beantwoord

NS Traject Vrij - Stations in traject Vught- Rotterdam Centraal

  • 15 July 2023
  • 7 reacties
  • 188 Bekeken

Beste,

Ik lees hier en daar dat je kosteloos kan uitstappen bij stations die in je traject zitten. Dat komt voor mij goed uit, omdat ik met regelmaat vanuit Rotterdam niet naar Vught, maar naar Utrecht reis. Ik reis ook regelmatig naar Rotterdam  via Utrecht, omdat de reisplanner dit aangeeft tussen Den Bosch en Rotterdam, het duurt maar 8 minuten langer, en heeft wel hetzelfde tarief heeft als via Breda. 

Ik ga er dus vanuit dat als ik straks een Traject Vrij kaart heb, kosteloos in Utrecht kan uitstappen, omdat dit een station is die de NS reisplanner aangeeft tussen Den Bosch - Rotterdam Centraal. Nu is mijn vraag alleen echter, of dit dan ook kan als ik de Traject Vrij kaart aanvraag tussen Vught - Rotterdam Centraal. Als ik dit traject op de reisplanner invoer, krijg ik niet de keus via Utrecht, terwijl ik altijd eerst van Vught naar Den Bosch reis (5 minuten), en vanuit Den Bosch kijk of ik via Utrecht of Breda reis (allebei €19). 

Ik hoor graag hoe dit zit, en of ik een Traject Vrij vanuit Vught of Den Bosch moet gaan aanschaffen, wil ik kosteloos in Utrecht uitstappen. 

 

Extra vraag: Kan je kosteloos halverwege je traject instappen, dus in mijn geval bij Breda of Utrecht om naar Rotterdam te reizen?

icon

Beste antwoord door Tamzin 15 July 2023, 20:13

Bekijk origineel

7 reacties

Badge +3

Ik lees hier en daar dat je kosteloos kan uitstappen bij stations die in je traject zitten.

Dit is niet helemaal juist. De regel is: kosteloos in- en uitstappen is toegestaan op alle stations op de kortste route, en op alternatieve routes die maximaal 10 tariefeenheden langer zijn. (Een tariefeenheid is ongeveer gelijk aan een kilometer). Zie dit document.

 

Ik reis ook regelmatig naar Rotterdam  via Utrecht, omdat de reisplanner dit aangeeft tussen Den Bosch en Rotterdam, het duurt maar 8 minuten langer, en heeft wel hetzelfde tarief heeft als via Breda. 

Voor een reis van begin- naar eindbestemming is elke route die de reisplanner geeft, toegestaan. De prijs is dan hetzelfde ongeacht welke route genomen wordt, omdat die alleen bepaald wordt door de stations waarop wordt ingecheckt en uitgecheckt en die zijn bij alle routes hetzelfde.

 

Ik ga er dus vanuit dat als ik straks een Traject Vrij kaart heb, kosteloos in Utrecht kan uitstappen, omdat dit een station is die de NS reisplanner aangeeft tussen Den Bosch - Rotterdam Centraal.

De route tussen 's-Hertogenbosch en Rotterdam Centraal via Tilburg en Breda telt 93 tariefeenheden. De route tussen 's-Hertogenbosch en Rotterdam Centraal via Utrecht Centraal telt 104 tariefeenheden. Dat is meer dan 10 tariefeenheden langer, dus kosteloos in- en uitstappen in Utrecht mag niet.

Voor Vught-Rotterdam Centraal geldt iets soortgelijks; daarbij worden er vier tariefeenheden bij beide routes opgeteld, dus blijft het verschil meer dan tien tariefeenheden. Kosteloos in- en uitstappen met Traject Vrij voor deze route kan dus alleen op de stations op de route via Tilburg en Breda.

Uw traject zit aan het maximum tarief wat betekent dat TrajectVrij in uw geval even duur is als AltijdVrij waarmee u onbeperkt door heel Nederland kunt reizen.

Badge +3

Jeetje, wat een anticlimax. Heb ik dat allemaal voor niets uitgezocht 😥

Bedankt voor het uitzoeken. Een Altijd Vrij kaart word door mijn werk niet vergoed, alleen traject vrij.(ook al is de prijs hetzelfde, heel frustrerend) Vandaar mijn vraag, maar kan dus helaas niet uitstappen op Utrecht. 

Badge +3

Bedankt voor het uitzoeken. Een Altijd Vrij kaart word door mijn werk niet vergoed, alleen traject vrij.(ook al is de prijs hetzelfde, heel frustrerend) Vandaar mijn vraag, maar kan dus helaas niet uitstappen op Utrecht. 

Ik zou dan toch nog eens het gesprek aangaan met je werk/opdrachtgever, want in feite gunt die jou niet de 1 TE omreizen van/naar Utrecht.

Maar voor Traject Vrij Den Haag - Vught is de kortste route 112 TE en gaat via Utrecht. https://www.rijdendetreinen.nl/tickets/tariefafstanden?start=&start=GVC&end=&end=VG

Den Haag - Rotterdam - Vught is 23 TE + 96 TE = 119 TE dus minder dan 10 TE om en dan mag het wel.

Prijs is hetzelfde (bij meer dan pakweg 80 TE is Traject Vrij net zo duur als Altijd Vrij), en je baas of personeelszaken ook blij 🤣

Bedankt voor het uitzoeken. Een Altijd Vrij kaart word door mijn werk niet vergoed, alleen traject vrij.(ook al is de prijs hetzelfde, heel frustrerend) 

Uh? Bij welke dwaze werkgever werkt u?

Badge +3

Uh? Bij welke dwaze werkgever werkt u?

Wel benieuwd wat die (dwaze/strenge/onwetende) werkgever zou vinden van de optie Traject Vrij Den Haag - Vught (zelfde prijs), waarbij Rotterdam én Utrecht binnen je traject vallen… 🤔

Reageer