Ns.nl is een van de meest klantonvriendelijke sites ooit

• 6 februari 2015
  • 4 reacties
  • 720 Bekeken

Ik heb vandaag weer het maandelijkse gevecht overleefd om de maandtrajectkaart te verlengen van mijn zoon. Zelden heb ik zo'n ambtelijke en klantonvriendelijke site gezien.

Stappen die je moet doorlopen:
1) abonnementwijzer opzoeken (is al een hele klus);
2) door de wizard heen fietsen (zucht);
3) begin- en eindpunt opgeven;
4) de wizard gaat automatisch naar een jaarkaart als beste optie;
5) via een link met een onlogische naam (meer informatie over dit produkt) dien je een aftakking te nemen naar de maandtrajectkaart;
6) opnieuw begin- en eindpunt opgeven (ja echt waar!);
7) kaartnummer van mijn zoon invoeren (logisch);
😎 gegevens van mijn zoon invoeren (iedere maand weer);
9) mijn eigen gegevens invoeren;
10) en betalen via Ideal.

Belachelijk, echt! Te stompzinnig voor woorden! Ik denk dat als je mensen zou betalen om een klantonvriendelijker site als dit te ontwerpen dat ze het niet voor elkaar zouden krijgen.

Ik ben zelf software tester; ik vraag me dus werkelijk af welke gestoorde gek dit getest heeft, maar goed.

Waarom niet heel simpel
1) inloggen;
2) het kaartnummer opgeven,
3) een overzicht tonen van de laatste twee of drie producten die je op de kaart hebt gezet
4) vragen of je een van de laatst gebruikte producten wilt verlengen of dat je een ander product wilt kiezen.

Dan ben je klantvriendelijk bezig.

4 reacties

Reputatie 1
Het probleem is dat dit deel van de website niet vanuit een klant-perspectief ontwikkeld is maar dat het een gedrocht is van aan de ene kant het juridische verhaal achter een abonnement en aan de andere kant de marketing strategie om je een jaarkaart te verkopen. Ik koop maandelijks een altijd vrij en moet dus inderdaad iedere maand een vergelijkbaar traject door, inclusief de machtiging voor automatische incasso, maar bij een altijd vrij zijn er geen extra kosten die via een automatische incasso betaald moeten worden.

Natuurlijk moet je de juiste kaart kunnen kiezen - maar dit kan inderdaad ook door een selectie te maken uit de geregistreerde kaarten onder het mijnNS account
Natuurlijk moet je accord gaan met de voorwaarde en de automatische incasso, maar dit kan ook simpeler
Natuurlijk moet je het juiste factuur adres opgeven (waar van teopassing) maar dit kan ook via een selectie uit onder je in mijnNS geregistreerde adressen
Natuurlijk wil NS je een jaar lang binnen houden, dat kan ook iets subtieler.

Ook hier blijkt weer dat de NS haar klanten niet op 1, 2 en 3 heeft staan, zoals je van een dienstverlenend bedrijf wel zou mogen verwachten.
Reputatie 1
Badge
Zo langzaamaan krijg ik (heb zo'n ABO niet en ook niet nodig) het idee dat ze of recent van softwareontwikkelaar veranderd zijn-met nogal desastreuze gevolgen, of dat dit het gevolg is van eerder ingezette overtuiging dat die lastige maandkaarthouders vanzelf wel zouden verdwijnen. In de oorspronkelijke opzet was het de bedoeling vrijwel alle ABO's te laten vervallen en net als bij mobiel een soort Km-tegoeden te gaan popzetten-hoe meer je reist-hoe goedkoper, maar wel elke keer betalen. de hele techniek is in wezen gebaseerd op mobiel fonen-en dat veroorzaakt weer torenhoge ontwikkelkosten, vergeleken met de vele andere wel goed werkende chipkaartsystemen in deze wereld.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb vandaag weer het maandelijkse gevecht overleefd om de maandtrajectkaart te verlengen van mijn zoon. (..)

Stappen die je moet doorlopen:
1) abonnementwijzer opzoeken (is al een hele klus);
2) door de wizard heen fietsen (zucht);
3) begin- en eindpunt opgeven;
4) de wizard gaat automatisch naar een jaarkaart als beste optie;
5) via een link met een onlogische naam (meer informatie over dit produkt) dien je een aftakking te nemen naar de maandtrajectkaart;
6) opnieuw begin- en eindpunt opgeven (ja echt waar!);
7) kaartnummer van mijn zoon invoeren (logisch);
😎 gegevens van mijn zoon invoeren (iedere maand weer);
9) mijn eigen gegevens invoeren;
10) en betalen via Ideal.

Nee hoor, de Abonnementenwijzer heb je niet nodig als je al weet wat je wilt hebben. Je selecteert Winkel en dan Traject Vrij Maand en dan ben je bij wat hierboven stap 6 is. Dat je aan NS bekende gegevens opnieuw moet invoeren zou inderdaad handiger kunnen.
Welkom op het forum rolandlabruyere!

Via Winkel kan je inderdaad direct het product Traject Vrij Maand bestellen. Verder zijn we voornemens om een koppeling te maken tussen Mijn NS en het bestelproces, waardoor het makkelijk wordt om een abonnement (opnieuw) te bestellen. Het is mij alleen nog niet bekend wanneer dit precies gerealiseerd zal worden.

P.s. Ik heb je topic verplaatst naar het subforum Abonnementen. Daar komt je topic het beste tot zijn recht.

Reageer