beantwoord

NS flexabonnement: alleen traject wijzigen

  • 14 August 2023
  • 9 reacties
  • 218 Bekeken

Dag allemaal. Ik ben bepaald geen digibeet, maar hier kom ik niet uit.

Voor het flex abonnement van mijn dochter wil ik het traject wijzigen. Dus, alleen het traject, per 3 oktober. Maar ik krijg het niet voor elkaar. Kan iemand mij in eenvoudige stappen uitleggen hoe ik dat moet doen in Mijn NS?

Ik hoor graag, alvast dank!

Harmen

icon

Beste antwoord door Tochjo 14 August 2023, 11:34

Bekijk origineel

9 reacties

Badge +3

Om te beginnen gaan wijzigingen bij NS Flex direct in. Als u het traject dus wilt wijzigen vanaf 3 oktober, moet u de wijziging doorvoeren op 3 oktober.

Wijzigen van het traject betekent feitelijk een wijziging naar NS Flex Traject Vrij, waarbij u dan het nieuwe traject kiest. U gaat in Mijn NS (de website, niet de app) naar Mijn producten, kiest voor Ander abonnement kiezen, kiest vervolgens voor Traject Vrij, klikt rechts op Kies je traject en volgt verder de instructies op het scherm.

Reputatie 7
Badge +3

Voorheen toen Traject Vrij nog geen Flex abonnement was, was het logischer, was er gewoon de optie om binnen je abonnement het traject te wijzigen. Nu met Flex is het wat minder logisch, je moet dan gaan voor de optie Ander abonnement kiezen, ook al wil je gewoon nog Traject Vrij houden, maar alleen een ander traject. Met Flex is het wel flexibeler dat je niet vast zit aan de dag van de maand dat het abonnement ooit gestart is, nu kun je als het abonnement minstens een maand hebt iedere gewenste dag een wijziging doen. 

Dank!! We gaan er mee aan de slag. Nu heeft onze dochter voordat ze op haar nieuwe werkplek begint nog een weekje vrij. Kunnen we dan door een tweetrapsactie eerst stopzetten, bijv 26 september, en dan op twee of drie oktober activeren naar het nieuwe traject?

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan inderdaad. Normaal gesproken moet er minimaal een maand zitten tussen het wijzigen, maar vanuit Flex Basis (=zonder abonnement) kun je wel binnen een maand weer wijzigen naar een abonnement. Dus na haar laatste reis van haar huidige traject wijzigen naar Flex Basis. En voor haar eerste reis op het nieuwe traject weer wijzigen naar Traject Vrij.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan inderdaad. Normaal gesproken moet er minimaal een maand zitten tussen het wijzigen, maar vanuit Flex Basis (=zonder abonnement) kun je wel binnen een maand weer wijzigen naar een abonnement. Dus na haar laatste reis van haar huidige traject wijzigen naar Flex Basis. En voor haar eerste reis op het nieuwe traject weer wijzigen naar Traject Vrij.

Volgens een klantenservice-medewerker vorige week op Twitter moet er ook bij wijzigen vanaf basis een maand tussen zitten. Die verwees naar de voorwaarden.

Misschien kan een moderator daar duidelijkheid over geven?

Dat kan ik.

Het is vanaf NS Flex Basis mogelijk en toegestaan om binnen een maand weer een nieuwe wijziging te doen. Dat zou zelfs in Mijn NS moeten lukken (dat is mijzelf op persoonlijke titel vorige week nog gelukt), maar mocht dat niet werken dan kan de klantenservice dit hoe dan ook aanpassen.

Reputatie 7
Badge +3

Dat kan ik.

Het is vanaf NS Flex Basis mogelijk en toegestaan om binnen een maand weer een nieuwe wijziging te doen. Dat zou zelfs in Mijn NS moeten lukken (dat is mijzelf op persoonlijke titel vorige week nog gelukt), maar mocht dat niet werken dan kan de klantenservice dit hoe dan ook aanpassen.

Dan mag dat bij de klantenservicemedewerkers op twitter duidelijk gemaakt worden. Daar werd gezegd dat het niet kon. (Ging om 3 weken basis).

Reputatie 7
Badge +3

En als dit inmiddels officieel beleid is, wellicht ook de voorwaarden aanpassen. Daar staat het inderdaad niet in vermeld.

Badge +3

Nog eentje:

14.2 U kunt het Basisproduct op elk moment opzeggen. Het Basisproduct eindigt direct daarna, tenzij u in een Wijzigingsperiode zit. Het Basisproduct eindigt dan direct na afloop van de Wijzigingsperiode.
Het is niet mogelijk om de (Deur-tot-deur)diensten die standaard onderdeel uitmaken van het Basisproduct op te zeggen zonder het Basisproduct op te zeggen.

Allebei niet waar, Flex Basis kent dus geen wijzigings/afkoelperiode en kan je op elk moment opzeggen en voor deur-tot-deur diensten zoals OV-fiets is er een opt-out via de Klantenservice (of een moderator hier).

Bij saldo-abonnementen werkte het wel zo, je kon opzeggen per een (vaste) datum en dat bevestigen bij een automaat. Er werd dan een tijdelijk product op je kaart gezet dat geldig was tot precies die einddatum (het doorlopende product werd per direct beëindigd), maar bij Flex is dat helemaal niet nodig/mogelijk.

Reageer