NS Flex Traject vrij + Basistarief | NS Community
beantwoord

NS Flex Traject vrij + Basistarief

  • 27 September 2020
  • 75 reacties
  • 3232 Bekeken

  • Sprinter
  • 4 reacties

Hallo, graag informeer ik of het probleem van basistarief bij overstappen met verschillende vervoerders bij gebruikt van NS Flex al is opgelost? https://community.ns.nl/ns-flex-60/overstapkorting-niet-gekregen-bij-ns-flex-56664/index7.html

Echter in sommige topics zegt men dit probleem is er nog steeds. Dit is wel kwalijk, want de gemiddelde reiziger let niet op die dubbele basistarief die 9292 en NS als gevolg hanteert. Dit probleem is NIET aanwezig tijdens op saldo reizen.
Volgens de lange topic die ruim een jaar duurde, zou dit probleem in Maart verholpen worden met een software update met de vervoerder en TLS, hoe zit dit met Connexxion. NS Klantenservice verwijst mij naar Connexxion en reisplanner, deze 2 verwijzen mij naar de reisplanner(NS en 9292) en 9292 verwijst ook nr NS...schiet lekker op. NS klantenservice zegt: wij hanteren reisplanner en meer kan ik niet doen.

Mijn route via 9292: 
7.41 uitcheck Bus GVB Sloterdijk €1,27
7.48 incheck NS Sloterdijk
7.55 uitcheck NS Zaandam €2,40
8.03 incheck bus Connexxion Houtveldweg/Zaandam
8.06 uitcheck bus Connexxion Albert Heijnweg Zaandam €1,14   (deze afstand is minder dan 1km)

Overstap tussen de 2 busvervoerders is ruim binnen de 35 min, dus het basistarief met de Connexxion bus zou niet gehanteerd mogen worden. Dit gebeurt echter wel. Ik wil graag bevestiging dat dit probleem al is opgelost, zoals in maart ons is verteld. Dit verschil zal mij ruim € 40 per maand schelen, en ik wil niet elke maand aan de telefoon zitten bij klantenservice. 
Kennelijk heeft niemand daar van dit probleem gehoord en als ik verwijs naar het forum blijven ze bij hun verhaal dat zij reisplanner/9292 tarieven aanhouden mbt NS flex dus het is niet NS probleem als er een fout is. Een ander argument van hun is, je verandert van vervoerder en met trein ertussen, dus dan betaal je telkens basistarief. ECHTER met saldo reizen, betaal ik dit basistarief bij Connexxion niet! 
Het liefst reis ik traject vrij met saldo, zodat dit probleem niet voorkomt maar dan zit ik aan een jaarabonnement vast.

Heb ik uberhaupt een poot op te staan als ik verwijs naar de eerdere topics waarbij dit probleem wordt aangekaart en deze klant het geld terugkreeg. NS kan spreken over coulance, dus klantenservice niks kan doen. Kan hier een aantekening worden gemaakt zodat ik als klant niet elke maand alles opnieuw moet uit te leggen of verwijzen naar de foum wat het probleem is? Als ik een koppige/niet goed geinformeerde persoon krijg, dan loop ik vast met deze issue en betaal ik maandelijks teveel. 

icon

Beste antwoord door Maxime NS 25 October 2020, 17:06

Bekijk origineel

75 reacties

Ik ben bang dat je gelijk hebt maar wat moet je dan als consument. Naar de OV Geschillencommissie stappen. Gaat natuurlijk wel vrij ver voor € 1,96 per dag. Een fatsoenlijk bedrijf had inmiddels al lang maatregelen genomen om dit te voorkomen. Het eerste topic hierover dateert van bijna 2 jaar geleden. NS hanteert in bijna al dit soort topics een verschroeide aarde tactiek. Fijn bedrijf.

Ik wacht nog op een reactie van de betreffende afdeling. Update volgt. @k88 een privébericht gestuurd voor het in orde maken van de restitutie van het dubbel betaalde basistarief voor de bus. 

Nog geen reactie mogen ontvangen van @k88

Na navraag blijkt dat het opnieuw betalen van het basistarief voor bus, tram en metro wel terecht is. Het niet dubbel betalen van het basistarief is bedoeld voor wanneer je twee keer achter elkaar met BTM reist, doordat er bij Flex wordt gekeken naar de gehele reis, vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan. Ik wil adviseren om de 2 reizen met BTM de maken met een kaart en de treinreis met een andere OV-chipkaart. Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt. Ik begrijp dat dit niet is wat graag wordt gelezen, maar gelukkig zijn er manieren om het oude voordeel te behouden. Mijn excuses voor het ongemak.

Badge +3

maar gelukkig zijn er manieren om het oude voordeel te behouden. Mijn excuses voor het ongemak.

Als het bij reizen op saldo prima werkt volgens de regels/afspraken en de stads/streekvervoerders zeggen dat ook, waarbij in ieder geval GVB zich netjes (pagina 3) gedraagt… 

Waarom zou Flex zich dan anders gedragen dan een anonieme chipkaart of een NS abonnement met reizen op saldo/klassiek abonnement?

Gratis extra kaart met een stads/streekabonnement of reizen op saldo? Stuur maar op NS! Dit (gemarkeerde antwoord, foutje?) kán gewoon niet waar zijn.

Overigens ligt de fout bij reizen op saldo (anonieme chipkaart bijvoorbeeld) voor GVB-NS-Connexxion bij CXX die de GVB uitcheck niet zien of negeren.

Omgekeerd CXX-NS-GVB gaat het prima, want GVB ziet en respecteert gewoon de rit met CXX (BTM) van minder dan 35 minuten geleden (en die tussentijdse treinrit mág gewoon, volgens de regels).

Badge +3

Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt.

Dat dus, voor CXX-GVB geen enkel probleem maar andersom nog wel (taak voor CXX, NS is geen partij in dit geval).

In geval van NS Flex dient NS gewoon de geldende regels/afspraken te volgen en (automatisch) de kosten voor een bus-trein-bus reis juist te berekenen/factureren. Dat is heel simpel, want alle transacties zijn bij Flex bekend in het NS systeem! Er is géén sprake van een stads/streek abonnement dat in de weg zou kunnen zitten.

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

Ik heb het niet bevestigd gekregen, maar ik verwacht dat als BTM van NS Flex wordt gehaald en het voor de facturatie niet meer als 1 hele reis kan worden bekeken, je ook het oude voordeel weer terugkrijgt.

Dat dus, voor CXX-GVB geen enkel probleem maar andersom nog wel (taak voor CXX, NS is geen partij in dit geval).

In geval van NS Flex dient NS gewoon de geldende regels/afspraken te volgen en (automatisch) de kosten voor een bus-trein-bus reis juist te berekenen/factureren. Dat is heel simpel, want alle transacties zijn bij Flex bekend in het NS systeem! Er is géén sprake van een stads/streek abonnement dat in de weg zou kunnen zitten.

Het zojuist (door @Maxime NS?) gemarkeerde ‘beste antwoord’ klopt dus totaal niet, en ‘ik heb het niet bevestigd gekregen… ik verwacht dat als… ’ lijkt me ook niet de beste bewoording voor een sluitend antwoord, maar dat terzijde. :sweat:

Het is alleen weer jammer dat de NS hier de struisvogelpolitiek cq verschroeide aarde tactiek toepast en niets meer van zich laat horen. Klanten gaan dus vanaf 1 januari massaal opgelicht worden. Fijn bedrijf toch.

In onderstaand topic wordt dan weer door diverse ingewijden aangegeven dat het antwoord van Maxime dus onjuist is. (Robert B en Masd). Vooral Robert B is vaak beter op de hoogte dan het NS/personeel. Dus nogmaals zou NS nu eindelijk na meer dan een jaar eens duidelijkheid willen scheppen,. Overigens als het antwoord van Maxime juist is dan heeft NS doelbewust mensen op extra kosten gejaagd. Vind ik ook wel een dingetje. 

 

 

Ik weet niet helemaal hoe Maxime ‘2 reizen met BTM’ bedoelt. Ik denk dat ze misschien 2 reizen met BTM bedoelt als in: 1 reis voor de treinreis en 1 erna. En dat deze BTM-reizen dan wel gewoon een of meerdere BTM-overstappen kunnen hebben zonder opnieuw het basistarief te betalen, ook met Flex. Meerdere BTM-overstappen achter elkaar gaan meestal goed, al gaan ze soms ook volledig fout (zie inderdaad andere topic).

Ik heb zelf helaas geen BTM-overstappen met treinreis ertussen, maar ik zou het morgen misschien kunnen testen (GVB → Arriva Zuid-Holland Noord). Ik twijfel echter of de uitkomst toegevoegde waarde heeft. Er zal waarschijnlijk worden gezegd dat het klopt als ik het basistarief opnieuw betaal en dat ik mazzel heb gehad als dit niet zo is. 

Heeft niemand verder een BTM-trein-BTM reis gemaakt waarbij sprake is van een overstap binnen 35 minuten? Aangezien het bij een overstap de ene kant op anders werkt dan een overstap de andere kant op, is het antwoord van Maxime hoe dan ook fout. Dan klopt de 37 cent die NS in rekening heeft gebracht voor het laatste stuk van de terugreis met GVB namelijk niet.

Badge +3

Het andere topic ging niet eens zozeer over Flex, maar een situatie waar CXX-GVB prima gaat terwijl het andersom (structureel/reproduceerbaar) mis gaat of ging.

Naar verluidt heeft CXX dit opgelost door een aanpassing in de software (eerder dit jaar), maar die heeft natuurlijk geen invloed op hoe Flex de prijs van een BTM reis (achteraf) berekent, alleen bij reizen op saldo.

Als dat dus met Flex ergens (structureel) mis gaat door een basistarief dat tóch gerekend wordt bij een geldige GVB-GVB of GVB-CXX overstap, dan moet dat opgelost worden.

In dit geval lijkt het in dat andere topic om een incidentele fout te gaan, want het hele bedrag is totaal niet te verklaren (€ 1,88 voor een rit die eigenlijk € 0,20 zou moeten kosten), en het gewoon GVB-GVB-GVB is.

In dit topic is dat wel te verklaren, GVB heeft dat door en berekent de juiste prijs. NS Flex dus niet?

ik zou het morgen misschien kunnen testen (GVB → Arriva Zuid-Holland Noord).

Nou, het is gelukt @Robert B . Ik heb een Flex BTM-overstap binnen 35 minuten met een treinreis ertussen. Zal binnen een paar dagen wel zien of ik opnieuw basistarief betaal. :smile:

Ik weet niet bij wie @Maxime NS dit nagevraagd heeft, maar ik zou haar willen adviseren het aan iemand anders te vragen want ze is helaas verkeerd voorgelicht. Ik heb het zelf voor de zekerheid getest (kwam toevallig zo uit) bij een overstap van GVB naar Arriva en dan gaat het gewoon goed. Omgekeerd trouwens ook. Alleen al in dit topic wordt bij 3 van de 4 gevallen het basistarief NIET opnieuw in rekening gebracht bij een overstap met een tussentijdse treinreis.

Dit is ook hoe het zou moeten werken en in de meeste gevallen gaat dit gewoon goed. Het is probleem van k88 is echt een specifiek probleem bij een overstap van GVB naar Connexxion in combinatie met Flex. Het antwoord is dus echt verkeerd (Flex werkt normaal gesproken namelijk niet zoals ze beschrijft) en het zou leuk zijn als iemand van NS het “antwoord” verwijdert.

 

Badge +3

Prima, een rit van Haarlem naar halte Duinoord in Bennebroek kost inderdaad € 2,25 met € 0,98 starttarief. Wegens de overstap binnen 35 minuten dus minus starttarief.

Er zullen vast nog wel andere gevallen zijn waar het incidenteel mis gaat, maar naar Connexxion lijkt het structureel mis te gaan, terwijl de andere kant op prima gaat.

 

 

Ik twijfel echter of de uitkomst toegevoegde waarde heeft.

Ik vind dit zeker van toegevoegde waarde, nu NS nog.

Ik vind dit zeker van toegevoegde waarde

Vind ik eigenlijk ook. :relaxed:

Ik bedoelde ook meer dat ik bang ben dat de bevestiging dat het inderdaad verkeerd loopt bij de heenreis van k88 uiteindelijk niets zal veranderen. 

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. Ik heb verscheidene mensen aangehaakt voordat ik hier heb durven delen, omdat ik weet dat het antwoord onbevredigend is en ik kan er niets anders van (laten) maken. Reizigers die een tweede keer het basistarief betalen terwijl ze minder dan 35 minuten daarvoor hebben uitgecheckt na een andere BTM-reis. Kunnen bij NS Flex BTM uitzetten, zodat het niet via Flex wordt berekend. 

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. 

Ik begrijp heel goed dat jij alleen de boodschapper bent :slight_smile: , daarom zei ik al meteen dat ik denk dat er niets zal veranderen en dat is geen verwijt naar jou toe. Je uitspraak dat het ‘soms wel goed gaat en soms niet’ is een beetje misleidend, er is slechts een handvol combinaties te bedenken waarbij het mis gaat. GVB →  trein → Connexxion is er eentje van. Bij vrijwel alle andere combinaties gaat het gewoon goed.

Je uitspraak ‘vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan' is echt onjuist, dit gebeurt namelijk maar in een fractie van de gevallen. Dat het hier wel gebeurt is misschien iets wat jij niet kunt veranderen, dat je schrijft dat dit voordeel bij Flex vervalt, is iets waar je zelf wel invloed op hebt. Dit voordeel vervalt bij GVB → trein → Connexxion i.c.m. Flex, maar dat is echt een van de zeldzame uitzonderingen. Je antwoord reflecteert het feit dat het voordeel ook bij Flex normaal gesproken behouden blijft helaas op geen enkele wijze.

Reputatie 7
Badge +3

er is slechts een handvol combinaties te bedenken waarbij het mis gaat. GVB →  trein → Connexxion is er eentje van. Bij vrijwel alle andere combinaties gaat het gewoon goed.

Je uitspraak ‘vervalt dit voordeel wat met de OV-chipkaart bij reizen op saldo is ontstaan' is echt onjuist, dit gebeurt namelijk maar in een fractie van de gevallen. Dat het hier wel gebeurt is misschien iets wat jij niet kunt veranderen, dat je schrijft dat dit voordeel bij Flex vervalt, is iets waar je zelf wel invloed op hebt. Dit voordeel vervalt bij GVB → trein → Connexxion i.c.m. Flex, maar dat is echt een van de zeldzame uitzonderingen.

Danzal misschien de oorzaak (ook) gezocht moeten worden bij die andere BTM vervoerders en niet (alleen) bij NS Flex.

Jullie weten dat ik slechts de boodschapper ben. Bij sommige overstappen gaat het wel goed, bij andere niet. Ik heb verscheidene mensen aangehaakt voordat ik hier heb durven delen, omdat ik weet dat het antwoord onbevredigend is en ik kan er niets anders van (laten) maken. Reizigers die een tweede keer het basistarief betalen terwijl ze minder dan 35 minuten daarvoor hebben uitgecheckt na een andere BTM-reis. Kunnen bij NS Flex BTM uitzetten, zodat het niet via Flex wordt berekend. 

Ja dat is dus weer een workaround, Flex moet gewoon de juiste tarieven berekenen, zoals naar de klanten gecommuniceerd is.

Badge +3

Bij GVB - (eventueel trein) - CXX ging het ook bij op saldo reizen mis, maar dat zou een maand of 10 geleden aangepast moeten zijn, en heeft niets met NS of Flex te maken.

Maar als zoiets (ook andere situaties) bij Flex mis gaat, dan ligt dat wél aan NS want die berekenen de prijs van je reizen op basis van je abonnement(en).

De vervoerders leveren enkel (via TLS) de in- en uitchecks aan. Die kunnen er geen prijs aan hangen want je reist op rekening, en hebben geen idee op welk (NS) abonnement.

En omdat Flex helemaal geen BTM abonnementen kent is dat dus altijd op basis van voltarief, en waarschijnlijk via 9292 tabellen.

Zit daar een BTM-BTM overstap binnen 35 minuten bij, dan is het tweede (of derde, vierde) deel zonder € 0,98 starttarief, ongeacht of er een treinrit tussen zit. Precies zoals de laatste reis van @masd dus.

Hoe dan ook, er lijkt soms nog iets structureel/reproduceerbaar mis te gaan hier en daar. Dat moet natuurlijk opgelost worden, ook al ligt de oorzaak niet altijd bij NS maar bijv. paaltjes van Arriva waarvan de tijd niet goed loopt, en je incheck bij Arriva dan ineens een minuut eerder is dan je uitcheck bij NS (of andersom).

Ik weet niet elke combinatie waarbij het wel goed gaat en niet elke combinatie waarbij het niet goed gaat exact. Enkel dat de combinaties die niet werken niet aangepast gaan worden. Het is inderdaad genuanceerder dan hoe ik het heb geschreven, maar wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

Badge +3

… wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

Oh, en waarom lukt het @masd (GVB-Arriva, beide richtingen op) dan wel? En bij CXX-GVB ook, maar andersom ineens niet?

Geen idee wat je wel of niet wilt onderhouden, maar dit is gewoon fout en tegen alle afspraken in. Zie de eerder genoemde besluiten.

Dus wanneer het op de heenreis ‘fout’ gaat en op de terugweg niet, dan klopt er echt iets niet en is het willekeur.

Bovendien kan je terecht bij de klantenservice voor correctie, dus alleen dat geeft al aan dat er iets mis gaat, en de (oplettende) reiziger gelijk heeft/krijgt.

Oh, en waarom lukt het @masd dan wel (en bij CXX-GVB ook, maar andersom niet)?

Ik denk dat @Maxime NS bedoelt dat het het weglaten van het basistarief bij een BTM-overstap met tussentijdse treinreis een gewoonte (logisch gevolg van de techniek?) is die bij de berekening van het tarief door de jaren heen zo ontstaan/toegepast is. En in de meeste gevallen bij Flex ook zo werkt, maar op basis van de voorwaarden/regels/wet niet afdwingbaar is en bij Flex vaker niet werkt dan bij reizen op saldo omdat Flex anders in elkaar zit.

Of dat klopt kan ik helaas niet beoordelen, ik weet minder van de regels op dit gebied dan bijvoorbeeld jij. Gevoelsmatig zou ik denken dat het op zijn minst vreemd is. Het is in ieder geval al anders dan de uitspraak dat ‘dit voordeel bij Flex vervalt’.

Hoe dan ook. Als het klopt dan zou dat betekenen dat het voordeel bij Flex niet perse hoeft te veravllen, maar mogelijkerwijs wel kan vervallen binnen de huidige regels.

Badge +3

Zie dit besluit (onderaan pagina 3, bij 1.a en in mindere mate 1.b) Reizen met NS Flex (BTM) zou de reiziger niet moeten benadelen, maar goed dat wordt later afgedekt door “zet BTM dan maar uit bij problemen”. Maar dat laatste heeft te maken met stads/streek/regio abonnementen die NS Flex niet (her)kent, logisch.

En daarbij de info van TLS/OV-chipkaart dat een BTM overstap binnen 35 minuten altijd geldig zou moeten zijn ongeacht de vervoerder en vervoermiddel (bus tram metro), en halte waar je uit- en weer instapt.

Navraag bij GVB leverde daarbij nog het antwoord op “als je tussen twee BTM ritten een (korte) treinreis maakt dan doet dat niets af aan de geldigheid van een BTM overstap binnen 35 minuten”.

Dus waarom zou dat bij Flex anders zijn, en alleen maar tussen bepaalde vervoerders én dan ook nog afhangen van de reisrichting?

En nogmaals, als de klantenservice je gelijk geeft is het toch een fout in de berekening?

Badge +3

Dus als hetgeen @Maxime NS (de boodschapper) zegt waar is…

Dan zet vooral in de voorwaarden van NS Flex dat je in bepaalde gevallen (zonder te noemen welke) een BTM overstap binnen 35 minuten je extra kosten oplevert t.o.v. van dezelfde reis op saldo.

Maar dat de klantenservice dat wel voor je kan corrigeren. :rolling_eyes:

Ik weet niet elke combinatie waarbij het wel goed gaat en niet elke combinatie waarbij het niet goed gaat exact. Enkel dat de combinaties die niet werken niet aangepast gaan worden. Het is inderdaad genuanceerder dan hoe ik het heb geschreven, maar wanneer er bij het 2e incheckmoment wel weer het basistarief in rekening wordt gebracht, dan is dat volgens de verantwoordelijke van de NS Flex afdeling geen fout, maar een gewoonterecht wat we niet meer onderhouden.

 

Lijkt mij dus typisch een medewerker die het helemaal niet meer begrijpt en er dan maar een woord ingooit wat in deze discussie gewoon nergens op slaat.

 

De definitie van het woord gewoonterecht is als volgt:

Gewoonterecht is recht dat gebaseerd is op gewoonten. Een belangrijk kenmerk van gewoonterecht is dat het van generatie op generatie mondeling wordt doorgegeven. Daarom wordt gewoonterecht ook wel ongeschreven recht en costumier recht genoemd.

 

Graag zou ik uitleg willen hebben wat dit te maken heeft met het in rekening brengen van extra kosten.

Reageer