beantwoord

NS Flex verwijderd Bus-dal-abonnement

• 5 augustus 2020
  • 15 reacties
  • 337 Bekeken

Hallo,

Probleem met NS Flex.

Ik had op OVkaart een BUS-dal korting (40-4 Groningen/Drenthe = 40% korting in Dal-uren).

Na aanschaffen NS Flex blijkt ACHTERAF!!! opeens mijn 40-4-dal verwijderd.

Tarief in bus dus opeens 100%!

Geen informatie of attendering van NS gekregen dat bus-dal is verwijderd!

Hoe krijg ik extra bus kosten terug van NS (zij zijn het die mijn 40-4-bus-dal hebben verwijderd)

icon

Beste antwoord door loklok8 5 augustus 2020, 09:06

Je regionale kortingsabonnement is niet verwijderd en staat gewoon nog op de kaart. Enkel is het zo dat NS Flex een hogere prioriteit heeft dan het kortingsabonnement, daardoor wordt het regionale abonnement niet aangeslagen en krijg je dus ook geen korting. 

Het beste is om contact op te nemen met de klantenserviceom het BTM (bus, tram, metro) gedeelte van Flex uit te zetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. Je kortingsabonnement wordt dan gewoon weer herkend.

Je zou het kunnen proberen om de extra kosten via de klantenservice terug te krijgen, hoewel ik de kans klein inschat dat je het ook daadwerkelijk terug krijgt.

Zie meer hierover in dit topic of op de website.

Bekijk origineel

15 reacties

Badge +3

Arriva Noord/Oost kortingsabonnementen zijn inderdaad heel lastig, omdat die ook geldig zijn in (niet NS) treinen én geen middagspits kennen. Die moet je dus ver uit de buurt van NS Flex houden!

@Robert B bedankt voor de moeite en uiteenzetting.

m.b.t. je laatste post: zoals eerder gemeld, betreft het een actie van een familielid en niet van mijzelf.

Of die melding er is geweest weet ik niet: de betreffende persoon is doorgaans erg zorgvuldig met internet acties, dus ik vermoed dat die melding er toen niet was.

(trouwens, aardig om te weten: deze week zaten we in een Arriva-trein en spraken een conducteur over NS-Flex: deze bevestigde dat NS-Flex problemen geeft, en dat zelfs NS-conducteurs er niet over te spreken waren).

Maar zoals veel automatiserings-zaken tegenwoordig….. er wordt niet meer echt getest en verder gekeken en geredeneerd en gefilosofeerd dan dat de NS-neus lang is. Gevolg: problemen komen later aan het licht, en gebruiker zit er mee.

Ik ben er klaar mee!

Badge +3

Overigens, voor @Treintjetje

Ik zie zojuist https://community.ns.nl/ns-flex-60/regionaal-btm-en-ns-flex-op-dezelfde-kaart-vanaf-nu-mogelijk-63836?postid=444112#post444112 van 4 maanden geleden.

Zojuist wilde ik een NS-flex abonnement aanvragen. Echter kreeg ik de pop-up; ‘’Heeft u een abonnement voor bus, tram, metro of van een andere treinvervoerder op uw OV-chipkaart? Dan adviseren wij u nog niet over te stappen op NS Flex.’’

Die melding heb jij dus niet gekregen?:thinking:

Badge +3

Volgens mij zou de enige ‘werkbare’ optie zijn dat degene die in eerste instantie alle transacties verwerkt (dat is dus TLS/OV-chipkaart) bij ‘reizen op rekening’ -NS Flex in dit geval- controleert welk regionaal abonnement er eventueel aanwezig is, en de transacties met bijbehorend geldig kortingspercentage of vrij reizen doorstuurt naar NS (of ander bedrijf, zoals GVB als je daar ook Flex hebt voor BTM), zodat het allemaal correct op je factuur komt.

Daarvoor moeten ze bij TLS/OV-chip dus allereerst alle abonnementsvormen (dal/spits, zone/ster/regio/traject student etc.) abonnementsvormen en de daarbij geldige bus/tram/metro lijnen kennen, wat op zich al een probleem is maar niet geheel onoverkomelijk.

Nu wordt alles ‘over de schutting gegooid’ naar de NS, die vervolgens je ritprijs bepalen maar dus geen flauw benul hebben of jij toevallig naast Flex óók een Arriva Oost/Dal abonnement hebt (waar je bijv. geen middagspits hebt bij treinen in die regio).

Dat één reisdocument/product voor alle ov is dus voorlopig een illusie, dan zou TLS een boel werk erbij krijgen, of NS moet de stads/streek abonnementen gaan aanbieden/overnemen als add-on bij Flex namens alle regionale vervoerders.

@Robert B 

Ik geloof je meteen dat zij niet alles zien, dat is juist het probleem als je vervolgens als OV-instantie zomaar een product op iemands Ov-kaart zet (uit eigen belang » verkopen).

Dit is de grootste fout in het hele OV-gebeuren: te veel bedrijven die OV willen spelen en allemaal rennen voor hun eigen haggie. Niks samenwerken. Niks: één lijn.

...genoeg discussie… het blijft rommelen met die OV-kaart (afgezien van een aantal voordelen).

Badge +3

Geloof me, NS kan net zo min zien wat er op je kaart staat als welke pasjes je in je portemonnee hebt. Zelfs het saldo weten ze niet precies, alleen het saldo na de laatste transactie (in/uitcheck) bij NS zelf.

Dat kan alleen TLS/OV-chipkaart, zie https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/kaartinformatie.htm maar die gegevens zijn dus niet beschikbaar voor NS (privacy).

@Robert B 

Deels ben ik het met je eens… echter:

Korting voor Groningen/Drenthe-bus stond als eerste op de kaart, daarna is NS Flex erop gezet.

Dus NS had wel degelijk moeten kijken (programma-technisch) welke producten er reeds op de kaart staan en waarschuwen ….. of een zodanig product adviseren dat het wel samen kan, maar niet klakkeloos erop zetten … met als zeer slap argument: “NS kan andere producten niet zien” … ONZIN!

(ik werk al meer dan 40 jaar in de ICT…. mooie verhalen schrijven wat een product inhoud is EEN, het vervolgens CORRECT programmeren is van een geheel andere orde).

Badge +3

Overigens ligt deze ‘fout’ niet zozeer bij NS, maar bij de stads/streekvervoerders die niet eerst kijken welke eigen producten er op een kaart staan, maar gewoon klakkeloos voorrang geven aan Flex.

Daar valt ook nog een boel winst te behalen, want dan zou je in Groningen/Drenthe gewoon lekker met je kortingsabonnement kunnen reizen, en bijv. in Amsterdam/Rotterdam/Den Haag op rekening met Flex in bus/tram/metro.

Badge +3

Veel regionale abonnementen gaan prima samen met Flex op dezelfde kaart, maar bij het bestellen zou inderdaad een disclaimer kunnen komen “Let op dat Flex i.c.m. lokale kortingsproducten voor problemen kan zorgen.”

Met eventueel de optie om Flex te bestellen voor alleen de trein in plaats van de BTM component achteraf weer te moeten verwijderen. Bij GVB Flex kan dat ook gewoon, allleen Trein, alleen BTM of allebei.

Om alle honderden verschillende stads/streekvervoer abonnementen in Flex te integreren is makkelijker gezegd dan gedaan, en zal in ieder geval betekenen dat alle vervoerders hun abonnementsgegevens en gebruikers aan NS moeten geven (of toestaan om die in te zien), en dan loop je weer tegen privacy e.d. aan.

Maar in ieder geval is je Dal Oost/Noord abonnement niet gewist door NS, en is er een betrekkelijk eenvoudige workaround om het allemaal weer werkend te krijgen (alleeen niet op rekening dus).

Ja juist daar is het manco….. dan is het des te verbazingwekkender dat de NS zomaar een eigen product (NS-Flex) laat aanschaffen zonder te waarschuwen voor gevolgen. Dat de NS andere producten niet kan zien, daar heb ik als OV-klant echt geen boodschap aan. Mijn eerder aangeschafte reisproducten dienen gerespecteerd te worden en gecheckt als dat gevolgen heeft. De NS faalt hier. Ooit is de OV-chipkaart ingevoerd om ËËN reisdocument te hebben voor het OV, dat de vervoerders onderling steeds meer hun eigen gang gaan is erg triest en een zwaktebod in uw redenatie (kan NS niet zien).

Abonnementen van overige vervoerders kunnen we niet inzien, op het Studentenreisproduct na.

Nou nou, ….. het wordt niet aangegeven op de plek waar het hoort!

En niet voldoende via de website tijdens het aanschaffen gecommuniceerd en gecheckt.

Het wordt duidelijk aangegeven als je de moeite neemt om je een beetje in te lezen voordat je NS Flex aanschaft. Daarnaast is deze Community een plek waar reizigers elkaar helpen. Voor direct contact met NS kan je terecht op de overige Klantenservice-kanalen. We zoeken overigens nog IT-medewerkers! https://werkenbijns.nl/werkgebieden/it/

Het is echt triest dat de NS dit niet van te voren DUIDELIJK meldt bij aanschaf van NS Flex.

De argumentatie waarom de abonnementen niet samen kunnen is waardeloos: het is een gebrek aan communicatie en een kwestie van programmeren.

Ook vind ik het “de problemen afschuiven op de reiziger”, die hier niet om gevraagd heeft.

In ieder geval dank voor je reactie….. en erg zwak dat de NS hier zelf niet op reageert!

(NB: het betreft hier trouwens een abonnement van een familie lid en niet van mijzelf)

Reputatie 7
Badge +1

Je regionale kortingsabonnement is niet verwijderd en staat gewoon nog op de kaart. Enkel is het zo dat NS Flex een hogere prioriteit heeft dan het kortingsabonnement, daardoor wordt het regionale abonnement niet aangeslagen en krijg je dus ook geen korting. 

Het beste is om contact op te nemen met de klantenserviceom het BTM (bus, tram, metro) gedeelte van Flex uit te zetten. Je reist dan met de trein op rekening en in de bus, tram en metro weer op saldo. Je kortingsabonnement wordt dan gewoon weer herkend.

Je zou het kunnen proberen om de extra kosten via de klantenservice terug te krijgen, hoewel ik de kans klein inschat dat je het ook daadwerkelijk terug krijgt.

Zie meer hierover in dit topic of op de website.

Reageer