beantwoord

Ns kortingkaart


Ik reis mijn hele leven al met kortingen en de laatste tijd met de dalurenkaart.
Vandaag kreeg ik weer een mail met een aanbod voor nieuwe gebruikers......daar heb ik dus niet aan,
Maar wat het meeste stoort is dat het niet mogelijk is een kortingkaart te kopen. Ik reis veel met mensen die deze kaart wel hebben, en zij kunnen rustig na 16:00 uur inchecken met korting.
Jammer ns!
icon

Beste antwoord door klant_Jac 12 oktober 2017, 10:15

Welkom op dit forum, margans!
Dat het u stoort, is begrijpelijk. Zoals Slidestops al aangeeft, zal NS vanwege de nadelige spitsvoorwaarden dit abonnement niet herintroduceren. Spitstijden zijn 06:30 - 09:00 en 16:00-18:30 uur. Het "antieke" voordeelurenabonnement is in de avondspits wél geldig.

Maar er zijn alternatieven voor u:
1) u koopt via de website een e-ticket voor het traject dat u in de avondspits aflegt, en gebruikt buiten de spits voor de rest van de reis uw al eerder geldig gemaakte dalurenkaartje op uw OV-chipcard. Wel zorgen dat u zich goed aan de tijden houdt! Bij vertraging van de trein gelden de actuele tijden.

2) u koopt een goedkoop actiekaartje bij de spoordeelwinkel.nl of een winkelketen waarmee reizen in de avondspits is toegestaan (goed de kleine lettertjes lezen!). U kunt een actiekaartje naar bijv. Maastricht of Groningen ook over kortere afstand gebruiken, mits u op de door de reisplanner aangegeven route naar die stad blijft.

3) u gaat alleen of met de voordeelurenabonnementhouders iets eerder naar het station, checkt voor 15:59:59 uur met uw dalurenkaartje in, en gaat (samen?) ter afsluiting wat drinken en / of eten, om daarna uw reis te beginnen. U mag met een dalurenkaartje in de spits reizen, als u daarmee vóór 16 uur bent ingecheckt. Wel zorgen dat u vóór 22 uur op uw eindbestemming bent! Pas op bij een station waar poortjes zijn, want wanneer u tussen 16 en 18.30 uur weer zou uitchecken, vervalt uw geldige dalurenkaartje! Dat gebeurt ook als u bij overstappen door de poortjes moet, zoals bijv. bij Boxtel en Amsterdam-Sloterdijk.

Lastig? Nodig dan uw medepassagiers uit voor een gezellig etentje samen, en ga na de spits op reis.
Goede reis samen!

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
U heeft het over het Voordeelurenabonnement want sinds 2011 al niet meer verkocht wordt. Dit abonnement kan alleen nog maar verlengd worden. Een nieuw abonnement zal automatisch het Dal-Voordeel abonnement zijn. Het Voordeelurenabonnement wordt niet meer verkocht omdat het voor de NS hele slechte voorwaarden heeft (middagspits korting) terwijl geprobeerd wordt de spits te ontlasten.
Reputatie 7
Badge
Welkom op dit forum, margans!
Dat het u stoort, is begrijpelijk. Zoals Slidestops al aangeeft, zal NS vanwege de nadelige spitsvoorwaarden dit abonnement niet herintroduceren. Spitstijden zijn 06:30 - 09:00 en 16:00-18:30 uur. Het "antieke" voordeelurenabonnement is in de avondspits wél geldig.

Maar er zijn alternatieven voor u:
1) u koopt via de website een e-ticket voor het traject dat u in de avondspits aflegt, en gebruikt buiten de spits voor de rest van de reis uw al eerder geldig gemaakte dalurenkaartje op uw OV-chipcard. Wel zorgen dat u zich goed aan de tijden houdt! Bij vertraging van de trein gelden de actuele tijden.

2) u koopt een goedkoop actiekaartje bij de spoordeelwinkel.nl of een winkelketen waarmee reizen in de avondspits is toegestaan (goed de kleine lettertjes lezen!). U kunt een actiekaartje naar bijv. Maastricht of Groningen ook over kortere afstand gebruiken, mits u op de door de reisplanner aangegeven route naar die stad blijft.

3) u gaat alleen of met de voordeelurenabonnementhouders iets eerder naar het station, checkt voor 15:59:59 uur met uw dalurenkaartje in, en gaat (samen?) ter afsluiting wat drinken en / of eten, om daarna uw reis te beginnen. U mag met een dalurenkaartje in de spits reizen, als u daarmee vóór 16 uur bent ingecheckt. Wel zorgen dat u vóór 22 uur op uw eindbestemming bent! Pas op bij een station waar poortjes zijn, want wanneer u tussen 16 en 18.30 uur weer zou uitchecken, vervalt uw geldige dalurenkaartje! Dat gebeurt ook als u bij overstappen door de poortjes moet, zoals bijv. bij Boxtel en Amsterdam-Sloterdijk.

Lastig? Nodig dan uw medepassagiers uit voor een gezellig etentje samen, en ga na de spits op reis.
Goede reis samen!
Reputatie 1
klant_Jac schreef:

3) u gaat alleen of met de voordeelurenabonnementhouders iets eerder naar het station, checkt voor 15:59:59 met uw dalurenkaartje in, en gaat (samen?) gezellig wat drinken of eten, om daarna uw reis te beginnen. Wel zorgen dat u voor 22 uur op uw eindbestemming bent!!



Dat gezellige etentje moet dan wel een snelle worden, officieel moet je je reis aanvangen binnen 30 minuten na check-in. Tevens vervalt de check-in na 6 uur, en niet de gestelde 8 uur.
Reputatie 7
Badge
OV-Reiziger schreef:

...officieel moet je je reis aanvangen binnen 30 minuten na check-in.

Daarover is op dit forum een thread... je reis onderbreken om op station te ontbijten mag

...de gestelde 8 uur.

16+6=22 uur
Reputatie 1
Slaap al half (nachtdienst gehad) dan zijn mijn rekenkunsten niet meer zo best
Reputatie 7
Badge +4
Als u voor de spits incheckt en niet binnen 35 minuten gaat reizen, wordt u bij controle bekeurd. U bent zelf met deze voorwaarde akkoord gegaan en NS is natuurlijk niet helemaal gek. Anders kan iedereen voor vier uur inchecken en bijvoorbeeld om half zes gaan reizen. Het is een onzinnige gedachte dat dat mag.
Reputatie 7
Had pas geleden iemand. 03.00u ingecheckt met een keuzedag, zat om 8.00 in de trein. Die was niet blij toen hij een uniek handgeschreven kaartje van me kreeg... 😞
Reputatie 7
Badge +4
En zo hoort het ook.:D Van de kosten van je handgeschreven kaartje kun je een jaar lang keuzedagen eerste klas krijgen. Het moet iemand zijn geweest, die 'slim' is.
Reputatie 7
Badge
De NS zal niet blij zijn als die iemand of een ander e.e.a. rustig afwacht en dat ook aan het NS incassobureau duidelijk maakt. Het begrip "reis aanvangen" is voor velerlei uitleg vatbaar, de koffie-, thee- en eettentjes op stations zijn er niet voor niets 🙂 en stilletjes seponeren van lastige topics is een kwaliteit van vervoersmaatschappijen. Het is een "onzinnige gedachte" dat je MOET reizen. Zou onzinnig zijn als NS gaat voorschrijven welke trein je neemt. Zo lang je na inchecken op weg bent naar je bestemming, is je reis aangevangen.
Reputatie 7
Badge +4
U mag het onzinnig vinden, we leven in een vrij land, maar zo werkt het, of u het onzinnig vindt of niet. Ik vind de inhoud van de door u genoemde thread dan weer eenvoudig weerlegbare onzin. Zo hebben we allebei wat onzinnigs 😉. U heeft zich aan de wetgeving te houden, ook als u het er niet mee eens bent. Ik heb ook een boete gekregen omdat ik het onzinnig vond dat ik me midden in de nacht aan de snelheidsbeperking moet houden als ik door de Flevopolder rijd. Maar het kost meer dan een maandabonnement. Ik weet dat het niet mag, leef in een samenleving en niet als enige bewoner van Engelsmanplaat, waar alleen het 'ik' telt.

Juist in de trein zijn we op sociale omgang aangewezen.
Reputatie 7
Badge
Thom schreef:

.... zo werkt het...

hoor/lees ik vaker als er geen te onderbouwen argumenten zijn.

Thom schreef:

.... aan de wetgeving te houden...


Ik lees graag wetten, van die mooie lyrische taal, dus ik wacht af .... wie/wat er onzinnig is 🆒

PS Vergeet de juris prudentie niet! Die leest nog zinniger. En daar houd ik me graag aan.;)
Reputatie 3
Overigens mag je tot 16:04:59 met Dal Voordeel tegen reductie inchecken. Wel binnen 30 minuten vertrekken.
Reputatie 7
Badge +3
Waldo G schreef:

Overigens mag je tot 16:04:59 met Dal Voordeel tegen reductie inchecken. Wel binnen 30 minuten vertrekken.


Dat lees ik vaker, maar is dat wel zo?

Andersom is logisch (vanaf 8:55 of 18:25 inchecken met korting om een trein te kunnen halen in daluren, bijv. vertrek 18:30)

Maar waarom in hemelsnaam korting als je incheckt tijdens de spits, en dus zelfs een trein van 7:05 of 16:35 zou kunnen nemen?
Dank voor alle reacties! Het gaat mij vooral om het principe: er worden nu twee verschillende systemen gehanteerd en waarom? Kan de ns juridisch niet van de voordeelkaart af? Bang voor Rover? Nu is 1 groep mensen ‘bevoorrecht’ een soort verworven recht? Waarom niet gelijkschakelen? Typisch Nederlands, zie de verschillende toeslagen van de overheid, de belasting regels enz
Inderdaad NS mag de voordeelurenkaart niet afschaffen.
Badge +3
Waarom niet? In artikel 5.5 van de Productvoorwaarden Voordeelurenabonnement staat dat NS het recht heeft het Voordeelurenabonnement op te zeggen met inachtneming van een opzegtermijn van drie maanden, al herinner ik me dat NS de reizigersorganisaties heeft toegezegd een opzegtermijn van een jaar te zullen hanteren.

Ik vermoed zelf dat NS nog geen stappen in die richting onderneemt omdat er nog relatief veel mensen zo'n abonnement hebben en het publicitair geen handige actie is.
Oh ik dacht dat dat afgesproken was.
Reputatie 7
Badge
@margans
Wat is uw werkelijke punt/vraag nu eigenlijk?

In uw eerste tekst bij start van dit topic, lijkt het alsof u het vervelend vindt dat u niet SAMEN in de spits kunt terugreizen, net zoals uw reisgenoten met een "historisch" voordeelurenabonnement. U heeft uw hele leven al met korting gereisd, en nu kunt niet (meer) zo'n abonnement aanschaffen. Jammer, schrijft u nog. Ik heb u 3 tips aan de hand gedaan om dat samen-reizen op te lossen.

Uw laatste toelichting geeft meer weer dat u het onrechtvaardig vindt dat u een "gewone" dalurenvoordeelkaart bezit, en dat er mensen zijn die "bevoorrecht"zijn met een voordeelurenkaart waarmee je in de spits mag reizen. Dat "bevoorrecht" is kletskoek... Het is een simpele zaak van aangaan van een overeenkomst, met ingangsdatum, bepalingen en kosten. De "ouderwetse" voordeelurenkaart kost maandelijks meer dan de huidige dalurenabonnementen. En als u een spitsabonnement zou nemen, betaalt u ook aanmerkelijk meer.

Het "gelijkschakelen" van verworven rechten met nieuwe rechten is een mooie socialistische gedachte. Helaas voor u hebben die de verkiezingen verloren.

Los daarvan: zou u dat gelijkschakelen ook willen als het u geld kost? Gaat u ook uw voordelige hypotheek van 2% voor 10 jaar opzeggen als uw buren op hun hypotheek 4% rente betalen op hun 30 jarige hypotheek?
Reputatie 4
margans schreef:

Dank voor alle reacties! Het gaat mij vooral om het principe: er worden nu twee verschillende systemen gehanteerd en waarom? Kan de ns juridisch niet van de voordeelkaart af? Bang voor Rover? Nu is 1 groep mensen ‘bevoorrecht’ een soort verworven recht? Waarom niet gelijkschakelen? Typisch Nederlands, zie de verschillende toeslagen van de overheid, de belasting regels enz

Voor die bevoorrechting betaalt men momenteel ca.€62,90 per jaar. Daar kun je op dit moment 2 dalurenvoordeel-kaarten voor aanschaffen. Hou je nog geld over voor koffie met gebak.
Reputatie 7
Badge
margans schreef:

Dank voor alle reacties! Het gaat mij vooral om het principe



Waarvan acte.

Reageer