NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag | NS Community

NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag


Reputatie 2

Ik ben erg boos over de afhandeling van het verhaal 31 december, vandaag... Eerst maanden op de site vermelden dat deze dag vrij reizen is en dan om 10u snel de website wijzigen en klanten niet compenseren. Het is niet chique dat zo af te handelen! Als je een fout maakt los dit dan ook fatsoenlijk op. Alsof iedere klant voor reisaanvang de website van NS gaat doorspitten of je dan wel of niet vrij reist. Zeker niet als je gisteren 29 december dit nog hebt gecheckt. 


158 reacties

Ik vermoedde dit dus al toen ik zag staan dat oudjaarsdag als feestdag was toegevoegd. 

Voor de mensen die hierdoor geld verloren hebben: dien een klacht in en zet het eventueel door naar de geschillencommissie. 

Reputatie 2

Ik heb de klacht allang gemeld bij de OV ombudsman ;)

Ben benieuwd hoe NS in dit topic weer gaat draaien om de vraag hoe klanten actief gecompenseerd/geïnformeerd gaan worden 😎

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Echt weer niet te geloven. Álle gegevens zijn gewoon bij NS beschikbaar. Anonieme chipkaarten zijn in dit geval niet van toepassing. NS wéét dus dat ze een fout hebben gemaakt, ze hebben alle mogelijkheden om die te herstellen, maar doen het gewoon niet. 't Blijft bizar. :rage:

NS is zo langzamerhand een bedrijf aan het worden dat zich boven de wet heeft gesteld. Het kondigt aan dat je met bepaalde kaarten vrij mag reizen op 31 december. Verwijdert dit ter elfder ure en brengt gewoon kosten in rekening.

 

Weigert vervolgens ook deze kosten actief te restitueren. Lijkt mij wel weer voer voor de OV Ombudsman. 

Vroeger stapte in de trein. Bij controle sprak je met de conducteur. Of bij vragen sprak je een medewerker aan het loket. Of je pakte de telefoon en dan sprak je met een medewerker van de NS.

 

Nu…. :thinking:

Vroeger stapte in de trein. Bij controle sprak je met de conducteur. Of bij vragen sprak je een medewerker aan het loket. Of je pakte de telefoon en dan sprak je met een medewerker van de NS. ​

Helaas is personeel in Nederland heel erg duur geworden. 

Reputatie 7
Badge +1

Daar gaan we weer. De NS maakt er zelf een puinhoop van en de reiziger mag het weer zelf gaan oplossen.

Even een flashback naar een ander topic misschien wat ook al een tijdje (ruim 4 maanden) loopt, waarbij de NS (nog) steeds AVG, AVG, AVG en succes ermee schreeuwt?

Alleen is het nu zo dat het niet om 1 CiCo paal gaat, maar om alle reizen van Weekend Voordeel/Vrij houders, de reizen waarbij in de ‘spits’ werd ingecheckt (m.u.v. Altijd Vrij en VDU) en de reizigers die een extra kaartje moesten kopen omdat ze met hun actiekaartje dachten dat ze niet in de ‘spits’ mochten reizen. Dat zijn toch echt wel behoorlijk wat klanten.

Reputatie 2

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Klopt bedrag is terug betaald. Aan alle klanten het devies even bellen en verwijzen naar dit topic is verstandig. 

 

Ik ga geen dankjewel zeggen want dat vind ik weer een brug te ver! Volgende keer graag direct dit regelen zou ik zeggen.

Onderstaande naar de OV ombudsman gestuurd.

 

NS heeft op zijn website vermeldt dat op 31 december vrij reizen van toepassing is voor mensen in het bezit van een weekend vrij abonnement. Bij de feestdagen stond 31 december 2020 als feestdag vermeld. Aangezien dit bijna nergens een feestdag is heeft NS deze dag er plotseling uitgehaald. (circa 5 dagen voor 31 december). Conform, de productvoorwaarden dient NS dit minimaal 3 maanden van te voren aan te kondigen. Ik verwijs u graag naar dit topic op de NS community: https://community.ns.nl/abonnementen-2/ns-weekend-vrij-31-december-oudejaarsdag-67625/index2.html#post477937 Ondertussen weigert NS dus de mensen die zij bewust hebben benadeeld actief te compenseren. Ik vind dit frauduleus. In de zomer hebben we ook al een probleem op station Geldermalsen gehad, waarbij een tijdelijke mobiele chippaal een verkeerd station aangaf. Ook hier zijn veel reizigers benadeeld en weigert NS actief te corrigeren. https://community.ns.nl/werkzaamheden-en-evenementen-54/foute-programmering-mobiele-incheck-zuil-66182 Ik vind dat het echt de verkeerde kant op gaat met NS. Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien. Ik zou graag zien dat u in contact treed met NS om dit beleid op korte termijn aan te passen.
 

Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien.

Dat is domweg niet waar. Dat de reiziger op 1,2 en 3 zou staan is door NS vele jaren geleden een tijdje gecommuniceerd, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. Als je het nieuws zou volgen had je ook kunnen weten dat sinds jaren het personeel weer op 1, 2 en 3 staat.

Badge +3

Samenvattend, voor de ‘ombudsman’:

Er is tot op de dag zelf (zie Twitter berichten) gecommuniceerd dat 31 december 2020 bij NS als een feestdag gold, en o.a. een Weekend Vrij abonnement dus geldig zou zijn.

Het stond ook op de website onder het kopje ‘Welke feestdagen kent NS' en ook dat is pas op de dag zelf gewijzigd (kort na 10:00 uur).

Reizigers die toen al onderweg waren hebben niet gereisd zoals op een feestdag (vrij reizen of dalkorting bij incheck in de ochtendspits).

Het geeft zelf aam dat de reiziger altijd op 1, 2 en 3 staat, als de daad echter bij het woord gevoegd moet worden laat NS telkenmale het tegendeel zien.

Dat is domweg niet waar. Dat de reiziger op 1,2 en 3 zou staan is door NS vele jaren geleden een tijdje gecommuniceerd, maar dat is inmiddels al lang niet meer zo. Als je het nieuws zou volgen had je ook kunnen weten dat sinds jaren het personeel weer op 1, 2 en 3 staat.

Dat is domweg wel waar. Wordt nog steeds vermeld in het jaarverslag en staat ook nog steeds in het missiestatement. Gezien de reactie van Robert B is dit dus bewust fraude plegen door NS.

Gewoon een grof schandaal om het op de dag zelf aan te passen.

Samenvattend, voor de ‘ombudsman’:

Er is tot op de dag zelf (zie Twitter berichten) gecommuniceerd dat 31 december 2020 bij NS als een feestdag gold, en o.a. een Weekend Vrij abonnement dus geldig zou zijn.

Het stond ook op de website onder het kopje ‘Welke feestdagen kent NS' en ook dat is pas op de dag zelf gewijzigd (even na 10:00 uur).

Reizigers die toen al onderweg waren hebben niet gereisd zoals op een feestdag (vrij reizen of dalkorting bij incheck in de ochtendspits).

 

Hoe meer ik hierover nadenk hoe droeviger ik wordt. Dit is echt treurig. Dat je als groot bedrijf niet in staat bent om de juiste feestdagen te communiceren is natuurlijk al bedroevend. Dat je er ook nog zo mee om gaat is echt zeer zeer treurig. Ik denk echt dat NS een wake up call dient te krijgen dat dit soort praktijken alle fatsoensnormen te buiten gaan.

Reputatie 2

Het gaat juridisch om het feit van "redelijkheid" maar ook had de klant kunnen weten dat die dag geen vrij reizen inhield.... 

Het is een beetje vergelijkbaar met de zaak of een mobiel wel of niet gratis was bij een abonnement... Daar heeft de rechtbank ook geoordeeld dat dat redelijkerwijs niet zo was.

Deze is zaak is vergelijkbaar. Het gaat om redelijkerwijs/redelijkheid en dat is juridisch gewoon niet te rijmen.

Het gaat juridisch om het feit van "redelijkheid" maar ook had de klant kunnen weten dat die dag geen vrij reizen inhield.... 

Het is een beetje vergelijkbaar met de zaak of een mobiel wel of niet gratis was bij een abonnement... Daar heeft de rechtbank ook geoordeeld dat dat redelijkerwijs niet zo was.

Deze is zaak is vergelijkbaar. Het gaat om redelijkerwijs/redelijkheid en dat is juridisch gewoon niet te rijmen.

31 december is natuurlijk niet echt een normale dag. Daarbij NS is een maatschappij met vele duizenden medewerkers, dergelijke maatschappijen worden geacht om helder te communiceren. Individuele reizigers moeten er gewoon op kunnen vertrouwen dat een dergelijke maatschappij de juiste informatie verstrekt en natuurlijk niet op 31 december de spelregels in hun voordeel wijzigt.

Reputatie 7
Badge +3

Dat Oudjaarsdag als feestdag goldt bij NS kwam pas laat in het jaar op de website te staan. Webarchive heeft een capture op 24 september en daar stond het nog niet. Op Twitter las ik ergens dat het in november was veranderd, wat aannemelijk is omdat er ook de feestdagen van 2021 erbij gezet zijn. Er stond ook heel duidelijk bij vermeld dat het geen officiele feestdag was. Dan mag je er als klant toch vanuit gaan dat wat er staat ook klopt? Het werd zelfs op Twitter bevestigd dat het klopte.

Naar mijn weten wordt dit niet actief naar de reiziger gecommuniceerd, maar mocht je hiermee te maken hebben gehad, dan kan je het beste contact opnemen met de Klantenservice.

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Badge +3

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Ik hoor het graag van NS zelf, zodat ik niet escaleer op basis van aannames. 

Ik hoor het graag van NS zelf, zodat ik niet escaleer op basis van aannames. 

Misschien even bellen Henk :telephone: 030 751 5155

https://www.ns.nl/klantenservice/contact

En anders kan het altijd via fb/twitter/chat/community.

Zijn we alweer een half uur verder? :sunglasses:

 

Badge +3

Beetje off-topic maar het zou kunnen werken :thinking:

https://www.ns.nl/klantenservice/geld-terug/geld-terug-bij-vergeten-abonnement.html

En dan kiezen voor gereisd op (anonieme) chipkaart, met jouw eigen kaartnummer.

Uitbetaling

We laten je zo snel mogelijk weten of jouw aanvraag is goedgekeurd en wat het eventuele bedrag is. Dit bedrag storten wij automatisch terug op het rekeningnummer dat je hebt opgegeven. Meestal duurt dit zo'n 3 tot 4 weken.

Kan NS toelichten waarom dit niet actief geregeld wordt?

Veel te ingewikkeld joh! Saldo klaar (laten) zetten en ongevraagd e-mails sturen naar abonnementshouders (die meestal aangegeven hebben graag serviceberichten te ontvangen), en correcties op facturen voor rekeningreizigers. Dat kan toch helemaal niet?

Oh wacht, dat kan heel simpel maar dan moet je als klant wél zelf even bellen of een berichtje sturen via chat of social media! En vooral iets met AVG natuurlijk, je weet wel… oNSe dekmantel om vooral niet te hoeven communiceren richting gedupeerden. :disappointed_relieved:

Ondertussen vraagt men bij contact wel eerst het hemd van je lijf qua persoonsgegevens. Ter controle… dat jij het wel bent of zo. Maar wat maakt jouw adres en geboortedatum en zo nou uit voor restitutie die alleen maar voor jou (klantnummer, kaartnummer) bedoeld kán zijn?

Als het rechtstreeks terugbetaald wordt dan graag alleen maar de laatste 3 cijfers van het bij oNS bekende IBAN (ter controle) lijkt me dan voldoende, en een (willekeurig) e-mailadres voor de bevestiging.

En @Pingpong ik beticht niemand van fraude, dat jij dat afleidt uit mijn eerdere reactie zijn jouw woorden (en dat mag!).

Nee @Robert B : De conclusie van fraude komt van mijn kant. Het is natuurlijk ook weer heel opvallend dat de moderator van dienst het hier weer volledig laat afweten. Je hebt de klanten toegezegd dat ze gratis kunnen reizen op de 31e dan is het gewoon frauduleus als je op de 31ste wel kosten in rekening brengt. Ook geen enkele melding op de website daarover maar welk heel geniepig de feestdagen op de dag zelf nog even aanpassen.

 

Ik heb hier echt een hele vieze smaak van in mijn mond. Er zullen legio reizigers zijn die dit gewoon weer niet opvalt. Ik mag hopen dat de Ombudsman hier echt eens een punt van gaat maken. 

@Pingpong 

de moderator van dienst.. 

:mag_right::microscope::telescope::satellite:  :zipper_mouth:  Dit is toch echt een klant helpt klant forum. ;-)

 

Reageer