NS Traject reizen tussen stations van geselecteerde stations | NS Community
beantwoord

NS Traject reizen tussen stations van geselecteerde stations


Beste, 

Als ik bijvoorbeeld een traject-vrij heb tussen stations A en B en ik wil soms tussen stations A en tussenstation reizen (A - tussenstation - B), moet ik nog iets betalen? Want die reis is erg korter en ligt tussen stations op die ik een abonnement heb.

Met vriendelijke groet, 

N. Skliarov.

icon

Beste antwoord door Robert B 19 March 2023, 18:46

Bekijk origineel

13 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Ja, met Traject Vrij mag je van/naar alle tussenliggende stations op de korste route, en maximaal 10 tariefeenheden (grofweg kilometers) daarbuiten (omreizen, maar niet terugsteken).

Soms is er ook nog sprake van een routekeuze, waardoor je nog meer om mag reizen. Zie dit document voor alle details (voorbeeld 3, 4 en 5).

Er zijn wel een paar uitzonderingen, als je bijv. een NS abonnement hebt voor Limburg (bijv. Heerlen - Weert) mag je natuurlijk met NS van/naar Sittard en Roermond, maar niet gratis met Arriva naar Susteren of Echt. Dan moet je vrije route/vervoerderskeuze hebben (Arriva is daar duurder dan NS).

Als toevoeging op Robert B, je kan hier zien op welke tussengelegen stations je kan stoppen zonder bij te hoeven betalen.

Reputatie 7
Badge +3

Typisch dat er verwezen moet worden naar een niet NS website, zoiets moet je gewoon terug kunnen vinden op de website van NS, daar heb je je abonnement. 

Welkom bij de NS Community!

Ja, met Traject Vrij mag je van/naar alle tussenliggende stations op de korste route, en maximaal 10 tariefeenheden (grofweg kilometers) daarbuiten (omreizen, maar niet terugsteken).

Soms is er ook nog sprake van een routekeuze, waardoor je nog meer om mag reizen. Zie dit document voor alle details (voorbeeld 3, 4 en 5).

Er zijn wel een paar uitzonderingen, als je bijv. een NS abonnement hebt voor Limburg (bijv. Heerlen - Weert) mag je natuurlijk met NS van/naar Sittard en Roermond, maar niet gratis met Arriva naar Susteren of Echt. Dan moet je vrije route/vervoerderskeuze hebben.

 

Interesant Robert. Hoe komen tariefseenheden tot stand? De HSL van Schiphol naar Rotterdam CS is 62 tariefseenheden, terwijl de route maar 53,82 kilometer bedraagd (volgens de HSL-Zuid wiki). 

Badge +3

Tariefeenheden zijn ongeveer gelijk aan kilometers, maar het aantal tariefeenheden voor een reis via de hogesnelheidslijn is zo gekozen dat het er evenveel zijn als via de oude route (67 voor Rotterdam-Schiphol; Rotterdam-Hoofddorp is 62).

Tariefeenheden zijn ongeveer gelijk aan kilometers, maar het aantal tariefeenheden voor een reis via de hogesnelheidslijn is zo gekozen dat het er evenveel zijn als via de oude route (67 voor Rotterdam-Schiphol; Rotterdam-Hoofddorp is 62).

Dankjewel voor de uitleg. Dus eigenlijk een extra toeslag op de route? 
 

Mijn traject abo is Rotterdam-Hoofddorp, en soms vindt het systeem het nodig dat ik voor de Schiphol-Hoofddorp terugsteek extra betaal, en soms niet. Zal wel met de dienstregeling te maken hebben, welke route op dat specifieke incheckmoment het snelste is. 

Badge +3

Dankjewel voor de uitleg. Dus eigenlijk een extra toeslag op de route? 

Klopt, het aantal tariefeenheden is administratief hoger gemaakt zodat je bij reisadviezen de keuze krijgt tussen de route met en zonder toeslag (HSL of Oude Lijn), en niet ‘verplicht’ via de HSL gestuurd wordt.

Iets soortgelijks geldt voor Woerden - Breukelen, maar de reden daarvoor ontgaat me eigenlijk.

Edit: zie uitleg in volgende reactie, dank @Tochjo 

Mijn traject abo is Rotterdam-Hoofddorp, en soms vindt het systeem het nodig dat ik voor de Schiphol-Hoofddorp terugsteek extra betaal, en soms niet. Zal wel met de dienstregeling te maken hebben, welke route op dat specifieke incheckmoment het snelste is. 

Dat is vreemd want bij reizen met de HSL via Schiphol (67 TE + 5 TE naar Hoofddorp) steek je niet terug maar reis je dus 10 TE om. Dat zou gewoon geldig moeten zijn ongeacht het tijdstip. Zolang je op Schphol niet in/uitcheckt is er natuurlijk niets aan de hand.

Badge +3

Iets soortgelijks geldt voor Woerden - Breukelen, maar de reden daarvoor ontgaat me eigenlijk.

Door Woerden-Breukelen iets meer tariefeenheden te geven, zijn alle routes van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (via Haarlem, Schiphol Airport of Breukelen) 86 tariefeenheden.

Reputatie 7
Badge +1

Iets soortgelijks geldt voor Woerden - Breukelen, maar de reden daarvoor ontgaat me eigenlijk.

Door Woerden-Breukelen iets meer tariefeenheden te geven, zijn alle routes van Amsterdam Centraal naar Rotterdam Centraal (via Haarlem, Schiphol Airport of Breukelen) 86 tariefeenheden.

En daardoor kan NS altijd 86 tariefeenheden in rekening brengen. Als een van de routes korter gemaakt zou worden, dan zou dat lagere aantal voor de prijsbepaling worden gebruikt. Het is dus niet om een routekeuze te krijgen (die heb je sowieso) maar om de inkomsten van NS niet te laten dalen, ondanks dat de meeste reizigers niet via de langste route reizen.

Badge +3

En daardoor kan NS altijd 86 tariefeenheden in rekening brengen. Als een van de routes korter gemaakt zou worden, dan zou dat lagere aantal voor de prijsbepaling worden gebruikt. Het is dus niet om een routekeuze te krijgen (die heb je sowieso) maar om de inkomsten van NS niet te laten dalen, ondanks dat de meeste reizigers niet via de langste route reizen.

Ah, dat is een betere uitleg dan die ik gaf over het administratief hogere aantal TE voor de HSL, dank! Anders zou Rotterdam - Schiphol via de Oude Lijn goedkoper worden dan Rotterdam - Hoofddorp over dezelfde route.

Blijft het even puzzelen waarom bij reizen via Schiphol met Traject Vrij Rotterdam - Hoofddorp soms wel en soms geen extra kosten gerekend worden.

Wellicht komt het door het verschil in vervoerder (de ICd Breda als NS en de ICd Brussel als NSH) waardoor er een soort overstap geforceerd wordt?

Maar dan nog, omreizen via Schiphol is precies 10 TE extra, dus dat zou mogen, en na incheck weet men natuurlijk eigenlijk niet welke trein je neemt.

Reputatie 7
Badge +1

Blijft het even puzzelen waarom bij reizen via Schiphol met Traject Vrij Rotterdam - Hoofddorp soms wel en soms geen extra kosten gerekend worden.

Wellicht komt het door het verschil in vervoerder (de ICd Breda als NS en de ICd Brussel als NSH) waardoor er een soort overstap geforceerd wordt?

Geen idee of dat op de achtergrond nog speelt, maar formeel is er maar 1 vervoerder sinds HSA Beheer N.V. is geliquideerd.

Badge +3

Geen idee of dat op de achtergrond nog speelt, maar formeel is er maar 1 vervoerder sinds HSA Beheer N.V. is geliquideerd.

Bij een ICd toeslag staat in je Reishistorie NSH(ighspeed) als vervoerder, maar dat zou natuurlijk los moeten staan van je Traject Vrij.

Als je dus soms wel en soms niet een rekening krijgt voor omreizen via Schiphol (Rotterdam - Hoofddorp) zit dat ‘ergens in het systeem’, dat blijkbaar kan bepalen of je via de HSL gereisd hebt zonder overstap op Schiphol?

Badge +3

Geen idee of dat op de achtergrond nog speelt, maar formeel is er maar 1 vervoerder sinds HSA Beheer N.V. is geliquideerd.

Bij een ICd toeslag staat in je Reishistorie NSH(ighspeed) als vervoerder, maar dat zou natuurlijk los moeten staan van je Traject Vrij.

Als je dus soms wel en soms niet een rekening krijgt voor omreizen via Schiphol (Rotterdam - Hoofddorp) zit dat ‘ergens in het systeem’, dat blijkbaar kan bepalen of je via de HSL gereisd hebt zonder overstap op Schiphol?

Laat maar weten (of wat screenhots zonder persoonlijke info).

Volgens de voorwaarden (10 TE regel) mag je eigenlijk gewoon van/naar/via Schiphol (via de HSL wel plus toeslag)

Maar Traject Vrij Rtd-Hfd kost € 312,40 en Rtd-Shl kost € 330,70

Randgeval, je reist (toegestaan) 10 TE om maar steekt niet terug!

Reageer