beantwoord

NS grensabonnement aanvragen zonder iDeal / zonder Nederlands rekeningnummer

• 4 oktober 2019
  • 13 reacties
  • 475 Bekeken

Hallo,

Ik word echt wat van het kastje naar de muur gestuurd. Doordat ik vanuit België meermaals per week naar Breda reis, heb ik een grensabonnement nodig van de NS, tussen Hazeldonk en Breda. Mijn OV-chipkaart heb ik al.

Het abonnement online aanvragen kan niet, want daar heb je iDeal voor nodig. Toen ik dit aangaf naar de klantendienst op Twitter, zeiden ze dat ik dit wel telefonisch kon regelen, dat het daar wel met een buitenlands rekeningnummer kan.

Dit wordt bevestigd door de volgende 3 forum threads uit de NS community:
https://community.ns.nl/abonnementen-2/kan-ik-een-abonnement-of-ov-chipkaart-bestellen-als-belg-5511
https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-abonnement-kopen-met-buitenlandse-iban-4980#post31754
https://community.ns.nl/abonnementen-2/abonnement-aanvragen-zonder-ideal-8889

Maar ik heb al 2x aan de telefoon gehangen met de NS klantendienst en ze geven aan dat het alsnog niet kan met een IBAN die niet uit Nederland komt. Het systeem accepteert dit niet. Ze blijven vragen of ik Nederlandse vrienden of kennissen heb, maar het gaat om een abonnement voor mijn werk dat ook door mijn werk terugbetaald wordt (waar ik dus een persoonlijk bankafschrift voor nodig heb en dat kan ik niet op andermans rekening laten aanrekenen).

Kan het nu wel of niet? Online wordt meermaals herhaald dat het geen NL bankrekeningnummer hoeft te zijn, zolang je een IBAN hebt uit een SEPA-land (heb ik), maar zowel aan het loket in een NS station als aan de telefoon word ik wandelen gestuurd...

Zou graag een abonnement hebben aangezien ik frequent op dit traject reis en het absurd is om afzonderlijke tickets te kopen.

Wat zijn mijn next steps?

Bedankt,

Johanna
icon

Beste antwoord door johannalgh 11 oktober 2019, 15:38

Het blijkt zo te zijn dat de medewerkers in stations en aan de telefoon niet allemaal op de hoogte blijken te zijn van het feit dat een abonnement wel kan zonder Nederlands rekeningnummer (niet hun eigen schuld maar NS mag hier wel eens iets aan doen).Het kan inderdaad en dat is niet omdat NS zo ruimdenkend is, maar omdat NS wettelijk verplicht is iedere IBAN uit het SEPA-gebied (36 Europese landen) te accepteren voor incasso's in euro. Voor automatische incasso's in euro bestaat er sinds augustus 2014 (!) geen verschil meer tussen binnenlandse en buitenlandse incasso's; ook binnenlandse incasso's worden door middel van een SEPA Direct Debit geïncasseerd. Er is dan ook geen enkele technische reden om niet-Nederlandse IBANs te weigeren.

Het gaat me niet zozeer om de ruimdenkendheid van de NS in verband met betaalmogelijkheden - als er wetgeving is kan je daar als bedrijf inderdaad niets aan doen. Waar ik vooral op drukte was het feit dat klantenservice medewerkers, zowel aan de telefoon als aan de balie, gewoon echt bij hoog en laag bleven beweren dat het enkel zou lukken met iDeal/een Nederlands rekeningnummer. Meermaals werd me gevraagd of ik het niet kon regelen met een Nederlandse kennis of vriend, wat ik een lichtjes absurde vraag vind. In beide gevallen moest ik blijven aandringen om het toch maar even te proberen. Aan de telefoon liep de tijd zo lang op dat ik uiteindelijk heb afgerond (ik had meetings en andere verantwoordelijkheden); aan de balie was de medewerkster oprecht verbaasd toen het systeem mijn Belgische rekeningnummer accepteerde. En daarvoor kijk ik wel naar de NS als bedrijf - je medewerkers zelf is niets te verwijten als je ze zelf niet op de hoogte stelt van de mogelijkheden die er zijn, en een duidelijk, eenduidig proces opstelt voor buitenlanders die een abonnement nodig hebben. Ik heb uren verloren om dit in orde te krijgen, online zitten researchen, via allerhande kanalen met de NS zitten communiceren tot het lukte. En dat is een probleem. Dit is gewoon onvriendelijk voor buitenlanders. En dan heb ik nog het geluk dat ik Nederlands spreek. Kan je je voorstellen als je dit moet proberen gaan regelen in het Engels? Deze informatie staat echt gewoon nergens beschreven, tenzij in deze Community, en dat is allemaal in het Nederlands.

@gekke_henkie: het probleem voor @johannalgh zal zijn dat een Grensabonnement / Traject Vrij niet beschikbaar is voor NS Flex.

Klopt inderdaad. Dit gaat enkel voor trajectabonnementen en dergelijke. Denk dat het grensabonnement werkelijk op alle manieren butien de reguliere NS-regeling valt - dit denk ik ook omdat alles geautomatiseerd is met in- en uitchecken. Als je de grens oversteekt is er natuurlijk nooit sprake van inchecken, dus dat loopt al helemaal anders. Maakt het aan- en uitzetten van zo'n abonnement waarschijnlijk onnoemelijk ingewikkeld!

Hoop dat dit in de toekomst allemaal wat gemakkelijker zal worden. Waarvoor ik overigens ook naar de NMBS kijk. Als je grensverkeer inzet en daarvoor samenwerkt met de NS, is het gek dat je dan ook niet de handen in elkaar slaat om een abonnement te creëren voor een trein die meerdere keren per dag de grens oversteekt en waarschijnlijk heel wat Belgen en Nederlanders dagelijks naar hun werk voert.
Bekijk origineel

13 reacties

Hi johannalgh, welkom bij de NS Community.

Wat balen dat je nog niet geholpen bent en het idee hebt van het kastje naar de muur gestuurd te worden.
Goed dat je je vraag hier stelt. Ik kijk graag privé met je mee! Wil je me een privébericht sturen met je volledige naam, adres en postcode + woonplaats? Daarnaast ontvang ik ook graag je geboortedatum, e-mailadres en OV-chipkaartnummer. Je stuurt mij een privébericht door op mijn naam te klikken, en dan op "stuur bericht".
Hey Rizana,

Ik heb je ook een privé bericht gestuurd met hetzelfde probleem. Heb je dit al gezien?

Met vriendelijke groeten

Michiel
Hey Rizana,

Ik heb je ook een privé bericht gestuurd met hetzelfde probleem. Heb je dit al gezien?

Met vriendelijke groeten

Michiel

Hey Michiel,

Het is me uiteindelijk gelukt, heb het uiteindelijk aan een NS ticket service balie gedaan in station Breda omdat dit toch iets vlotter verloopt. Moest dit voor jou niet gaan, telefonisch kan ook op +31 88 607 20 202 - de mensen die je aan de lijn krijgt werken met precies hetzelfde systeem als de mensen in het station.

Het blijkt zo te zijn dat de medewerkers in stations en aan de telefoon niet allemaal op de hoogte blijken te zijn van het feit dat een abonnement wel kan zonder Nederlands rekeningnummer (niet hun eigen schuld maar NS mag hier wel eens iets aan doen).

Ik heb in het station kunnen meekijken op het scherm terwijl al mijn gegevens werden ingevuld, dat hielp wel. Zo werd er eerder aan de telefoon beweerd dat het via hen enkel een jaarabonnement kon zijn (je betaalt dit maandelijks maar is pas na een jaar opzegbaar); toen ik meekeek op het scherm bleek dat een maandabonnement wel kon. De optie “Grensabonnement” in hun lijstje in het systeem beduidt het jaar abonnement, een stukje verder daaronder staat ook “Grensabonnement (maand)” - deze moet je dus hebben als je niet meteen een jaarabonnement wilt (met het nadeel dat het maandelijks duurder is en je dit proces ook elke maand zal moeten doorlopen). In het veld voor rekeningnummer kunnen ze gewoon jouw IBAN invullen (beginnend met BE) en dit werkt perfect. Het nadeel is wel dat het abonnement pas ten vroegste kan geactiveerd worden over 10 dagen vanaf aanvraag, en je moet het ook activeren aan een NS automaat (dus je moet sowieso nog minstens 1 keer een gewoon ticket kopen om bij zo’n automaat te geraken). Maar bon, het kan dus. NS heeft helaas hun medewerkers niet zo goed op de hoogte gesteld en zou er goed aan doen om hier een procedure voor op te stellen zodat buitenlandse klanten niet afdruipen omdat ze denken dat ze per sé een Nederlands rekeningnummer zouden moeten hebben om een NS-abonnement aan te kopen, wat dus echt gewoon niet waar is.

Als je telefoneert of langs de service balie gaat, zorg dan wel dat je al je persoonlijke OV-chipkaart hebt (geen anonieme), want dat kunnen ze niet voor je doen. Je kan die hier bestellen: https://www.ov-chipkaart.nl/ov-chip-kopen/persoonlijke-ov-chipkaart-aanvragen.htm
Helaas is de enige betaalmogelijkheid voor een niet-Nederlander (zonder iDeal) op deze website PayPal, dus hou daar rekening mee. Na een 5-6 dagen ligt hij in je brievenbus en kan je bellen of langs het loket gaan om je abonnement aan te vragen.

Hopelijk helpt dit, en good luck!
Badge +3
Dat is inderdaad de juiste (en enige?) manier inderdaad. Die 10 dagen is de doorlooptijd van een incassomachtiging als je geen iDeal hebt.

Voor Flex zijn er nog wat andere opties, zoals een gratis OV-fiets abonnement nemen (bij een balie of telefonisch) en die later via Mijn NS om te zetten in Flex.
Reputatie 4

Het blijkt zo te zijn dat de medewerkers in stations en aan de telefoon niet allemaal op de hoogte blijken te zijn van het feit dat een abonnement wel kan zonder Nederlands rekeningnummer (niet hun eigen schuld maar NS mag hier wel eens iets aan doen).

Het kan inderdaad en dat is niet omdat NS zo ruimdenkend is, maar omdat NS wettelijk verplicht is iedere IBAN uit het SEPA-gebied (36 Europese landen) te accepteren voor incasso's in euro. Voor automatische incasso's in euro bestaat er sinds augustus 2014 (!) geen verschil meer tussen binnenlandse en buitenlandse incasso's; ook binnenlandse incasso's worden door middel van een SEPA Direct Debit geïncasseerd. Er is dan ook geen enkele technische reden om niet-Nederlandse IBANs te weigeren.

De Nederlandsche Bank (DNB, de centrale bank van Nederland) is door de wetgever aangesteld als handhaver van de SEPA-wetgeving. DNB heeft hiervoor een meldpunt IBAN-discriminatie ingesteld:

meldpuntibandiscriminatie@dnb.nl

Ik zou je willen aanraden je ervaring met de klantenservice op dit meldpunt te melden, want dat is de enige manier voor de DNB om feedback te krijgen over de schaal van het probleem.

Meer informatie: https://www.dnb.nl/betalingsverkeer/overige-taken/maatschappelijk-overleg-betalingsverkeer/actuele-onderwerpen/index.jsp

@Michiel Vinkx: voor jou geldt hetzelfde. Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt moet de klantenservice je niet-Nederlandse IBAN accepteren voor de automatische incasso van een abonnement.
Hey Rizana,

Met vriendelijke groeten

Michiel

Ik heb je bericht voorbij zien komen. Helaas reageer ik niet op alle berichten waar ik niet om heb gevraagd, want anders krijgen wij Moderators het in onze inbox ontzettend druk. Daar is onze Community niet voor. 🙂 Vandaar dat je het beste nu het advies van johannalgh kunt opvolgen. Super fijn dat zo'n goede omschrijving hebt gemaakt @johannalgh van de door jou doorlopen stappen. Hopelijk kan je hier iets mee, Michiel Vinkx.
@Michiel Vinkx: voor jou geldt hetzelfde. Als je al een persoonlijke OV-chipkaart hebt moet de klantenservice je niet-Nederlandse IBAN accepteren voor de automatische incasso van een abonnement.
Opmerkelijk overigens dat er nu weer zoveel moeite mee blijkt te zijn. De laatste keer dat ik mijn rekeningnummer heb willen wijzigen naar het huidige, buitenlandse rekeningnummer ging dat via de klantenservice in een paar minuten. Zakelijk wilde men een betaling van 1 cent hebben o.v.v. een unieke identifier, consumer was het direct geregeld.

Het op de factuur drukken van het juiste rekeningnummer was wat lastiger 🙄
Het is me uiteindelijk gelukt, heb het uiteindelijk aan een NS ticket service balie gedaan in station Breda
Leuk om te weten dat het in Breda ook lukt.

Het blijkt zo te zijn dat de medewerkers in stations en aan de telefoon niet allemaal op de hoogte blijken te zijn van het feit dat een abonnement wel kan zonder Nederlands rekeningnummer

Dit wordt vanuit de NS inderdaad niet duidelijk gemaakt aan de medewerkers.

Zo werd er eerder aan de telefoon beweerd dat het via hen enkel een jaarabonnement kon zijn (je betaalt dit maandelijks maar is pas na een jaar opzegbaar)

Elk abonnement (buiten, dacht ik, OV Vrij) dat je met iDeal kunt bestellen, moet je ook via de klantendienst kunnen bestellen. Het abonnement kan dan pas 10 dagen later ingaan wegens controle rekening.

De optie “Grensabonnement” in hun lijstje in het systeem beduidt het jaar abonnement, een stukje verder daaronder staat ook “Grensabonnement (maand)” - deze moet je dus hebben als je niet meteen een jaarabonnement wilt (met het nadeel dat het maandelijks duurder is en je dit proces ook elke maand zal moeten doorlopen).

Mag ik voorstellen dat je de volgende keer toch voor het jaarabonnement/abonnement onbepaalde duur kiest. Sinds de invoering van NS Flex zit je niet meer aan een minimumperiode van een jaar vast. En het heeft nog voordelen.

Als je een jaarabonnement koopt aan een Servicebalie, dan kunnen ze direct al een tijdelijk reisrecht op je persoonlijke kaart zetten. Je kan dan al direct op je abonnement beginnen reizen.

Na de controle van je rekening krijg je dan bericht dat je het definitieve abonnement mag opladen.

Als je de kaart dan koppelt aan een Mijn NS-account, dan kan je op elke gewenst moment je abonnement wijzigen in een NS Flex basis. Dit ga je nog wel aan een automaat moeten ophalen.

Voor deze wijziging betalen bestaande klanten geen kosten. Je krijgt wel een terugbetaling van het saldo dat nog op je persoonlijke kaart staat én je krijgt het betaalde abonnementsgeld terug van die dag tot het einde van de geldigheidsperiode (pro rata temporis).

Voor NS Flex basis moet je niet betalen. Eventuele ritten die je nog wel maakt, worden nadien zonder korting gefactureerd.
Reputatie 4
@gekke_henkie: het probleem voor @johannalgh zal zijn dat een Grensabonnement / Traject Vrij niet beschikbaar is voor NS Flex.

Het blijkt zo te zijn dat de medewerkers in stations en aan de telefoon niet allemaal op de hoogte blijken te zijn van het feit dat een abonnement wel kan zonder Nederlands rekeningnummer (niet hun eigen schuld maar NS mag hier wel eens iets aan doen).Het kan inderdaad en dat is niet omdat NS zo ruimdenkend is, maar omdat NS wettelijk verplicht is iedere IBAN uit het SEPA-gebied (36 Europese landen) te accepteren voor incasso's in euro. Voor automatische incasso's in euro bestaat er sinds augustus 2014 (!) geen verschil meer tussen binnenlandse en buitenlandse incasso's; ook binnenlandse incasso's worden door middel van een SEPA Direct Debit geïncasseerd. Er is dan ook geen enkele technische reden om niet-Nederlandse IBANs te weigeren.

Het gaat me niet zozeer om de ruimdenkendheid van de NS in verband met betaalmogelijkheden - als er wetgeving is kan je daar als bedrijf inderdaad niets aan doen. Waar ik vooral op drukte was het feit dat klantenservice medewerkers, zowel aan de telefoon als aan de balie, gewoon echt bij hoog en laag bleven beweren dat het enkel zou lukken met iDeal/een Nederlands rekeningnummer. Meermaals werd me gevraagd of ik het niet kon regelen met een Nederlandse kennis of vriend, wat ik een lichtjes absurde vraag vind. In beide gevallen moest ik blijven aandringen om het toch maar even te proberen. Aan de telefoon liep de tijd zo lang op dat ik uiteindelijk heb afgerond (ik had meetings en andere verantwoordelijkheden); aan de balie was de medewerkster oprecht verbaasd toen het systeem mijn Belgische rekeningnummer accepteerde. En daarvoor kijk ik wel naar de NS als bedrijf - je medewerkers zelf is niets te verwijten als je ze zelf niet op de hoogte stelt van de mogelijkheden die er zijn, en een duidelijk, eenduidig proces opstelt voor buitenlanders die een abonnement nodig hebben. Ik heb uren verloren om dit in orde te krijgen, online zitten researchen, via allerhande kanalen met de NS zitten communiceren tot het lukte. En dat is een probleem. Dit is gewoon onvriendelijk voor buitenlanders. En dan heb ik nog het geluk dat ik Nederlands spreek. Kan je je voorstellen als je dit moet proberen gaan regelen in het Engels? Deze informatie staat echt gewoon nergens beschreven, tenzij in deze Community, en dat is allemaal in het Nederlands.

Klopt inderdaad. Dit gaat enkel voor trajectabonnementen en dergelijke. Denk dat het grensabonnement werkelijk op alle manieren butien de reguliere NS-regeling valt - dit denk ik ook omdat alles geautomatiseerd is met in- en uitchecken. Als je de grens oversteekt is er natuurlijk nooit sprake van inchecken, dus dat loopt al helemaal anders. Maakt het aan- en uitzetten van zo'n abonnement waarschijnlijk onnoemelijk ingewikkeld!

Hoop dat dit in de toekomst allemaal wat gemakkelijker zal worden. Waarvoor ik overigens ook naar de NMBS kijk. Als je grensverkeer inzet en daarvoor samenwerkt met de NS, is het gek dat je dan ook niet de handen in elkaar slaat om een abonnement te creëren voor een trein die meerdere keren per dag de grens oversteekt en waarschijnlijk heel wat Belgen en Nederlanders dagelijks naar hun werk voert.
@Maarten86,

Ik heb nooit gezegd dat er een Flex versie is van een Grensabonnement.

Wel dat elk jaarabonnement sinds de invoering van Flex geen minimumduur meer heeft.

Elk klassiek abonnement kan van de ene dag op de andere gewijzigd worden in Flex Basis/zonder abonnement. Voor minderjarigen is dit misschien wat lastiger, maar dit lijkt me sinds de invoering van Flex voor kinderen ook mogelijk.

Ervaringsdeskundige @Momo kan eventueel bevestigen dat het mogelijk is om een Traject Vrij te wijzigen naar Flex.

Mijn opmerking was eerder een advies naar @johannalgh om geen 12 keer op een jaar aan de balie een Grensabonnement Maand te kopen. Het is makkelijker om de jaarversie te kopen en die dan, wanneer het niet meer nodig is, te wijzigen naar Flex zonder abonnement.

Waar ik vooral op drukte was het feit dat klantenservice medewerkers, zowel aan de telefoon als aan de balie, gewoon echt bij hoog en laag bleven beweren dat het enkel zou lukken met iDeal/een Nederlands rekeningnummer.
Ik heb een soortgelijke (licht gedateerde) ervaring. Aan de Servicebalie van Rotterdam moesten ze de handleiding er bij nemen. 🙂

duidelijk, eenduidig proces opstelt voor buitenlanders die een abonnement nodig hebben.
https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/problemen-met-online-betalen.html is toch redelijk duidelijk. Maar dan moeten de medewerkers inderdaad weten hoe ze het moeten toepassen.

Denk dat het grensabonnement werkelijk op alle manieren butien de reguliere NS-regeling valt

Dat denk ik niet. Een Grensabonnement is een "gewoon" Traject Vrij-abonnement dat niet blokkeert als je meer dan 12 keer niet in- en uitcheckt.

Hoop dat dit in de toekomst allemaal wat gemakkelijker zal worden.

Jij niet alleen.

Als je grensverkeer inzet en daarvoor samenwerkt met de NS, is het gek dat je dan ook niet de handen in elkaar slaat om een abonnement te creëren voor een trein die meerdere keren per dag de grens oversteekt

Ik heb een aantal jaren terug aan het loket van Antwerpen Centraal gevraagd of het niet mogelijk was om via de NMBS een abonnement voor het Nederlandse én Belgische deel te kopen.

Volgens die medewerker is/was het mogelijk, maar duurde heel lang voordat je het abonnement in handen had. En het zou duurder zijn dan twee afzonderlijke abonnementen, aangezien de NMBS al het werk moet doen om ook voor het Nederlandse deel een abonnement te regelen.
Reputatie 4

Dat is ook precies wat ik bedoelde (ik denk dat je mijn oorspronkelijke bericht verkeerd hebt geïnterpreteerd?). Een abonnement laten incasseren van een niet-Nederlandse IBAN is in theorie al jaren mogelijk bij NS, maar in de praktijk blijken veel medewerkers daar niet van op de hoogte. Het is ook voor mij al jaren een punt van frustratie. Toen ik een jaar geleden mijn rekeningnummer wilde wijzigen naar een Duitse IBAN kreeg ik van de klantenservice te horen "Oeh, ik weet niet of dat kan. Heeft Duitsland ook IBAN?" Uiteindelijk is het na aandringen wel goed gekomen, maar ik kan me voorstellen dat er ook medewerkers zijn die weigeren mee te werken (zoals in jouw geval blijkbaar). Je kunt het als klant in dit geval niet via een self-service-omgeving oplossen (want daar heb je iDEAL voor nodig), dus je loopt op zo'n moment vast. Heel frustrerend. En nogmaals, NS handelt in zo'n geval in strijd met de wet! Vandaar ook mijn oproep om je ervaringen te delen met het meldpunt IBAN-discriminatie.

Wat ook een oplossing zou zijn is om via de webomgeving naast een iDEAL-betaling van de eerste maand van een abonnement ook de mogelijkheid te geven om te betalen met een reguliere overboeking (zodat NS kan controleren of het opgegeven rekeningnummer inderdaad bij de contracthouder hoort). Bij belsimpel.nl kan dit gewoon. Als je daar aangeeft dat je geen iDEAL hebt voor de € 0,01 verificatie kun je gewoon € 0,01 overboeken met een specifiek betalingskenmerk, Ik snap niet waarom dit zo moeilijk is voor NS.

Ik vind het ook absurd dat NS-medewerkers nog steeds met de "oplossing" aan komen zetten om het via een vriend of vriendin te regelen. Zo is mijn Duitse vriendin in eerste instantie ook aan haar abonnement gekomen, die stond op mijn naam op mijn Nederlandse rekeningnummer. Maar toen ze na een jaar haar eigen abonnementskosten wilde betalen kon dat niet zonder dat ik als contracthouder eerst contact opnam met de klantenservice om het abonnement op te zeggen, zodat mijn vriendin daarna zelf een nieuw abonnement op haar naam kon afsluiten (waar ze dus ook weer voor een jaar aan vast zat)! Heel veel gedoe dus, en nauwelijks een oplossing te noemen!

@gekke_henkie: het probleem voor @johannalgh zal zijn dat een Grensabonnement / Traject Vrij niet beschikbaar is voor NS Flex.Klopt inderdaad. Dit gaat enkel voor trajectabonnementen en dergelijke. Denk dat het grensabonnement werkelijk op alle manieren butien de reguliere NS-regeling valt - dit denk ik ook omdat alles geautomatiseerd is met in- en uitchecken. Als je de grens oversteekt is er natuurlijk nooit sprake van inchecken, dus dat loopt al helemaal anders. Maakt het aan- en uitzetten van zo'n abonnement waarschijnlijk onnoemelijk ingewikkeld!

Een kleine correctie: ook een Traject Vrij kun je nog niet afsluiten met NS Flex! "Daar wordt aan gewerkt" volgens NS. Ik ga ervan uit dat wanneer Traject Vrij beschikbaar wordt via NS Flex dit ook geldt voor het Grensabonnement.

Ik hoop met je mee!
Reputatie 7
Badge +3
Ervaringsdeskundige @Momo kan eventueel bevestigen dat het mogelijk is om een Traject Vrij te wijzigen naar Flex.
Gaat inderdaad prima. Paar klikken in MijnNS en je bent klaar.

Reageer