beantwoord

NS Flex tijdens studiepauze: conflict SRP en maandtermijnen

• 5 april 2021
  • 1 reactie
  • 73 Bekeken

Badge

Dag allen! Ik ben onlangs afgestudeerd van mijn bachelor, maar mijn master start pas in september, waardoor ik 5 maanden zonder studentenreisproduct moet overbruggen. Ik ken de aanbieding van 1 jaar gratis Dal Voordeel voor afgestudeerden, maar vind het zonde om die nu te activeren aangezien ik dan 7 maanden ervan moet ‘weggooien’ zodra mijn SRP weer actief wordt. Dus neig ik nu naar NS Flex, maar daar zijn enkele dingen mij nog niet over duidelijk.

SRP weer op chipkaart ná NS Flex

Studentenreisproduct en NS Flex kunnen niet tegelijkertijd actief zijn op één chipkaart (de studentenkorting vervalt dan). Momenteel heb ik mijn SRP opgezegd waardoor NS Flex daar geen conflict mee zal geven. Maar als ik in september NS Flex opzeg en weer mijn SRP wil activeren, kan dat dan nog op dezelfde chipkaart waar eerst NS Flex op actief was? Of is die chipkaart dan voorgoed 'besmet’ met (de overblijfselen van) NS Flex waardoor SRP niet meer zal werken?

Maandelijkse termijnen

NS Flex werkt met maandelijkse facturen en opeenvolgende maandabonnementen. Wanneer begint/eindigt een NS Flex-maand? Stel dat ik op 10 april NS Flex zou activeren, loopt de eerste maand dan tot 1 mei (kalendermaand) of tot 10 mei (zelfde dag in volgende maand)?

Abonnementswissel middenin een maand

Bij NS Flex kan (na de eerste maand) elke dag geswitcht worden van abonnement. Maar hoe worden dan de abonnementskosten bepaald? Rekenvoorbeeld: op 1 mei start ik met Flex Weekend Vrij, op 13 juni switch ik naar Flex Dal Voordeel, op 1 augustus zet ik NS Flex stop. Betaal ik dan 1,4x de maandprijs van Weekend Vrij en 1,6x de maandprijs van Dal Voordeel? Of betaal ik 1 maand Weekend Vrij en 2 maanden Dal Voordeel (omdat Dal Voordeel het duurdere van de twee abonnementen is)?

Alvast dank!

icon

Beste antwoord door Robert B 5 april 2021, 14:10

Hi @DDietzen, proficiat met je Bachelor!

Geen zorgen, je kunt NS Flex in zijn geheel opzeggen via de Klantenservice, en je SRP opnieuw aan je kaart koppelen via Mijn DUO. Daarna ga je naar een automaat en wordt Flex verwijderd* en je SRP erop gezet. Dat kan in één handeling.

NS Flex loopt vanaf de datum dat je het voor het eerst neemt. Is dat 10 april, dan is de 10e voortaan je maandelijkse (factuur)datum, ongeacht wijzigingen die je later doet.

Na een maand is een Flex abonnement op elk moment te wijzigen. Bij een wijziging op bijv. 1 juni betaal je dus kosten van 1 tot 10 juni (of krijgt voor die periode geld terug, afhankelijk van wat voor wissel je doet), via een tussentijdse factuur.

Per 10 juni (je reguliere maandfactuur) betaal je dan de volgende maand (tot 10 juli) vooruit, maar natuurlijk kan je op of na 1 juli ook weer wijzigen.

Niets staat je dus in de weg om per 1 september Flex in zijn geheel te beëindigen en weer verder te gaan met je SRP.

* Het kan zijn dat er restanten van NS Flex op je kaart overblijven, maar die staan er dan op als ‘beëindigd per (datum)’ en worden daarna dus niet meer aangesproken. Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm kan je dat precies zien, maar of daar staat ‘van uw kaart verwijderd’ of ‘beëindigd op..’ is in praktijk hetzelfde.

Bekijk origineel

1 reactie

Badge +3

Hi @DDietzen, proficiat met je Bachelor!

Geen zorgen, je kunt NS Flex in zijn geheel opzeggen via de Klantenservice, en je SRP opnieuw aan je kaart koppelen via Mijn DUO. Daarna ga je naar een automaat en wordt Flex verwijderd* en je SRP erop gezet. Dat kan in één handeling.

NS Flex loopt vanaf de datum dat je het voor het eerst neemt. Is dat 10 april, dan is de 10e voortaan je maandelijkse (factuur)datum, ongeacht wijzigingen die je later doet.

Na een maand is een Flex abonnement op elk moment te wijzigen. Bij een wijziging op bijv. 1 juni betaal je dus kosten van 1 tot 10 juni (of krijgt voor die periode geld terug, afhankelijk van wat voor wissel je doet), via een tussentijdse factuur.

Per 10 juni (je reguliere maandfactuur) betaal je dan de volgende maand (tot 10 juli) vooruit, maar natuurlijk kan je op of na 1 juli ook weer wijzigen.

Niets staat je dus in de weg om per 1 september Flex in zijn geheel te beëindigen en weer verder te gaan met je SRP.

* Het kan zijn dat er restanten van NS Flex op je kaart overblijven, maar die staan er dan op als ‘beëindigd per (datum)’ en worden daarna dus niet meer aangesproken. Via https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm kan je dat precies zien, maar of daar staat ‘van uw kaart verwijderd’ of ‘beëindigd op..’ is in praktijk hetzelfde.

Reageer