beantwoord

NS grensabonnement Breda

Beste,

Dagelijks neem ik de trein van Antwerpen naar Rotterdam en terug. Ik heb een grensabonnement op de NS en NMBS. Aangezien de internationale trein sinds april via Breda gaat ipv Roosendaal, moet mijn NS abonnement aangepast worden. Ik heb hiervoor gebeld naar de klantentelefoon en daar werd mij verteld dat een omzetting onmogelijk is, dus werd ik geadviseerd mijn abonnement op te zeggen en dan een nieuw abonnement aan te vragen. Aan de telefoon werd mij meegedeeld dat een nieuw grensabonnement mij maandelijks 350 euro gaat kosten ipv 299. Dus in totaal komt daar vanaf nu 600 euro per jaar bij. Ik heb mijn abonnement dan maar opgezegd maar nu blijkt dat de opzegging niet correct is verlopen. Ik kon mijn abonnementsopzegging niet bevestigen op een NS automaat. Ik heb dan maar teruggebeld. Aan de telefoon zei men dat er iets fout is gelopen en dat het technisch lasting was mijn abonnement op te zeggen maar dat ze hiervoor gingen pogen om het op te lossen. Weer wachten...

Als grensreiziger zijn we van de NS nooit via e-mail op de hoogte gebracht wat we moeten doen sinds de trajectwijziging. Aan de telefoon heeft men ook alle moeite met vragen rond grensabonnementen. Prijzen gaan omhoog, we krijgen geen informatie... De service naar de pendelaar is voor verbetering vatbaar. Ik voel me wat in de kou gelaten. Ik wou dit toch even verhalen dat de grensreizigers niet worden vergeten in de toekomst.

Bovendien heb ik de volgende vraag: ik vind op internet dat een abonnement altijd vrij 333 euro kost en dus voordeliger uitkomt (trajectreinkaart Rotterdam-Breda grens zou 350 euro kosten) en ik kan hier dan mee reizen in heel Nederland. Als je de internationale trein neemt en dan naar Antwerpen spoort is het onmogelijk om uit te checken want je steekt de grens over. Is dat een probleem dat je dan niet uitcheckt bij een altijd vrij abonnement?
icon

Beste antwoord door Thomas NS 29 mei 2018, 17:10

Hallo Alexander en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Slidestops je al heeft geholpen met het laatste gedeelte van jouw vraag. Bedankt!
Wat betreft jouw eerdere vraag: het veranderen van de route via Breda heeft veel problemen met zich meegebracht als we het hebben over abonnementen en andere reisproducten. We zijn druk bezig om dit een duidelijk, goede (en wellicht goedkopere) inrichting te geven, maar vooralsnog kan ik het niet mooier maken dan wat je zelf beschrijft. Weet dat in de komende periode we coulant zullen omgang met reizigers die over Breda reizen met een Grensabonnement over Roosendaal. Ik begrijp heel goed dat de grensreizigers zich in de steek gelaten kunnen voelen; deze feedback heb ik ook meermaals doorgespeeld voor jullie. Ik hoop dat we dit snel en goed kunnen oplossen, zodat jullie ook duidelijkheid krijgen.

Wat betreft de opzegging: via onze Klantenservice is dit klaarblijkelijk al in behandeling genomen, dus volgt (hopelijk) spoedig een reactie. Mocht dat niet zo zijn, zou je dit dan in jouw topic kenbaar willen maken?
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Bovendien heb ik de volgende vraag: ik vind op internet dat een abonnement altijd vrij 333 euro kost en dus voordeliger uitkomt (trajectreinkaart Rotterdam-Breda grens zou 350 euro kosten) en ik kan hier dan mee reizen in heel Nederland. Als je de internationale trein neemt en dan naar Antwerpen spoort is het onmogelijk om uit te checken want je steekt de grens over. Is dat een probleem dat je dan niet uitcheckt bij een altijd vrij abonnement?
Alleen deze vraag verstand van - dus voor de andere vraag verwacht ik nog wel een reactie van een ander;)

Wat betreft het niet uitchecken - voor de geldigheid van je kaart is het niet zo'n probleem. Het probleem is echter dat een ov-chipkaart standaard geblokkeerd wordt als er herhaaldelijk ingecheckt wordt zonder uit te checken (of andersom).
Op het perron in Breda staan wel paaltjes, om uit te checken voor de internationale reizigers. Aangezien de trein er 8 minuten keertijd heeft, is er in principe tijd genoeg om daar even uit te checken je reis te vervolgen. Voor de terugreis, kun je daar dan weer inchecken 🙂
Reputatie 7
Hallo Alexander en welkom bij de NS Community.

Ik zie dat Slidestops je al heeft geholpen met het laatste gedeelte van jouw vraag. Bedankt!
Wat betreft jouw eerdere vraag: het veranderen van de route via Breda heeft veel problemen met zich meegebracht als we het hebben over abonnementen en andere reisproducten. We zijn druk bezig om dit een duidelijk, goede (en wellicht goedkopere) inrichting te geven, maar vooralsnog kan ik het niet mooier maken dan wat je zelf beschrijft. Weet dat in de komende periode we coulant zullen omgang met reizigers die over Breda reizen met een Grensabonnement over Roosendaal. Ik begrijp heel goed dat de grensreizigers zich in de steek gelaten kunnen voelen; deze feedback heb ik ook meermaals doorgespeeld voor jullie. Ik hoop dat we dit snel en goed kunnen oplossen, zodat jullie ook duidelijkheid krijgen.

Wat betreft de opzegging: via onze Klantenservice is dit klaarblijkelijk al in behandeling genomen, dus volgt (hopelijk) spoedig een reactie. Mocht dat niet zo zijn, zou je dit dan in jouw topic kenbaar willen maken?
Beste,

Is het nodig om de trein te verlaten om uit te checken in Breda bij een altijd vrij abonnement. Ik ken mensen die dat niet doen en daar nooit een probleem mee ervaren? Is dat correct. Ik verlaat niet graag de trein om uit te checken want ik heb altijd een fiets bij en op de trein zijn heel wat zakkenrollers actief... Je gerief onbewaakt achterlaten valt dus vaak niet prettig uit. Trouwens, ik heb nog geen bericht ontvangen mbt abonnementswijziging.

groet,
Alexander
Hallo Alexander,

Zoals Slidestops aangeeft is dit inderdaad wel noodzakelijk, mede ook om een blokkade van de kaart te voorkomen. Begrijpelijk dat je niet graag de trein verlaat en je spullen onbeheerd achterlaat, maar voor nu is het wel belangrijk dat er wordt uitgecheckt met dit abonnement. Via welk kanaal heb je de opzegging ingediend? Was dit via Facebook of Twitter?
Met een internationaal kaartje hoef je toch niet in- en uit te checken,
maar is je OV-Chipkaart met abonnement toch een zogenaamde "toonkaart"?
Dat klopt inderdaad Michiel.
Na 3x telefoneren, langs het loket gaan, via twitter en via dit onderwerp blijkt het onmogelijk mijn abonnement te wijzigen. Zou er iemand mij kunnen contacteren die wat over grensabonnementen kent want via de gewone kanalen geraakt het niet opgelost...

vriendelijke groet,
Alexander
Vervelend om te lezen dat het probleem nog steeds niet is opgelost, Alexander! Ik kijk graag even met je mee of ik iets voor je kan betekenen! Je mag me daarvoor een privébericht sturen (klik op mijn naam, knop 'stuur bericht') met je volledige naam, postcode, huisnummer en geboortedatum.
Badge +3
Wellicht heb je iets aan de informatie in dit topic? Daar wordt duidelijk beschreven hoe het zit met in- en uitchecken als je 2 abonnementen hebt die recht geven op vrij reizen (100% korting).
Reputatie 5
Voor de meelezers:

Inmiddels ben ik samen met Alexander middels privéberichten aan het kijken naar een oplossing.

Reageer