beantwoord

NS Flex: een ramp

• 8 oktober 2018
  • 8 reacties
  • 952 Bekeken

Reputatie 5
Beste NS,

Ik heb nu een paar dagen Flex, met een weekend-korting abonnement. Ik had eerst een dalvoordeelurenabonnement, maar ik reis doordeweeks buiten de spits meestal samen, dus ik dacht, ik neem NS Flex met weekendabonnement, en doordeweeks neem ik wel gewoon meereiskorting.
De promotiepraatjes kwamen goed over: alles kunnen aanpassen, zelfs na het inchecken! Zeer flexibel, achteraf afrekenen en eigenlijk 0 nadelen, zo werd het gepresenteerd.

Maar ik loop nu binnen een paar dagen al tegen problemen aan:
1: op de website van MijnNS ontbreken al dagenlang mijn reisdetails... Al m'n Connexxion-busreizen van afgelopen dagen zijn onvindbaar.
2: Ik had een dalvoordeelurenabonnement, betaald 3 maanden geleden, dus 9 maanden resterend (ca. 45 euro). Niet te vinden op MijnNS, terwijl ik het wel betaald heb.
3: De factuering verloopt erg stroef. Heb in een paar dagen al 3 verschillende facturen zien langskomen die onduidelijk zijn.
4: Het lijkt alsof ik geen meereis-korting meer kan krijgen? Had dit niet aangegeven moeten worden bij het bestellen, wettelijk verplicht denk ik zelfs (kern-beding)?
5: Hoe kan ik terug naar mijn oude situatie en NS Flex stoppen? Heb de 14 dagen EU-recht restitutie-termijn gemist denk ik?

Volgende week ben ik van plan met meereiskorting een reis te maken, met NS Flex zou mij dit zo'n 14 euro meer kosten dan met meereiskorting. Prima, maar nu ik geen meereiskorting kan krijgen, denk ik, dan maar weer terug naar dalvoordeel. En welke melding krijg ik? "U kunt helaas niet wijzigen", dat kan pas over een maand... Stuk minder flexibel dan voorgespiegeld dus.

Hoop dat de NS wat toelichting kan geven, ben tot nu toe in ieder geval zeer ontevreden over NS Flex, het voelt alsof ik in de val ben gelokt.
icon

Beste antwoord door Sivan NS 8 oktober 2018, 14:51

Hoi Simon, en welkom op de Community. Dank voor je input. NS Flex is nog helemaal nieuw, dus we zijn druk bezig met monitoren hoe het gaat en verbeteren waar dat kan.

Het kan maximaal 21 dagen duren om de reisgegevens van andere vervoerders te ontvangen. Dat is de afspraak over het aanleveren van reisgegevens in de gehele OV branche. Dit is trouwens al bijzonder, want met het gewone Reizen op Saldo kan je helemaal geen gegevens van andere vervoerders op Mijn NS zien. Bij NS Flex kan dat wel, en staan alle kosten overzichtelijk bij elkaar en hoef je niet ook nog een account bij OV-chipkaart.nl. te hebben.

Als je wil kunnen we de problemen met de facturatie voor je nagaan. Als je dat wil, kun je Erryt een privébericht sturen met je naam, geboortedatum en adres.

Wat betreft de Samenreiskorting kan ik je laten weten dat we dit gaan bouwen in NS Flex. Het is er dus nog niet, maar we zijn bezig met uitbreiden. Samenreiskorting is geen recht dat nu verloren is gegaan. Het is een extraatje voor onze abonnementhouder om weg te geven. NS Flex klanten kunnen het al wel weggeven aan klanten met Reizen op Saldo, maar nog niet aan NS Flex klanten. Dit moeten we dus nog bouwen. We zullen dit wel opnemen op de informatiepagina die we aan het maken zijn.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo s1mon9 en welkom bij de NS Community,

Ik zal proberen je vragen te beantwoorden

1. Het kan even duren voordat alle gegevens zijn verwerkt. Voornamelijk reizen met een andere vervoerder kan iets langer duren dan dat je gewend bent.
2. Indien je een abonnement hebt betaald en hebt beëindigd dien je binnen 3 weken na het bevestigen van de beëindiging bij een OV-automaat de restitutie te ontvangen op de IBAN die wij hebben gebruikt voor de kosten.
3. Je krijgt bij aanschaf een factuur en vervolgens elke maand weer. Ik kan niet verklaren waarom je 3 facturen hebt ontvangen. Ik wil je hiervoor het advies geven om contact op te nemen met onze klantenservice.
4. Het is niet mogelijk om op een kaart waar NS Flex op staat Samenreiskorting te zetten.
5. Voor het beëindigen van een abonnement dien je altijd contact op te nemen met onze klantenservice. Dit geldt ook voor NS Flex abonnementen.

Contact met ons opnemen gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). Je kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Reputatie 5
Bedankt voor je antwoorden. Had het feit dat je geen samenreiskorting meer kan krijgen, niet wettelijk verplicht vermeld moeten worden bij het bestellen? Ik ben hier nergens voor gewaarschuwd, en dit is toch een behoorlijk nadeel.
Ik durf niet te zeggen of dit wettelijk verplicht is. Via onze website proberen we onze reizigers op de hoogte te brengen van alle verschillen tussen de Flex en niet Flex abonnementen.
Reputatie 5
"Je zit nergens aan vast", terwijl ik nu een maand lang niet kan overstappen van weekend voordeel naar dal voordeel... Dan zit ik toch echt een maand lang vast aan een abonnement dat ik niet wil.
Dat meereizen niet kan is ook echt nergens vermeld.
Sorry, maar de verschillen worden echt niet duidelijk vermeld, en het feit dat het voor sommige reizigers echt nadelig is blijkt echt nergens uit. De informatie op o.a. ns.nl/flex is zeer eenzijdig en vertelt niet het hele verhaal.
Ik kan het om eerlijk te zijn ook niet erg snel terugvinden via onze website. Ik zal je signaal onder de aandacht brengen! Wat je nu nog kan doen is een anonieme OV-chipkaart aanschaffen zodat je wel gebruik kan maken van de samenreiskorting.
Hoi Simon, en welkom op de Community. Dank voor je input. NS Flex is nog helemaal nieuw, dus we zijn druk bezig met monitoren hoe het gaat en verbeteren waar dat kan.

Het kan maximaal 21 dagen duren om de reisgegevens van andere vervoerders te ontvangen. Dat is de afspraak over het aanleveren van reisgegevens in de gehele OV branche. Dit is trouwens al bijzonder, want met het gewone Reizen op Saldo kan je helemaal geen gegevens van andere vervoerders op Mijn NS zien. Bij NS Flex kan dat wel, en staan alle kosten overzichtelijk bij elkaar en hoef je niet ook nog een account bij OV-chipkaart.nl. te hebben.

Als je wil kunnen we de problemen met de facturatie voor je nagaan. Als je dat wil, kun je Erryt een privébericht sturen met je naam, geboortedatum en adres.

Wat betreft de Samenreiskorting kan ik je laten weten dat we dit gaan bouwen in NS Flex. Het is er dus nog niet, maar we zijn bezig met uitbreiden. Samenreiskorting is geen recht dat nu verloren is gegaan. Het is een extraatje voor onze abonnementhouder om weg te geven. NS Flex klanten kunnen het al wel weggeven aan klanten met Reizen op Saldo, maar nog niet aan NS Flex klanten. Dit moeten we dus nog bouwen. We zullen dit wel opnemen op de informatiepagina die we aan het maken zijn.
Reputatie 5
Sivan, wel bedankt voor de vriendelijke reactie, ik was misschien wat hard. Top dat er wat aan gedaan wordt.
Geen punt Simon, we waarderen je feedback!

Reageer