beantwoord

NS Traject vrij - opstappen op tussenstations

  • 5 May 2022
  • 6 reacties
  • 3624 Bekeken

Beste, 

Ik ben zojuist begonnen met een nieuwe baan waarvoor ik dagelijks moet reizen tussen Den Haag en Leiden. Ik twijfel of ik een Traject vrij moet aanschaffen voor Den Haag Laan van NOI - Leiden of Den Haag Centraal - Leiden. In principe reis ik altijd via Laan van NOI, maar regelmatig (wekelijks) ben ik door storingen gedwongen om via Den Haag Centraal te reizen. 

Stel ik neem een traject vrij Den Haag Centraal - Leiden, kan ik dan ook gratis reizen als ik incheck bij Laan van NOI en naar Leiden ga (of terug)? 

Alvast dank! 

Met vriendelijke groet, 

Ralph 

icon

Beste antwoord door Momo 5 May 2022, 17:46

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het principe is dat u ook in- en uit mag stappen op alle tussenliggende stations met Traject Vrij. U komt op dit traject langs de Laan van NOI, dus het mag.

Reputatie 7
Badge +1

Je kan overal in elk station op/afstappen-als dat echter een statie is die niet door je traject wordt afgedekt, dan betaal je de kosten (normaal tarief) tot het dichtstbijliggend station op dat traject-ook als je daar niet eens naar toe zou gaan. ELK tussenliggend station tussen A en B is afgedekt-in sommige gevallen kopen mensen zelfs wat extra traject bij als ze dat regelmatig gebruiken.

ALS je echter enkel vrijwel steeds buiten de spits kan IN+UITsjekken, dan is DalVrij veel voordeliger-dan heb je heel NL-enkel in de daluren.

Badge +3

Met een trajectabonnement Leiden - Laan van NOI mag je inderdaad niet zonder kosten van/naar Den Haag Centraal, maar de kans is klein dat als je via Centraal reist gecontroleerd wordt.

Let wel op, als je daarbij op Den Haag Centraal niet door poortjes gaat zou dat bij controle 50 euro (terugsteken) kosten.

Check je op Centraal wel netjes uit en weer in dan zijn dat 2 ritten buiten je traject à € 2,50 (minus eventueel 40% korting).

Er was ooit een tijd dat Den Haag (Centraal, HS, Laan van NOI) als één tariefpunt gold, maar dat is verleden tijd zoals je kunt zien aan het verschil in prijs voor je abonnement (het verschil tussen € 91,30 en € 96,50).

Komt het dus vaker dan eens per maand voor dat je (in de spits) via Centraal moet, dan neem Traject Vrij naar Centraal.

Reputatie 7
Badge +3

Den Haag Centraal heeft intussen gesloten poortjes, dus moet je daar wel in of uitchecken. Met een Traject Vrij abonnement Leiden - Laan van NOI is een reis naar Den Haag Centraal dus 1 station buiten het traject en betaal je iedere keer een rit Laan van NOI - Den Haag Centraal. Doe je dat een enkel keertje vallen de kosten wel mee, maar doe je dat vaker dan wordt het duurder dan je abonnement tot Den Haag Centraal te laten zijn. Met een Traject Vrij Leiden - Den Haag Centraal worden er bij uitstappen op alle tussengelegen stations, dus ook Laan van NOI, geen extra kosten berekend. 

Moet je inchecken en uitcecken bij een traject vrij 

tussen geleen Lutterade en Roermond  

 

Reputatie 7
Badge +3

Ja, dat moet.

Reageer