NS Flex en reizen met bus/tram | NS Community
beantwoord

NS Flex en reizen met bus/tram


Hoe kan het dat reizen met NS Flex ook betekent dat je rekening rijdt met al het andere OV? Dit was in elk geval bij mij het geval. Bij het uitchecken op een RET-tram zie je niet meer hoeveel je betaalt met je OV-kaart. Je bus- en tramreizen vind je dan wel in in de NS -app > MijnNS onder Transactions. Raar geregeld. Hoe komt de NS aan zulke privileges? 

icon

Beste antwoord door Thom 5 June 2022, 18:09

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het hele openbaar vervoer is nagenoeg te betalen met Flex. Dit is geen privelege van NS, maar geldt voor alle vervoerders. NS verzorgt wel de facturatie van alle maatschappijen en verdeelt de gelden aan de rechthebbenden. Dat is praktisch.

Het is juist de bedoeling dat trein, bus, tram en metro met één flexkaart te benutten zijn. 

Waarom moet de NS zich bemoeien met de facturatie van andere OV-bedrijven? Facturatie van bv RET kan met automatisch opladen, dus dat is toch praktisch genoeg? Of krijg je met NS-flex ook korting als je met bus of tram reist? 

Reputatie 7
Badge +4

Als u ouder bent dan 65 krijgt u automatisch 34 procent korting in bus, tram en metro. Uw NS-abonnement geeft u geen korting bij bus, tram en metro, en dus alleen de korting die bij uw abonnement hoort in de trein.

Alle kosten worden per maand afgerekend, waar u ook mee reist.

Ik ben niet ouder dan 65.

Reputatie 7
Badge +4

Dan heeft u geen korting in bus, tram en metro, tenzij u een abonnement neemt voor een van deze vervoersmogelijkheden. U reist met het normale tarief.

“Dit is geen privelege van NS, maar geldt voor alle vervoerders.” Betekent dit dat alle OV-bedrijven aan FLEX meedoen en korting geven met een Flex-abonnement? Ik dacht dat dat nu juist niet het geval is. 

Reputatie 7
Badge +4

Nagenoeg alle vervoerders doen dat behalve wat particuliere treinen als de Thalys en nagenoeg alle veerboten doen ook niet mee. Alle OV-bedrijven doen in principe mee, maar u moet voor korting een abonnement afsluiten bij de desbetreffende vervoerder. NS-abonnementen echter vormen een uitzondering, die gelden ook in de overige treinen, behalve weer de particuliere treinen naar het buitenland van Thalys en Eurostar. Daar moet u altijd een apart ( vaak duur) kaartje voor kopen. 

NS abonnementen geven alleen korting in de trein, niet overal waar u met Flex kunt betalen.

Dus blijft mijn vraag: hoe komt de NS aan het privilege om onder MijnNS reizen weer te geven en in rekening te brengen die ik met andere vervoersbedrijven (bus en tram) heb gemaakt? Waarom bemoeit de NS zich niet met z’n eigen Flex-zaken?

Als u dat allemaal niet wil dan moet u een 2e OV chipkaart gebruiken voor het neit NS vervoer.

Voorheen reisde ik met één OV-kaart op bus, tram en trein. Kan toch ook? En dan geen geflex. De NS maakt z’n ‘producten’ te ingewikkeld. Je moet er bijna voor doorleren. Wat studeer je? NS-producten😉

Reputatie 7
Badge +3

Op verzoek kan de NS klantenservice het BTM gedeelte van Flex uitschakelen, daarna reist u in bus, tram en metro weer op saldo. Veel mensen willen juist niet op saldo reizen, die willen gewoon per rit betalen en niet mee hoeven laden op de OV-chipkaart dan de rit kost. 

Sorry, ik snap het antwoord niet.

Ik heb geen auto, dus zou een goeie klant van NS moeten zijn, maar ben het niet, gedeeltelijk omdat ik de producten niet snap. Misschien kun je doorgeven dat jullie abonnementen te moeilijk zijn, of slecht worden uitgelegd?

Oh, en ook de verschillende stations moeten duidelijke namen krijgen, is belangrijk wanneer je een afspraak maakt. Op station Rotterdam-Lombardijen hebben de twee uitgangen bijvoorbeeld geen verschillende namen, alleen ‘Uitgang’, niet Uitgang Lombardijen en Uitgang Maasstad Ziekenhuis. De NS heeft nog zoveel werk aan de winkel. 

Oh, en de monitors in de treinen moet bij nadering van het station de JUISTE naam op van het station staan, dus niet Lombardijen maar station Rotterdam-Lombardijen. Voorkom verwarring.

Nog een laatste vraag: als ik Flex (en basis Flex) van m’n persoonlijke OV-kaart haal, dan stop rekeningrijden, zodat ik weer gewoon m’n OV-kaart met automatisch opladen kan gebruiken, ook voor de trein. Begrijp ik dat goed?

Reputatie 5

Bij het afsluiten van een NS Flex-abonnement wordt ongevraagd ook bus tram en metro meegenomen, met als nadeel dat je pas later op je internet-account kunt zien wat je betaalt. Als je dat niet wilt kun je BTM (bus tram en metro) van de kaart laten halen. Dat kan via de klantenservice, maar het kan ook aan het loket. Dat heb ik gedaan, op Rotterdam Centraal. De lokettist moest wel even zoeken hoe het moest. Je reist dan met alles wat geen trein is weer op saldo. Daartoe moet je natuurlijk wel weer geld op de kaart zetten.

Reputatie 7
Badge +2

Alle OV-bedrijven doen in principe mee, maar u moet voor korting een abonnement afsluiten bij de desbetreffende vervoerder.

Alleen kan dat dus niet meer als je eenmaal Flex hebt, er zijn zelfs vervoerders waar je expliciet moet aanvinken dat er geen Flex op je OV-chipkaart staat bij het afsluiten van een abonnement.

In het begin was er nog sprake van dat je ook BTM-abonnementen aan NS Flex zou gaan kunnen hangen, maar daar heb ik nooit meer iemand over gehoord.

Hoe het eigenlijk zou moeten zie je trouwens wel weer bij het GVB: dat is de enige vervoerder die naast NS een flexproduct aanbiedt en daar kan je bij het bestellen keurig kiezen tussen alleen flex voor BTM (met een korting alleen bij GVB), GVB flex naast NS flex en GVB flex met de treinreizen op je GVB rekening.

Bij het afsluiten van een NS Flex-abonnement wordt ongevraagd ook bus tram en metro meegenomen, met als nadeel dat je pas later op je internet-account kunt zien wat je betaalt. Als je dat niet wilt kun je BTM (bus tram en metro) van de kaart laten halen. Dat kan via de klantenservice, maar het kan ook aan het loket. Dat heb ik gedaan, op Rotterdam Centraal. De lokettist moest wel even zoeken hoe het moest. Je reist dan met alles wat geen trein is weer op saldo. Daartoe moet je natuurlijk wel weer geld op de kaart zetten.

Bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen BTM van mijn persoonlijke OV-kaart te laten halen. Ik begrijp ook dat je €10 moet betalen als je opnieuw een Flex-abonnement wilt nemen, dus ik laat Flex er toch maar opstaan. 

Badge +3

Bedankt voor de uitleg! Ik ga proberen BTM van mijn persoonlijke OV-kaart te laten halen. Ik begrijp ook dat je €10 moet betalen als je opnieuw een Flex-abonnement wilt nemen, dus ik laat Flex er toch maar opstaan. 

Dat komt goed, want als je een BTM (kortings)abonnement wilt zit Flex meestal in de weg.

Voor trein kan je het gewoon aan laten staan inderdaad, en die 10 euro inschrijfkosten is alleen bij Flex Basis (gratis) of Weekend Voordeel (€2 per maand).

Alle OV-bedrijven doen in principe mee, maar u moet voor korting een abonnement afsluiten bij de desbetreffende vervoerder.

Alleen kan dat dus niet meer als je eenmaal Flex hebt, er zijn zelfs vervoerders waar je expliciet moet aanvinken dat er geen Flex op je OV-chipkaart staat bij het afsluiten van een abonnement.

In het begin was er nog sprake van dat je ook BTM-abonnementen aan NS Flex zou gaan kunnen hangen, maar daar heb ik nooit meer iemand over gehoord.

Hoe het eigenlijk zou moeten zie je trouwens wel weer bij het GVB: dat is de enige vervoerder die naast NS een flexproduct aanbiedt en daar kan je bij het bestellen keurig kiezen tussen alleen flex voor BTM (met een korting alleen bij GVB), GVB flex naast NS flex en GVB flex met de treinreizen op je GVB rekening.

NS zou ons die keuze inderdaad netjes moeten bieden. Wilt u voor bus tram & metro ook op rekening rijden? JA -NEE. Transparantie dus. 

Badge +3

NS zou ons die keuze inderdaad netjes moeten bieden. Wilt u ook voor bus tram & metro op rekening rijden JA -NEE. Transparantie dus. 

Dat gebeurt tot op zekere hoogte al. Bij het bestellen van NS Flex wordt er ‘gekeken’ of je al een BTM product hebt. Die info geeft het TLS/OV-chipkaart systeem blijkbaar door aan NS (ja/nee) en dan krijg je NS Flex zonder BTM.

Dat gaat natuurlijk soms helemaal mis, maar als het klopt is het resultaat precies wat je wilt (treinreizen op rekening en bus/tram/metro regel ik zelf wel).

Reageer