beantwoord

NS Flex na tweede keer stopzetten student-ov en declareren Arriva-reizen

• 15 September 2021
  • 9 reacties
  • 105 Bekeken

Beste NS,

Afgelopen maand heb ik mijn studentenreisproduct stopgezet i.v.m. afstuderen. Nou heb ik vandaag NS Flex Dalvoordeel besteld met de studenten-aanbieding dat het het eerste jaar gratis is.

Ik bedacht me pas na het voltooien van deze bestelling dat ik in een tussenjaar al eens gebruik heb gemaakt van dezelfde aanbieding (alleen dan met Dalvoordeel op saldo, want Flex bestond volgens mij nog niet). Ik was dit oprecht vergeten omdat het al wat langer geleden is.

Kan het kloppen dat ik twee keer van het aanbod van een gratis dalvoordeel-abonnement gebruik kan maken? In andere topics die ik vond lijkt dat namelijk niet te kunnen, maar ik heb gewoon een bevestigingsmail gekregen en de mail dat ik het product (Flex dalvoordeel) op mijn kaart kan laden.

Ik weet liever op voorhand waar ik aan toe ben dan dat later blijkt dat ik geen recht had op dit abonnement en ik veel geld terug moet betalen. Eerlijkheid duurt het langst enzo :) 

Andere vraag, ik zag een reisoverzicht in MijnNS waar alleen reizen met NS tussen stonden. Verandert dit als ik het Flex-abonnement aanzet? Ik reis namelijk vooral met Arriva dus heb eigenlijk een overzicht nodig met die reizen incl. ritprijs voor declaratie op werk, en ik las dat je op de mijn-ovchipkaart website geen ritprijzen ziet als je NS Flex hebt.

icon

Beste antwoord door Mark NS 15 September 2021, 21:22

Dan weet ik niet waar het wel aan ligt, wellicht is er ooit eens iets niet goed geregistreerd waardoor je er nu nog een keer gebruik van hebt kunnen maken, maar je kunt het abonnement dan morgen gewoon activeren en gebruiken. Ik heb navraag gedaan en we verwachten niet dat het over een jaar alsnog problemen gaat opleveren. 

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +4

U heeft er nooit twee keer recht op. Het zou aan de hand van uw nummer gecontroleerd moeten worden. Ik zou het even aan Klantenservice voorleggen, al kunt u inderdaad ook het voordeel in uw zak steken. 

Bij Reishistorie en met een Flexabonnement ziet u ook de reizen met Arriva.

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Een tweede keer gebruik maken van het aanbod voor afgestudeerden zou in principe niet mogelijk zijn, maar blijkbaar vindt DUO (die moeten het goedkeuren zodat je de code kunt gebruiken) het prima. Zou ik me verder geen zorgen over maken. Het kan ook komen omdat je inmiddels een nieuwe ov-chipkaart hebt.

Voor wat betreft je Reishistorie, al je ov-reizen komen in Mijn NS bij Flex, duurt soms wel een dag of twee langer dan bij OV-chipkaart.

Welkom op onze NS Community MD16! Hmm, er is een periode geweest waarin dit mogelijk was, omdat studentenreisproducten door DUO werden verlengd (wegens corona). Dit is wanneer je het Studentenreisproduct in het voorjaar hebt stopgezet. Is dit zo?

Welkom op onze NS Community MD16! Hmm, er is een periode geweest waarin dit mogelijk was, omdat studentenreisproducten door DUO werden verlengd (wegens corona). Dit is wanneer je het Studentenreisproduct in het voorjaar hebt stopgezet. Is dit zo?

Nee! Dit is de timeline:

Augustus 2013-Augustus 2018: studentenreisproduct gebruikt

Aug 2018-Aug 2019: eerste keer gebruik gemaakt van gratis Dalvoordeelabonnement voor ex-studenten

Aug 2019-Aug 2020: geen product

Aug 2020-Aug 2021: een jaar lang studentenreisproduct extra wegens het soort opleiding (docentenopleiding, geeft recht op extra jaar student-ov)

En nu heb ik dus zonder goed na te denken het gratis NS Flex dalvoordeelabonnement voor ex-studenten besteld en bevestigingsmailtjes van ontvangen. Ligt het er misschien aan dat ik een extra jaar student-OV heb gekregen en dat dit wordt gezien als “nieuw” reisproduct?

Heb je in augustus 2018 ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van de code, of waren daar problemen mee en hebben we je het aanbod toen toegekend middels een restitutie? Als dat laatste het geval is, zou dat nog kunnen verklaren waarom de code nu nog werkt. Een andere reden zou inderdaad kunnen zijn dat er inmiddels een ander OV-chipkaartnummer is. Regisseur Studenten Reisrecht kijkt namelijk primair naar het OV-chipkaartnummer om te bepalen of je recht hebt op het aanbod. 

Heb je in augustus 2018 ook daadwerkelijk gebruik gemaakt van de code, of waren daar problemen mee en hebben we je het aanbod toen toegekend middels een restitutie? Als dat laatste het geval is, zou dat nog kunnen verklaren waarom de code nu nog werkt. Een andere reden zou inderdaad kunnen zijn dat er inmiddels een ander OV-chipkaartnummer is. Regisseur Studenten Reisrecht kijkt namelijk primair naar het OV-chipkaartnummer om te bepalen of je recht hebt op het aanbod. 

Ik kan me niet herinneren dat ik destijds tegen problemen aanliep of restitutie kreeg, dus ik denk niet dat dat het geval is. Mijn huidige OV-chipkaart is overigens dezelfde als waar het vorige Dalvoordeelabonnement op stond, dus het kan ook niet zijn dat het voordeel daarvan komt. 

Ik was van plan om het abonnement morgen op te halen, zou ik er zonder problemen mee kunnen reizen of loop ik dan over een jaar tegen problemen aan? Zoals gezegd weet ik het liever nu dan dat ik allerlei bedragen terug moet gaan betalen :)

Dan weet ik niet waar het wel aan ligt, wellicht is er ooit eens iets niet goed geregistreerd waardoor je er nu nog een keer gebruik van hebt kunnen maken, maar je kunt het abonnement dan morgen gewoon activeren en gebruiken. Ik heb navraag gedaan en we verwachten niet dat het over een jaar alsnog problemen gaat opleveren. 

Oke, bedankt voor het navragen! En andere reageerders ook bedankt voor jullie reacties.

Badge +3

Het heeft ongetwijfeld te maken met je nieuwe inschrijving voor de docentenopleiding (en bijbehorend recht op een SRP), dus geen zorgen zolang het werkt.

Bij eerder opschorten van een SRP (zelfde studie) wegens een tussenjaar of stage in het buitenland zou de code niet moeten werken, ongeacht of je die eerder gebruikt had voor Dal Voordeel (of 50 euro korting op ander NS jaarabonnement, zoals toen nog een optie was).

Als het een ‘foutje’ is dat je het ‘aanbod voor afgestudeerden’ (of langstudeerders) opnieuw kon gebruiken is dat de schuld van DUO, en die zullen je daar achteraf echt niet lastig over gaan vallen, en de NS (wij hebben groen licht van DUO, code is geldig) ook niet natuurlijk.

Reageer