NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag | NS Community

NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag



Toon eerste bericht

158 reacties

@MoDe

Of een tripje noodzaak was of niet is niet ter beoordeling van NS maar van de reiziger. Mee eens of niet, maar zo heeft de overheid dat bepaald.

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.

Ik heb contact gezocht met de betreffende afdeling en aangegeven dat een reminder over de afdeling veel uit zou kunnen halen. Veel medewerkers hebben kerstvakantie gehad en hebben wellicht in de haast alle mails in te halen verkeer/te weinig gelezen. Dat is natuurlijk sowieso niet handig/wel slordig, maar vond ik het waard om even aan te kaarten. Ik verzoek nu alsnog graag contact met onze klantenservice op te nemen. Ik help @WGT graag zelf nog even. Stuur je een privébericht?

Reputatie 7
Badge +3

Bij een van de 1e vragen op Twitter of het wel klopte dat de app oudejaarsdag als gewone doordeweekse dag aangaf en website als feestdag gaf ik aan dat oudejaarsdag nog nooit als feestdag werd gezien en mogelijk de info op de website niet klopte. NS_oline bleef volhouden dat de app niet juist was maar info op website klopte. Gisteren nogmaals gewezen op de info op de website omdat oudejaarsdag 2021 niet als feestdag wordt gezien volgens de nieuwe voorwaarden van VDU die ik per post kreeg (terwijl ik VDU opgezegd had en ook al van de kaart gehaald had). Gisteren werd nog steeds volgehouden dat info op website juist was.

Vond het vreemd dat men volhield dat info op website klopte, want heb minstens 2x de afgelopen tijd meegemaakt dat ik refereerde aan info op de website en dat men aangaf dat de info op de website onjuist was. 

Laura NS heeft gezorgd voor restitutie van het in rekening gebrachte bedrag op 31 december.

Bedankt Laura!

Spijtig dat je dat zo ervaart. Ik durf wel te zeggen dat in al die jaren dat ik hier werk dit nog niet heb meegemaakt. 

Volgens mij werkte je ook in 2015 al bij NS.

 

Zie dus dit topic over 2e paasdag.

Dit na 5 minuten zoeken in de database. Ik heb het idee dat als ik even verder zoek wel meer van dit soort topics tegenkom.

 

In ieder geval iedereen een voorspoedig 2021 en laten we met zijn allen hopen dat het een beter jaar wordt dan afgelopen jaar. 

Ik vermoedde dit dus al toen ik zag staan dat oudjaarsdag als feestdag was toegevoegd. 

Voor de mensen die hierdoor geld verloren hebben: dien een klacht in en zet het eventueel door naar de geschillencommissie. 

Reputatie 2

Ik heb de klacht allang gemeld bij de OV ombudsman ;)

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Onderstaande naar de OV ombudsman gestuurd.

 

NS heeft op zijn website vermeldt dat op 31 december vrij reizen van toepassing is voor mensen in het bezit van een weekend vrij abonnement. Bij de feestdagen stond 31 december 2020 als feestdag vermeld. Aangezien dit bijna nergens een feestdag is heeft NS deze dag er plotseling uitgehaald. (circa 5 dagen voor 31 december). Conform, de productvoorwaarden dient NS dit minimaal 3 maanden van te voren aan te kondigen. Ik verwijs u graag naar dit topic op de NS community: https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-weekend-vrij-31-december-oudejaarsdag-67625/index2.html#post477937 Ondertussen weigert NS dus de mensen die zij bewust hebben benadeeld actief te compenseren. Ik vind dit frauduleus. In de zomer hebben we ook al een probleem op station Geldermalsen gehad, waarbij een tijdelijke mobiele chippaal een verkeerd station aangaf. Ook hier zijn veel reizigers benadeeld en weigert NS actief te corrigeren. https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/foute-programmering-mobiele-incheck-zuil-66182 Ik vind dat het echt de verkeerde kant op gaat met NS. Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien. Ik zou graag zien dat u in contact treed met NS om dit beleid op korte termijn aan te passen.
 

Ik hoor het graag van NS zelf, zodat ik niet escaleer op basis van aannames. 

Misschien even bellen Henk :telephone: 030 751 5155

https://www.ns.nl/klantenservice/contact

En anders kan het altijd via fb/twitter/chat/community.

Zijn we alweer een half uur verder? :sunglasses:

 

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, 31 december is in Nederland nog nooit een feestdag geweest. Des te merkwaardiger dat iemand bij NS de foutieve informatie heeft kunnen plaatsen en dat niemand de fout heeft opgemerkt.

NS heeft echt grote behoefte aan een eindredacteur die de website controleert op fouten. Er gaat gewoon veel te veel mis. 

Reputatie 7
Badge +3

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Goede Vrijdag is ook voor ambtenaren sinds een aantal jaren geen betaalde feestdag meer. Individuele diensten kunnen wel een verplichte vrije dag vaststellen (net als voor de vrijdag na Hemelvaart).

De financiële sector is een van de weinige sectoren die dan nog wel vrij zijn.


In de financiële wereld is goede vrijdag niet overal meer een vrije dag. Er wordt daar tegenwoordig zelfs op 2e paasdag, hemelvaartdag, 2e pinksterdag, en 2e kerstdag gewerkt omdat in andere landen dat geen feestdagen (meer) zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het tamelijk onbegrijpelijk vinden hoe er een misverstand is kunnen ontstaan bij NS over Oudejaarsavond. Oudejaarsavond is nooit een feestdag geweest in Nederland.

Hoe deze blunder in 2020 op de website terecht is gekomen? Het is bijzonder vreemd omdat er geen enkel precedent is geweest dat geknipt en geplakt kon worden uit eerdere jaren. Hier is een enorme knoeier (of een groep van knoeiers) bezig geweest.

Mijn vertrouwen in de deskundigheid bij NS heeft de afgelopen jaren al wat deuken opgelopen. Maar op de drempel van 2021 slaat dit feestdagenfiasco zo ongeveer alles.

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is ook dat het eerst gewoon goed stond en dat het pas ergens in de laatste maanden (waarschijnlijk in november) is aangepast dat Oudjaarsdag bij NS een feestdag was. Waar kwam die aanpassing in vredesnaam vandaan? Was er soms een stagiair bezig?

Het vreemde is ook dat het eerst gewoon goed stond en dat het pas ergens in de laatste maanden (waarschijnlijk in november) is aangepast dat Oudjaarsdag bij NS een feestdag was. Waar kwam die aanpassing in vredesnaam vandaan? Was er soms een stagiair bezig?

Misschien wel een verlaat afscheidscadeautje voor de reizigers van Roger van Boxtel of een welkombonus van Marjan Rintel :grinning:

Reputatie 2

Ik blijf het tamelijk onbegrijpelijk vinden hoe er een misverstand is kunnen ontstaan bij NS over Oudejaarsavond. Oudejaarsavond is nooit een feestdag geweest in Nederland.

Hoe deze blunder in 2020 op de website terecht is gekomen? Het is bijzonder vreemd omdat er geen enkel precedent is geweest dat geknipt en geplakt kon worden uit eerdere jaren. Hier is een enorme knoeier (of een groep van knoeiers) bezig geweest.

Mijn vertrouwen in de deskundigheid bij NS heeft de afgelopen jaren al wat deuken opgelopen. Maar op de drempel van 2021 slaat dit feestdagenfiasco zo ongeveer alles.

 

Je hoeft niet telkens dezelfde vraag te stellen, Tamzin heeft je hierboven al antwoord gegeven:

https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-weekend-vrij-31-december-oudejaarsdag-67625?postid=478009#post478009

Het gaat er ook niet om wat wel/niet officiële Nederlandse feestdagen zijn. Hoe verwarrend het ook is, NS hanteert een eigen setje dagen waarvoor uitzonderingen zijn (al dan niet/wel officiële feestdagen).

Tegenwoordig zijn er steeds meer abonnementen en ook veel actiekaartjes niet meer geldig in de avondspits. Antwoord van Tamzin klinkt dan dus plausibel.

Badge +3

Suikerfeest… zou ook zomaar reizigers kunnen opleveren die dan denken “hey, na een maandje bikkelen/vasten” (verplicht op water en brood leven of helemaal niets, iets met religie of zo?) is Weekend Vrij voor 31 euro toch best wel voordelig voor van A naar B op datum X en terug van B naar A op datum Y… met Weekend Vrij!

Moet daar wel een feestdag of periode voor zijn (augustus?) of bedacht worden… :rolling_eyes:

Reputatie 7
Badge +3

@PingpongOp de website van SRP stond oudejaarsdag niet bij feestdagen en gold gewoon als werkdag. Voor SRP gelden andere feestdagen dan voor NS. Dus waarom zouden studenten met weekendOV geld terug moeten krijgen?

Aangezien 31-12 nooit als feestdag werd gezien vind ik het te ver gaan om alle reizigers te compenseren, ook hen die er vanuit zijn gegaan dat 31-12 een werkdag was. Niet iedereen heeft schade geleden, alleen zij die in de veronderstelling waren dat 31-12-20 een feestdag was op grond van de informatie op de website.

En ja het is een privacydingetje om reisgegevens van mensen te bekijken met naam en toenaam.

Waar haal jij het geld vandaan om alle reizigers te gaan ccompenseren.

 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe : NS heeft gewoon vermeldt dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient gewoon de consequenties van deze blunder voor zijn rekening te nemen. 

 

Waarom ben jij zo Pro NS in deze. Reizigers zien dit gewoon op de website staan en handelen dus daar naar. (Het gratis reizen). Het is dan m.i. zeer treurig van NS dat zij dan toch menen geld van de OV-chipkaart af te mogen schrijven.


Een aantal reizigers heeft het op de website van NS zien staan en vragen gesteld, die kunnen wat mij betreft gecompenseerd worden. Voor veel reizigers was oudejaarsdag een gewone werkdag.

Voor SRP is de informatie van DUO leidend. SRP kent andere feestdagen dan NS. Laat je studenten met weekOV dan terugbetalen als ook voor SRP 31-12 als feestdag gezien moet worden?

En nee ik ben niet proNS, genoeg schade geleden het afgelopen jaar door bepaalde NS adviezen. Maar jouw compensatie moet ergens vandaan komen en dat komt straks voor rekening van alle NS klanten door duurdere producten.

 

Reputatie 7
Badge +3

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.

Dat is helemaal geen juridische kolder. Wanneer in de productvoorwaarden niets staats over korting op Oudjaarsdag dan ben je niet benadeeld door een fout op de website. Je krijgt alleen geen korting waar je toch al geen recht op had.

Als ik bijvoorbeeld een DalVoordeel of een DalVrij aanschaf staat in de productvoorwaarden dat ik op feestdagen (zonder specificatie welke dat zijn) recht heb op de gehele dag korting. Als NS vervolgens communiceert dat 31 december als feestdag wordt beschouwd lijkt me dat ik juridisch gewoon recht heb op korting.  

Iets anders is of NS verplicht is na een fout iedereen automatisch te gaan compenseren. Daarvoor lijkt me geen wettelijke basis, in principe hoeven ze alleen mensen te compenseren die aan de bel trekken omdat ze aantoonbaar te veel hebben betaald. 

@iMark

Je bent wel erg hardnekkig. Letterlijk gekopieerd uit de productvoorwaarden:

"Daluren: De periode van maandag tot en met vrijdag tussen 00.00 uur en 
6.30 uur en tussen 9.00 uur en 16.00 uur en tussen 18.30 uur en 24.00 uur, 
op zaterdag en zondag en op NS Feestdagen. Dit alles tenzij NS minstens drie 
maanden voor uw reisdatum op ns.nl andere tijden en/of dagen aangeeft."

Als zelfs op 31 december 's morgens nog op ns.nl staat dat 31 december geldt als NS Feestdag houdt de discussie toch echt op. Niks kleine lettertjes dus. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe : Er zijn een heleboel mensen die een blind vertrouwen in organisaties zoals NS hebben en er gewoon vanuit gaan dat als NS op haar site zet dat 31 december een feestdag is, dat zij dan gratis mogen reizen. Als er dan achteraf sneaky toch geld in rekening wordt gebracht valt dat hun echt niet op. Ik ga echt niet elke dag in mijnns naar transacties kijken. En ik hou ook niet mijn kaart voor zo'n automaat om de transacties in te zien. Deze mensen moeten dus volgens jou maar niet gecompenseerd worden omdat zij niet aan de bel hangen.

 

Nogmaals NS heeft aangegeven dat 31 december 2020 een feestdag was. Het bedrijf dient daar ook naar te handelen en iedereen te compenseren die ten onrechte geld in rekening is gebracht.

 

  


Het gros kijkt niet naar de website en/of voorwaarden. Het staat ook niet op de hoofdpagina. Oudejaarsdag was nooit een feestdag dus er zullen weinig mensen zijn die er vanuit gegaan zijn dat Oudejaarsdag nu ineens wel een feestdag is. Zeker in een lockdown lijkt het mij niet aannemelijk dat alle mensen die met weekendvrij/dalvrij/voordeelabonnement die dag gereisd hebben dat bewust zijn gaan doen omdat NS op de website had staan dat het een officiële feestdag zou zijn. Landelijk is het namelijk ook geen feestdag. Compenseren van mensen die op grond van de info met een weekendabonnement zijn gaan reizen oké. Er zullen ook studenten zijnet een op die dag geldig weekSRP die op hun Flex weekend zijn gaan reizen. Die kun je compenseren, maar alle reizigers niet. Dan zou je alle klanten die tijdens Corona-crisis schade hebben geleden moeten compenseren. O.a. mensen die nu in de spits moeten reizen omdat er minder treinen zijn….

Reputatie 7
Badge +3

Mij maakt het niet uit of er wel of niet gecompenseerd gaat worden. Het zou niet onredelijk zijn wanneer het broddelwerk van NS gecompenseerd wordt aan abonnementhouders. Maar ik ben tegelijkertijd van mening dat ze op basis van de productvoorwaarden nergens recht op hebben.

Reageer