NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag | NS Community

NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

Badge +3

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Het is beter als NS het begrip feestdagen gewoon helemaal niet meer gebruikt. Stel gewoon jaarlijks een lijstje vast met dagen waarop er geen spitsbeperkingen gelden en weekend abonnementen geldig zijn, dat voorkomt misverstanden over het begrip feestdagen. 

Verder dient NS natuurlijk niet tijdens de wedstrijd de spelregels te veranderen zoals op 31 December is gebeurd. Jurisch een gotspe. 

Reputatie 7
Badge +3

Geheel mee eens. “Reisdagen zonder spitsbeperkingen” is veel duidelijker. 

Eigenlijk te gek voor woorden dat dit onderwerp maar steeds blijft terugkomen. En dat terwijl een oud-moderator ooit heel trots meldde dat er nu eindelijk een duidelijk feestdagenbeleid was.

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

Reputatie 7
Badge +3

De Rijksoverheid geeft aan dat Goede Vrijdag een een officiële feestdag is in Nederland, maar dat niet iedereen dan vrij is. Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers, dat hangt af van de cao of arbeidsovereenkomst. 

Waar ik gewerkt heb hadden we altijd de middag vrij, stond ieder jaar in de arbeidvvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

't Is in elk geval wel duidelijk dat je nergens meer “redelijkerwijs” vanuit kunt gaan, wat ik in een eerdere reactie ergens las. Dan blijft over: de communicatie vanuit het betreffende bedrijf. Tja ...

Badge +3

Bij mijn bank staat meestal wel een aankondiging dat er geen betalingsverkeer is op ‘feestdagen’, dus dat je betalingsopdrachten vóór 15:00 moet aanleveren o.i.d.

Dat volgens mij rond het Hemelvaartsweekend, maar ook Goede Vrijdag/Paasweekend.

@MoDe : NS heeft gewoon vermeldt dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient gewoon de consequenties van deze blunder voor zijn rekening te nemen. 

 

Waarom ben jij zo Pro NS in deze. Reizigers zien dit gewoon op de website staan en handelen dus daar naar. (Het gratis reizen). Het is dan m.i. zeer treurig van NS dat zij dan toch menen geld van de OV-chipkaart af te mogen schrijven.

@PingpongOp de website van SRP stond oudejaarsdag niet bij feestdagen en gold gewoon als werkdag. Voor SRP gelden andere feestdagen dan voor NS. Dus waarom zouden studenten met weekendOV geld terug moeten krijgen?

Aangezien 31-12 nooit als feestdag werd gezien vind ik het te ver gaan om alle reizigers te compenseren, ook hen die er vanuit zijn gegaan dat 31-12 een werkdag was. Niet iedereen heeft schade geleden, alleen zij die in de veronderstelling waren dat 31-12-20 een feestdag was op grond van de informatie op de website.

Zoals gezegd, ik vermoed dat iemand bij NS een oplossing heeft proberen te verzinnen voor het probleem dat er op oudjaar na de avondspits nauwelijks nog treinen rijden en mensen met een kortingabonnement dan niet meer thuis kunnen komen. Vervelend voor wie bijv. op die dag moet werken en dan 's avonds bij vrienden of familie de jaarwisseling wil gaan vieren. Tot voor kort speelde dat probleem veel minder omdat de meeste plaatsbewijzen met reductie toen nog geen middagspitsbeperking hadden.

Voor studenten speelt dat nauwelijks omdat onderwijsinstellingen tussen kerst en nieuwjaar dicht zijn en studenten de hele week vrij zijn. Daarnaast heeft bij studenten DUO een vinger in de pap, zodat ook dit jaar studenten weer een afwijkende feestdag hebben van de rest van het treinvolk (bevrijdingsdag). 

ik blijf er dan ook bij dat NS in plaats van een lijstje "NS-feestdagen" beter jaarlijks een lijstje dagen kan vaststellen zonder spitsbeperking, zoals officiële wettelijke feestdagen waarop bijna iedereen vrij is, brugdagen, etc. Dan dus geen goede vrijdag als iedereen gaat werken maar bijv. wel de vrijdag na hemelvaart. Op zo'n lijstje zou dan ook oudejaarsdag wel weer passen vanwege het probleem dat er dan na de avondspits nauwelijks nog gereden wordt. 

@MoDe : Er zijn een heleboel mensen die een blind vertrouwen in organisaties zoals NS hebben en er gewoon vanuit gaan dat als NS op haar site zet dat 31 december een feestdag is, dat zij dan gratis mogen reizen. Als er dan achteraf sneaky toch geld in rekening wordt gebracht valt dat hun echt niet op. Ik ga echt niet elke dag in mijnns naar transacties kijken. En ik hou ook niet mijn kaart voor zo'n automaat om de transacties in te zien. Deze mensen moeten dus volgens jou maar niet gecompenseerd worden omdat zij niet aan de bel hangen.

 

Nogmaals NS heeft aangegeven dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient daar ook naar te handelen en iedereen te compenseren die ten onrechte geld in rekening is gebracht.

 

  

Reputatie 7
Badge +3

@ph5cb2f9cc59a32

Je begrijpt de kern van mijn opmerking niet.

Tariefmatig is oudjaar nog nooit een feestdag geweest bij NS. Er is dus een enorme knoeier in de weer geweest bij NS die zelf onzin bedacht heeft, die gepubliceerd heeft en ook nog eens niet gecorrigeerd is. 

Of het met de beste bedoelingen gebeurd is doet er niet toe. Het is en blijft geknoei. 

Abonnementhouders hoeven wat mij betreft niet gecompenseerd te worden. Zij hadden conform hun productvoorwaarden geen recht op korting. Hoe slordig de werkwijze van NS ook is.

Reputatie 7
Badge +3

De feestdagen (reizen zonder spitsbeperking) zijn per abonnement vastgelegd in de productvoorwaarden. Oudjaarsdag zal niet als feestdag benoemd zijn. Klaar.

Reputatie 7
Badge +3

Daar is al veel jurisprudentie over. Een duidelijke (al dan niet verkeerde) communicatie via de website weegt zwaarder dan wat er ergens in kleine lettertjes verstopt staat.

Reputatie 7
Badge +3

Heb vanaf begin af aan contant met ns hier over.

En hebben netjes de reiskosten corrigeert.

Dus netjes opgelost vindt ik.

Iedereen maakt wel fouten en als maar goed en netjes worden opgelost.

De fout is niet opgelost, maar jij bent gecompenseerd voor de gemaakte fout, nadat je daar zelf over aan de bel hebt moeten trekken. Dat is netjes, maar niet genoeg, als NS ook over de middelen beschikt om het in één keer voor iedereen te compenseren.

Badge +3

Studenten zijn geen partij voor wat betreft dit topic, die hebben op 31 december gewoon gereisd volgens de voorwaarden van DUO en het studentenreisproduct en dat staat los van NS abonnementen. Het SRP heeft ook afwijkende voorwaarden voor sommige feestdagen (Goede Vrijdag) en de vakantieperiode (jaarlijks tussen 16 juli t/m 15 aug).

Maar er is bij eerdere missers die specifiek studenten troffen (reizen op 16 augustus, Koningsdag en nog wat dingetjes bij bepaalde streekvervoerders of een landelijke storing bij TLS) keurig op geacteerd zodat ze teveel betaalde bedragen gewoon terugkregen.

Dat werd dan klaargezet als saldo om op te halen bij een automaat. Met een banner erbij op o.a. de site van OV-chipkaart dat je in bepaalde gevallen (hetzij datum X, vervoerder Y of een week/weekendabonnement) mogelijk teveel betaald had.

Hoefden ze verder niets voor te doen, behalve ophalen bij een automaat dus. Maar studenten zijn blijkbaar lui want een half jaar later stond nog een groot deel van die ‘saldobestellingen’ open. Je zou bij studenten juist verwachten dat het nieuws dat er geld voor je klaar staat zich als een lopend vuurtje verspreidt. :joy:

In dit geval is iedereen compenseren natuurlijk een dure (en wellicht technisch lastige) grap. Grote kans dat het gros van de reizigers niet eens op de hoogte was van de ‘foute’ informatie op de website.

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.

Dus als jij bij de AH iets koopt dat volgens de folder in de bonus is, maar je wist dat niet dan zou je ook de gewone prijs moeten betalen?  Volgende de voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend, dus heb je er gewoon recht op, of je het nu weet of niet. 

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.

Dus als jij bij de AH iets koopt dat volgens de folder in de bonus is, maar je wist dat niet dan zou je ook de gewone prijs moeten betalen?  Volgende de voorwaarden is de informatie op ns.nl leidend, dus heb je er gewoon recht op, of je het nu weet of niet. 


Dan hangt dus wel af van de productvoorwaarden bij jouw abonnement. Die zijn bij Flex anders dan bij VDU/Dalvoordeel 2021 etc. Je kunt niet spreken van de voorwaarden.

Jouw AH voorbeeld klopt niet. Met bonuskaart wordt korting automatisch gerekend en zonder krijg je die korting niet, ongeacht of je de folder hebt gezien.

Van mensen die geen website hebben gezien en op oudejaarsdag zijn gaan reizen kan redelijkerwijze verwacht worden dat zij er vanuit gegaan zijn dat het geen feestdag was aangezien dat de voorgaande jaren niet was.

Mijn voorbeeld klopt wel.  Met je ovchipkaart wordt toch ook automatisch de korting toegepast. Op 1e kerstdag hoef een reiziger toch niet te zeggen dat deze op dat moment gebruik wil maken van de korting omdat het een feest dat is. 

Als er verschillende abonnementen zijn met verschillende regels en die verwijzen niet allemaal naar ns.nl dan heb je een punt. Maar de abonnementen waar in de product voorwaarden naar ns.nl verwezen wordt is het 100% duidelijk, je heb recht op de korting. 

De website mag dan leidend zijn, als er een fout staat dan hoeft de NS alleen de klagende reizigers tegemoet te komen. In het algemeen, als een artikel verkeerd geprijsd is dan heb je als consument recht op die verkeerde prijs (als je redelijkerwijs mag aannemen dat de prijs klopt). Maar alleen als je er aanspraak op maakt. De rest van de mensen betaalt gewoon de normale prijs.

Ik vergelijk het maar met een supermarkt. NS heeft in de reclame op de 31ste vrij reizen. Blijkbaar vindt het NS heel normaal om toch de normale prijs te berekenen aan iedereen en alleen aan degene die de kassabon uitpluizen alsnog de gepubliceerde reclameprijs te geven. Ik blijf het helaas een aanfluiting vinden 

Ik vraag net restitutie bij NS voor mijn reis op Oudjaarsdag. Ik wordt gewoon afgescheept door NS met:

“Goedemorgen! Oudjaarsdag wordt bij NS niet gezien als Feestdag. Zie de volgende link: https://www.ns.nl/uitgelicht/wanneer-reizen-met-voordeel/wat-zijn-de-feestdagen.html .
Het klopt dan ook dat je hebt moeten betalen voor je reis op 31 december.”

“Voorheen werd oudjaarsdag als Feestdag gezien door NS maar sinds december vorig jaar is dit veranderd. Ik kan je om deze reden helaas geen restitutie geven. Sorry.”

“Nogmaals, oudjaarsdag is geen Feestdag. Excuses voor de verwarring die is ontstaan maar een restitutie is niet mogelijk.”

“Ik heb al aangegeven dat ik je hierin niet verder kan helpen. Heb je nog andere vragen?”

Ik vraag hoe de bezwaarprocedure via de OV ombudsman verloopt:

“Dat is een eigen keuze. Als je verder geen vragen meer hebt dan wens ik je een hele fijne dag! 🍀”

“Goedemorgen, het is helaas niet mogelijk om feedback te krijgen op jouw klacht, zoals mijn collega al heeft duidelijk gemaakt.”

Hi WGT je kan een klacht via de OV ombudsman indienen, die heeft al aangegeven dat NS de mensen die klagen dient te compenseren. Dat NS daar nu toch weer anders inzit is niet erg fatsoenlijk. een moderator dient dit dan maar op te pakken. 

Reputatie 7
Badge +3

Onkunde en onfatsoenlijk handelen gaan vaak hand in hand.

Reputatie 7
Badge +3

Het merkwaardigste is nog wel dat er blijkbaar een gerucht is binnen NS dat oudjaarsdag ooit een feestdag is geweest. Dat is gewoon klinkklare nonsens. 

Er is in deze casus op allerlei fronten iets misgegaan bij NS.

  • Iemand bij NS heeft foutieve informatie op de website gezet.
  • Deze foutieve informatie is weken (maanden?) niet opgemerkt.
  • Op de dag zelf heeft NS de foutieve informatie schielijk verwijderd.
  • De afhandeling van de klachten over de foute informatie is beneden peil.
  • Er wordt nog steeds foute informatie gegeven aan mensen die klagen, namelijk dat oudjaarsdag ooit een feestdag is geweest.

Dit is geblunder van een heel irritant kaliber. Daar moet NS maar eens voor bloeden en reizigers compenseren.

Ik herzie bij deze mijn eerdere standpunt dat reizigers nergens recht op hebben wanneer ze dat volgens de productvoorwaarden niet zouden hebben. Het geblunder en gekakel van de kant van NS is dermate ondeskundig en onprofessioneel dat er maar eens gecompenseerd moet gaan worden.

Reputatie 7
Badge +3

Na het maken van fouten behoort een bedrijf verantwoordelijkheid te nemen. Dat doet NS in dit geval niet.

In dit topic stond ook vermeldt dat 31 december een feestdag was. Werd hier ook al verbaasd gereageerd. Als het na die datum dan nog is aangepast kan ik je boosheid begrijpen. Ik zie nu inderdaad dat de 31ste plotsklaps is verwijderd.  

 

 

Reputatie 2

Dat fout maakt oke maar doe niet moeilijk en compenseer mensen fatsoenlijk is mijn idee. 

Hallo Xander2111986 en welkom bij de NS Community,

 

Ik kan helaas niets anders dan aangeven dat wij dit verkeerd op onze website hadden staan. Wat we hiermee gaan doen is nog onbekend en hopelijk kan ik hier snel meer informatie over geven. Voor de duidelijkheid wil ik wel meegeven dat het klopt dat het vandaag geen officiële feestdag is en je niet de gehele dag met korting of vrij kan reizen met je abonnement.

Reageer