Skip to main content
beantwoord

NS flex basis naar NS weekend voordeel bestaande ov-kaart wachttijd

  • 15 June 2024
  • 15 reacties
  • 334 Bekeken

Goedemiddag,

Voor een reis later vandaag wil ik NS flex basis omzetten naar NS weekend voordeel. Ik heb dus al een bestaande ov kaart met flex. In het bestelscherm staat als ingangsdatum echter 22-06-2024. Klopt het dat er een week ‘wachttijd’ is voordat je flex kunt omzetten, op een bestaande kaart? Heel flex(ibel) is dat dan eigenlijk ook weer niet.

15 reacties

Goedemiddag Melake, Welkom op de NS Community!

Ik wil je vragen om contact op te nemen met de klantenservice middels telefoon, chat, Facebook of X. Wij kunnen het abonnement dan voor je aanpassen. De aanpassing is dan binnen enkele minuten verwerkt en dan kan je gelijk gebruik maken van jouw nieuwe NS Flex abonnement. Dit is alleen mogelijk bij een upgrade. Zelf kan je de aanpassing pas na één maand doen na een wijziging van jouw abonnement.

*bericht aangepast nadat leden mij hierop hebben geattendeerd

Reputatie 7
Badge +3

Is het weer helemaal veranderd dan? Want het was tot nu toe mogelijk om zelf Basis weer binnen een maand te upgraden. En het was tot nu toe niet mogelijk een wijziging in de toekomst aan te vragen. Maar volgens jou is dat nu anders?

Zoals ik het lees moet er iets anders aan de hand zijn. Nergens staat dat er nog geen maand Flex Basis is.

Als ik zelf probeer mijn abonnement te wijzigen, gaat dat gewoon direct in. Ben je wel ingelogd met je Mijn NS-account, Melake? En heb je al wel gekozen voor ‘Ik heb al een persoonlijke OV-chipkaart' en de juiste kaart geselecteerd?

vs.

 

Reputatie 7
Badge +4

Wie na een maand Flex nam, kon die binnen een maand wel degelijk veranderen: sterker nog, zo werkte het in de praktijk bij wisseling van abonnement. Ik kan me niet voorstellen dat na de overgang van een betaald abonnement naar Flex Basis iemand een maand Flex moet houden. Dat is in ieders nadeel, niet in de laatste plaats ook voor NS.

Deze informatie lijkt me onjuist.

Wat natuurlijk wel kan is buiten de site om een abonnement naar een duurder abonnement te wijzigen. Bijvoorbeeld in de eerste maand van Weekendvrij naar Dalvrij. Dit moet echter via Klantenservice. Het is in ieders voordeel dat dat kan. De site past de regels toe en dan werkt het natuurlijk niet.

Reputatie 7
Badge +3

De datum 22/6 is precies 7 dagen na vandaag en dat is ook de tijd die ervoor staat wanneer je een nieuwe je een nieuwe kaart mee bestelt. Weet je zeker dat je je al bestaande kaart met Flex Basis hebt geselecteerd? Net als bij mrfreeze zie ik een ingangsdatum (die niet aan te passen is) van vandaag wanneer ik mijn huidige kaart met Flex Basis selecteer.

Badge +3

Op een persoonlijke gloednieuwe kaart (waar nog nooit iets op gestaan heeft, werkelijke kaartnummer is anders) 

Oei, straks nog maar eens proberen… 

Op een kaart met Flex Basis is een wijziging per direct, dat is nooit anders geweest. Het ziet er bij mij wel iets anders uit dan voorheen…

Oh, en opnieuw is de Community de eerste ingang voor vragen? 

 

Reputatie 3

Bedankt allemaal. Het is nu wel gelukt adhv de screenshots van @mrfreeze .

Mijn eerste poging, eerder vanmiddag, leverde 22-06-2024 als ingangsdatum op: dat was met als vertrekpunt Mijn Ns, dan kiezen voor wijzigen abbonement.

Hoe het wel gelukt is met 15-06-2024 als ingangsdatum is door rechtstreeks naar de abbonnementen site te gaan. Dan vraagt hij op een gegeven moment ook om in te loggen via mijn ns maar toen kreeg ik tenminste wel een soortgelijk scherm als bij mr freeze.

 

@Melissa NS er was geen sprake van dat ik <1 maand flex basis had, ik heb dat al langer dan een maand, anders zou ik dat wel hebben vermeld in mijn openingspost.

Reputatie 3

Aanvullende vraag: gelet op de aanstaande vakantieperiode wil ik idealiter eind juni mijn ns abbonement weer even pauzeren, door hem terug (om) te zetten naar flex basis.

Ik heb echter gelezen:

"Wijzigt u het abonnement, dan geldt opnieuw een wachtperiode van één kalendermaand waarin opzeggen of wijzigen niet mogelijk is."

Situatie:

Per 15-06-2024 omgezet NS Flex Basis naar Weekend voordeel

Vraag:

Per wanneer kan ik weer omzetten naar NS Flex Basis?

Moet ik bovenstaand citaat zo lezen dat dit (pas) per 1 augustus mogelijk is?

Reputatie 7
Badge +3

De periode van 1 maand telt vanaf de wijzigingsdatum. Bij een wijziging naar Flex Weekend Voordeel op 15-6-2024 kun je dus weer wijzigen naar Flex Basis vanaf 15-7-2024.

Reputatie 3

Dank Momo. Is dat vooraf inplanbaar/door te geven, of iets om op die datum in de agenda te zetten en dan pas mogelijk om de wijziging door te voeren?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kun je niet van tevoren doorgeven, een wijziging binnen Flex is altijd per direct. Je zult het dus op de dag zelf moeten doen. In je agenda zetten of op andere manier een reminder voor je zelf maken is dan inderdaad wel handig. 

Badge +3

Overigens klopt de lichtblauwe melding niet dat de 15e je factuurdatum wordt, die blijft namelijk gelijk aan de dag waarop Flex ooit ingegaan is.

Je betaalt nu (waarschijnlijk) maar voor een deel van een maand, die tussentijdse factuur zou je vannacht moeten hebben gekregen. Mijn vaste Flex datum is de 9e, dus ik betaal in dit geval voor de periode 15-06 t/m 08-07. 

En dit klopt ook niet (Betaaloverzicht in Mijn NS): Wordt omstreeks 15 juni afgeschreven
In de e-mail staat rond 20 juni en dat laatste klopt natuurlijk.

Reputatie 3

Onderschrijf ik volledig. Inderdaad vannacht de factuur ontvangen. Er zitten dus al met al best wat fouten in en onjuiste mededelingen.

Badge +3

Onderschrijf ik volledig. Inderdaad vannacht de factuur ontvangen. Er zitten dus al met al best wat fouten in en onjuiste mededelingen.

Och ja, onder de streep klopt het allemaal wel. Dank voor je topic!

Ik ga even mijn Weekend Vrij herroepen van de week (want niet nodig gehad dit weekend, dacht dat er nog een stap tussen zat voordat het al per direct geregeld was) 😅

Reputatie 3

Goedemorgen,

Aanvullende vraag over Flex in het OV. Eerst even de tijdlijn:

-afgelopen vrijdag een busrit gemaakt

-afgelopen nacht ns factuur ontvangen. 

Ik had me niet gerealiseerd dat mijn busreis met Arriva ook "flex" zou zijn. Op zich handig. Maar de busreis staat niet op de afgelopen factuur. Dat had ik wel verwacht. Wanneer of hoe wordt de busreis geincasseerd, of moet ik zelf actief hier iets voor doen?

 

Reputatie 7
Badge +3

Het kan soms even (en soms iets meer dan even) duren voor reizen verwerkt zijn. Naar alle waarschijnlijkheid wordt de busreis op de volgende factuur in rekening gebracht. Je hoeft hier zelf verder niks voor te doen.

Reageer