beantwoord

NS flex onduidelijkheid bij inchecken

• 4 december 2020
  • 11 reacties
  • 446 Bekeken

Reputatie 5

Hoi,

Sinds deze week heb ik NS flex, als het goed is met een Dal Vrij abonnement. Nu merkte ik wel dat, ongeacht of ik binnen of buiten de daluren incheck, er “reizen op rekening” op de paaltjes komt te staan. Een medewerker op het station vertelde me dat ook zij niet kon zien of ik met mijn abonnement reis of echt op rekening (vol tarief). Is dit logisch? Ik vind het zo raar dat dat bij flex ineens niet meer zichtbaar is, ik vertrouw het niet helemaal. Vandaar dat ik het hier nog maar eens navraag :)

Groet,

Tonny

icon

Beste antwoord door Momo 4 december 2020, 19:11

Zelf kun je in je MijnNS account wel zien welk Flex abonnement je hebt. 

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Bij NS Flex staat het abonnement niet op de kaart zelf. Dat maakt het mogelijk om eenvoudig wijzigingen door te voeren in Mijn NS zonder dat deze bij een kaartautomaat bevestigd hoeven te worden. Het heeft ook wel nadelen, want er is niet meer duidelijk te zien of er tegen vol tarief, met 40 procent korting of gratis gereisd wordt. Goed opletten op de tijd op het schermpje bij het inchecken is dus aangeraden rond de grenzen van een tariefperiode.

Een controleur zal in eerste instantie “Reizen op Rekening Trein” op zijn scherm zien staan, maar kan in de zogeheten Servicemodus wel zien om welk abonnement het gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Zelf kun je in je MijnNS account wel zien welk Flex abonnement je hebt. 

Reputatie 5

Oke, bedankt. Ik ben opgelucht dat het niet fout lijkt te zijn. Aan de andere kant is dit wel een beetje onhandig. Maargoed, tis wat het is :)

Reputatie 6
Badge +2

202012 13 12:59

Ik vind het heel vreemd dat een prima feature verdwijnt. Gezien de 35-minutenregel en de zesuursregel moet je dan diverse berekeningen maken om te bepalen of je reis gratis zal zijn. Het is zelfs niet duidelijk of de zesuursregel bij Flex hetzelfde werkt als bij het klassieke abonnement, en zeer omslachtig en potentieel kostbaar om dat experimenteel te bepalen.

Reputatie 5

Omdat de NS eerder deze week niet reed, moest ik een Arriva trein pakken. Wat meteen opviel was dat Arriva bij het uitchecken wél laat zien wat je gaat betalen, ook bij een flex abonnement. Daarmee is wel aangetoond dat het technisch niet onmogelijk is.

Reputatie 6
Badge +2

Omdat de NS eerder deze week niet reed, moest ik een Arriva trein pakken. Wat meteen opviel was dat Arriva bij het uitchecken wél laat zien wat je gaat betalen, ook bij een flex abonnement. Daarmee is wel aangetoond dat het technisch niet onmogelijk is.

Ik zie hierboven dat je Dal Vrij hebt. Reisde je in de daluren en werd €0 vermeld? Misschien wordt standaard €0 vermeld of juist standaard het volle tarief?

Reputatie 7
Badge +3

Knap dat Arriva informatie kan laten zien die helemaal niet op de kaart staat. Gelooft u het zelf? 

Badge +3

Bij in- en uitchecken bij Arriva wordt altijd 0,00 euro vermeld bij NS Flex, ook als er geen sprake is van een afgekocht reisrecht.

Reputatie 5

Ah oké, fascinerend. 

Hoe werkt dit met flex precies anders dan? Ik ging er altijd vanuit dat alle informatie in een database staat, is dat bij normale chipkaarten niet zo? Waarom zou je ervoor kiezen om informatie op een kaart te zetten? 

Badge +3

Bij reizen op saldo staat het saldo en het eventuele kortingsproduct op de kaart zelf. Bij het inchecken kan dan het instaptarief worden ingehouden van het saldo en bij het uitchecken kan direct de ritprijs worden verrekend met het instaptarief.

Bij NS Flex staat alleen “reizen op rekening” als product op de kaart en is inchecken en uitchecken eigenlijk slechts een registratie. Achteraf worden al die registraties verwerkt, waarbij ook wordt gekeken welk kortingspercentage van toepassing is. Daarna volgt de factuur.

Door de informatie op de kaart zelf te hebben staan, ben je niet afhankelijk van een dataverbinding met een achterliggend systeem bij het uitchecken, en is er meer tijd om de verwerking te doen. Dat speelde bij Traject Vrij: dat moest reizen op rekening worden buiten het afgekochte traject, omdat de juiste ritprijs niet snel genoeg berekend kon worden bij het uitchecken. Bovendien is dit systeem alweer heel wat jaren oud, en destijds waren permanente verbindingen minder gebruikelijk. Transacties in bussen werden ooit pas aan het eind van de dag via wifi op de stalling verzonden.

Reputatie 5

Interessant. Bedankt voor de uitleg :) 

Reageer