NS schrijft af van iemand anders bankrekening

• 4 juni 2021
  • 3 reacties
  • 90 Bekeken

Reputatie 2

Ik lees onderstaand topic en concludeer dat er geld van iemand anders rekening wordt afgeschreven.

In verband met de zeer teleurstellende reactie, die ik tot op heden heb gekregen inzake het topic over de overstapservice waar NS dus niet wil meewerken, ben ik zeer nieuwsgierig hoe dit dan voor elkaar is gekomen. Blijkbaar is het bankrekeningnummer gewijzigd zonder een correcte verificatie van de € 0,01 overschrijving.

Met andere woorden: het lijkt erop dat iemand van de klantenservice het bankrekeningnummer heeft gewijzigd zonder verificatie. Indien dit het geval is vind ik dat zeer ernstig.

Ik ben dus zeer benieuwd hoe dit tot stand is gekomen.

Met gebruik making van de overstapservice kan een dergelijk topic niet voorkomen.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben daar ook benieuwd naar.

Moet het hoeft niet per se zo te zij dat iemand van de klantenservice het bankrekeningnummer heeft gewijzigd zonder verificatie. Het abonnement kan ook nog via de klantenservice of een service balie op een station aangeschaft zijn, dan is er niet een iDeal betaling voor de eerste betaling maar wordt die via een automatische incasso afgeschreven. Dit omdat er ook mensen zijn met een buitenlandse bankrekening of wel een Nederlandse bankrekening maar die geen iDeal gebruiken. Iemand zou dan misschien een verkeerd rekeningnummer kunnen doorgeven voor die incasso, bewust of per ongeluk, of het wordt verkeerd genoteerd/ingevoerd door de klantenservice. Geen idee hoe de controle in zo'n geval is.

Maar hoe het ook komt, het zou gewoon niet moeten kunnen gebeuren en als dit inderdaad een fout van NS is vind ik dit vrij ernstig. Het geeft ook weer aan dat het belangrijk is dat je regelmatig, bv in ieder geval eens per maand, je afschrijvingen controleert. Dan zie je het al bij de eerste of tweede keer dat het wordt afgeschreven en kun je gelijk aan de bel trekken en de incasso's nog storneren.

Ik ben er op zich ook wel benieuwd naar, maar verwacht niet dat ik ooit het antwoord zal gaan krijgen, laat staan dat die hier gepubliceerd zal worden.

De kans dat er werkelijk door een medewerker van de Klantenservice een rekeningnummer is gewijzigd zonder verificatie, of dat dit in zijn algemeen een fout is aan onze kant acht ik echter verwaarloosbaar klein. Het gebeurt geregeld dat iemand contact op neemt met een melding dat er een onjuist bedrag wordt afgeschreven, behorend aan een of ander abonnement, waarna blijkt dat die persoon ooit in een ver verleden iemand heeft geholpen met het bestellen van een nieuw abonnement en daarvoor zijn eigen IBAN had gebruikt. Er is dan geen rekening mee gehouden dat dat IBAN ook actief blijft voor de periodieke betalingen. Plus er is altijd nog een kans dat er misbruik gemaakt is van inloggegevens.

Iedereen met een incassocontract bij een bank kan van jouw rekening geld afboeken. Ook zonder authorisatie:

verschillen tussen beide varianten Incasso Algemeen Incasso Bedrijven
soort debiteur particulier en zakelijk zakelijk
terugboekingstermijn (ongeacht reden) 8 weken 0 dagen
terugboekingstermijn (onterechte incasso) 13 maanden 0 dagen
registratie machtiging door debiteur nee ja

Het word pas achteraf echt gecheckt, of er een mandaat bestond. Zijn bankrekening in de gaten te houden is dus van belang. SEPA incasso is heel handig, maar niet absoluut veilig. Daarom is het risico ook bij de incassant - indien men op tijd reageert.

Reageer