beantwoord

NS Flex Traject vrij + Basistarief

  • 27 September 2020
  • 75 reacties
  • 3240 Bekeken


Toon eerste bericht

75 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Schandalig dat dit probleem nog steeds bestaat, en dat NS blijft volhouden dat je bij bus-trein-bus opnieuw het starttarief (€ 0,98) zou moeten betalen.

Het is niet veel ingewikkelder dan bij de berekening volgens 9292 tarief te kijken of er minder dan 35 minuten geleden een BTM uitcheck is. Het starttarief is gelukkig landelijk € 0,98 dus dat is simpel.

Dit zou zelfs tussen BTM vervoerders moeten gebeuren, want zo werkt het ook bij HTM - RET - EBS en Syntus Utecht - U-OV. En zou dus ook moeten gelden voor GVB - Connnexxion.

Als dit je € 40 per maand extra kost dan zou ik NS vragen om € 7,50 naar je over te maken zodat je een anonieme of persoonlijke chipkaart voor de bus erbij kunt kopen, voor de tijd die het nog duurt tot het probleem verholpen is.

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. 

Ik begrijp heel goed dat jij alleen de boodschapper bent :slight_smile: , daarom zei ik al meteen dat ik denk dat er niets zal veranderen en dat is geen verwijt naar jou toe. Je uitspraak dat het ‘soms wel goed gaat en soms niet’ is een beetje misleidend, er is slechts een handvol combinaties te bedenken waarbij het mis gaat. GVB →  trein → Connexxion is er eentje van. Bij vrijwel alle andere combinaties gaat het gewoon goed.

Je uitspraak ‘vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan' is echt onjuist, dit gebeurt namelijk maar in een fractie van de gevallen. Dat het hier wel gebeurt is misschien iets wat jij niet kunt veranderen, dat je schrijft dat dit voordeel bij Flex vervalt, is iets waar je zelf wel invloed op hebt. Dit voordeel vervalt bij GVB → trein → Connexxion i.c.m. Flex, maar dat is echt een van de zeldzame uitzonderingen. Je antwoord reflecteert het feit dat het voordeel ook bij Flex normaal gesproken behouden blijft helaas op geen enkele wijze.

Dankje @Robert B en @Momo voor de suggestie om met de 2 kaarten om onderscheid te hebben. 

 


Maar het is zeker kwalijk dat dit probleem nog steeds bestaat. Hoeveel vangt NS met hun Flex abonnment extra bij deze overstap/basistarief situatie??? jullie en een paar enkele zijn ervan bewust. Die andere topic is ruim 6 duizend keer bekeken, en de meeste zullen vanuit gaan dat dit idd in maart is opgelost. Maar dat is alleen mbt die betreffende vervoerder. in mijn situatie is er connexxion en gvb (heen en terugreis).

Ik zou graag horen van een NS klantenservice Moderator (hoewel ik jullie beide dit al zeker vindt!) wat wordt/is gedaan? Dit is toch wel stelen van de klant, 

Ik weet niet elke combinatie waarbij het wel goed gaat en niet elke combinatie waarbij het niet goed gaat exact. Enkel dat de combinaties die niet werken niet aangepast gaan worden. Het is inderdaad genuanceerder dan hoe ik het heb geschreven, maar wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

Badge +3

… wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

Oh, en waarom lukt het @masd (GVB-Arriva, beide richtingen op) dan wel? En bij CXX-GVB ook, maar andersom ineens niet?

Geen idee wat je wel of niet wilt onderhouden, maar dit is gewoon fout en tegen alle afspraken in. Zie de eerder genoemde besluiten.

Dus wanneer het op de heenreis ‘fout’ gaat en op de terugweg niet, dan klopt er echt iets niet en is het willekeur.

Bovendien kan je terecht bij de klantenservice voor correctie, dus alleen dat geeft al aan dat er iets mis gaat, en de (oplettende) reiziger gelijk heeft/krijgt.

Oh, en waarom lukt het @masd dan wel (en bij CXX-GVB ook, maar andersom niet)?

Ik denk dat @Maxime NS bedoelt dat het het weglaten van het basistarief bij een BTM-overstap met tussentijdse treinreis een gewoonte (logisch gevolg van de techniek?) is die bij de berekening van het tarief door de jaren heen zo ontstaan/toegepast is. En in de meeste gevallen bij Flex ook zo werkt, maar op basis van de voorwaarden/regels/wet niet afdwingbaar is en bij Flex vaker niet werkt dan bij reizen op saldo omdat Flex anders in elkaar zit.

Of dat klopt kan ik helaas niet beoordelen, ik weet minder van de regels op dit gebied dan bijvoorbeeld jij. Gevoelsmatig zou ik denken dat het op zijn minst vreemd is. Het is in ieder geval al anders dan de uitspraak dat ‘dit voordeel bij Flex vervalt’.

Hoe dan ook. Als het klopt dan zou dat betekenen dat het voordeel bij Flex niet perse hoeft te veravllen, maar mogelijkerwijs wel kan vervallen binnen de huidige regels.

 

En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.

voor 7,50 krijg je 20% korting. Ik vind dit vrij prijzig. Om dit terug te verdienen moet je voor meer dan 37,50 per maand met gvb reizen en daarna wordt een abonnement al snel voordeliger.

Ze bieden drie flex opties en hoewel ik nu meerdere keren per week met de tram of metro reis, is er niet 1 optie die mij voordeel oplevert. De korting wordt trouwens ook gewoon toegepast op het basistarief

Opnieuw in rekening gebrachte basistarieven komt helaas vaak weer terug en niet alleen bij ns flex. Als je met ZWAM dal voordeel overstapt van Connexxion concessie Amstelland naar Connexxion concessie Haarlem-IJmond betaal je ook opnieuw het basistarief. In dit geval zou het probleem met uitzetten van btm gedeelte van flex inderdaad verholpen kunnen worden.

die ov ombudsman is hartstikke leuk natuurlijk , maar ik heb idee dat die meestal lang bezig is en dan een oordeel/advies geeft dat je zelf ook had kunnen bedenken en waar vaak opnieuw weer niets mee gebeurt

@k88 zo te zien wordt er teveel in rekening gebracht op de heenweg bij je laatste rit op Schiphol. Ik ga er even vanuit dat dit Connexxion betreft. Voor de ritten die op saldo hebt gereisd wordt het tarief voor de rit berekend en afgeschreven door de apparatuur van Connexxion en zul je daar dus aan moeten kloppen voor restitutie

Ik vind het minder opvallend dat dit maar in een richting verkeerd gaat. Bij GVB wordt bij mij eigenlijk nooit (meer) ten onrechte opnieuw een basistarief in rekening gebracht en ik heb veel verschillende overstappen gedaan met verschillende abonnementen. Bij een overstap naar Connexxion gaat het helaas wel fout bij sommige combinaties

Ik ben bang dat je gelijk hebt maar wat moet je dan als consument. Naar de OV Geschillencommissie stappen. Gaat natuurlijk wel vrij ver voor € 1,96 per dag. Een fatsoenlijk bedrijf had inmiddels al lang maatregelen genomen om dit te voorkomen. Het eerste topic hierover dateert van bijna 2 jaar geleden. NS hanteert in bijna al dit soort topics een verschroeide aarde tactiek. Fijn bedrijf.

Ik heb geen kortingsabonnement voor de bus, blijkbaar staat dat er standaard bij in de reisplanner :)

@Pingpong Klopt, maar volgens de tweede afbeelding is er een overstapkorting. Zelfs bij vol tarief is de genoemde treinprijs lager dan regulier (2,81 ipv 3,79).  
 

En andersom, op de terugreis, wordt die korting bij de busrit getoond in de Reisplanner. Maar ook dan niet verwerkt in de factuur uiteindelijk.

Reputatie 7
Badge +1

Nee, dat extra basistarief mag dus niet!

Blauwnet is wel een uitzondering voor bus-trein maar NS (Flex dus) snapt dat niet.

Voor de tein betaal je dus voltarief, dat kan je niet verwijten aan NS maar aan Connexxion (bij op saldo)

Bij op rekening (NS Flex) zou de busrit € 0,98 minder moeten kosten.

Ik zie dat toch anders. 

Bij een overstap van een Blauwnet trein naar een Blauwnet bus (of andersom) hoor je niet nogmaals het basistarief te betalen, dat klopt. Zie de website van Blauwnet:

Betaal je een extra opstaptarief bij een overstap tussen Blauwnettrein en bus?

Reis je op saldo en stap je over van Blauwnet op een aansluitende bus van Arriva of Keolis? Dan betaal je in de bus niet opnieuw het opstaptarief. Dit geldt ook andersom.

Maar de reis die remco8264 maakte was eerst een reis met OV Regio IJsselmond (Connexxion) en daarna met een trein van Blauwnet (zie tijden, de reizen staan omgekeerd). Dan zou het basistarief opnieuw in rekening gebracht moeten worden, althans volgens bovenstaande informatie. OV Regio IJsselmond is als het goed is geen onderdeel van Blauwnet, hoewel vrijwel alle bussen in de provincie dezelfde huisstijl hebben. 

@TS: je geeft aan financieel graag te willen besparen. Is het mogelijk om het laatste stuk van station Zaandam naar de bestemming te lopen? Bushaltes Houtveldweg/NS en Albert Heijnweg liggen op kruipafstand van elkaar.
 

Reputatie 7
Badge +1

OF-andere suggestie bekijk hoe de reis verloopt met alles per bus. Cnz rijdt ook, zeker in de spitsen een lijn van Ans-West naar Zaandam door de Coentunnel. Zoek zelf uit hoe dat zit met de aanslutingen vanaf je woonadres. Dat kan je met 9292.nl doen door vervolgmenu trein uit te schakelen. Dat scheelt je dus al die 2x2,40=MIN tarief van NS per dag.

Hier in Overijssel speelt dit probleem ook nog steeds (Connexxion-bus + Blauwnet of NS-trein). NS Klantenservice zegt:

'’Dat komt omdat met NS Flex deze reizen inderdaad als apart gezien wordt. Vooral wanneer het gaat om bus - trein - bus. Je checkt namelijk in en uit bij de bus. Als je dan weer incheckt bij de trein gaat er een nieuwe reis in.'’

Lijkt mij een raar verhaal, omdat de ritprijs dan hoger wordt dan wat de NS reisplanner / 9292 aangeeft. En omdat dit bij reizen op saldo niet gebeurt.  

Hier in Overijssel speelt dit probleem ook nog steeds (Connexxion-bus + Blauwnet of NS-trein). NS Klantenservice zegt:

'’Dat komt omdat met NS Flex deze reizen inderdaad als apart gezien wordt. Vooral wanneer het gaat om bus - trein - bus. Je checkt namelijk in en uit bij de bus. Als je dan weer incheckt bij de trein gaat er een nieuwe reis in.'’

Lijkt mij een raar verhaal, omdat de ritprijs dan hoger wordt dan wat de NS reisplanner / 9292 aangeeft. En omdat dit bij reizen op saldo niet gebeurt.  

Het is ook een raar verhaal en pertinent onjuist. Zoals in dit topic door Philned al aangegeven.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index4.html.

Het zou nl. helemaal niet mogen uitmaken wat je in dat half uur doet. Er is gewoon het feit dat je binnen een half uur weer een bus hebt genomen en dus mag je niet belast worden voor het basistarief. Ik vind dat zolang dit niet is opgelost, Flex niet verplicht mag worden doorgevoerd. Dit is al meer dan een jaar geleden aangegeven in bovenstaand topic. NS Flex heeft tot op heden dus niets gedaan om dit probleem op te lossen. Ik ben hier behoorlijk boos over eerlijk gezegd.

 

Hier nog even de reactie van @Philned van 10 maanden geleden:

Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

In onderstaand topic wordt dan weer door diverse ingewijden aangegeven dat het antwoord van Maxime dus onjuist is. (Robert B en Masd). Vooral Robert B is vaak beter op de hoogte dan het NS/personeel. Dus nogmaals zou NS nu eindelijk na meer dan een jaar eens duidelijkheid willen scheppen,. Overigens als het antwoord van Maxime juist is dan heeft NS doelbewust mensen op extra kosten gejaagd. Vind ik ook wel een dingetje. 

 

 

Badge +3

Het lijkt er op dat Connexxion de eerdere rit bij GVB niet ziet, misschien omdat de laatste transactie trein betreft. Dat zou je dan moeten testen zonder trein. Het verschil in de locatie (uit op Sloterdijk en in op Schiphol) zou ook nog een rol kunnen spelen? Dat zou je dan echt aan CXX moeten vragen, zoals @mweiss al aangaf.

GVB kijkt blijkbaar wat verder terug in de reishistorie op je kaart en respecteert daarbij de recente uitcheck bij Connexxion.

Verder waren er bij Connexxion een tijd terug nog andere problemen, met nieuwe bussen en/of incheckapparatuur in Noord-Holland. Daar werd Flex helemaal niet herkend (er werd om saldo gevraagd), maar dat speelt hier dus niet.

Tenslotte, ik kreeg van GVB nog een reactie over hun Flex product:

Goedemorgen Robert, als ik het zo lees, zou dit in praktijk moeten werken. Maar of dit ook daadwerkelijk zo is, zoek ik graag voor je uit. Wil je in een DM je naam,adres ,telefoonnummer en e-mailadres sturen? Dan zoek ik het voor je uit : ) Groet, ^GW

Maar omdat GVB Flex blijkbaar niet zo interessant voor je is (geen korting bij Connexxion) ga ik verder geen gegevens naar ze sturen.

@loklok8 Grote kans dat het daarom verkeerd in 9292 staat. Plan je je reis via Kampen Zuid (= NS-lijn) dan vermeldt de Reisplanner ook geen korting. Ben wel benieuwd hoe het zit als je op saldo reist ipv Flex. 

(En gelukkig zit de Blauwnettrein Zwolle - Kampen nog altijd inbegrepen in de Traject Vrij busabonnementen van RRReis en IJsselmond).  

 

 

HARTELIJK BEDANKT ALLLEN! Ik ga contact opnemen met Connexxion, het lijkt erop dat er aan hun zijde inderdaad wat fout gaat. Vandaag geprobeerd van Amsterdam naar Zaandam en terug. Heenweg met GVB - NS - Connexxion (btm op saldo) weer dubbel basis/opstaptarief en terugweg Connexxion - NS - GVB ging alles goed. Verandering in locatie zou geen probleem moeten zijn bij gvb de terugweg wel goed gaat.

@VIRM Ik betaal liever 16 cent om niet 25 min te hoeven lopen naar mijn eindlocatie vanaf Zaandam haha. Moet wel het basistarief dan wel kloppen, mss beetje tegenstrijdig. in de warme zomer geen probleem, mr nu t kouder wordt liever niet :D

Wel erg dat sommige vervoerders nog steeds de Btm - trein - btm de dubbele tarief goed praten en de schuld bij ns schuiven, zogenaamd een nieuwe rit. OV-chipkaart.nl vertelde mij moet je bij de vervoerders zijn, of ze kan bevestigen of trein geen invloed heeft op de btm overstap wilde ze alleen zeggen vraag NS maar….

Badge +3

Zonder Flex BTM krijgt NS die transacties helemaal niet te zien en is daarom geen partij meer. Andersom kan een BTM vervoerder waarschijnlijk wél zien dat je vorige transactie een treinreis was… 

Connexxion is hier de ‘schuldige’, net als Qbuzz in een ander langlopend geval (trein Dordrecht - Geldermalsen, Merwedelingelijn), en NS Flex.

Die zeiden op een gegeven moment zelfs “wij hanteren onze eigen regels” qua overstappen (ging om spits/dal)…

Dat werd overigens snel de kop ingedrukt, want ze hielden wel degelijk rekening met een overstap, door het starttarief niet dubbel te berekenen (maar dus wel op voltarief ipv korting of vrij reizen wegens eerdere incheck buiten de spits)! :joy:

En dat weer terwijl Arriva bij reizen op saldo en een overstap NS-Arriva in de spits gewoon een nieuwe reis rekent, inclusief starttarief en verlies van je langeafstandskorting (wat op zich correct is, maar bij Flex wél werkt).

Ik wacht nog op een reactie van de betreffende afdeling. Update volgt. @k88 een privébericht gestuurd voor het in orde maken van de restitutie van het dubbel betaalde basistarief voor de bus. 

Dit is mijn probleem dus nu ook. Ik vind dat ze het moeten zeggen. Wilt ook buiten de ns met deze ov reizen. Dan krijgt u geen overstaptarieven en naaien we u zo'n gemiddeld 2 euro p.d 

Reputatie 7

Volgens mij is de tekst bij OV-chipkaart.nl onlangs aangepast. 

 

Moet ik elke keer het basistarief betalen als ik overstap?

Je betaalt in de meeste gevallen één keer het basistarief. Dit doet je bij de vervoerder waar je de reis bent gestart.

 

Overstappen van bus, tram en metro

Stap je over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je één keer het basistarief als:

  • je binnen 35 minuten overstapt,
  • je op saldo reist.

Nadat je bent overgestapt, betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.

Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

 

Overstappen van trein

Stap je over van een trein naar een andere trein? Dan betaal je één keer het basistarief als:

 

  • je binnen 35 minuten overstapt
  • én je met een reisproduct reist dat landelijk geldig is (zoals saldo, studentenreisproduct, Reizen op Saldo van NS, Sentire-product),
  • én je binnen dezelfde tariefperiode overstapt (dal- of spitstarief).

 

Stap je over naar een tram, bus of metro? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

 

Dit lijkt dus regels laten aanpassen omdat men niet in staat is om één en ander goed te regelen.  

Badge +3

Nee, de rit van Syntus is altijd op 0,00 euro blijven staan en een andere rit van GVB kort erna is verder helemaal nooit op de factuur verschenen, de overstappen van die rit komisch genoeg wel. Daarom een factuur van 29 cent. :joy:

Als ik over al die transacties contact op moet gaan nemen ben ik wel even bezig en het moet wel om een substantieel bedrag (in mijn nadeel) gaan wil ik hier echt moeilijk over gaan doen.

Duidelijk, maar afwijkingen hier even melden is natuurlijk welkom.

Kan immers zomaar zijn dat het (BTM) balletje bij anderen de andere kant op valt (structureel te veel betalen voor dezelfde reis).

Reageer