NS Flex + Samenreiskorting | NS Community
beantwoord

NS Flex + Samenreiskorting


Hallo!

Ik heb een paar vragen over het activeren van Samenreiskorting op mijn NS Flex kaart.

  1. Volgens de NS site zou het activeren moeten kunnen via de app. Mij is dat echter nog nooit gelukt. Als ik via mijn browser inlog op “mijn NS”, dan lukt het wel. Ben ik de enige? Of is dit een bug in de app?
  2. Je kunt samenreiskorting toch vlak voor de reis of zelfs als je net bent ingestapt aanzetten? Ik heb laatst samenreiskorting op het perron geactiveerd (via de browser dus). Ik zie nu op mijn factuur dat ik op de heenreis alsnog vol tarief betaald heb en op de terugreis pas de korting heb gekregen. Hebben meer mensen die ervaring? Kan je dat verschil terugvragen? Hoe?

Groet,

Bart

icon

Beste antwoord door mrfreeze 27 June 2022, 12:31

Bekijk origineel

23 reacties

Welkom op onze NS Community bkummel

  1. Kan zijn dat dit door de storing soms niet kan. Je bent wel ingelogd in de app en hebt daar maar 1 OV-chipkaart gekoppeld?
  2. Was je wel ingecheckt in de daluren?
  1. Ik ben ingelogd in de app. Ik zie daar 2 kaarten: mijn oude OV-chipkaart die verlopen is en mijn huidige kaart. Ik selecteer uiteraard de huidige kaart.
  2. Ja, het was op 2e pinksterdag.
  1. Als je de oude verwijdert zou dat nog wel eens wat kunnen uitmaken. Die zit soms wel eens in de weg.
  2. Ik zie nu dat je dit op het perron hebt geactiveerd. Het is echter wel de bedoeling dat je de Samenreiskorting aanzet voordat je incheckt. Was dit ook zo?
  1. Ok, kaart verwijderd. Hoop dat het volgende keer wel werkt dan.
  2. Ik dacht dat ik gelezen had dat je tot 15 min. na de start van je reis nog samenreiskorting kan aanzetten?
Reputatie 7
Badge +3

Ik dacht dat ik gelezen had dat je tot 15 min. na de start van je reis nog samenreiskorting kan aanzetten?

Ik denk dat je in de war bent met een klassewissel. Samenreiskorting moet vóór het inchecken worden geactiveerd.

 

Dat zou kunnen. Waarom die inconsistentie? Maakt het er niet duidelijker op!

Met Samenreiskorting weet je meestal van tevoren wel dat je met iemand mee gaat reizen of niet. Als je met 2e klasse incheckt en ziet dat erg druk is en daarom toch nog 1e klasse wil zitten, dan kan dat daarom binnen 15 minuten nog.

Ik heb dus vaak dat ik denk: “Oh ja, samenreiskorting”, als ik al ben ingecheckt, of zelfs al in de trein zit. Het zou mij helpen als ik de korting ook na het inchecken nog kan activeren. 

Maar er zal wel weer een cynische commerciële afweging achter zitten: upgraden naar eerste klas levert NS meer geld op, dus moet zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Samenreiskorting levert NS juist minder geld op, dus daar moeten zoveel mogelijk hobbels worden opgeworpen. Jammer.

Ik heb dus vaak dat ik denk: “Oh ja, samenreiskorting”, als ik al ben ingecheckt, of zelfs al in de trein zit. Het zou mij helpen als ik de korting ook na het inchecken nog kan activeren. 

Dat werkt fraude in de hand. Mensen gaan dan in de trein bij allerlei reizigers leuren om goedkoper mee te kunnen reizen. Zal NS dus niet aan beginnen.

Is dat fraude? Of een mooie kans om mensen in contact te brengen?

Reputatie 7
Badge +4

Contact met deze intimiderende bedelreizigers, die de afwijzing van het meewerken aan fraude en oplichting maar al te vaak ook nog met verbale agressie beantwoorden, ervaar ik niet en ik denk niemand, als een onverdeeld genoegen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Is dat fraude? Of een mooie kans om mensen in contact te brengen?

Wat versta jij onder mooi? In de tijd van gratis meereiskaartjes werd ik regelmatig op een intimiderende manier benaderd door mensen die met mij wilden reizen. Sommigen waren heel gewiekst en vroegen aan het ‘slachtoffer’ persoonlijke gegevens, voor het geval een conducteur daarom ging vragen. Wanneer ik vroeg wat voor mij het voordeel was, gaf men niet thuis. 

Op een perron moet je in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Als je nog niet ingecheckt bent of samenreisticket hebt aangeschaft heb je dus geen geldig vervoerbewijs.

 

Ik heb dat soort “intimiderende” taferelen nog nooit gezien. Terwijl ik toch veel met de trein reisde, toen met die eerste versie van samenreiskorting. 
 

> “Op een perron moet je in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs. Als je nog niet ingecheckt bent of samenreisticket hebt aangeschaft heb je dus geen geldig vervoerbewijs.”

Die redenering klopt niet helemaal. Als het mogelijk zou zijn om samenreiskorting te activeren nadat je bent ingecheckt, is er dus nooit een situatie dat je “illegaal” op het perron bent zonder vervoerbewijs. Je zou alleen het tarief veranderen na het inchecken. Net zoals je het tarief verandert na het inchecken als je upgradet naar 1e klas. Het is heus niet zo onlogisch om beiden toe te staan tot een kwartier na aanvang van je reis. 

Reputatie 7
Badge +4

Dan heeft u de ramp met de gratis meereiskaartjes niet meegemaakt. Ze werden gelukkig afgeschaft. Als u dit is ontgaan dan heeft dat met perceptie te maken. Alles wat fraudemogelijkheden geeft moet niet gefaciliteerd worden.

Je koopt een kaartje met korting en ‘vraagt’ of je mee mag reizen. Zo is het niet bedoeld. Vandaar dat een conducteur controlevragenlijst heeft. Ik vind dat er een technische oplossing moet komen waarbij het nummer van de samenreiziger op de kaart van de hoofdreiziger te zien moet zijn en/of andersom. 
 

Nogmaals: ik vind dit geen fraude. Intimideren is uiteraard uit den boze, maar vriendelijk vragen of je met iemand mee mag reizen: wat is daar nu mis mee? NS kan en mag geen onderscheid maken tussen gezinsleden of vreemden die er voor kiezen samen te reizen. 

Reputatie 7
Badge +4

Juist wel. Samenreizen is bedoeld om iemand mee te nemen die je kent en samen mee op stap gaat. Dat is toch ook eenvoudig te begrijpen. Anders zou NS het goed vinden dat iedereen een kortingskaartje koopt en met een willekeurig iemand meereist. NS zou wel gek zijn om dat toe te staan. Natuurlijk is het daar niet voor bedoeld en u reist ten onrechte met korting. Dat is wel degelijk fraude want u benadeelt NS. De gelden van NS moeten opgebracht worden door de reiziger die dus voor u afdraagt wat u te weinig betaalt. Het geld moet ergens vandaan komen.

Ik snap eigenlijk niet dat ik dat nog moet uitleggen ook.

Er is met vriendelijk vragen van alles mis want mensen durven dan uit angst voor agressie niet nee te zeggen. Dat is geen prettig reizen.Het vragen is al intimiderend, want je werkt dan mee aan fraude. 

 Ik wens er niet mee geconfronteerd te worden. Iedereen moet zijn eigen kaartje betalen met het bedrag dat daar voor staat.

NS kan dat onderscheid wel degelijk maken en doet dat ook, het is de regel voor het recht op samenreiskorting. NS pakt het stupide aan, dat wel. Dat geeft u echter geen rechten. Een boete of correctietarief kan worden gegeven en dit naar het oordeel van de conducteur. Dat gebeurt ook. Er zijn meer controlemogelijkheden dat u wellicht veronderstelt. Conducteurs zijn er op getraind.

Badge +3

Dat ‘meereisbedelen’ ken ik nog wel, maar dat had weinig met Samenreiskorting te maken want de meereistickets waren gratis. Dat kon je dus verwachten.

Uiteraard kwam daar geen agressie voor “ga je gang, waar moet je heen?”, en anders vind ik de reactie van @MoDe wel goed “waarom, wat is het voordeel voor mij?” 😣

Voor de rest zou ik het prima vinden als iemand die NS Flex heeft en zonder korting reist alsnog Samenreiskorting aan zou kunnen zetten (binnen 15 minuten na incheck), als je toevallig op het perron of in de trein een bekende tegenkomt.

Zelfde als een Klassewissel 1→2 (dat volgens de voorwaarden zou mogen, maar dus niet werkt).

Wikipedia: “Intimidatie is iemands gedrag beïnvloeden door hem angst aan te jagen door te dreigen met negatieve gevolgen. “

 

Hoe past het stellen van een vriendelijke vraag in die definitie?

 

ns.nl over samenreiskorting: “Reis je mee met een familielid, vriend of collega die een NS-abonnement heeft? Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren.”

 

Je kunt het stupide noemen, maar je kunt ook zeggen dat NS een ruimhartige definitie van “samen” hanteert. Er zullen vast uitgekookte types zijn die de grenzen opzoeken. Die zijn er altijd, welke regel je ook bedenkt. Maar dat zijn uitzonderingen. De meeste mensen die met gemak een treinkaartje zonder korting kunnen betalen, zullen het te veel moeite vinden om aan vreemden te gaan vragen of ze mogen meereizen. Zij die dat wel doen, hebben misschien wel een goede reden daarvoor. 
 

Ik vind samenreiskorting een sympathiek kortingstarief. Ik heb niet de indruk dat het NS schade berokkent, anders was NS er al lang mee gestopt. 
 

Mijn enige klacht is, dat het inconsistent en dus verwarrend is dat een klassenwissel wél tot 15 min na inchecken kan, en samenreiskorting aanzetten niet. Ik denk niet dat het veel problemen zou opleveren om dat gelijk te trekken. 

Goedenmiddag,

 

klopt het dat je iedere keer de samenreiskorting  aan moet zetten. Mijn vader, van de dit abonnement is is bejaard en snapt al weinig van zijn mobile telefoon, laat staan bij iedere reis iets aanzetten in een app. Is er een mogelijkheid om dit aan te laten staan?

 

MvG

Reputatie 7
Badge +4

Als iemand op saldo reist moet dit per rit, maar er kan op het automaat ook gekozen worden voor Samenreiskorting 2x. Heeft degene die meereist Flex, dan kan het wel voor een dag door het schuifje in de app aan te zetten,

Samenreiskorting is voor veel mensen onoverzichtelijk en senioren zullen er eerder onzeker over zijn.

Reputatie 7
Badge +4

De meeste mensen die met gemak een treinkaartje zonder korting kunnen betalen, zullen het te veel moeite vinden om aan vreemden te gaan vragen of ze mogen meereizen. Zij die dat wel doen, hebben misschien wel een goede reden daarvoor. 
 

Een goede reden kan er dan niet zijn. Er moet een rechtvaardiging zijn en die is er niet. In de huidige tijdspanne en met het bekende huftergedrag van zwartrijders kan dat wel degelijk intimiderend zijn. Het is gewoon niet volgens de regels en in wezen onwettig. 

Ik weiger het gedecideerd en ik zal u de reactie besparen. Het is alleen aanvankelijk vriendelijk vragen omdat dat pragmatisch gezien het beste werkt. Ik werk niet mee aan de diefstal, want dat is zwartrijden, van een ander. In Duitsland kom je bij meer dan vijf keer zwartrijden voor de rechter, het geldt als diefstal en is een misdrijf. Nee dat is geen fabeltje, er kan een week gevangenisstraf worden opgelegd en Duitsland kent het begrip seponeren niet.

Een werkgever moet u voor de  dienst van een werknemer  betalen en iedereen voor de dienst van NS.

 

Gelukkig zijn er ook conducteurs met ruggegraat die wel controlevragen stellen. Ik heb meermalen gepleit voor een ander systeem maar dat is technisch lastig haalbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Goedenmiddag,

 

klopt het dat je iedere keer de samenreiskorting  aan moet zetten. Mijn vader, van de dit abonnement is is bejaard en snapt al weinig van zijn mobile telefoon, laat staan bij iedere reis iets aanzetten in een app. Is er een mogelijkheid om dit aan te laten staan?

 

MvG

Als jouw vader zelf een abonnement heeft waarmee hij met korting reist, hoeft hij niets te doen. De medereiziger moet dan korting laden op ov chipkaart bij automaat bij reizen op saldo (per reis)  of bij flex in de app (per dag) aanzetten. Bij geen ov chipkaart kan er een e-ticket aangeschaft worden.

Reageer