NS Flex Traject vrij + Basistarief | NS Community
beantwoord

NS Flex Traject vrij + Basistarief

  • 27 September 2020
  • 75 reacties
  • 3232 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Hallo, graag informeer ik of het probleem van basistarief bij overstappen met verschillende vervoerders bij gebruikt van NS Flex al is opgelost? https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index7.html

Echter in sommige topics zegt men dit probleem is er nog steeds. Dit is wel kwalijk, want de gemiddelde reiziger let niet op die dubbele basistarief die 9292 en NS als gevolg hanteert. Dit probleem is NIET aanwezig tijdens op saldo reizen.
Volgens de lange topic die ruim een jaar duurde, zou dit probleem in Maart verholpen worden met een software update met de vervoerder en TLS, hoe zit dit met Connexxion. NS Klantenservice verwijst mij naar Connexxion en reisplanner, deze 2 verwijzen mij naar de reisplanner(NS en 9292) en 9292 verwijst ook nr NS...schiet lekker op. NS klantenservice zegt: wij hanteren reisplanner en meer kan ik niet doen.

Mijn route via 9292: 
7.41 uitcheck Bus GVB Sloterdijk €1,27
7.48 incheck NS Sloterdijk
7.55 uitcheck NS Zaandam €2,40
8.03 incheck bus Connexxion Houtveldweg/Zaandam
8.06 uitcheck bus Connexxion Albert Heijnweg Zaandam €1,14   (deze afstand is minder dan 1km)

Overstap tussen de 2 busvervoerders is ruim binnen de 35 min, dus het basistarief met de Connexxion bus zou niet gehanteerd mogen worden. Dit gebeurt echter wel. Ik wil graag bevestiging dat dit probleem al is opgelost, zoals in maart ons is verteld. Dit verschil zal mij ruim € 40 per maand schelen, en ik wil niet elke maand aan de telefoon zitten bij klantenservice. 
Kennelijk heeft niemand daar van dit probleem gehoord en als ik verwijs naar het forum blijven ze bij hun verhaal dat zij reisplanner/9292 tarieven aanhouden mbt NS flex dus het is niet NS probleem als er een fout is. Een ander argument van hun is, je verandert van vervoerder en met trein ertussen, dus dan betaal je telkens basistarief. ECHTER met saldo reizen, betaal ik dit basistarief bij Connexxion niet! 
Het liefst reis ik traject vrij met saldo, zodat dit probleem niet voorkomt maar dan zit ik aan een jaarabonnement vast.

Heb ik uberhaupt een poot op te staan als ik verwijs naar de eerdere topics waarbij dit probleem wordt aangekaart en deze klant het geld terugkreeg. NS kan spreken over coulance, dus klantenservice niks kan doen. Kan hier een aantekening worden gemaakt zodat ik als klant niet elke maand alles opnieuw moet uit te leggen of verwijzen naar de foum wat het probleem is? Als ik een koppige/niet goed geinformeerde persoon krijg, dan loop ik vast met deze issue en betaal ik maandelijks teveel. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 25 October 2020, 17:06

Bekijk origineel

75 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Schandalig dat dit probleem nog steeds bestaat, en dat NS blijft volhouden dat je bij bus-trein-bus opnieuw het starttarief (€ 0,98) zou moeten betalen.

Het is niet veel ingewikkelder dan bij de berekening volgens 9292 tarief te kijken of er minder dan 35 minuten geleden een BTM uitcheck is. Het starttarief is gelukkig landelijk € 0,98 dus dat is simpel.

Dit zou zelfs tussen BTM vervoerders moeten gebeuren, want zo werkt het ook bij HTM - RET - EBS en Syntus Utecht - U-OV. En zou dus ook moeten gelden voor GVB - Connnexxion.

Als dit je € 40 per maand extra kost dan zou ik NS vragen om € 7,50 naar je over te maken zodat je een anonieme of persoonlijke chipkaart voor de bus erbij kunt kopen, voor de tijd die het nog duurt tot het probleem verholpen is.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het in zo'n geval ook helpen om het BTM gedeelte van Flex uit te schaken zodat je de busreizen gewoon van je saldo betaalt en het niet via Flex loopt? Dat scheelt weer dat je een extra kaart moet gebruiken, wat ook kan leiden tot vergissing in gebruik.

Badge +3

Zou het in zo'n geval ook helpen om het BTM gedeelte van Flex uit te schaken zodat je de busreizen gewoon van je saldo betaalt en het niet via Flex loopt? Dat scheelt weer dat je een extra kaart moet gebruiken, wat ook kan leiden tot vergissing in gebruik.

Dat is een goeie inderdaad, en met GVB Flex (op dezelfde kaart) kun je eventueel alsnog op rekening reizen met BTM. Je krijgt dan zelfs tot 60% korting lees ik (voor niet-senioren 20/40%).

Een korte berekening voor jouw traject (1,27+1,17-0,98) = 1,43 enkele reis en 44 enkele reizen per maand levert je bij 40% korting (€ 7,50 per maand) dan ca. € 12,67 op. GVB Flex is maandelijks opzegbaar, was eerst pas na 3 maanden.

Dankje @Robert B en @Momo voor de suggestie om met de 2 kaarten om onderscheid te hebben. 

 


Maar het is zeker kwalijk dat dit probleem nog steeds bestaat. Hoeveel vangt NS met hun Flex abonnment extra bij deze overstap/basistarief situatie??? jullie en een paar enkele zijn ervan bewust. Die andere topic is ruim 6 duizend keer bekeken, en de meeste zullen vanuit gaan dat dit idd in maart is opgelost. Maar dat is alleen mbt die betreffende vervoerder. in mijn situatie is er connexxion en gvb (heen en terugreis).

Ik zou graag horen van een NS klantenservice Moderator (hoewel ik jullie beide dit al zeker vindt!) wat wordt/is gedaan? Dit is toch wel stelen van de klant, 

Badge +3

Zie ook de aanvulling op mijn vorige reactie over GVB Flex.

De BTM component van NS Flex kan je uit laten zetten, je reist dan in bus/tram/metro op saldo (eventueel met automatisch opladen). Geen tweede kaart nodig dus.

En NS Flex (trein) en GVB Flex (bus/tram/metro) kunnen samen bestaan op één kaart.

Aanvulling: Je kunt GVB Flex gebruiken voor reizen in Amsterdam - dus ook met streekvervoerders Connexxion, EBS en Keolis - maar ook bij andere vervoerders in Nederland, zoals RET in Rotterdam of de trein van NS (dat zet je uit want je hebt Traject Vrij). Kortom je kunt dus met alle openbaarvervoerbedrijven in heel Nederland reizen.
De korting geldt alleen voor de reizen die je maakt met GVB trams, (nacht)bussen en metro's.

Reputatie 7
Badge +3

De eerste suggestie van Robert was om met 2 kaarten te reizen, met mijn suggestie om bij je Flex abonnement het BTM gedeelte uit te zetten zou je gewoon met 1 kaart kunnen reizen. Ten tijde van het topic waarnaar je verwijst was het BTM uitzetten nog niet mogelijk. Dat kan intussen wel (sinds maart 2020) en wordt geadviseerd wanner je een BTM kortingsabonnement hebt. Maar dat zou denk ik ook in jouw geval kunnen werken als het probleem wat betreft het basistarief nog niet opgelost is. De laatste update in dat andere topic is intussen al 7 maanden geleden.

Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt. 

Ik weet niet of het probleem nog speelt, ik heb er zelf al een tijd niets over gelezen. Ik zoek het natuurlijk graag uit. BTM uitzetten bij NS Flex is ook een goede suggestie.

Badge +3

Misschien kan een moderator even reageren of het probleem inderdaad nog steeds speelt en bevestigen of het BTM gedeelte uitzetten in dit soort gevallen ook mogelijk is én voorkomt dat je het basistareif dubbel betaalt. 

Als het BTM deel van NS Flex verwijderd wordt dan worden je reiskosten niet meer door NS berekend en wordt die fout niet meer gemaakt. Dat werkt dus gegarandeerd, voor zover het op saldo (zonder NS Flex) ook werkt.

En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.

Enige nadeel is dat je het declareren van reiskosten bus dan vanuit een extra factuur moet doen (die van GVB Flex).

Oh, en zo te lezen krijg je geen korting bij Connexxion dus of een overstap dan goed berekend wordt ligt aan GVB. Ik neem aan dat het gewoon werkt, maar zal het even navragen.

Dank @Robert B en @Momo voor het brainstormen!. Ik heb zon €140 per maand aan reiskosten voor werk bij 20 dagen werken, dus ik probeer financieel te besparen waar ik kan, dus nogmaals dank voor alle ideeen.

De suggestie om gvb flex te nemen en alles op 1 kaart te doen is slim, echter uitgaande dat de 20%/40% korting niet gaat over het basistarief, kom ik duurder uit door de €7.5/€12.50 extra kosten (ook als de korting wel gaat over het basistarief, dan moet ik minstens 25 of 20 dagen reizen, wat mijn werk door corona niet kan garanderen)

Mijn plan waarschijnlijk:
1 chipkaart NS Flex Traject vrij €59.90 (minimaal 12 dagen per maand gebruiken om voordeel uit te halen) met factuur betaling

1 chipkaart BTM op saldo (€2 euro besparing per dag, bij overstap gvb+connexxion binnen 35min)

Echter als ik BTM uitzet op mijn NS FLex, dan hoeft ik niet 2 chipkaarten te gebruiken! dan betaal ik alleen mijn treinreizen op factuur en alle BTM op saldo en alles met 1 chipkaart. Deze optie heb ik niet kunnen vinden op NS en werd mij niet vertelt via klantenservice. Maar als jullie zeggen dat dit kan incl de moderator, dan is dit nog makkelijker dan met 2 chipkaarten werken.

de vraag is dan echter of er dan nog die OVERSTAP probleem aanwezig is in zon situatie, aangezien NS flex wel op de kaart staat alleen niet voor de BTM geactiveerd? Graag hoor ik van de moderator. Die BTM uitzetten was bedoelt mbt problemen met andere kortingsabonnement, maar het overstapprobleem is toch weer net wat wat anders

Badge +3

NS Flex bestaat uit twee delen (zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm of bij een automaat op station of supermarkt Toon Producten op kaart). Dat is Reizen op Rekening NS (trein) en Reizen op Rekening NS (bus tram metro).

Door het BTM deel van NS Flex te verwijderen (mogelijk sinds maart) is het voor alle andere niet-trein vervoerders net alsof je helemaal geen abonnement hebt.

Een overstap zal dan precies zo werken als op elke anonieme/persoonlijke kaart met saldo (of een GVB of stads/streek zone/ster/regio abonnement).

Als de transacties niet meer door NS verwerkt worden kan de fout die nu gemaakt wordt namelijk niet meer voorkomen. :sweat_smile:

 

En met GVB Flex erbij kan je een aardig centje besparen (40% korting voor € 7,50 per maand). GVB Flex is dan in feite de vervanging van de BTM component van NS Flex.

voor 7,50 krijg je 20% korting. Ik vind dit vrij prijzig. Om dit terug te verdienen moet je voor meer dan 37,50 per maand met gvb reizen en daarna wordt een abonnement al snel voordeliger.

Ze bieden drie flex opties en hoewel ik nu meerdere keren per week met de tram of metro reis, is er niet 1 optie die mij voordeel oplevert. De korting wordt trouwens ook gewoon toegepast op het basistarief

Opnieuw in rekening gebrachte basistarieven komt helaas vaak weer terug en niet alleen bij ns flex. Als je met ZWAM dal voordeel overstapt van Connexxion concessie Amstelland naar Connexxion concessie Haarlem-IJmond betaal je ook opnieuw het basistarief. In dit geval zou het probleem met uitzetten van btm gedeelte van flex inderdaad verholpen kunnen worden.

OK, ik ben ff in mijn reishistorie gaan spitten mbt dubbel tarief (andere werk locatie)en wat ziet ik….
 

Oude situatie: Heenreis wordt dubbeltarief gehanteerd, en terugreis niet. Geen flex, maar gewoon normaal op saldo.
Op mijn kaart stond NS Dalvoordeel OP SALDO, geen flex. Ik reisde tijdens spits met de trein, dus ik betaalde voltarief op saldo.

Dit is vanaf feb tm mei 5 x in de week en vanaf juli tm september 2x in de week (op de keren na dat ik niet de overstap haalde binnen 35min (niet vaak)
 

vb: Heenreis

02-09-2020
woensdag
Check-uit   Bus - GVB  
07:41   Station Sloterdijk
Check-in:   Bos en Lommerplein
€ 1,27
02-09-2020
woensdag
Check-in   Trein - NS  
07:43   Amsterdam Sloterdijk
Product:   Dal Voordeel (2e klas)
02-09-2020
woensdag
Check-uit   Trein - NS  
07:58   Schiphol Airport
Check-in:   Amsterdam Sloterdijk
Product:   Dal Voordeel (2e klas)
€ 3,80
02-09-2020
woensdag
Check-in   Bus - Connexxion / Breng / Hermes  
08:04   Schiphol, Airport
02-09-2020
woensdag
Check-uit   Bus - Connexxion / Breng / Hermes  
08:15   Schiphol-Rijk, Boeingavenue
Check-in:   Schiphol, Airport
€ 1,98

Mijn overstaptijd tussen gvb en connexxion/breng/hermes is 23 min.
De afgelegde afstand is ongeveer 6km. Dus er is sprake van dubbel basistarief.

 

Terugreis:
 

02-09-2020
woensdag
Check-uit   Bus - Connexxion / Breng / Hermes  
17:19   Schiphol, Airport
Check-in:   Schiphol-Rijk, Boeingavenue
€ 1,98
02-09-2020
woensdag
Check-in   Trein - NS  
17:20   Schiphol Airport
Product:   Dal Voordeel (2e klas)
02-09-2020
woensdag
Check-uit   Trein - NS  
17:41   Amsterdam Sloterdijk
Check-in:   Schiphol Airport
Product:   Dal Voordeel (2e klas)
€ 3,80
02-09-2020
woensdag
Check-in   Bus - GVB  
17:46   Station Sloterdijk
02-09-2020
woensdag

Check-uit   Bus - GVB  
17:51   Bos en Lommerplein
Check-in:   Station Sloterdijk

€ 0,32

Mijn overstaptijd tussen Connexxion/Breng/Hermes en GVB is 32 min. 
Er is GEEN dubbel basistarief. DIT IS CORRECT.

Dus dit probleem is niet bij alleen NS flex zo te zien, NS/9292 reisplanner geeft altijd dubbeltarief weer als er een treinreis tussenzit, wat niet juist is…mijn terugreis staat in de planners als Sloterdijk >>Bos en lommerplein € 1,30

@Maxime NS Bij wie moet ik nu zijn om mijn basistarief voor elke reis waar dit fout ging terug te krijgen?
Heel opvallend dat deze fout enkel 1 richting niet goed gaat. PFFF vraag me af hoeveel mensen dit eigenlijk hebben als buiten NS flex dit ook sprake van is

 

Oja, ik heb zojuist mij NS flex traject vrij opgehaald, met BTM uit. deze week ga ik bijhoudenof bij mijn nieuwe route geen sprake zal zijn met een foutief dubbeltarief, want dit kan dus ook met ‘op saldo’ reizen gebeuren.

@k88 zo te zien wordt er teveel in rekening gebracht op de heenweg bij je laatste rit op Schiphol. Ik ga er even vanuit dat dit Connexxion betreft. Voor de ritten die op saldo hebt gereisd wordt het tarief voor de rit berekend en afgeschreven door de apparatuur van Connexxion en zul je daar dus aan moeten kloppen voor restitutie

Ik vind het minder opvallend dat dit maar in een richting verkeerd gaat. Bij GVB wordt bij mij eigenlijk nooit (meer) ten onrechte opnieuw een basistarief in rekening gebracht en ik heb veel verschillende overstappen gedaan met verschillende abonnementen. Bij een overstap naar Connexxion gaat het helaas wel fout bij sommige combinaties

@TS: je geeft aan financieel graag te willen besparen. Is het mogelijk om het laatste stuk van station Zaandam naar de bestemming te lopen? Bushaltes Houtveldweg/NS en Albert Heijnweg liggen op kruipafstand van elkaar.
 

Reputatie 7
Badge +1

OF-andere suggestie bekijk hoe de reis verloopt met alles per bus. Cnz rijdt ook, zeker in de spitsen een lijn van Ans-West naar Zaandam door de Coentunnel. Zoek zelf uit hoe dat zit met de aanslutingen vanaf je woonadres. Dat kan je met 9292.nl doen door vervolgmenu trein uit te schakelen. Dat scheelt je dus al die 2x2,40=MIN tarief van NS per dag.

Hier in Overijssel speelt dit probleem ook nog steeds (Connexxion-bus + Blauwnet of NS-trein). NS Klantenservice zegt:

'’Dat komt omdat met NS Flex deze reizen inderdaad als apart gezien wordt. Vooral wanneer het gaat om bus - trein - bus. Je checkt namelijk in en uit bij de bus. Als je dan weer incheckt bij de trein gaat er een nieuwe reis in.'’

Lijkt mij een raar verhaal, omdat de ritprijs dan hoger wordt dan wat de NS reisplanner / 9292 aangeeft. En omdat dit bij reizen op saldo niet gebeurt.  

Hier in Overijssel speelt dit probleem ook nog steeds (Connexxion-bus + Blauwnet of NS-trein). NS Klantenservice zegt:

'’Dat komt omdat met NS Flex deze reizen inderdaad als apart gezien wordt. Vooral wanneer het gaat om bus - trein - bus. Je checkt namelijk in en uit bij de bus. Als je dan weer incheckt bij de trein gaat er een nieuwe reis in.'’

Lijkt mij een raar verhaal, omdat de ritprijs dan hoger wordt dan wat de NS reisplanner / 9292 aangeeft. En omdat dit bij reizen op saldo niet gebeurt.  

Het is ook een raar verhaal en pertinent onjuist. Zoals in dit topic door Philned al aangegeven.

https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index4.html.

Het zou nl. helemaal niet mogen uitmaken wat je in dat half uur doet. Er is gewoon het feit dat je binnen een half uur weer een bus hebt genomen en dus mag je niet belast worden voor het basistarief. Ik vind dat zolang dit niet is opgelost, Flex niet verplicht mag worden doorgevoerd. Dit is al meer dan een jaar geleden aangegeven in bovenstaand topic. NS Flex heeft tot op heden dus niets gedaan om dit probleem op te lossen. Ik ben hier behoorlijk boos over eerlijk gezegd.

 

Hier nog even de reactie van @Philned van 10 maanden geleden:

Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

Badge +3

Het lijkt er op dat Connexxion de eerdere rit bij GVB niet ziet, misschien omdat de laatste transactie trein betreft. Dat zou je dan moeten testen zonder trein. Het verschil in de locatie (uit op Sloterdijk en in op Schiphol) zou ook nog een rol kunnen spelen? Dat zou je dan echt aan CXX moeten vragen, zoals @mweiss al aangaf.

GVB kijkt blijkbaar wat verder terug in de reishistorie op je kaart en respecteert daarbij de recente uitcheck bij Connexxion.

Verder waren er bij Connexxion een tijd terug nog andere problemen, met nieuwe bussen en/of incheckapparatuur in Noord-Holland. Daar werd Flex helemaal niet herkend (er werd om saldo gevraagd), maar dat speelt hier dus niet.

Tenslotte, ik kreeg van GVB nog een reactie over hun Flex product:

Goedemorgen Robert, als ik het zo lees, zou dit in praktijk moeten werken. Maar of dit ook daadwerkelijk zo is, zoek ik graag voor je uit. Wil je in een DM je naam,adres ,telefoonnummer en e-mailadres sturen? Dan zoek ik het voor je uit : ) Groet, ^GW

Maar omdat GVB Flex blijkbaar niet zo interessant voor je is (geen korting bij Connexxion) ga ik verder geen gegevens naar ze sturen.

HARTELIJK BEDANKT ALLLEN! Ik ga contact opnemen met Connexxion, het lijkt erop dat er aan hun zijde inderdaad wat fout gaat. Vandaag geprobeerd van Amsterdam naar Zaandam en terug. Heenweg met GVB - NS - Connexxion (btm op saldo) weer dubbel basis/opstaptarief en terugweg Connexxion - NS - GVB ging alles goed. Verandering in locatie zou geen probleem moeten zijn bij gvb de terugweg wel goed gaat.

@VIRM Ik betaal liever 16 cent om niet 25 min te hoeven lopen naar mijn eindlocatie vanaf Zaandam haha. Moet wel het basistarief dan wel kloppen, mss beetje tegenstrijdig. in de warme zomer geen probleem, mr nu t kouder wordt liever niet :D

Wel erg dat sommige vervoerders nog steeds de Btm - trein - btm de dubbele tarief goed praten en de schuld bij ns schuiven, zogenaamd een nieuwe rit. OV-chipkaart.nl vertelde mij moet je bij de vervoerders zijn, of ze kan bevestigen of trein geen invloed heeft op de btm overstap wilde ze alleen zeggen vraag NS maar….

Badge +3

Zonder Flex BTM krijgt NS die transacties helemaal niet te zien en is daarom geen partij meer. Andersom kan een BTM vervoerder waarschijnlijk wél zien dat je vorige transactie een treinreis was… 

Connexxion is hier de ‘schuldige’, net als Qbuzz in een ander langlopend geval (trein Dordrecht - Geldermalsen, Merwedelingelijn), en NS Flex.

Die zeiden op een gegeven moment zelfs “wij hanteren onze eigen regels” qua overstappen (ging om spits/dal)…

Dat werd overigens snel de kop ingedrukt, want ze hielden wel degelijk rekening met een overstap, door het starttarief niet dubbel te berekenen (maar dus wel op voltarief ipv korting of vrij reizen wegens eerdere incheck buiten de spits)! :joy:

En dat weer terwijl Arriva bij reizen op saldo en een overstap NS-Arriva in de spits gewoon een nieuwe reis rekent, inclusief starttarief en verlies van je langeafstandskorting (wat op zich correct is, maar bij Flex wél werkt).

Badge +3

Na bedankt te hebben voor de moeite kreeg ik vandaag alsnog een reactie van GVB (die dus niet klopt voor CXX-NS-GVB):

Goedemorgen Robert! Bij een overstap van een trein op een bus moet je altijd het basistarief betalen. Dit geldt ook wanneer je op saldo reist. Wanneer je overstapt van bijvoorbeeld een GVB bus op een Connexxion bus hoeft dit niet wanneer je dit binnen 35 minuten doet. Met GVB Flex zou dit ook goed moeten gaan. Het kortingspercentage wordt vervolgens alleen berekend over de rit die je maakt met GVB. ^SC

Het wordt tijd dat hier eens goed naar gekeken wordt, zowel door CXX (op saldo) als NS (Flex). Gaat niet om wereldbedragen maar toch € 0,98 per enkele reis waar het mis gaat, dus zo’n €20 per maand voor iemand die 5 dagen per week zo'n reis maakt.

Heb dit ook even bij 9292 gemeld (reis kost geen € 7,08 maar € 6,10 in ieder geval bij vertrek vanaf Schiphol-Rijk) met verwijzing naar dit topic.

Edit: 9292 reageert binnen 5 minuten met:

Hoi Robert, ik ga het doorzetten zodat dit uitgezocht kan worden. Wanneer de informatie op onze website inderdaad niet blijkt te kloppen, dan zal dit uiteraard aangepast worden. ^Emma

Badge +3

En uit het andere topic (pagina 5) nog de info van OV-chipkaart:

Basistarief bij overstappen van bus, tram of metro Reis je op saldo en stap je binnen 35 minuten over van bus, tram of metro naar een andere bus, tram of metro? Dan betaal je eenmaal het basistarief.
Na overstappen betaal je alleen nog voor de kilometers die je nog verder reist. Het maakt hierbij niet uit of je van vervoerder wisselt. 

Zie ook onderaan pagina 3 van dit besluit (dat specifiek voor NS Flex mét BTM). Maar goed, als het bij Connexxion op saldo al mis gaat verwacht ik er niet veel van.

GVB doet in ieder geval wat juist is! Dus zou je nog kunnen overwegen om GVB Flex te nemen om het huidige probleem met NS Flex of Connexxion op saldo (€ 0,98 te veel per dag) te omzeilen, ook al krijg je alleen 20/40% korting op je ritten met GVB (€ 1,27 + € 0,32 per dag).

GVB doet in ieder geval wat juist is! Dus zou je nog kunnen overwegen om GVB Flex te nemen om het huidige probleem met NS Flex of Connexxion op saldo (€ 0,98 te veel per dag) te omzeilen

Geen idee of het inmiddels beter is, maar GVB Flex + Connexxion was tot deze lente een drama. Ik heb in verschillende regio's problemen gehad met inchecken. GVB Flex werd vaak niet herkend en er werd regelmatig gezocht naar saldo, dat dan weer heel lastig is om op te laden. Vaak ook nog een verhoogd instaptarief, waardoor je met 0 euro ook niet kunt inchecken. Speelde alleen met Connexxion, bij geen enkele andere vervoerder last van gehad.

Zonder Flex BTM krijgt NS die transacties helemaal niet te zien en is daarom geen partij meer. Andersom kan een BTM vervoerder waarschijnlijk wél zien dat je vorige transactie een treinreis was… 

Connexxion is hier de ‘schuldige’, net als Qbuzz in een ander langlopend geval (trein Dordrecht - Geldermalsen, Merwedelingelijn), en NS Flex.

Die zeiden op een gegeven moment zelfs “wij hanteren onze eigen regels” qua overstappen (ging om spits/dal)…

Dat werd overigens snel de kop ingedrukt, want ze hielden wel degelijk rekening met een overstap, door het starttarief niet dubbel te berekenen (maar dus wel op voltarief ipv korting of vrij reizen wegens eerdere incheck buiten de spits)! :joy:

En dat weer terwijl Arriva bij reizen op saldo en een overstap NS-Arriva in de spits gewoon een nieuwe reis rekent, inclusief starttarief en verlies van je langeafstandskorting (wat op zich correct is, maar bij Flex wél werkt).

 

Kortom de vervoersbedrijven maken er een zootje van. Wijzen stelselmatig naar elkaar en weigeren de problemen op te lossen. Inmiddels afgelopen maandag maar een rappel gestuurd naar de OV-Ombudsman met betrekking tot het Qbuzz topic, maar tot op heden ook geen reactie gehad. Ondertussen worden de reizigers dus nu al bijna zo’n 2 jaar van alle kanten bestolen. Prettig geregeld toch in Nederland hè. 

die ov ombudsman is hartstikke leuk natuurlijk , maar ik heb idee dat die meestal lang bezig is en dan een oordeel/advies geeft dat je zelf ook had kunnen bedenken en waar vaak opnieuw weer niets mee gebeurt

Reageer