beantwoord

NS trajectvrij

• 21 januari 2018
  • 15 reacties
  • 312 Bekeken

Beste NS,

Ik wil graag een traject vrij bestellen, maar ik twijfel over het traject dat ik moet kiezen. Soms is het voor mij makkelijker om in Amsterdam Zuid de metro te pakken en soms in Duivendrecht. Als ik een trajectvrij leiden-duivenrecht aanschaf, is het reizen naar amsterdam-zuid dan ook gratis? En als ik het trajectvrij leiden-amsterdam zuid aanschaf, wat betaal ik dan extra als ik in duivendrecht uitstap?

Met vriendelijke groet,
Anouk
icon

Beste antwoord door Slidestops 21 januari 2018, 14:51

Als je Leiden - Duivendrecht neemt, mag je ook op Zuid uitstappen zonder extra kosten.

Neem je hem maar tot Zuid, dan kost iedere keer doorreizen 2.30 of 60% daarvan als je in de daluren reist. Dit wordt dan extra afgeschreven
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Als je Leiden - Duivendrecht neemt, mag je ook op Zuid uitstappen zonder extra kosten.

Neem je hem maar tot Zuid, dan kost iedere keer doorreizen 2.30 of 60% daarvan als je in de daluren reist. Dit wordt dan extra afgeschreven
Badge +3
Welkom op het forum Anouk!

Bij Leiden - Duivendrecht met tot Amsterdam Zuid vrij reizen kost dat volgens mij € 0,70 (incheck in de spits) of € 0,40 (incheck in daluren), vooropgesteld dat je heel het traject Leiden - Duivendrecht (of andersom) en 2e klasse reist.

Als je minder dan 4 keer per week van of naar Duivendrecht gaat dan is Traject Vrij tot Zuid dus gunstiger.
Reputatie 7
Dat is echt hartstikke duur zeg. Ik heb het net even opgezocht en er staat dat dit traject 218 euro kost per maand.

TS...wil je in de spitstijden gaan reizen met dit abonnement of in de Dal uren?
Reputatie 4
Badge
Welkom op het forum Anouk!

Bij Leiden - Duivendrecht met tot Amsterdam Zuid vrij reizen kost dat volgens mij € 0,70 (incheck in de spits) of € 0,40 (incheck in daluren), vooropgesteld dat je heel het traject Leiden - Duivendrecht (of andersom) en 2e klasse reist.

Als je minder dan 4 keer per week van of naar Duivendrecht gaat dan is Traject Vrij tot Zuid dus gunstiger.

De prijzen zijn als een normaal ticket Amsterdam Zuid-Duivendrecht, dus 2,30 in de spits, 1,40 in de daluren. Doorreizen is dus bij Traject vrij relatief duur, je begint niet met langeafstand korting.

Het prijsverschil in de spits 218,00 om 203,00 heb je er dus na 7 ritten per maand of 2 per week uit (als je al een traject vrij neemt, zul je waarschijnlijk meestal in de spits reizen).
Badge +3
De prijzen zijn als een normaal ticket Amsterdam Zuid-Duivendrecht, dus 2,30 in de spits, 1,40 in de daluren. Doorreizen is dus bij Traject vrij relatief duur, je begint niet met langeafstand korting.

Het prijsverschil in de spits 218,00 om 203,00 heb je er dus na 7 ritten per maand of 2 per week uit (als je al een traject vrij neemt, zul je waarschijnlijk meestal in de spits reizen).

Wow, dan had Slidestops al gelijk.

Ik ging ervan uit dat gewoon je langeafstandskorting gold voor ABC met een Traject vrij AB dus alleen het verschil BC t.o.v. AC moest bijbetalen. Rekenen dus maar inderdaad.

Lijkt me trouwens erg vreemd dat ze met Traject Vrij doen alsof je ineens in Amsterdam Zuid uit- en weer incheckt en dan (niks overstap) een compleet nieuwe reis buiten je traject begint... je incheck was in Leiden, klaar!
Reputatie 4
Badge
Vroeger toen de oude jaartrajectkaart nog bestond, moest je een papieren kaartje voor de reis buiten het traject kopen, voor Amsterdam Zuid-Duivendrecht moest je dus een 'normaal' kaartje kopen. Ooit toen dit abonnement is ingevoerd, was het natuurlijk lastig om zo maar allemaal lange afstand korting te geven. Dus op dat moment was dat wel logisch. Dat systeem is min of meer overgenomen naar traject vrij. Nu in de backoffice de bedragen worden bepaald, zou het natuurlijk wel kunnen, maar dat betekent natuurlijk een prijsverlaging en dat zal de NS dan wel ergens anders gecompenseerd willen hebben. Extra nadeel is dat de NS tarieven met een hoge drempel van 8 TE beginnen en daardoor zijn korte reisjes extra duur, ook als je met Traject vrij een station extra doorreist.
Badge +3
Helemaal mee eens! Ik neem aan dat iemand met backoffice kennis (of een ervaringsdeskundige die soms buiten traject reist) e.e.a. nog wel kan bevestigen dus wacht geduldig af.

Kan het zelf niet testen helaas, maar dit benadeelt de Traject Vrij reizigers t.o.v. mensen die vanuit Leiden komen en naar Zuid of Duivendrecht reizen (verschil € 0,70 voltarief en € 0,40 bij incheck in daluren) :?
Reputatie 7
Badge +2
Hier dan iemand met een Traject-Vrij die een enkele keer buiten het Traject reist. Ja je betaalt alsof het aparte reis is.

Heb een voorbeeld van Traject-Vrij abbo De Vink- Delft Zuid en een reis van De Vink naar Rotterdam Blaak in de daluren €2.00, terug van Rotterdam Centraal naar De Vink €1.90 in juli 2016
Reputatie 7
Trajectvrij moet je eigenlijk vooral nemen als je (bijna) altijd en vaak het zelfde traject reist en ook als je alleen maar in de spits reist.
@Anoukw Ik weet niet precies waar je moet zijn: in Amsterdam Zuid of in Duivendrecht. Ik ben wel redelijk bekend in de omgeving van Amsterdam. Misschien kan ik je mee verder helpen?
Reputatie 4

Wow, dan had Slidestops al gelijk.

Ik ging ervan uit dat gewoon je langeafstandskorting gold voor ABC met een Traject vrij AB dus alleen het verschil BC t.o.v. AC moest bijbetalen. Rekenen dus maar inderdaad.

Lijkt me trouwens erg vreemd dat ze met Traject Vrij doen alsof je ineens in Amsterdam Zuid uit- en weer incheckt en dan (niks overstap) een compleet nieuwe reis buiten je traject begint... je incheck was in Leiden, klaar!

Sterker nog, als je een reis X-A-B-Y maakt, waarbij A-B je afgekochte traject is, dan betaal je voor de losse reizen X-A en B-Y. Inclusief de reeds gemaakte kosten voor je abonnement betaal je dan dus 3 maal het instaptarief en dan spreekt NS van "Van rit naar reis"...
Reputatie 4
Vroeger toen de oude jaartrajectkaart nog bestond, moest je een papieren kaartje voor de reis buiten het traject kopen, voor Amsterdam Zuid-Duivendrecht moest je dus een 'normaal' kaartje kopen. Ooit toen dit abonnement is ingevoerd, was het natuurlijk lastig om zo maar allemaal lange afstand korting te geven. Dus op dat moment was dat wel logisch. Dat systeem is min of meer overgenomen naar traject vrij. Nu in de backoffice de bedragen worden bepaald, zou het natuurlijk wel kunnen, maar dat betekent natuurlijk een prijsverlaging en dat zal de NS dan wel ergens anders gecompenseerd willen hebben. Extra nadeel is dat de NS tarieven met een hoge drempel van 8 TE beginnen en daardoor zijn korte reisjes extra duur, ook als je met Traject vrij een station extra doorreist.

Traject Vrij is vrijwel op alle fronten vele malen ongunstiger dan de Jaartrajectkaart.
Je moet opeens verplicht gaan in- en uitchecken bij het reizen op je afgekochte traject, de korting bij het ineens betalen is afgeschaft, in de avondspits betaal je opeens vol tarief bij het reizen buiten je afgekochte traject in plaats van dat je 40 procent korting krijgt, je moet NS opeens toestemming geven om automatisch bedragen voor reizen buiten je afgekochte traject van je rekening te incasseren zonder dat je een toelichting krijgt hoe die bedragen tot stand komen, declareren van Geld Terug Bij Vertraging kan opeens pas dagen later in plaats van direct nadat de vertraging is opgetreden, wanneer je OV-chipkaart binnen de vijf jaar overlijdt moet je opeens zelf gaan betalen voor een nieuwe kaart in plaats van dat NS je er elk jaar 1 toestuurt enz.
Daar had best iets tegenover kunnen staan in de vorm van het toepassen van langeafstandskorting bij het verlengen van je reis.
Badge +3
Een soortgelijke vraag kwam net weer via Twitter voorbij.

Daar kan natuurlijk geen (automatische) abonnementswijzer tegenop, dus maar even naar hier verwezen.
Badge +3
En reactie #8 (dank daarvoor Mo!) is natuurlijk helemaal bizar want met 1 station buiten je traject een compleet nieuwe reis FORCEREN :?

Inclusief incheck die je daar niet eens gedaan hebt (maar ergens anders dus) is helemaal bizar!

NS VERZINT/BEDENKT dus een reis waar je niet eens hoefde in te checken of over te stappen (ga je gang, dat mag ook binnen 35 minuten, op je sptis/dal tarief want van incheck naar bestemming!) maar wél met alle kosten erbij!

Dit krijgt een staartje! De eerste incheck telt voor de hele reis en dan ook van A naar B (of van X naar Y) dat is totaal verdedigbaar!

Mijn 'Beste Antwoord' op dit topic zou dus altijd moeten gelden!
Reputatie 7
Badge +2
Tja, ik heb het ook niet verzonnen.
En gelukkig reis ik ook bijna nooit maar 1 station buiten mijn traject. Al "smokkelde" ik voor in Leiden de poortjes sloten wel eens een enkele keer door van Delft naar Leiden te reizen, daar even een naar buiten te glippen door een open poortje (en natuurlijk niet uitchecken) en dan bij de haringkar op het stationsplein even wat Hollandse nieuwe te halen. Dat doe ik nu niet meer.

En gister met de aanrijding op Leiden Centraal waarbij ik lekker handig omreizend via Gouda en Alphen (dit laatste met NS bus) op Leiden weer door het gesloten poortje het station binnen moest komen, heb ik maar eens een keer gebruik gemaakt van het pasagerecht en dit op mijn andere OV-chipkaart gezet, geen zin om na 3 uur ook nog eens €1.30 extra te moeten betalen.

Reageer