beantwoord

ns flex traject vrij

• 5 januari 2021
  • 4 reacties
  • 215 Bekeken

Beste NS,

Ik wil een abonnement traject vrij afsluiten voor werk. Ik heb een aantal vragen, ik twijfel tussen Amsterdam centraal - Amersfoort en Amsterdam zuid - Amersfoort.

1. Wat als ik de eerste afsluit en een keer vanaf zuid reis?
  2. wat als er vertraging is op het traject en je moet omreizen?
  3. soms moet ik voor werk tussendoor uitstappen in Utrecht. Valt dat binnen het traject of welk deel moet je dan betalen?

groetjes 

icon

Beste antwoord door Denice NS 5 januari 2021, 12:33

Hi Jcvroon. Welkom bij de Community!

1. Als je een Traject Vrij afsluit van Amsterdam Centraal naar Amersfoort dan ligt Amsterdam Zuid niet op de route en betaal je dus voor het deel dat je reist buiten het traject.
  2. Bij omreisadvies kan je gebruikmaken van bijvoorbeeld Geld Terug bij Vertraging als je daardoor langer onderweg bent. Indien je op eigen initiatief om gaat reizen worden deze kosten niet vergoed.
  3. (bijgewerkt) Overstappen in Utrecht is kosteloos. Uitstappen in Utrecht brengt mogelijk kosten met zich mee.
Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Concreet, bij een trajectabonnement Amersfoort C - Amsterdam C betaal je van en naar Zuid de kosten voor een losse reis tussen Zuid en Weesp.

Dat gaat dan per keer om € 3,40 (2e klas) bij een incheck in de spits en € 2,04 bij incheck in de daluren.

Bij in/uitchecken in Utrecht kost dat dan € 4,40 resp. € 2,64 (Hilversum - Utrecht buiten traject). Hoe je de reis van/naar Amsterdam of Amersfoort maakt doet er dan niet toe, Hilversum is vanuit Utrecht gezien het dichtsbijzijnde punt op je traject ook al kom je er niet eens langs.

Wil je naar keuze vrij reizen van/naar zowel Amsterdam Centraal en Zuid dan zou je kunnen denken aan een (natuurlijk duurder) traject Amersfoort - Amsterdam Sloterdijk of Lelylaan. Zelf het rekensommetje maken :wink:

Ah! Je hebt gelijk Martin7182. Ik heb helemaal de route via Hilversum over het hoofd gezien!

Via Utrecht reizen is natuurlijk wel toegestaan maar niet de kortste route. Op de tussenstations die deel uitmaken van de toegestane reisroute, worden bij het uit- en inchecken mogelijk kosten in rekening gebracht. Dit zal het geval zijn wanneer de toegestane route minimaal 10 tariefeenheden langer is dan het traject. 

@Denice NS Weet je zeker dat punt 3. niet moet zijn “Overstappen (binnen de poortjes blijven) in Utrecht is kosteloos”?

De kortste route van Amsterdam CS naar Amersfoort CS loopt via Hilversum en is 45 tariefeenheden.

Via Utrecht CS is het 39 + 21 = 60 tariefeenheden.

Hi Jcvroon. Welkom bij de Community!

1. Als je een Traject Vrij afsluit van Amsterdam Centraal naar Amersfoort dan ligt Amsterdam Zuid niet op de route en betaal je dus voor het deel dat je reist buiten het traject.
  2. Bij omreisadvies kan je gebruikmaken van bijvoorbeeld Geld Terug bij Vertraging als je daardoor langer onderweg bent. Indien je op eigen initiatief om gaat reizen worden deze kosten niet vergoed.
  3. (bijgewerkt) Overstappen in Utrecht is kosteloos. Uitstappen in Utrecht brengt mogelijk kosten met zich mee.

Reageer