beantwoord

NS gegevens & belastingdienst

• 12 januari 2020
  • 3 reacties
  • 119 Bekeken

Geachte NS medewerker,

ik heb in 2019 gebruik gemaakt van mijn Dalvrij abonnement om naar het werk te reizen.

Ik ontvang geen reiskostenvergoeding van mijn werkgever dus ik wil de reiskosten aftrekken bij mijn belastingopgave dit jaar.

Nu begrijp ik dat de NS automatisch gegevens al aan de belastingdienst doorgeeft.

Mijn vraag is nu, wat wordt er precies doorgegeven? Gegevens over welk abonnement of echt de reisdagen/tijden?

Ik werk namelijk niet een vaste aantal dagen per week en moet dan een "gemiddelde" gaan berekenen per week voor het juiste bedrag.

Alvast bedankt.

icon

Beste antwoord door Tochjo 12 januari 2020, 07:12

NS verstrekt alleen gegevens over uw abonnement, niet de specifieke momenten waarop u gereisd hebt.

Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3

NS verstrekt alleen gegevens over uw abonnement, niet de specifieke momenten waarop u gereisd hebt.

Dus ik lever alleen een uitdraai van mijn reizen van 2019 aan en dat moet dan voldoende zijn?

Iemand hier ervaring mee?

thnx

Badge +3

Bij de aangifte hoeft u geen reisgegevens aan te leveren. U noemt in de aangifte de reisafstand en het aantal dagen per week en op basis daarvan mag u een forfaitair bedrag aftrekken. Het aangifteformulier wijst zich vanzelf. De werkelijke reiskosten doen er dus niet toe.

U moet de reisgegevens over 2019 wel bewaren, want de Belastingdienst kan u vragen bij een controle aannemelijk te maken dat u met het openbaar vervoer gereisd hebt en dus recht hebt op deze aftrekpost. Download deze gegevens nu; ze mogen maximaal 18 maanden bewaard worden door de vervoerders en zijn dus mogelijk niet meer te downloaden op het moment dat de Belastingdienst ernaar vraagt. Zie ook de voorwaarden reisaftrek openbaar vervoer. (NS levert dus de openbaarvervoerverklaring aan de Belastingdienst.)

Reageer