Ns Flex Weekend Vrij en zichtbare kosten bij uitcheck (en in) | NS Community
beantwoord

Ns Flex Weekend Vrij en zichtbare kosten bij uitcheck (en in)

  • 2 May 2022
  • 7 reacties
  • 1538 Bekeken

Ik heb een abonnement van ns flex weekend vrij,

Als het geen weekend is, staat er nu bij in-check en uitcheck , reizen op rekening. Bij uitcheck altijd 0,00 euro, wanneer later wel kosten in rekening worden gebracht.

Dit zou ik graag anders zien, Idealiter zou ik willen dat ik alleen kan inchecken mocht ik daadwerkelijk gratis kunnen reizen. Dit inverband met gebruik andere ov-chipkaart voor andere reizen. 

Mogelijke optie die ik zie, ov-chipkaart omzetten naar reizen op saldo en geen saldo opwaarderen. 

Mocht dit niet kunnen wat ik vermoed, wil ik een dringende oproep doen aan de NS, om gemaakte kosten wel weer te geven bij het uitchecken zoals ik normaal gesproken gewend ben van de NS. 

Dit in verband met erg hoge onverwachte kosten die ik in het vervolg wil vermijden. 

Heeft iemand ideeën hoe ik dit doel kan realiseren?

icon

Beste antwoord door Thom 2 May 2022, 10:27

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Niet. Bij Flex maakt de computer bij inchecken en uitchecken contact en alles wordt niet meteen realtime verwerkt, dus het is binnen dit systeem niet mogelijk dat u meteen uw kosten ziet.

Het is gewoon uw eigen verantwoordelijkheid om in te checken wanneer uw Weekendvrij geldig is. Dat is vrijdagavond vanaf 18.30 en vanaf 18.25 als u het echt niet eerder doet. U mag reizen tot zondagochtend vier uur, althans in theorie want er rijden dan alleen nog wat nachttreinen.

Het zal niet worden aangepast. Het is uw eigen verantwoordelijkheid. Hoge kosten kunt u alleen vermijden door op de juiste tijd correct in- en uit te checken en van te voren te bedenken wanneer er kosten zijn en wanneer niet.

Ik rij op die manier als oudere zonder verdere kosten eerste klas voor 73 euro per maand, zolang ik maar incheck tijdens de daluren. Als ik te vroeg incheck, kost me dat meer dan 40 euro naar Leeuwarden en ik kijk wel uit. Zo heeft elk abonnement zijn eigen voorwaarden en die passen zich niet aan aan de uwe.

Treinreizen is je boerenverstand gebruiken. Het zal mijn noordelijke nuchterheid wel zijn, ;-)

Beste, 

Hartelijk dank voor je reactie!

Dit helpt wel, dankjewel.

Mijn woordkeuze dringende verzoek is wat overdreven geweest haha.
Ik overzie nog niet helemaal hoe dit werkt, bijvoorbeeld bij het studentenreis product is het wel mogelijk om een abonnement te hebben en toch te reizen op saldo, of bijvoorbeeld automatisch op te waarderen. Het systeem is wel aanwezig om transacties bij te houden en weer te geven, ik snap dat hoe het nu is ingesteld dat het dus niet mogelijk is waarschijnlijk omdat dit een keuze is omdat niet veel mensen misschien ns weekend vrij abonnement zouden willen hebben zonder de ns flex, maar met daluren bv lijkt het ook mogelijk te zijn op saldo te reizen. 

Ook lijkt het me dat het een handige toevoeging zou kunnen zijn maar waarschijnlijk kan het voor sommige toepassingen niet omdat je bijvoorbeeld een traject kunt hebben bij ns-flex of misschien een bepaald tegoed of iets dergelijks waarbij de keuze is om het achteraf te laten berekenen. 

En ik zal zeker beter opletten, kan ik zeker doen:) De verwarring had hem inderdaad gezeten in vrijdag voor 18.30 uur te reizen dat weet ik nu. 

Een tip voor ns is ook om dit bijvoorbeeld helderder op de ns flex weekend vrij pagina te zetten. 

Is zeker mijn eigen verantwoordelijkheid

Reputatie 7
Badge +3

Uw optie om de ov-chipkaart om te zetten naar reizen op saldo en geen saldo opwaarderen kan niet, tenminste niet als uw Weekend Vrij wilt behouden. Alleen het Dal Voordeel abonnement is nog als saldo abonnement beschikbaar en alle andere abonnementen zijn alleen als Flex abonnement aan te schaffen en daarbij geldt dit reizen op rekening. Helaas biedt NS hier geen keuze meer in. 

Ja dankjewel ik snap dat ik dit moet accepteren omdat dit het enige is wat de ns aanbiedt. Ik vind het alleen jammer van hun beleid vorming. Je zou het ook in je visie kunnen hebben om het klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken.  ( Veel vrije ruimte op abonnementen te personaliseren, rekeningen helder en inzichtelijk, informatie duidelijk en overrzichtelijk, veel investeren in je klantenservice)

Of groot op de ns flex weekend vrij site, Let goed op! geldt vanaf vrijdag 18.30 uur. 

Ik weet dat dit te idealistich is, en dit ik dit nog niet eerder in beleidvorming van de ns heb gezien. Dus waarschijnlijk niet hun visie is. 

Zou alleen zo mooi zijn, als er zulk soort klantvriendelijkheid zou zijn, ze zijn per slot van rekening een grote maatschappelijke dienstverlener. 

Ik zou daarmij erg mooi vinden als klantevredenheid en dienstverlening je grootste missie zou zijn. 

 En heel misschien doe ik ook wel de ns te kort, we zullen het zien. Ken weinig mensen die erg te spreken zijn over hun klanttevredenheid. 

Er is nog veel ruimte voor groei! :) Heb vertrouwen dat er in de toekomst wel meer aandacht voor zal gaan zijn

Badge +3

Het nadeel bij NS Flex is inderdaad dat een poortje of paaltje niet weet welk abonnement je hebt, want op je kaart staat alleen dát je NS Flex (Reizen op Rekening NS) hebt.

Dit stamt nog uit de tijd van de invoering van de ov-chipkaart, waarbij checkin/uit apparaten grotendeels offline konden werken, zonder permanente dataverbinding dus.

Tegenwoordig is dat allemaal niet zo’n probleem meer, maar het ophalen van je abonnementsgegevens (momentje aub...) bij elke handeling duurt te lang, en bovendien wordt bij NS Flex je reishistorie pas later bijgewerkt omdat met name in/uitcheckgegevens van andere vervoerders later aangeleverd worden (via TLS/OV-chipkaart), en deze invloed kunnen hebben op de uiteindelijke prijs van een reis.

Bij Weekend Vrij kan je inderdaad gewoon de tijd die een apparaat weergeeft aanhouden. Inchecken met vrij reizen kan vanaf 18:25 op vrijdag.

Een voordeel van NS Flex is dat je bij het wisselen/pauzeren van een abonnement niet meer naar een automaat hoeft om dit te bevestigen, dat gebeurt allemaal per direct. Daarom is het ook mogelijk om tot 15 minuten na een incheck (of overstap) naar 1e klas te wisselen.

Reputatie 6
Badge +2

Er zou bij Flex een optie kunnen worden aangeboden waarbij de genoemde functionaliteit hersteld wordt met het voorbehoud dat de informatie niet hoeft te kloppen als je iets veranderd hebt aan je abonnement, tot je bij de automaat de nieuwe versie ophaalt, en desnoods met ook het voorbehoud dat de informatie niet hoeft te kloppen bij een reis waarbij je van vervoerder wisselt.

Badge +3

Er zou bij Flex een optie kunnen worden aangeboden waarbij de genoemde functionaliteit hersteld wordt met het voorbehoud dat de informatie niet hoeft te kloppen als je iets veranderd hebt aan je abonnement, tot je bij de automaat de nieuwe versie ophaalt, en desnoods met ook het voorbehoud dat de informatie niet hoeft te kloppen bij een reis waarbij je van vervoerder wisselt.

Wishful thinking, natuurlijk is er van alles mogelijk maar een hoop gedoe dus ik zie het niet gebeuren. Denk eerder dat men de pijlen richt op Reizen met GPS, plus de andere wijzigingen in het ov-chipkaartsysteem die aangekondigd zijn voor 2023.

Reageer