NS Flex & automatisch saldo laden

• 9 juli 2020
  • 7 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 2

geachte ns

Ik heb automatisch opladen aanstaan op mijn ov chipkaart.

Als ik nu een flex abonnement neem, gaat dit dan automatisch weer uit.

En krijg je met 65 plus ook een reductie van tram, bus en Metro?

Nog een vraag is of die 40 % direct verrekend worden bij flex? Dus bij doordeweeks reizen in mijn geval buiten de spits.

Ik neem liever een klassiek abonnementvan 65 plus, maar als corona hoe hard ook zich aandient, weet ik niet of ik van dit jaarabonnement weer af kan komen.

Omdat je dan toch niet reist als de bej tehuizen weer sluiten.

Erg ingewikkeld geworden overigens.

Vr gr

7 reacties

Reputatie 2

Een klassiek abonnement kost €45 dalvrij voor 65 plus en flex €105. 

Reputatie 7

Flex bestaat nog niet met de 65+ korting. Hier wordt wel aan gewerkt. 

In het eerste jaar van klassiek dal vrij kan altijd nog over gestapt worden naar NS Flex basis. Effectief kun je dan het abonnement beëindigen door over te stappen naar een abonnement met kosten van 0 euro per maand.

Reputatie 7
Badge +1

Bij NS Flex gaat automatisch opladen automatisch uit, omdat u dan op rekening reist en geen saldo meer nodig hebt.

De 34% leeftijdskorting in de bus, tram en metro is ook van toepassing op NS Flex.

De prijs van uw rit wordt achteraf berekend en betaald u samen met uw andere reizen via een maandelijkse factuur. Er wordt dan ook achteraf gekeken of u recht heeft op korting. Zolang u incheckt in de daluren heeft u korting, ongeacht of u uw reis in de spits of in de daluren begint, mits u natuurlijk een geschikt abonnement heeft welke die korting biedt (bijv. Dal Voordeel/Altijd Voordeel) 

De 65+ korting op NS abonnementen bestaat nog niet bij NS Flex. Als u daarvan gebruik wilt maken dient u een klassiek abonnement af te sluiten. Naar verwachting is deze korting later dit jaar wel beschikbaar. 

Alle klassieke jaarabonnementen kunnen op ieder moment omgezet worden naar NS Flex zonder abonnement (basis). Het abonnement kunt u daarmee 'pauzeren' en het abonnementsgeld voor de resterende dagen krijgt u dan terug. 

Badge +3

Als u NS Flex neemt, wordt automatisch opladen inderdaad automatisch uitgezet. Met NS Flex reist u immers op rekening in het hele openbaar vervoer. U hoeft dus geen saldo meer te laden, maar krijgt elke maand een rekening voor de gemaakte reiskosten, zowel voor reizen per trein als voor reizen met bus, tram en metro.

Als u in bus, tram of metro reist met NS Flex, dan krijgt u automatisch 34% leeftijdskorting.

U kunt NS Flex zonder abonnement afsluiten. Dan reist u per trein altijd tegen vol tarief. U kunt ook NS Flex met een abonnement afsluiten. Als u NS Flex met Dal Voordeel afsluit, dan krijgt u automatisch 40% korting als u in de daluren incheckt. De ritprijs met korting zal achteraf worden gefactureerd.

Als u 65 jaar of ouder bent, dan kunt u het beste nog geen NS Flex Dal Vrij-abonnement afsluiten. Zoals u gemerkt hebt, is er namelijk nog geen lagere abonnementsprijs voor 65 jaar en ouder bij de NS Flex-variant van Dal Vrij. Mocht u binnen het eerste abonnementsjaar van Dal Vrij af willen, dan kunt u overstappen op NS Flex zonder abonnement. Daarna betaalt u geen abonnementskosten meer.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Bij een overstap naar Flex wordt automatisch opladen inderdaad gestopt. Dit is nodig om het saldo van de kaart te kunnen verwijderen.

Mocht u daarna alsnog saldo nodig hebben (bijv. voor sommige nachtbussen, watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart terecht kunt), dan kunt u automatisch opladen eventueel weer aan zetten. Dit gaat meestaal om ritten tegen een vaste prijs, waarbij u dus ook niet uit hoeft te checken.

Voor bus, tram en metro krijgt iemand van 65+ automatisch 34% leeftijdskorting, ongeacht of u een (Flex of klassiek) abonnement heeft voor trein.

Reputatie 2

Dank voor de perfecte uitleg allemaal. Aangezien ik al jaren reis met abonnementen van ns, weet ik ook hoe alles in grote lijnen werkt.

Erg fijn dat ik nu weet wat ik moet nemen.

Vr gr

Reputatie 7
Badge +3

U kunt dus gewoon een klassiek jaarabonnement nemen omdat u altijd weer, ook binnen het eerste jaar, van dit abonnement af kan door te wijzigen naar Flex zonder abonnement, Dit is mogelijk sinds de introductie van Flex en hierdoor is het mogelijk ieder jaarabonnement altijd stop te zetten waarbij je bovendien niet vast zit aan de vaste dag van de maand waarop een abonnement is ingegaan. 

Overigens, per januari 2021 gaat het klassieke Dal Vrij over naar Flex waardoor een nu afgesloten Dal Vrij sowieso geen jaar meer volmaakt.

Reageer