beantwoord

NS Flex weekendvrij in combinatie met eerdere reis niet bruikbaar op vrijdagavond?

  • 2 January 2022
  • 3 reacties
  • 266 Bekeken

Hallo,

Laatst twee stukken met de trein gedaan op vrijdagavond. Het eerste gedeelte van A naar B iets voor 18:30, het tweede gedeelte van B naar C er na. Tussendoor uitgecheckt en (na 18:30) weer ingecheckt op station B met ca. 15 / 20 min ertussen. 

Ik verwachtte dat ik alleen het stuk van A naar B moest betalen (aangezien dat nog buiten een weekendvrij abb. valt) maar door het feit dat de nieuwe incheck na 18:30 als een ‘overstap’ wordt gezien (omdat er minder dan 35 min tussen zat), blijft de initiële inchecktijd van voor 18:30 gelden, en is uiteindelijk ook de reis van B naar C als ‘vol tarief in de spits buiten abonnement’ aangemerkt en gefactureerd.

Ik snap dat er voordelen zijn van zo’n overstapsysteem, maar in het geval van reizen rond half 7 op vrijdagavond met een Weekendvrij abb. zorgt dit er dus standaard voor dat ik als reiziger, of extra kosten maak, of een verplichtte wachttijd van ca. 40 min zal moeten aanhouden om een ‘automatische overstap’ te kunnen ontlopen.

Dit lijkt me niet helemaal de bedoeling? 

Het zou handiger zijn als voor dit soort gevallen een nieuwe incheck na 18:30 ook apart herkent kan worden, zodat je gewoon gebruik kan maken van het abonnement waar je voor betaalt! Of zeg ik hier iets heel geks?

icon

Beste antwoord door Robert B 2 January 2022, 19:31

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Je beschrijft precies zoals het werkt, en dat is wegens dit dus.

Helaas werkt dat twee kanten op, maar je kunt voor de rit van A naar B ook een los kaartje (beter nog, een e-ticket) kopen, en pas na 18:25 met je abonnement inchecken. Of als je hetzelfde vaker doet op vrijdag, een anonieme ov-chipkaart met wat saldo gebruiken voor het deel in de spits.

Voorheen waren er wel wat trucjes (bij abonnementen op saldo) zoals een klassewissel doen en die weer te verwijderen, of in- en weer uit te checken bij een andere vervoerder, maar met NS Flex gaat dat niet meer.

Reputatie 3

Of uitchecken, daarna inchecken en incheck annuleren op hetzelfde station bij veschillende poortjes of paaltjes en dan na 18.25 uur weer inchecken bij weer een ander paaltje of poortje. Wordt dan mogelijk gezien als een nieuwe reis in daluren.

Badge +3

Of uitchecken, daarna inchecken en incheck annuleren op hetzelfde station bij veschillende poortjes of paaltjes en dan na 18.25 uur weer inchecken bij weer een ander paaltje of poortje. Wordt dan mogelijk gezien als een nieuwe reis in daluren.

Nee helaas, met NS Flex niet en als er geen andere vervoerder is ook niet. De laatste uitcheck blijft staan ook al maak je daarna enkele ‘passages’ (incheck geannuleerd, op zelfde station). Ook een ‘busreis’ (in/uitcheck) breekt je treinreis niet op.

Er moet echt 35 minuten tussen laatste uitcheck en incheck waarop je verder reist zitten.

Zie ook 

maar dat topic staat in het archief en is wellicht niet (meer) leesbaar voor iedereen.

Reageer