beantwoord

NS service = kafkaesque bureaucratie

  • 31 August 2023
  • 4 reacties
  • 116 Bekeken

Ik wilde vorige week op station Amsterdam-Zuid een OV-fiets huren. Eerst de app geïnstalleerd, en vervolgens 1ct geprobeerd over te maken. Dat lukte niet, dus geen abonnement, dus geen fiets. Thuis alsnog geprobeerd, lukte weer niet, dus klanten-servive gebeld. Daar zeiden ze dat het abonnement al op mijn OV-chip-kaart stond, en dat ik het alleen nog hoefde te activeren bij een kaart-automaat. Eergisteren geprobeerd, maar er stond geen ‘bestelling’ op mijn kaart. Dus toen maar met eigen fiets in de trein (2 x €8,50). Vandaag weer gebeld met klanten-service. Bij de eerste 3 pogingen eerst een kwartier in de wachtrij, toen werd de verbinding verbroken. Bij de 4e poging, na een kwartier in de wachtrij, moest de medewerker eerst m'n naam, adres, email, kaartnummer, én IBAN weten. Na het probleem te hebben uitgelegd werd ik eerst weer minuten lang on hold gezet. Uiteindelijk ging ze het contract, inclusief alle voorwaarden, mondeling door de telefoon voorlezen. Na mijn ja-woord te hebben gegeven heb ik uiteindelijk een mail ontvangen waarin staat dat het abonnement op mijn kaart staat. We zullen zien… Al met al uren bezig geweest. Oplossing: Andere vervoerders laten meedingen op het spoor, en dan wachten op service-verbetering of faillissement.

icon

Beste antwoord door Stijn NS 31 August 2023, 14:17

Bekijk origineel

4 reacties

Goedemiddag Trynryziger en welkom bij de NS Community.

Het spijt me om te lezen dat je onjuist bent geïnformeerd tijdens het eerste klantcontact. Uit jouw beschrijving is het geheel niet gelukt om zelf het OV-Fiets abonnement te bestellen en is dat uiteindelijk gedaan tijdens het tweede contact. Waarom bij het eerste contact werd aangegeven dat je al een OV-Fiets abonnement had, durf ik niet te zeggen. Misschien dat mijn collega zich heeft vergist met ander abonnement wat al wel actief was.

Naar ik begrijp is het inmiddels in ieder geval wel gelukt en heb je ook een bevestiging gekregen per e-mail, dus moet het goed komen.

Reputatie 7
Badge +3

Als je flex hebt is ov-fiets abonnement inbegrepen.

Heb jij 2x €8,50 betaald voor fietsvervoer op 1 dag? Een fietskaartje is de hele dag geldig. Als je voor de terugweg op dezelfde dag een nieuw kaartje hebt aangeschaft dan zou je kunnen proberen het geld van het 2e kaartje terug te vragen, al zal dat lastig zijn als je beide kaartjes hebt ingecheckt.

Reputatie 7
Badge +3

Een nieuw OV-fiets abonnement hoef je niet te activeren bij een automaat. Dat was dus al foute informatie van de klantenservice. Bij nieuwe reis-abonnementen moet dat wel.

Wil je checken of het OV-fiets abonnement nu wel goed op je kaart staat, dan kan dat in je MijnNS account bij "Mijn producten". Misschien handig om dit te checken voordat je voor Jan Joker bij een OV-fiets lokatie staat. Maar aangezien je al een bevestiging hebt ontvangen zal het nu inderdaad op je kaart staan. 

Reputatie 7
Badge +3

Als je flex hebt is ov-fiets abonnement inbegrepen.

Als je al Flex hebt is OV-fiets inderdaad al inbegrepen en kun je geen los OV-fiets abonnement toevoegen. Wanneer je dan probeert de €0,01 te betalen krijg je de melding dat er op de kaart al Flex staat en dat dit niet te combineren is met de bestelling. Maar als er al Flex op de OV-chipkaart staat, had de klantenservice dit wel kunnen melden. 

Vraag is dus even wat voor melding TS kreeg dat het niet mogelijk was de €0,01 te betalen.

 

 

 

al zal dat lastig zijn als je beide kaartjes hebt ingecheckt.

Een fietskaartje kun je niet inchecken, krijg je alleen maar een foutmelding en een rood lampje (heb het eens voor de gein geprobeerd). 

Ik vraag me wel af waarom TS een fietskaartje op een eenmalige chipkaart (met €1 toeslag) heeft gekocht. Bij een OV-chipkaart op saldo had dat fietskaartje op de OV-chipkaart kunnen worden geladen en had het fietskaartje maar €7,50 gekost ipv €8,50. Op een OV-chipkaart met Flex kun je geen fietskaart laden, dus als dit de reden was van het eenmalige chipkaartje van €8,50 staat er Flex op de kaart en is OV-fiets zoals al aangegeven al inbegrepen. 

Reageer