aan een reis met korting of vrij reizen?

NS (of in ieder geval Flex) zullen een incheck of overstap om 16:45 gewoon zien als spits, ook als dat bij Arriva of Blauwnet en zo is.

Welkom bij de NS Community!

Je middag-incheck bij Arriva (na je reis met NS en andere vervoerders met korting in de ochtend) is natuurlijk een nieuwe reis. Bij Flex telt dan de eerste incheck voor die reis.

Zeg je nu dat Arriva géén middagspits (16:00-18:30) kent voor hun treinen, en je dus gewoon om 16:45 kunt beginnen aan een reis met korting of vrij reizen?

NS (of in ieder geval Flex) zullen een incheck om 16:45 gewoon zien als spits, ook als dat bij Arriva of Blauwnet en zo is.

Bedankt!
Ik zeg inderdaad dat Arriva geen middagspits kent voor hun treinen.

Ik snap dat NS de incheck zal zien als spits, ook als dat bij Arriva of Blauwnet en zo is. Maar het gaat mij er juist om dat het bij Arriva NIET zo is..

Badge +3

Dat is dan wel interessant

Met name bij een ‘vrij reizen’ abonnement waar je dan ineens een factuur voor krijgt omdat je na 16:00 met Arriva begonnen bent met reizen (op een doordeweekse dag).

Als zij (Arriva of Sytus/Keolis/Blauwnet) geen middagspits kennen, dan zouden de NS (en Flex) dat moeten respecteren.

Inmiddels antwoord via NS zelf (Chat). Michael heeft e.e.a. nagekeken en geconcludeerd dat NS Flex inderdaad het daltarief van Arriva moet respecteren. Of dat automatisch gebeurt is een tweede. Hij was er ook niet van op de hoogte dat Arriva andere daltarief tijden hanteert. 

Arriva hanteert in principe ook gewoon de 9:00-16:00 en 18:30-6:30 spitstijden, alleen valt de middagspits in sommige provincies weg. Maar niet in alle! De meesten hebben wel dezelfde spits. Het ligt er alleen aan of je met een ticket/product van Arriva reist of met 1 van NS. Als je met een NS product reist, wordt de spits gewoon gehanteerd, omdat je met NS voorwaarden reist, ook al geldt voor Arriva geen spits op dat moment. Dit heb ik van Arriva vernomen.

Dat is helaas weer een ander antwoord dan ik van de mederwerker op de chat kreeg (Michael). Daar heb ik nadrukkelijk gezegd dat ik dan een NS Flex Dal Vrij abonnement wou nemen. En dat zou moeten werken of ik zou het moeten melden als het niet werkt en dan zouden ze dit herstellen. 

Jij zegt dus dat het niet kan met NS Flex Dal Vrij, reizen in Groningen om 16:45 op een daltarief moment van Arriva? Ik dacht dat je met NS Flex steeds met iedere vervoerder een overeenkomst aanging tijdens je reis, in dit geval dus Arriva. Dit heb ik uit de NS Flex voorwaarden. 

Het klopt dat je een overeenkomst aangaat, maar dit gaat om de vervoersvoorwaarden, niet de productvoorwaarden.

"Met wie heeft u een contract als u reist met NS Flex en welke
voorwaarden zijn van toepassing?

U sluit steeds met elke vervoerder bij wie u reist een eigen separate vervoerovereenkomst.
Als u reist, dan zijn in de relatie tussen u en de betreffende
vervoerder de vervoervoorwaarden van de vervoerder met wie u reist van
toepassing. De meeste vervoerders hanteren de Algemene Voorwaarden
Openbaar Stads- en Streekvervoer. NS is zelf natuurlijk ook een vervoerder.
Als u reist met NS dan zijn de vervoervoorwaarden van NS van toepassing,
zijnde de Algemene Voorwaarden voor het vervoer van Reizigers en
Handbagage van de Nederlandse Spoorwegen (AVR-NS).”

Oké. Dat is het in tegenstelling tot wat de medewerker zei dus niet een optie om het “product” Dal Vrij via NS Flex aan te schaffen om in de daltarief periode van Arriva te reizen. Simpelweg omdat NS de periode van daluren van Arriva niet respecteert. 

Goed om te weten maar jammer om te horen. Gelukkig hoor ik het nu, anders had ik volgende week een maand lang aan een abonnement vastgezeten die niet werkt zoals een NS medewerker mij verteld heeft. Bijzondere situatie. 

Ik zal Michael inderdaad eens opzoeken, want we horen wel op 1 lijn te zitten natuurlijk! ;) Goed dat je het even hebt uitgezocht. Alvast veel reisplezier!

Badge +3

Ik vind dit een redelijk voorbeeld van zaken die je met NS Flex niet krijgt (of dus zelf maar achteraan moet) terwijl het met een klassiek abonnement (op saldo) wél goed gaat.

Dus even een crosslinkje naar dit topic.

Heeft Arriva al een Arriva Flex aangekondigd?

Eigenlijk zou ik “Henk Flex” wel willen ontwikkelen, morgen eens met Amersfoort bellen. Leuk proof of concept :thinking:

Reputatie 7
Badge +3

Jij bent zelf toch al zo flexibel? :laughing:

Reputatie 5

Één van de lastige gevolgen van het hanteren van een systeem van ‘s-lands grootste vervoersbedrijf, waar andere vervoerders ook in meegaan. Eigenlijk koop je bij NS een abbonnement voor het Nederlandse OV, maar NS lijkt dat toch niet altijd zo te zien. Enerzijds is er dus de verwachting dat je met een abbo van NS bij iedereen kan reizen, maar anderzijds wel onder NS-voorwaarden. Misschien dat er in de toekomst toch iets onafhankelijkers moet komen, al wil ik zeker niet zeggen dat NS het niet goed doet verder.

Badge +3

Arriva kent enkele abonnementen waarvoor geen middagspits geldt. Dat wil niet zeggen dat alle abonnementen die bij Arriva geldig zijn, geen middagspits kennen.

Arriva kent enkele abonnementen waarvoor geen middagspits geldt. Dat wil niet zeggen dat alle abonnementen die bij Arriva geldig zijn, geen middagspits kennen.

Duidelijk niet het punt dat ik wil aanstippen en ook zeker niet het antwoord op de vraag waarmee ik zat. Zoals eerder aangegeven ook door MJL wil NS een soort reismiddel voor heel Nederland afsluiten maar wel onder NS voorwaarden. In Noord Nederland werkt dat in dit geval dus niet. 

Reizen op saldo zoals Robert B aangeeft gaat wel werken. Ik sluit in dit geval dus geen NS Flex abonnement af maar koop een Arriva Noord Nederland Dal Voordeel abonnement waarmee ik in de ochtend EN in de middag buiten de spits kan reizen (Arriva heeft in heel Noord-Nederland helemaal geen middag spits) en dat voor 25 euro voor een heel jaar, ook geldig in hun bussen. 

Bedankt voor de reacties allen. Case closed

Badge +3

Mijn bericht was ook niet bedoeld als antwoord op uw vraag; die was immers al beantwoord. Ik reageerde op uw uitspraak dat Arriva geen middagspits kent (die had ik beter even kunnen citeren). In zijn algemeenheid klopt dat niet; het al dan niet kennen van een middagspits hangt altijd af van (de geldigheid van) het specifieke abonnement en niet van een vervoerder. Net zoals het in zijn algemeenheid niet waar is dat NS wel een middagspits kent; houders van een Voordeelurenabonnement reizen immers ook in de middagspits met korting.

Dat reizen op saldo hier wel zou werken, is in zijn algemeenheid ook onjuist. De klassieke NS-abonnenten Dal Voordeel, Dal Vrij enzovoorts zijn immers ook niet geldig in de middagspits bij Arriva. Alleen bepaalde door Arriva aangeboden abonnementen zijn dat wel en voor sommige reizigers zijn die abonnementen dan ook een betere keuze. De door Robert gedane suggestie dat het verschil hem zit in NS Flex versus niet-NS Flex is dan ook niet juist.

Ik vind dit een redelijk voorbeeld van zaken die je met NS Flex niet krijgt (of dus zelf maar achteraan moet) terwijl het met een klassiek abonnement (op saldo) wél goed gaat.

Dus even een crosslinkje naar dit topic.

De vraag heeft weinig met NS Flex vs andere producten te maken. Bij onze abonnementen zijn de daluren tussen 9:00 en 16:00 uur en van 18:30 tot 6:30 uur de volgende ochtend. Die tijden zijn voor alle treinvervoerders waar het abonnement geldt. Dat een andere vervoerder een geheel ander abonnement biedt met andere voorwaarden heeft geen invloed op het door ons geboden abonnement. 

(of dus zelf maar achteraan moet)

Het meest fascinerende aan dit topic is wat mij betreft dat niet alleen klanten, maar ook de mensen bij Webhelp inmiddels door de bomen het bos niet meer zien in het hele systeem. Immers, volgens TS is op de chat weer een ander antwoord gegeven.

Gelukkig gaat NS Flex goed samen met een Arriva-abonnement, dat is het voordeel van een branche breed ICT-systeem :upside_down:

Henk Flex… ik zie mogelijkheden! 

Reputatie 7
Badge +3

(of dus zelf maar achteraan moet)

Het meest fascinerende aan dit topic is wat mij betreft dat niet alleen klanten, maar ook de mensen bij Webhelp inmiddels door de bomen het bos niet meer zien in het hele systeem. Immers, volgens TS is op de chat weer een ander antwoord gegeven. 

Dit is niet alleen in dit topic het geval, er komen in het algemeen hier vaker mensen die iets van de klantenservice te horen hebben gekregen, vaak via de telefoon, wat niet blijkt te kloppen. Afgelopen week nog bv iets over GTBV wat niet zou gelden wanneer een trein vervallen is, wat alleen zo is wanneer een trein gepland vervallen is door bv werkzaamheden en daardoor niet in de reisptanner staat. 

Het speelt inderdaad al sinds jaar en dag, maar ik vind het ook zo wat om het bij iedere situatie aan te halen. Er zijn al genoeg telkens herhalende discussies op dit forum. Het was een leuk gespreksonderwerp met Sivan. Eigenlijk zou ik willen vragen binnen welke drie pijlers dit nou past, Service, Service+ of Special Care? Zou eiNStein het antwoord op de vraag van TS weten? :smile:

Het antwoord is al gegeven, Henk_NL. Er zijn geen aangepaste spitstijden bij andere treinvervoerders bij onze abonnementen. In alle jaren dat ik met mijn Dal Voordeel abonnement heb en in de middagspits van Groningen naar Leeuwarden wil betaal ik vol tarief. Dat werkt voor Flex net zo. Niets onduidelijks aan.

Badge +3

Als er inderdaad een Dal Voordeel Noord voor €25 per jaar nodig is om in de middagspits met korting te kunnen reizen dan had ik het inderdaad mis.

Vóór het antwoord van Maxime (is helder) begreep ik dat het met alleen een klassiek Dal Voordeel wél werkte, maar met Flex niet.

Dat zal dan te maken hebben dat Flex een eventueel Dal Voordeel Noord op de kaart overrulet, ook al zou Arriva eerst hun eigen producten moeten aanspreken (en eventueel je saldo bij korting), net als ikzelf met Flex plus Hermes Dal Vrij in de bussen regio Eindhoven. Die reizen zie je dus ook niet terug op je Flex reishistorie en facturen.

Niets onduidelijks aan.

Jammer, dan heb je de complete strekking van mijn bericht gemist!

Reputatie 6
Badge +1

Als er inderdaad een Dal Voordeel Noord voor €25 per jaar nodig is om in de middagspits met korting te kunnen reizen dan had ik het inderdaad mis.

Dat is inderdaad Dalvoordeel Noord-Nederland voor 25 euro per jaar. Geldig op trein en bus en in de middagspits.

Kun je trouwens ook op een anonieme OV-chipkaart laden en dus met anderen delen!

Badge +3

Kun je trouwens ook op een anonieme OV-chipkaart laden en dus met anderen delen!

Welja… ga je gang. :sleeping:

Dat is dan aparte kaart (soort stamkaart of familiekaart zoals vroeger) maar daar staat echt wel een naam en foto op toch?

Reageer