@Robert B : dan snap ik niet dat het antwoord van Maxime hier als beste antwoord staat gemarkeerd. Lijkt er toch heel sterk op dat NS hier andere ideeën op na houdt.
Dankje @Robert B en @Momo voor de suggestie om met de 2 kaarten om onderscheid te hebben.
Maar het is zeker kwalijk dat dit probleem nog steeds bestaat. Hoeveel vangt NS met hun Flex abonnment extra bij deze overstap/basistarief situatie??? jullie en een paar enkele zijn ervan bewust. Die andere topic is ruim 6 duizend keer bekeken, en de meeste zullen vanuit gaan dat dit idd in maart is opgelost. Maar dat is alleen mbt die betreffende vervoerder. in mijn situatie is er connexxion en gvb (heen en terugreis).
Ik zou graag horen van een NS klantenservice Moderator (hoewel ik jullie beide dit al zeker vindt!) wat wordt/is gedaan? Dit is toch wel stelen van de klant,
OK, ik ben ff in mijn reishistorie gaan spitten mbt dubbel tarief (andere werk locatie)en wat ziet ik….
Oude situatie: Heenreis wordt dubbeltarief gehanteerd, en terugreis niet. Geen flex, maar gewoon normaal op saldo.
Op mijn kaart stond NS Dalvoordeel OP SALDO, geen flex. Ik reisde tijdens spits met de trein, dus ik betaalde voltarief op saldo.
Dit is vanaf feb tm mei 5 x in de week en vanaf juli tm september 2x in de week (op de keren na dat ik niet de overstap haalde binnen 35min (niet vaak)
vb: Heenreis
02-09-2020 woensdag | Check-uit Bus - GVB 07:41 Station Sloterdijk Check-in: Bos en Lommerplein | € 1,27 |
02-09-2020 woensdag | Check-in Trein - NS 07:43 Amsterdam Sloterdijk Product: Dal Voordeel (2e klas) |
02-09-2020 woensdag | Check-uit Trein - NS 07:58 Schiphol Airport Check-in: Amsterdam Sloterdijk Product: Dal Voordeel (2e klas) | € 3,80 |
02-09-2020 woensdag | Check-in Bus - Connexxion / Breng / Hermes 08:04 Schiphol, Airport |
02-09-2020 woensdag | Check-uit Bus - Connexxion / Breng / Hermes 08:15 Schiphol-Rijk, Boeingavenue Check-in: Schiphol, Airport | € 1,98 |
Mijn overstaptijd tussen gvb en connexxion/breng/hermes is 23 min.
De afgelegde afstand is ongeveer 6km. Dus er is sprake van dubbel basistarief.
Terugreis:
02-09-2020 woensdag | Check-uit Bus - Connexxion / Breng / Hermes 17:19 Schiphol, Airport Check-in: Schiphol-Rijk, Boeingavenue | € 1,98 |
02-09-2020 woensdag | Check-in Trein - NS 17:20 Schiphol Airport Product: Dal Voordeel (2e klas) |
02-09-2020 woensdag | Check-uit Trein - NS 17:41 Amsterdam Sloterdijk Check-in: Schiphol Airport Product: Dal Voordeel (2e klas) | € 3,80 |
02-09-2020 woensdag | Check-in Bus - GVB 17:46 Station Sloterdijk |
02-09-2020 woensdag | Check-uit Bus - GVB 17:51 Bos en Lommerplein Check-in: Station Sloterdijk | € 0,32 |
Mijn overstaptijd tussen Connexxion/Breng/Hermes en GVB is 32 min.
Er is GEEN dubbel basistarief. DIT IS CORRECT.
Dus dit probleem is niet bij alleen NS flex zo te zien, NS/9292 reisplanner geeft altijd dubbeltarief weer als er een treinreis tussenzit, wat niet juist is…mijn terugreis staat in de planners als Sloterdijk >>Bos en lommerplein € 1,30
@Maxime NS Bij wie moet ik nu zijn om mijn basistarief voor elke reis waar dit fout ging terug te krijgen?
Heel opvallend dat deze fout enkel 1 richting niet goed gaat. PFFF vraag me af hoeveel mensen dit eigenlijk hebben als buiten NS flex dit ook sprake van is
Oja, ik heb zojuist mij NS flex traject vrij opgehaald, met BTM uit. deze week ga ik bijhoudenof bij mijn nieuwe route geen sprake zal zijn met een foutief dubbeltarief, want dit kan dus ook met ‘op saldo’ reizen gebeuren.
Zonder Flex BTM krijgt NS die transacties helemaal niet te zien en is daarom geen partij meer. Andersom kan een BTM vervoerder waarschijnlijk wél zien dat je vorige transactie een treinreis was…
Connexxion is hier de ‘schuldige’, net als Qbuzz in een ander langlopend geval (trein Dordrecht - Geldermalsen, Merwedelingelijn), en NS Flex.
Die zeiden op een gegeven moment zelfs “wij hanteren onze eigen regels” qua overstappen (ging om spits/dal)…
Dat werd overigens snel de kop ingedrukt, want ze hielden wel degelijk rekening met een overstap, door het starttarief niet dubbel te berekenen (maar dus wel op voltarief ipv korting of vrij reizen wegens eerdere incheck buiten de spits)! 
En dat weer terwijl Arriva bij reizen op saldo en een overstap NS-Arriva in de spits gewoon een nieuwe reis rekent, inclusief starttarief en verlies van je langeafstandskorting (wat op zich correct is, maar bij Flex wél werkt).
Kortom de vervoersbedrijven maken er een zootje van. Wijzen stelselmatig naar elkaar en weigeren de problemen op te lossen. Inmiddels afgelopen maandag maar een rappel gestuurd naar de OV-Ombudsman met betrekking tot het Qbuzz topic, maar tot op heden ook geen reactie gehad. Ondertussen worden de reizigers dus nu al bijna zo’n 2 jaar van alle kanten bestolen. Prettig geregeld toch in Nederland hè.
GVB doet in ieder geval wat juist is! Dus zou je nog kunnen overwegen om GVB Flex te nemen om het huidige probleem met NS Flex of Connexxion op saldo (€ 0,98 te veel per dag) te omzeilen
Geen idee of het inmiddels beter is, maar GVB Flex + Connexxion was tot deze lente een drama. Ik heb in verschillende regio's problemen gehad met inchecken. GVB Flex werd vaak niet herkend en er werd regelmatig gezocht naar saldo, dat dan weer heel lastig is om op te laden. Vaak ook nog een verhoogd instaptarief, waardoor je met 0 euro ook niet kunt inchecken. Speelde alleen met Connexxion, bij geen enkele andere vervoerder last van gehad.
En uit het andere topic (pagina 5) nog de info van OV-chipkaart:
Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Zie ook onderaan pagina 3 van dit besluit (dat specifiek voor NS Flex mét BTM). Maar goed, als het bij Connexxion op saldo al mis gaat verwacht ik er niet veel van.
GVB doet in ieder geval wat juist is! Dus zou je nog kunnen overwegen om GVB Flex te nemen om het huidige probleem met NS Flex of Connexxion op saldo (€ 0,98 te veel per dag) te omzeilen, ook al krijg je alleen 20/40% korting op je ritten met GVB (€ 1,27 + € 0,32 per dag).
Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt.
Als het BTM deel van NS Flex verwijderd wordt dan worden je reiskosten niet meer door NS berekend en wordt die fout niet meer gemaakt. Dat werkt dus gegarandeerd, voor zover het op saldo (zonder NS Flex) ook werkt.
En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.
Enige nadeel is dat je het declareren van reiskosten bus dan vanuit een extra factuur moet doen (die van GVB Flex).
Oh, en zo te lezen krijg je geen korting bij Connexxion dus of een overstap dan goed berekend wordt ligt aan GVB. Ik neem aan dat het gewoon werkt, maar zal het even navragen.
@TS: je geeft aan financieel graag te willen besparen. Is het mogelijk om het laatste stuk van station Zaandam naar de bestemming te lopen? Bushaltes Houtveldweg/NS en Albert Heijnweg liggen op kruipafstand van elkaar.
@k88 zo te zien wordt er teveel in rekening gebracht op de heenweg bij je laatste rit op Schiphol. Ik ga er even vanuit dat dit Connexxion betreft. Voor de ritten die op saldo hebt gereisd wordt het tarief voor de rit berekend en afgeschreven door de apparatuur van Connexxion en zul je daar dus aan moeten kloppen voor restitutie
Ik vind het minder opvallend dat dit maar in een richting verkeerd gaat. Bij GVB wordt bij mij eigenlijk nooit (meer) ten onrechte opnieuw een basistarief in rekening gebracht en ik heb veel verschillende overstappen gedaan met verschillende abonnementen. Bij een overstap naar Connexxion gaat het helaas wel fout bij sommige combinaties
Ik heb geen kortingsabonnement voor de bus, blijkbaar staat dat er standaard bij in de reisplanner :)
@Pingpong Klopt, maar volgens de tweede afbeelding is er een overstapkorting. Zelfs bij vol tarief is de genoemde treinprijs lager dan regulier (2,81 ipv 3,79).
En andersom, op de terugreis, wordt die korting bij de busrit getoond in de Reisplanner. Maar ook dan niet verwerkt in de factuur uiteindelijk.
Nee, dat extra basistarief mag dus niet!
Blauwnet is wel een uitzondering voor bus-trein maar NS (Flex dus) snapt dat niet.
Voor de tein betaal je dus voltarief, dat kan je niet verwijten aan NS maar aan Connexxion (bij op saldo)
Bij op rekening (NS Flex) zou de busrit € 0,98 minder moeten kosten.
Ik zie dat toch anders.
Bij een overstap van een Blauwnet trein naar een Blauwnet bus (of andersom) hoor je niet nogmaals het basistarief te betalen, dat klopt. Zie de website van Blauwnet:
Betaal je een extra opstaptarief bij een overstap tussen Blauwnettrein en bus?
Reis je op saldo en stap je over van Blauwnet op een aansluitende bus van Arriva of Keolis? Dan betaal je in de bus niet opnieuw het opstaptarief. Dit geldt ook andersom.
Maar de reis die remco8264 maakte was eerst een reis met OV Regio IJsselmond (Connexxion) en daarna met een trein van Blauwnet (zie tijden, de reizen staan omgekeerd). Dan zou het basistarief opnieuw in rekening gebracht moeten worden, althans volgens bovenstaande informatie. OV Regio IJsselmond is als het goed is geen onderdeel van Blauwnet, hoewel vrijwel alle bussen in de provincie dezelfde huisstijl hebben.
@loklok8 Grote kans dat het daarom verkeerd in 9292 staat. Plan je je reis via Kampen Zuid (= NS-lijn) dan vermeldt de Reisplanner ook geen korting. Ben wel benieuwd hoe het zit als je op saldo reist ipv Flex.
(En gelukkig zit de Blauwnettrein Zwolle - Kampen nog altijd inbegrepen in de Traject Vrij busabonnementen van RRReis en IJsselmond).
En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.
voor 7,50 krijg je 20% korting. Ik vind dit vrij prijzig. Om dit terug te verdienen moet je voor meer dan 37,50 per maand met gvb reizen en daarna wordt een abonnement al snel voordeliger.
Ze bieden drie flex opties en hoewel ik nu meerdere keren per week met de tram of metro reis, is er niet 1 optie die mij voordeel oplevert. De korting wordt trouwens ook gewoon toegepast op het basistarief
Opnieuw in rekening gebrachte basistarieven komt helaas vaak weer terug en niet alleen bij ns flex. Als je met ZWAM dal voordeel overstapt van Connexxion concessie Amstelland naar Connexxion concessie Haarlem-IJmond betaal je ook opnieuw het basistarief. In dit geval zou het probleem met uitzetten van btm gedeelte van flex inderdaad verholpen kunnen worden.
Nee, de rit van Syntus is altijd op 0,00 euro blijven staan en een andere rit van GVB kort erna is verder helemaal nooit op de factuur verschenen, de overstappen van die rit komisch genoeg wel. Daarom een factuur van 29 cent. 
Als ik over al die transacties contact op moet gaan nemen ben ik wel even bezig en het moet wel om een substantieel bedrag (in mijn nadeel) gaan wil ik hier echt moeilijk over gaan doen.
Duidelijk, maar afwijkingen hier even melden is natuurlijk welkom.
Kan immers zomaar zijn dat het (BTM) balletje bij anderen de andere kant op valt (structureel te veel betalen voor dezelfde reis).
Dit is mijn probleem dus nu ook. Ik vind dat ze het moeten zeggen. Wilt ook buiten de ns met deze ov reizen. Dan krijgt u geen overstaptarieven en naaien we u zo'n gemiddeld 2 euro p.d
Volgens mij is de tekst bij OV-chipkaart.nl onlangs aangepast.
Moet ik elke keer het basistarief betalen als ik overstap?
Je betaalt in de meeste gevallen één keer het basistarief. Dit doet je bij de vervoerder waar je de reis bent gestart.
Overstappen van bus, tram en metro
Stap je over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je één keer het basistarief als:
- je binnen 35 minuten overstapt,
- je op saldo reist.
Nadat je bent overgestapt, betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.
Overstappen van trein
Stap je over van een trein naar een andere trein? Dan betaal je één keer het basistarief als:
- je binnen 35 minuten overstapt
- én je met een reisproduct reist dat landelijk geldig is (zoals saldo, studentenreisproduct, Reizen op Saldo van NS, Sentire-product),
- én je binnen dezelfde tariefperiode overstapt (dal- of spitstarief).
Stap je over naar een tram, bus of metro? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.
Dit lijkt dus regels laten aanpassen omdat men niet in staat is om één en ander goed te regelen.
@Macklobell die tekst is niet aangepast maar omschrijft wat verschillen tussen vervoerders.
Bijvoorbeeld bij Blauwnet (Syntus/Keolis/Arriva) in het oosten van het land betaal je niet opnieuw het basistarief bij een overstap tussen bus en trein of andersom. Het basistarief voor de trein daar is gelijk aan het landelijke tarief voor bus/tram/metro (€ 0,99 in 2021).
Stap je over van bus/tram/metro naar NS (of andersom) dan betaal je dat natuurlijk wél (precies wat er staat), en bij de NS is dat € 2,50 voor de eerste 8 kilometer/tariefeenheden met de trein. Een eerder gemaakte bus/tram/metro rit daarvoor telt natuurlijk niet mee.
Maar bij een overstap bus/tram/metro (uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten) mag het basistarief niet opnieuw berekend worden, ongeacht wat je binnen die 35 minuten gedaan hebt en om welke stads/streekvervoerder het gaat.
Dat kan lopen naar een andere halte zijn, met iemand mee rijden naar een andere plaats, óf een (korte) treinreis. Bij reizen op saldo gaat dat prima (op wat uitzonderingen na), maar met NS Flex dus niet.
De NS mag zich niet achter die tekst over ‘meestal’ verschuilen, want reizen met NS Flex zou zich gewoon net zo moeten gedragen als reizen op saldo (al dan niet met een NS abonnement of een anonieme ov-chipkaart).
Het feit dat iemand NS Flex heeft mag niet zomaar tot extra kosten leiden, zeker als het in de ene richting wel werkt (Connexxion-GVB) maar de andere kant op niet (GVB-Connexxion).
Dank @Robert B en @Momo voor het brainstormen!. Ik heb zon €140 per maand aan reiskosten voor werk bij 20 dagen werken, dus ik probeer financieel te besparen waar ik kan, dus nogmaals dank voor alle ideeen.
De suggestie om gvb flex te nemen en alles op 1 kaart te doen is slim, echter uitgaande dat de 20%/40% korting niet gaat over het basistarief, kom ik duurder uit door de €7.5/€12.50 extra kosten (ook als de korting wel gaat over het basistarief, dan moet ik minstens 25 of 20 dagen reizen, wat mijn werk door corona niet kan garanderen)
Mijn plan waarschijnlijk:
1 chipkaart NS Flex Traject vrij €59.90 (minimaal 12 dagen per maand gebruiken om voordeel uit te halen) met factuur betaling
1 chipkaart BTM op saldo (€2 euro besparing per dag, bij overstap gvb+connexxion binnen 35min)
Echter als ik BTM uitzet op mijn NS FLex, dan hoeft ik niet 2 chipkaarten te gebruiken! dan betaal ik alleen mijn treinreizen op factuur en alle BTM op saldo en alles met 1 chipkaart. Deze optie heb ik niet kunnen vinden op NS en werd mij niet vertelt via klantenservice. Maar als jullie zeggen dat dit kan incl de moderator, dan is dit nog makkelijker dan met 2 chipkaarten werken.
de vraag is dan echter of er dan nog die OVERSTAP probleem aanwezig is in zon situatie, aangezien NS flex wel op de kaart staat alleen niet voor de BTM geactiveerd? Graag hoor ik van de moderator. Die BTM uitzetten was bedoelt mbt problemen met andere kortingsabonnement, maar het overstapprobleem is toch weer net wat wat anders
De voorwaarden van OV-chipkaart zijn duidelijk (eerste kopje voor BTM overstappen), en dat geldt dus óók als er een treinrit tussen zit (in ieder geval bij reizen op saldo).
Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.
Voor BTM-Trein betaal je inderdaad meestal opnieuw het basistarief. Uitzondering is o.a. Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva in het oosten.
Bij NS betaal je dat bijna altijd dus, als er geen eerdere uitcheck trein is binnen 35 minuten, want dat werkt weer wél! Trein-BTM-trein gaat dus prima.
Let op, dit gaat dus over het basistarief voor de trein, en bij bijv. GVB-NS niet meer dan logisch.
Stap je daarna (binnen 35 minuten na een eerdere BTM uitcheck) weer in een bus tram of metro, dan mag het basistarief (€ 0,98 in 2020) niet opnieuw berekend worden!
Waarom dit bij Flex wél gebeurt, leg maar uit of laat maar zien waar het ergens staat dat zoiets mag (en dat je via de klantenservice het teveel betaalde basistarief gewoon terug kunt claimen).
Ik weet niet of het probleem nog speelt, ik heb er zelf al een tijd niets over gelezen. Ik zoek het natuurlijk graag uit. BTM uitzetten bij NS Flex is ook een goede suggestie.
De eerste suggestie van Robert was om met 2 kaarten te reizen, met mijn suggestie om bij je Flex abonnement het BTM gedeelte uit te zetten zou je gewoon met 1 kaart kunnen reizen. Ten tijde van het topic waarnaar je verwijst was het BTM uitzetten nog niet mogelijk. Dat kan intussen wel (sinds maart 2020) en wordt geadviseerd wanner je een BTM kortingsabonnement hebt. Maar dat zou denk ik ook in jouw geval kunnen werken als het probleem wat betreft het basistarief nog niet opgelost is. De laatste update in dat andere topic is intussen al 7 maanden geleden.
Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt.
Ik kan me voorstellen dat jullie het er niet mee eens zijn, maar dit antwoord heb ik destijds gekregen van de eindverantwoordelijke voor NS Flex: “Voor overstappen wordt er bij NS-Flex 1 reis terug gekeken. In dit geval betekent het, dat de klant overstapt van modaliteit Trein naar modaliteit Bus, overstappen geldt enkel binnen dezelfde modaliteit. Klant betaalt dus terecht opnieuw opstaptarief. Het is dus geen issue en het overstapbedrag wordt terecht betaald.”. Ik kan er dus helaas niets anders van maken. Dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen. Misschien moet er anders via andere wegen (bij ‘Klacht niet naar tevredenheid afgehandeld?') worden gekeken of onterecht is of niet.
@Maxime NS dat er bij de NS (komende vanuit modaliteit BTM) een nieuwe reis aanvangt is helder. Dat gebeurt altijd, óók als je geen NS Flex hebt.
Het gaat erom dat voor een tweede BTM rit (binnen 35 minuten na uitcheck bij een vorige) opnieuw het basistarief berekend wordt, en juist dát mag dus niet, ook niet als daar een ‘modaliteit trein’ tussen zit.
En als dat wél mag, waarom kan je dan via de Klantenservice het teveel betaalde gewoon terug krijgen? En waarom werkt het bij reizen zonder NS Flex ook gewoon zo?
dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen.
Doen ze vaak niet moeilijk over, en daar zijn voorbeelden van (oplettende mensen die dat maandelijks doen en gelijk krijgen, dus die 40 euro terug voor woon-werkverkeer). Dat is géén coulance maar hun goed recht.
Dat werd hier ook bedoelt, Robert. Bij stap 3 wordt niet meer gekeken bij wat er bij stap 1 is gebeurd. Ik kan verder nergens goed vinden dat dit niet mag, maar ook nergens dat dit wel mag. Er is mij destijds ook aangegeven dat onze interne kennisbank zou worden bijgewerkt, ik ben hier meerdere keren achteraangegaan maar er is nog niets over te vinden. Dat zou er dus voor zorgen dat als het wel mag, er wel geld wordt teruggegeven via de klantenservice. Het komt erg weinig voor en omdat je het kan oplossen met een tweede kaart of het uitzetten van BTM krijgt onze klantenservice er ook heel weinig mee te maken.
Zie ook de aanvulling op mijn vorige reactie over GVB Flex.
De BTM component van NS Flex kan je uit laten zetten, je reist dan in bus/tram/metro op saldo (eventueel met automatisch opladen). Geen tweede kaart nodig dus.
En NS Flex (trein) en GVB Flex (bus/tram/metro) kunnen samen bestaan op één kaart.
Aanvulling: Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS (dat zet je uit want je hebt Traject Vrij). Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, (nacht)bussen en metro's.