NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag | NS Community

NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag


Reputatie 2

Ik ben erg boos over de afhandeling van het verhaal 31 december, vandaag... Eerst maanden op de site vermelden dat deze dag vrij reizen is en dan om 10u snel de website wijzigen en klanten niet compenseren. Het is niet chique dat zo af te handelen! Als je een fout maakt los dit dan ook fatsoenlijk op. Alsof iedere klant voor reisaanvang de website van NS gaat doorspitten of je dan wel of niet vrij reist. Zeker niet als je gisteren 29 december dit nog hebt gecheckt. 


158 reacties

@Tijdvoor : Ja dat is wel zo maar er zijn wel degelijk moderators actief op dit forum die ik wel zie reageren als iemand in een lege coupe geen mondkapje op hebt, maar dit soort voor NS "vervelende” topics links laten liggen. 

 

Ik ben benieuwd of er vandaag een reactie komt vanuit NS-zijde. Het ligt zoals vermeld ook al bij de OV ombudsman.

Reputatie 7
Badge +3

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

NS moet zijn zaken met betrekking tot feestdagen nu eindelijk eens op orde brengen. Dit is het zoveelste incident met onjuiste informatie, onjuiste afstelling van chipapparatuur en onjuiste dienstregelingen met betrekking tot feestdagen.

Ook voor dit jaar is er al weer een probleem geprogrammeerd: Bevrijdingsdag is een officiële wettelijke feestdag maar telt bij NS dit jaar plotseling niet meer als feestdag. Maar er is dan weer een uitzondering voor het studentenreisproduct, daaarvoor geldt Bevrijdingsdag bij NS weer wel als feestdag. Op deze manier snapt niemand er meer iets van en wordt het dus straks weer een klachtenstroom.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Bevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

@TamzinBevrijdingsdag is 1x in de 5 jaar een officiële feestdag, in de jaren die op 0 of 5 eindigen. Het is dit jaar 2021...

Je verwart twee zaken: is een dag een officiële wettelijke feestdag en heb je recht op een betaalde vrije dag. Bevrijdingsdag is al sinds een jaar of 25 jaarlijks een officiële wettelijke feestdag, de regeling van eens in de vijf jaar dateert van de periode daarvoor.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/bevrijdingsdag-5-mei-vrije-dag

 

De vraag of je op een officiële wettelijke feestdag recht hebt op een betaalde vrije dag is echter een hele andere en is vastgelegd in je CAO of in je arbeidscontract/regelement. Wettelijk gezien bestaat er namelijk op officiële wettelijke feestdagen geen recht op een betaalde vrije dag, dus ook niet op eerste kerstdag of nieuwjaarsdag. Dat is een zaak tussen werkgever en werknemer (lees: de CAO).

In de meeste CAO's is vastgelegd dat je op de meeste officiële wettelijke feestdagen jaarlijks recht hebt op een vrije dag maar dat geldt in de meeste CAO's niet voor goede vrijdag en bevrijdingsdag. Goede vrijdag is in bijna geen enkele CAO nog een betaalde vrije dag (ook niet meer voor ambtenaren zoals vroeger), bevrijdingsdag is soms wel, soms niet en soms eens in de 5 jaar een betaalde vrije dag. 

Vroeger had je nog meer van dit soort dagen: in Brabant en Limburg zijn nog lang maria hemelvaart en allerheiligen officiële wettelijke feestdagen geweest waarbij sommige CAO's wel een vrije dag gaven en andere weer niet. Soms hadden alleen werknemers die in het bevolkingsregister als katholiek geregistreerd stonden recht op een betaalde vrije dag, de rest moest gewoon werken. 

Waar het bij NS rammelt: het criterium voor NS-feestdagen is onduidelijk. Als NS de wettelijke officiële feestdagen zou hanteren zou bevrijdingsdag ook een NS-feestdag moet zijn. Als NS als criterium hanteert of de meeste mensen vrij zijn dan zou bevrijdingsdag geen NS-feestdag moeten zijn maar goede vrijdag al helemaal niet want dan zijn er nog veel minder mensen vrij. Anderzijds zou dan de vrijdag na Hemelvaart juist wel weer een NS-feestdag moeten zijn. De logica ontbreekt. 

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Die kras bij jou op de langspeelplaat van noodzakelijke reizen is inmiddels wel bekend. Feit is dat NS gepubliceerd heeft dat Oudjaarsdag een feestdag was en dat mensen met o.a. Weekend Vrij op die dag gratis mochten reizen. Dat je als bedrijf dan toch kosten in rekening brengt omdat je notabene op de dag zelf om 10 uur de website aanpast is zeer zeer triest en van een ongekend laag niveau.

Het is beter als NS het begrip feestdagen gewoon helemaal niet meer gebruikt. Stel gewoon jaarlijks een lijstje vast met dagen waarop er geen spitsbeperkingen gelden en weekend abonnementen geldig zijn, dat voorkomt misverstanden over het begrip feestdagen. 

Verder dient NS natuurlijk niet tijdens de wedstrijd de spelregels te veranderen zoals op 31 December is gebeurd. Jurisch een gotspe. 

Reputatie 7
Badge +3

Geheel mee eens. “Reisdagen zonder spitsbeperkingen” is veel duidelijker. 

Eigenlijk te gek voor woorden dat dit onderwerp maar steeds blijft terugkomen. En dat terwijl een oud-moderator ooit heel trots meldde dat er nu eindelijk een duidelijk feestdagenbeleid was.

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

Reputatie 5

Iedereen die op 31-12 gereisd heeft geld teruggeven vind ik te ver gaan. Oudejaarsdag was nooit een feestdag, dus er zullen genoeg mensen zijn die niet wisten dat er op de website stond dat het dit jaar een feestdag zou zijn.

Ik vind het ook jammer dat mensen zeggen dat ze niet zouden zijn gaan reizen als ze van te voren geweten hadden dat het geen feestdag was. M.a.w. die reis was blijkbaar niet noodzakelijk.

Of mensen wisten wat er op de website stond doet er helemaal niet toe. NS dient vast te stellen wat (tariefmatig) “feestdagen” zijn en eventuele veranderingen uiterlijk drie maanden van tevoren door te voeren. Een reiziger wordt geacht daarvan op de hoogte te zijn (en heeft dus in ieder geval drie maanden de tijd om zich te informeren), net zoals iedereen geacht wordt de wet te kennen. Ook als je de wet niet kent, geldt de wet alsnog en zo geldt het ook voor de feestdagen bij NS. De “kennis” van een reiziger is hier irrelevant. NS heeft een verkeerd tarief berekend en zou dat moeten herstellen.

 

En dat een reis noodzakelijk is, betekent nog niet dat hij per se op dat specifieke moment noodzakelijk is. Met DalVrij zou ik er bijvoorbeeld voor kunnen kiezen een noodzakelijke reis om 15:30 te starten in plaats van om 16:30 als ik zou weten dat ik niet met een feestdag te maken had. (Hypothetisch, ik heb zelf op 31 december niet gereisd.) En zo zullen er best noodzakelijke reizen geweest zijn die ook een dag later hadden kunnen plaatsvinden, op feestdag 1 januari. En zelfs al was die reis precies op dat moment noodzakelijk, dan had iemand mogelijk voor een ander abonnement gekozen.

De blunder van 31 december is te bezopen voor woorden. Oudejaarsavond is nog nooit tariefmatig een feestdag geweest. Maar als je dat als NS dan foutief publiceert dan moet je niet zeuren en gewoon de toegezegde korting verlenen. Dom en kinderachtig van NS om dan op de reisdag zelf de teksten op de website aan te passen.

De reden voor de uitzondering op 31 December is dat er dan na 19.30 uur vrijwel geen treinen meer rijden. Mensen die met korting reizen kunnen dan na de avondspits om 18.30 uur vrijwel niet meer naar huis. 

Ik denk dat we het er inmiddels allemaal wel over eens zijn dat NS dit gewoon actief dient te gaan corrigeren. Dus alle mensen aanschrijven waarbij ten onrechte geld in rekening is gebracht en deze mensen dus het onrechtmatig afgeschreven saldo teruggeven.

 

NS heeft dit zo geënsceneerd en kan niet volstaan met alleen diegene die klagen te compenseren. 

 

Zou nu toch wel eens een gedegen reactie vanuit NS-zijde willen zien. Die 3 regels van Rizana zijn m.i. in ieder geval zwaar onvoldoende. Leuk zo'n topic om positief het nieuwe jaar in te gaan…...  

Ik vind het belangrijker dat NS nu eindelijk eens en voor altijd komt met een oplossing voor hun feestdagen chaos.

Reputatie 7
Badge +3

Nogmaals, 31 december is in Nederland nog nooit een feestdag geweest. Des te merkwaardiger dat iemand bij NS de foutieve informatie heeft kunnen plaatsen en dat niemand de fout heeft opgemerkt.

NS heeft echt grote behoefte aan een eindredacteur die de website controleert op fouten. Er gaat gewoon veel te veel mis. 

Reputatie 7
Badge +3

Hierbij de NS feestdagen 2021 in voorwaarden VDU

 

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Reputatie 7
Badge +3

Goede vrijdag en 5 mei zijn vreemde eenden in de bijt. Vooral omdat veel geregeld is in CAO’s en niet wettelijk.

Badge +3

Goede Vrijdag is inderdaad een aparte, want voor studenten geven dan zowel het week- als weekendabonnement recht op vrij reizen. Op zich wel logisch want het hoger onderwijs is dan in principe ook gewoon open.

Op alle andere feestdagen is het weekabonnement niet geldig (je reist met 40% korting).

Reputatie 7
Badge +3

Oudejaarsdag 2020 was voor SRP geen feestdag.

 

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Goede Vrijdag is ook voor ambtenaren sinds een aantal jaren geen betaalde feestdag meer. Individuele diensten kunnen wel een verplichte vrije dag vaststellen (net als voor de vrijdag na Hemelvaart).

De financiële sector is een van de weinige sectoren die dan nog wel vrij zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Enige vreemde eend in de bijt lijkt mij Goede Vrijdag wat volgens mij alleen voor ambtenaren een feestdag is. 

Goede Vrijdag is ook voor ambtenaren sinds een aantal jaren geen betaalde feestdag meer. Individuele diensten kunnen wel een verplichte vrije dag vaststellen (net als voor de vrijdag na Hemelvaart).

De financiële sector is een van de weinige sectoren die dan nog wel vrij zijn.


In de financiële wereld is goede vrijdag niet overal meer een vrije dag. Er wordt daar tegenwoordig zelfs op 2e paasdag, hemelvaartdag, 2e pinksterdag, en 2e kerstdag gewerkt omdat in andere landen dat geen feestdagen (meer) zijn.

Reputatie 7
Badge +3

De Rijksoverheid geeft aan dat Goede Vrijdag een een officiële feestdag is in Nederland, maar dat niet iedereen dan vrij is. Er is geen wet die heeft vastgelegd dat bepaalde feestdagen vrije dagen zijn voor werknemers, dat hangt af van de cao of arbeidsovereenkomst. 

Waar ik gewerkt heb hadden we altijd de middag vrij, stond ieder jaar in de arbeidvvoorwaarden.

Reputatie 7
Badge +3

't Is in elk geval wel duidelijk dat je nergens meer “redelijkerwijs” vanuit kunt gaan, wat ik in een eerdere reactie ergens las. Dan blijft over: de communicatie vanuit het betreffende bedrijf. Tja ...

Badge +3

Bij mijn bank staat meestal wel een aankondiging dat er geen betalingsverkeer is op ‘feestdagen’, dus dat je betalingsopdrachten vóór 15:00 moet aanleveren o.i.d.

Dat volgens mij rond het Hemelvaartsweekend, maar ook Goede Vrijdag/Paasweekend.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf het tamelijk onbegrijpelijk vinden hoe er een misverstand is kunnen ontstaan bij NS over Oudejaarsavond. Oudejaarsavond is nooit een feestdag geweest in Nederland.

Hoe deze blunder in 2020 op de website terecht is gekomen? Het is bijzonder vreemd omdat er geen enkel precedent is geweest dat geknipt en geplakt kon worden uit eerdere jaren. Hier is een enorme knoeier (of een groep van knoeiers) bezig geweest.

Mijn vertrouwen in de deskundigheid bij NS heeft de afgelopen jaren al wat deuken opgelopen. Maar op de drempel van 2021 slaat dit feestdagenfiasco zo ongeveer alles.

Reputatie 7
Badge +3

Het vreemde is ook dat het eerst gewoon goed stond en dat het pas ergens in de laatste maanden (waarschijnlijk in november) is aangepast dat Oudjaarsdag bij NS een feestdag was. Waar kwam die aanpassing in vredesnaam vandaan? Was er soms een stagiair bezig?

Reageer