beantwoord

NS Flex stopzetten

• 7 September 2021
  • 6 reacties
  • 112 Bekeken

Ik heb een NS Dal Vrij abonnement afgesloten. Nu blijkt dat dat sinds deze zomer verplicht gekoppeld is aan een NS Flex abonnement. Als ik voorheen buiten de spits incheckte en geen saldo had, kreeg ik daar een melding van bij het inchecken. Dan kon ik er zelf voor kiezen om mijn OV chip op te laden, of om niet in te checken. Als ik wel saldo had, kreeg ik op het incheckscherm te zien dat ik op saldo reisde. Als ik in de daluren reisde, kreeg ik op het scherm te zien dat ik op mijn dalvrij abonnement reisde. Die duidelijkheid waardeerde ik erg.

Nu ik verplicht een NS Flex abonnement moest krijg ik daar geen melding meer van. Bij het inchecken staat altijd ‘Reizen op rekening’, ook bij het uitchecken, ongeacht of ik in de spits reis of niet. Aan het eind van de maand kan ik per automatische afschrijving en factuur vernemen wat de treinreis me nu eigenlijk gekost heeft. Ik heb geen behoefte aan deze NS Flex regeling, want wat mij betreft is het maar weinig transparant, en zou deze graag willen stopzetten.

icon

Beste antwoord door Tochjo 7 September 2021, 16:07

Bekijk origineel

6 reacties

Badge +3

Dal Vrij is alleen nog beschikbaar als NS Flex-abonnement. Als u geen NS Flex wil, dan kunt u dus ook niet meer voor een vast bedrag onbeperkt reizen in de daluren.

Wilt u NS Flex helemaal beëindigen, en daarmee dus ook het Dal Vrij-abonnement, dan moet u rechtstreeks contact opnemen met de klantenservice. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.

Merk op dat u na het contact met de klantenservice NS Flex nog van uw kaart moet verwijderen door bij een kaartautomaat uw kaart aan te bieden en te kiezen voor "Ophalen bestelling". De klantenservice zal u hierover informeren. Vergeet deze stap niet, anders wordt NS Flex niet beëindigd.

Dank voor de snelle reactie! Klinkt als koppelverkoop.

Waarom is het daarbij ook ineens niet meer mogelijk om klanten te informeren of ze op hun abonnement reizen, of op Reizen op Rekening? Zoiets weet ik graag als ik incheck, ik moet er immers ook voor betalen.

Badge +3

Bij NS Flex staat het abonnement niet op de OV-chipkaart. Daarop staat alleen het achterliggende product “Reizen op rekening”. De tijden en locaties van inchecken en uitchecken worden door NS eens per maand verwerkt tot een factuur, waarbij dan rekening gehouden wordt met het abonnement dat in het systeem geregistreerd staat. Zo wordt bij alle reizen de juiste prijs vermeld op de factuur; bij Dal Vrij is dat 0,00 euro bij reizen in de daluren.

Dat het abonnement niet op de kaart zelf staat, betekent dat het poortje of paaltje niet de naam van het abonnement kan tonen. Voordeel hiervan is dat abonnementen kunnen worden gewijzigd zonder dit te bevestigen bij een kaartautomaat (alleen voor het beëindigen van NS Flex zelf, dus het beëindigen van reizen op rekening en weer op saldo gaan reizen, is dat nog nodig). Voor de klasse geldt hetzelfde: die staat ook niet op de kaart zelf, waardoor zelfs nog na inchecken van klasse gewisseld kan worden, als de tweede klas erg druk blijkt.

NS kan dus bij inchecken ook niet het juiste tarief tonen, want er is niet bekend welk abonnement van toepassing is. De suggestie om dan op zijn minst iets te tonen als “daluren” of “spits” is wel gedaan, maar dat heeft niet geleid tot een wijziging van de huidige situatie.

Dank voor de reactie, helder. Ik wilde gewoon een treinabonnement, geen kredietkaart...

Reputatie 6
Badge +1

Dan heb ik slecht nieuws voor je, of '’wen er maar aan'’. Want deze vorm van achterfa betalen-in Denemarken, alwaar ook een totale landelijke chipkaart zijn ze er zo vanaf het begin mee begonnen-al naar gelang je positie-junior/student/senior etc. krijg je korting en je kan ook enkele % korting krijgen als je vaker reist=kwantumkorting.

In NL is men dit voor de vervanging van deze vorm van chipkaart dus ook van plan, omdat het erg veel in de kosten van de apparatuur scheelt. EN je kan dan veel makkelijker die chipkaart vervangen door bankpassen oid-zijn ze in London, bekend van de Oyster card, ook al lang mee bezig.

Als je echt dat perse niet wilt is de enige nu nog beschikbare vorm dalVOORdeel=dus met korting buiten de spits, saldo laden etc. Het hangt maar helemaal van je reisgedrag af of dit je erg veel extra zal kosten.

Reputatie 7
Badge +4

Als u Dalvrij wilt, kan dat echt alleen als Flexabonnement. U mag daar van alles van vinden Het is take it or leave it.

Reageer