NS Flex Traject vrij + Basistarief | NS Community
beantwoord

NS Flex Traject vrij + Basistarief

  • 27 September 2020
  • 75 reacties
  • 3232 Bekeken


Toon eerste bericht

75 reacties

Badge +3

@Macklobell die tekst is niet aangepast maar omschrijft wat verschillen tussen vervoerders.

Bijvoorbeeld bij Blauwnet (Syntus/Keolis/Arriva) in het oosten van het land betaal je niet opnieuw het basistarief bij een overstap tussen bus en trein of andersom. Het basistarief voor de trein daar is gelijk aan het landelijke tarief voor bus/tram/metro (€ 0,99 in 2021).

Stap je over van bus/tram/metro naar NS (of andersom) dan betaal je dat natuurlijk wél (precies wat er staat), en bij de NS is dat € 2,50 voor de eerste 8 kilometer/tariefeenheden met de trein. Een eerder gemaakte bus/tram/metro rit daarvoor telt natuurlijk niet mee.

Maar bij een overstap bus/tram/metro (uitcheck gevolgd door een incheck binnen 35 minuten) mag het basistarief niet opnieuw berekend worden, ongeacht wat je binnen die 35 minuten gedaan hebt en om welke stads/streekvervoerder het gaat.

Dat kan lopen naar een andere halte zijn, met iemand mee rijden naar een andere plaats, óf een (korte) treinreis. Bij reizen op saldo gaat dat prima (op wat uitzonderingen na), maar met NS Flex dus niet.

De NS mag zich niet achter die tekst over ‘meestal’ verschuilen, want reizen met NS Flex zou zich gewoon net zo moeten gedragen als reizen op saldo (al dan niet met een NS abonnement of een anonieme ov-chipkaart).

Het feit dat iemand NS Flex heeft mag niet zomaar tot extra kosten leiden, zeker als het in de ene richting wel werkt (Connexxion-GVB) maar de andere kant op niet (GVB-Connexxion).

Ik kan me voorstellen dat jullie het er niet mee eens zijn, maar dit antwoord heb ik destijds gekregen van de eindverantwoordelijke voor NS Flex: “Voor overstappen wordt er bij NS-Flex 1 reis terug gekeken. In dit geval betekent het, dat de klant overstapt van modaliteit Trein naar modaliteit Bus, overstappen geldt enkel binnen dezelfde modaliteit. Klant betaalt dus terecht opnieuw opstaptarief. Het is dus geen issue en het overstapbedrag wordt terecht betaald.”. Ik kan er dus helaas niets anders van maken. Dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen. Misschien moet er anders via andere wegen (bij ‘Klacht niet naar tevredenheid afgehandeld?') worden gekeken of onterecht is of niet. 

Badge +3

Na bedankt te hebben voor de moeite kreeg ik vandaag alsnog een reactie van GVB (die dus niet klopt voor CXX-NS-GVB):

Goedemorgen Robert! Bij een overstap van een trein op een bus moet je altijd het basistarief betalen. Dit geldt ook wanneer je op saldo reist. Wanneer je overstapt van bijvoorbeeld een GVB bus op een Connexxion bus hoeft dit niet wanneer je dit binnen 35 minuten doet. Met GVB Flex zou dit ook goed moeten gaan. Het kortingspercentage wordt vervolgens alleen berekend over de rit die je maakt met GVB. ^SC

Het wordt tijd dat hier eens goed naar gekeken wordt, zowel door CXX (op saldo) als NS (Flex). Gaat niet om wereldbedragen maar toch € 0,98 per enkele reis waar het mis gaat, dus zo’n €20 per maand voor iemand die 5 dagen per week zo'n reis maakt.

Heb dit ook even bij 9292 gemeld (reis kost geen € 7,08 maar € 6,10 in ieder geval bij vertrek vanaf Schiphol-Rijk) met verwijzing naar dit topic.

Edit: 9292 reageert binnen 5 minuten met:

Hoi Robert, ik ga het doorzetten zodat dit uitgezocht kan worden. Wanneer de informatie op onze website inderdaad niet blijkt te kloppen, dan zal dit uiteraard aangepast worden. ^Emma

Badge +3

@Maxime NS dat er bij de NS (komende vanuit modaliteit BTM) een nieuwe reis aanvangt is helder. Dat gebeurt altijd, óók als je geen NS Flex hebt.

Het gaat erom dat voor een tweede BTM rit (binnen 35 minuten na uitcheck bij een vorige) opnieuw het basistarief berekend wordt, en juist dát mag dus niet, ook niet als daar een ‘modaliteit trein’ tussen zit.

En als dat wél mag, waarom kan je dan via de Klantenservice het teveel betaalde gewoon terug krijgen? En waarom werkt het bij reizen zonder NS Flex ook gewoon zo?

dat betekent dat via de klantenservice je ook niets terug kan vragen.

Doen ze vaak niet moeilijk over, en daar zijn voorbeelden van (oplettende mensen die dat maandelijks doen en gelijk krijgen, dus die 40 euro terug voor woon-werkverkeer). Dat is géén coulance maar hun goed recht.

Dat werd hier ook bedoelt, Robert. Bij stap 3 wordt niet meer gekeken bij wat er bij stap 1 is gebeurd. Ik kan verder nergens goed vinden dat dit niet mag, maar ook nergens dat dit wel mag. Er is mij destijds ook aangegeven dat onze interne kennisbank zou worden bijgewerkt, ik ben hier meerdere keren achteraangegaan maar er is nog niets over te vinden. Dat zou er dus voor zorgen dat als het wel mag, er wel geld wordt teruggegeven via de klantenservice. Het komt erg weinig voor en omdat je het kan oplossen met een tweede kaart of het uitzetten van BTM krijgt onze klantenservice er ook heel weinig mee te maken.

Nog geen reactie mogen ontvangen van @k88

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. Ik heb verscheidene mensen aangehaakt voordat ik hier heb durven delen, omdat ik weet dat het antwoord onbevredigend is en ik kan er niets anders van (laten) maken. Reizigers die een tweede keer het basistarief betalen terwijl ze minder dan 35 minuten daarvoor hebben uitgecheckt na een andere BTM-reis. Kunnen bij NS Flex BTM uitzetten, zodat het niet via Flex wordt berekend. 

Badge +3

Zou het in zo'n geval ook helpen om het BTM gedeelte van Flex uit te schaken zodat je de busreizen gewoon van je saldo betaalt en het niet via Flex loopt? Dat scheelt weer dat je een extra kaart moet gebruiken, wat ook kan leiden tot vergissing in gebruik.

Dat is een goeie inderdaad, en met GVB Flex (op dezelfde kaart) kun je eventueel alsnog op rekening reizen met BTM. Je krijgt dan zelfs tot 60% korting lees ik (voor niet-senioren 20/40%).

Een korte berekening voor jouw traject (1,27+1,17-0,98) = 1,43 enkele reis en 44 enkele reizen per maand levert je bij 40% korting (€ 7,50 per maand) dan ca. € 12,67 op. GVB Flex is maandelijks opzegbaar, was eerst pas na 3 maanden.

Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt.

Dat dus, voor CXX-GVB geen enkel probleem maar andersom nog wel (taak voor CXX, NS is geen partij in dit geval).

In geval van NS Flex dient NS gewoon de geldende regels/afspraken te volgen en (automatisch) de kosten voor een bus-trein-bus reis juist te berekenen/factureren. Dat is heel simpel, want alle transacties zijn bij Flex bekend in het NS systeem! Er is géén sprake van een stads/streek abonnement dat in de weg zou kunnen zitten.

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

Het is alleen weer jammer dat de NS hier de struisvogelpolitiek cq verschroeide aarde tactiek toepast en niets meer van zich laat horen. Klanten gaan dus vanaf 1 januari massaal opgelicht worden. Fijn bedrijf toch.

Reputatie 7
Badge +3

er is slechts een handvol combinaties te bedenken waarbij het mis gaat. GVB →  trein → Connexxion is er eentje van. Bij vrijwel alle andere combinaties gaat het gewoon goed.

Je uitspraak ‘vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan' is echt onjuist, dit gebeurt namelijk maar in een fractie van de gevallen. Dat het hier wel gebeurt is misschien iets wat jij niet kunt veranderen, dat je schrijft dat dit voordeel bij Flex vervalt, is iets waar je zelf wel invloed op hebt. Dit voordeel vervalt bij GVB → trein → Connexxion i.c.m. Flex, maar dat is echt een van de zeldzame uitzonderingen.

Danzal misschien de oorzaak (ook) gezocht moeten worden bij die andere BTM vervoerders en niet (alleen) bij NS Flex.

Badge +3

Zie ook de aanvulling op mijn vorige reactie over GVB Flex.

De BTM component van NS Flex kan je uit laten zetten, je reist dan in bus/tram/metro op saldo (eventueel met automatisch opladen). Geen tweede kaart nodig dus.

En NS Flex (trein) en GVB Flex (bus/tram/metro) kunnen samen bestaan op één kaart.

Aanvulling: Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS (dat zet je uit want je hebt Traject Vrij). Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, (nacht)bussen en metro's.

Reputatie 7
Badge +3

De eerste suggestie van Robert was om met 2 kaarten te reizen, met mijn suggestie om bij je Flex abonnement het BTM gedeelte uit te zetten zou je gewoon met 1 kaart kunnen reizen. Ten tijde van het topic waarnaar je verwijst was het BTM uitzetten nog niet mogelijk. Dat kan intussen wel (sinds maart 2020) en wordt geadviseerd wanner je een BTM kortingsabonnement hebt. Maar dat zou denk ik ook in jouw geval kunnen werken als het probleem wat betreft het basistarief nog niet opgelost is. De laatste update in dat andere topic is intussen al 7 maanden geleden.

Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt. 

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. Ik heb verscheidene mensen aangehaakt voordat ik hier heb durven delen, omdat ik weet dat het antwoord onbevredigend is en ik kan er niets anders van (laten) maken. Reizigers die een tweede keer het basistarief betalen terwijl ze minder dan 35 minuten daarvoor hebben uitgecheckt na een andere BTM-reis. Kunnen bij NS Flex BTM uitzetten, zodat het niet via Flex wordt berekend. 

Ja dat is dus weer een workaround, Flex moet gewoon de juiste tarieven berekenen, zoals naar de klanten gecommuniceerd is.

Ik weet niet of het probleem nog speelt, ik heb er zelf al een tijd niets over gelezen. Ik zoek het natuurlijk graag uit. BTM uitzetten bij NS Flex is ook een goede suggestie.

Na navraag blijkt dat het opnieuw betalen van het basistarief voor bus, tram en metro wel terecht is. Het niet dubbel betalen van het basistarief is bedoeld voor wanneer je twee keer achter elkaar met BTM reist, doordat er bij Flex wordt gekeken naar de gehele reis, vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan. Ik wil adviseren om de 2 reizen met BTM de maken met een kaart en de treinreis met een andere OV-chipkaart. Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt. Ik begrijp dat dit niet is wat graag wordt gelezen, maar gelukkig zijn er manieren om het oude voordeel te behouden. Mijn excuses voor het ongemak.

Badge +3

Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt. 

Als het BTM deel van NS Flex verwijderd wordt dan worden je reiskosten niet meer door NS berekend en wordt die fout niet meer gemaakt. Dat werkt dus gegarandeerd, voor zover het op saldo (zonder NS Flex) ook werkt.

En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.

Enige nadeel is dat je het declareren van reiskosten bus dan vanuit een extra factuur moet doen (die van GVB Flex).

Oh, en zo te lezen krijg je geen korting bij Connexxion dus of een overstap dan goed berekend wordt ligt aan GVB. Ik neem aan dat het gewoon werkt, maar zal het even navragen.

Badge +3

maar gelukkig zijn er manieren om het oude voordeel te behouden. Mijn excuses voor het ongemak.

Als het bij reizen op saldo prima werkt volgens de regels/afspraken en de stads/streekvervoerders zeggen dat ook, waarbij in ieder geval GVB zich netjes (pagina 3) gedraagt… 

Waarom zou Flex zich dan anders gedragen dan een anonieme chipkaart of een NS abonnement met reizen op saldo/klassiek abonnement?

Gratis extra kaart met een stads/streekabonnement of reizen op saldo? Stuur maar op NS! Dit (gemarkeerde antwoord, foutje?) kán gewoon niet waar zijn.

Overigens ligt de fout bij reizen op saldo (anonieme chipkaart bijvoorbeeld) voor GVB-NS-Connexxion bij CXX die de GVB uitcheck niet zien of negeren.

Omgekeerd CXX-NS-GVB gaat het prima, want GVB ziet en respecteert gewoon de rit met CXX (BTM) van minder dan 35 minuten geleden (en die tussentijdse treinrit mág gewoon, volgens de regels).

Badge +3

Bij GVB - (eventueel trein) - CXX ging het ook bij op saldo reizen mis, maar dat zou een maand of 10 geleden aangepast moeten zijn, en heeft niets met NS of Flex te maken.

Maar als zoiets (ook andere situaties) bij Flex mis gaat, dan ligt dat wél aan NS want die berekenen de prijs van je reizen op basis van je abonnement(en).

De vervoerders leveren enkel (via TLS) de in- en uitchecks aan. Die kunnen er geen prijs aan hangen want je reist op rekening, en hebben geen idee op welk (NS) abonnement.

En omdat Flex helemaal geen BTM abonnementen kent is dat dus altijd op basis van voltarief, en waarschijnlijk via 9292 tabellen.

Zit daar een BTM-BTM overstap binnen 35 minuten bij, dan is het tweede (of derde, vierde) deel zonder € 0,98 starttarief, ongeacht of er een treinrit tussen zit. Precies zoals de laatste reis van @masd dus.

Hoe dan ook, er lijkt soms nog iets structureel/reproduceerbaar mis te gaan hier en daar. Dat moet natuurlijk opgelost worden, ook al ligt de oorzaak niet altijd bij NS maar bijv. paaltjes van Arriva waarvan de tijd niet goed loopt, en je incheck bij Arriva dan ineens een minuut eerder is dan je uitcheck bij NS (of andersom).

Dank @Robert B en @Momo voor het brainstormen!. Ik heb zon €140 per maand aan reiskosten voor werk bij 20 dagen werken, dus ik probeer financieel te besparen waar ik kan, dus nogmaals dank voor alle ideeen.

De suggestie om gvb flex te nemen en alles op 1 kaart te doen is slim, echter uitgaande dat de 20%/40% korting niet gaat over het basistarief, kom ik duurder uit door de €7.5/€12.50 extra kosten (ook als de korting wel gaat over het basistarief, dan moet ik minstens 25 of 20 dagen reizen, wat mijn werk door corona niet kan garanderen)

Mijn plan waarschijnlijk:
1 chipkaart NS Flex Traject vrij €59.90 (minimaal 12 dagen per maand gebruiken om voordeel uit te halen) met factuur betaling

1 chipkaart BTM op saldo (€2 euro besparing per dag, bij overstap gvb+connexxion binnen 35min)

Echter als ik BTM uitzet op mijn NS FLex, dan hoeft ik niet 2 chipkaarten te gebruiken! dan betaal ik alleen mijn treinreizen op factuur en alle BTM op saldo en alles met 1 chipkaart. Deze optie heb ik niet kunnen vinden op NS en werd mij niet vertelt via klantenservice. Maar als jullie zeggen dat dit kan incl de moderator, dan is dit nog makkelijker dan met 2 chipkaarten werken.

de vraag is dan echter of er dan nog die OVERSTAP probleem aanwezig is in zon situatie, aangezien NS flex wel op de kaart staat alleen niet voor de BTM geactiveerd? Graag hoor ik van de moderator. Die BTM uitzetten was bedoelt mbt problemen met andere kortingsabonnement, maar het overstapprobleem is toch weer net wat wat anders

Badge +3

Ik verwacht niet dat aan het antwoord hier nog iets gaat wijzigen, dus kan dit topic beter gesloten worden en dan verder reageren in een recenter topic over hetzelfde: 

Overigens is het antwoord in onderstaand topic toch echt heel anders dan hier, maar inmiddels ook al bijna 3 jaar oud en er is nog niets veranderd 

 

Badge +3

Dus als hetgeen @Maxime NS (de boodschapper) zegt waar is…

Dan zet vooral in de voorwaarden van NS Flex dat je in bepaalde gevallen (zonder te noemen welke) een BTM overstap binnen 35 minuten je extra kosten oplevert t.o.v. van dezelfde reis op saldo.

Maar dat de klantenservice dat wel voor je kan corrigeren. :rolling_eyes:

Ik weet niet elke combinatie waarbij het wel goed gaat en niet elke combinatie waarbij het niet goed gaat exact. Enkel dat de combinaties die niet werken niet aangepast gaan worden. Het is inderdaad genuanceerder dan hoe ik het heb geschreven, maar wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

 

Lijkt mij dus typisch een medewerker die het helemaal niet meer begrijpt en er dan maar een woord ingooit wat in deze discussie gewoon nergens op slaat.

 

De definitie van het woord gewoonterecht is als volgt:

Gewoonterecht is recht dat gebaseerd is op gewoonten. Een belangrijk kenmerk van gewoonterecht is dat het van generatie op generatie mondeling wordt doorgegeven. Daarom wordt gewoonterecht ook wel ongeschreven recht en costumier recht genoemd.

 

Graag zou ik uitleg willen hebben wat dit te maken heeft met het in rekening brengen van extra kosten.

Badge +3

De voorwaarden van OV-chipkaart zijn duidelijk (eerste kopje voor BTM overstappen), en dat geldt dus óók als er een treinrit tussen zit (in ieder geval bij reizen op saldo).

Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

Voor BTM-Trein betaal je inderdaad meestal opnieuw het basistarief. Uitzondering is o.a. Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva in het oosten.

Bij NS betaal je dat bijna altijd dus, als er geen eerdere uitcheck trein is binnen 35 minuten, want dat werkt weer wél! Trein-BTM-trein gaat dus prima.

Let op, dit gaat dus over het basistarief voor de trein, en bij bijv. GVB-NS niet meer dan logisch.

Stap je daarna (binnen 35 minuten na een eerdere BTM uitcheck) weer in een bus tram of metro, dan mag het basistarief (€ 0,98 in 2020) niet opnieuw berekend worden!

Waarom dit bij Flex wél gebeurt, leg maar uit of laat maar zien waar het ergens staat dat zoiets mag (en dat je via de klantenservice het teveel betaalde basistarief gewoon terug kunt claimen).

De voorwaarden van OV-chipkaart zijn duidelijk (eerste kopje voor BTM overstappen), en dat geldt dus óók als er een treinrit tussen zit (in ieder geval bij reizen op saldo).

Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt.
Stap je over naar een trein? Dan betaal je in veel gevallen nog een keer het basistarief.

Voor BTM-Trein betaal je inderdaad meestal opnieuw het basistarief. Uitzondering is o.a. Blauwnet/Keolis/Syntus/Arriva in het oosten.

Bij NS betaal je dat altijd bijna, als er geen eerdere uitcheck trein is binnen 35 minuten, want dat werkt weer wél! Trein-BTM-trein gaat dus prima.

Let op, dit gaat dus over het basistarief voor de trein, en bij bijv. GVB-NS niet meer dan logisch.

Stap je daarna (binnen 35 minuten na een eerdere BTM uitcheck) weer in een bus tram of metro, dan mag het basistarief (€ 0,98) niet opnieuw berekend worden!

Waarom dit bij Flex wél gebeurt, leg maar uit of laat maar zien waar het ergens staat dat zoiets mag (en dat je via de klantenservice het teveel betaalde basistarief gewoon terug kunt claimen).

 

Ja heel leuk dat je het via de klantenservice terug kan claimen, maar dat doet dus geen hond. Het is dus gewoon een prijsverhoging en in sommige wordt deze al meer dan een jaar in rekening gebracht. 

Badge +3

Ja heel leuk dat je het via de klantenservice terug kan claimen, maar dat doet dus geen hond. Het is dus gewoon een prijsverhoging en in sommige wordt deze al meer dan een jaar in rekening gebracht. 

Precies, en zelfs al ben je die hond dan word je er ook wel moe van om elke keer (bijv. eens per maand) weer contact op te moeten nemen omdat het voor geen meter klopt.

Is bovendien onnodig werk voor de klantenservice, die dan in jouw reishistorie moeten duiken om te zien waar het deze maand weer allemaal mis gegaan is… :rolling_eyes:

De stelling “bij Flex mogen we afwijken van de regels/afspraken, en naar willekeur basistarief rekenen of niet, zet BTM anders maar uit!” gaat er bij mij niet in.

@masd al contact opgenomen over je tramrit van €1,88 die eigenlijk €0,20 was?

Reageer