NS weekend Vrij 31 December Oudejaarsdag


Reputatie 2

Ik ben erg boos over de afhandeling van het verhaal 31 december, vandaag... Eerst maanden op de site vermelden dat deze dag vrij reizen is en dan om 10u snel de website wijzigen en klanten niet compenseren. Het is niet chique dat zo af te handelen! Als je een fout maakt los dit dan ook fatsoenlijk op. Alsof iedere klant voor reisaanvang de website van NS gaat doorspitten of je dan wel of niet vrij reist. Zeker niet als je gisteren 29 december dit nog hebt gecheckt. 


158 reacties

De moderator van dienst heeft blijkbaar ook geen zin om dit op te pakken. Gisteren en ook vandaag al aangegeven. 

Die zagen de bui waarschijnlijk al hangen. Kan het haast wel begrijpen ook, voor dat salaris en roepende vanuit een externe organisatie zou ik de verantwoordelijkheid ook niet willen dragen. De paar NS’ers die praktischer konden escaleren (Sivan en co) zijn allemaal verdwenen.

Misschien die Sivan eens inhuren om hier zaken op orde te stellen. Of stond ze intern ook met de rug tegen de muur? Heb, na wat inlezen, zo het idee dat het voor haar ook onmogelijk was om met de NS achterhoede constructief te kunnen communiceren. (Kreeg ze überhaupt fatsoenlijk feedback vanuit de NS organisatie?)

(Voortaan bij elke vraag die met ‘data’ te maken heeft direct de fg mailen? Die zal wel een dikkere vinger in de pap hebben.)  

@Henk_NLhet is zeker geen persoonlijke aanval, maar ik vind de reacties m.b.t. moderators behoorlijk negatief. Laura NS escaleerde gisteren en jij meldt een uur later dat de paar NS’ers die praktischer konden escaleren, allemaal verdwenen zijn. Dat had best iets subtieler gekund :wink:

Klopt, met de nadruk op praktischer. Het gros van de moderators hier heeft me inmiddels ook wel leren kennen en weet volgens mij best hoe ik die bedoel. 

Ik denk dat jij eerder mij moet aanspreken mbt negatieve reacties. Maar ja ik blijf dan ook vinden dat NS hier gewoon behoorlijk over de schreef is gegaan en de reactie van de klantenservice richting WGT kan volgens mij echt niet door de beugel.

Ik heb geen zin om het missiestatement van de NS nogmaals te plaatsen, maar het bedrijf voldoet hier dus absoluut niet aan, zoals uit meerdere topics op dit forum blijkt.

 

Je kan dan 2 dingen doen of het missiestatement verwijderen of telkens hier de kritiek over opvangen. NS kiest duidelijk voor het laatste, want hier zijn al meer topics over geweest. 

@Henk_NL het is zeker geen persoonlijke aanval, maar ik vind de reacties m.b.t. moderators behoorlijk negatief. Laura NS escaleerde gisteren en jij meldt een uur later dat de paar NS’ers die praktischer konden escaleren, allemaal verdwenen zijn. Dat had best iets subtieler gekund :wink:

@Henk_NL, zie voorafgaande reactie van Laura NS. Ik vind al die negativiteit over moderators niet echt op zijn plaats. Zeker niet als ze gewoon proberen te helpen.

Waarom trek je mijn reactie in het negatieve op die manier? Wat ik kort aangeef is dat ik goed begrijp dat men daar op een zeker moment ook met de rug tegen de muur staat en de verantwoordelijkheid haast niet kan nemen. Dat zeg ik o.b.v. aardig wat gesprekken met mensen daar in de afgelopen jaren over ergernissen en frustraties wat betreft onmogelijkheden, grijp dat niet zomaar uit de lucht. 

Laura NS heeft gezorgd voor restitutie van het in rekening gebrachte bedrag op 31 december.

Bedankt Laura!

@Henk_NL , zie voorafgaande reactie van Laura NS. Ik vind al die negativiteit over moderators niet echt op zijn plaats. Zeker niet als ze gewoon proberen te helpen.

De moderator van dienst heeft blijkbaar ook geen zin om dit op te pakken. Gisteren en ook vandaag al aangegeven. 

Die zagen de bui waarschijnlijk al hangen. Kan het haast wel begrijpen ook, voor dat salaris en roepende vanuit een externe organisatie zou ik de verantwoordelijkheid ook niet willen dragen. De paar NS’ers die praktischer konden escaleren (Sivan en co) zijn allemaal verdwenen.

Ik heb contact gezocht met de betreffende afdeling en aangegeven dat een reminder over de afdeling veel uit zou kunnen halen. Veel medewerkers hebben kerstvakantie gehad en hebben wellicht in de haast alle mails in te halen verkeer/te weinig gelezen. Dat is natuurlijk sowieso niet handig/wel slordig, maar vond ik het waard om even aan te kaarten. Ik verzoek nu alsnog graag contact met onze klantenservice op te nemen. Ik help @WGT graag zelf nog even. Stuur je een privébericht?

@WGT heeft zijn claim neergelegd bij de klantenservice en de klantenservice heeft deze claim dus afgewezen. Dus zelfs als de mensen claimen wordt dit door NS-personeel van de hand gewezen.

 

Dat is dus onfatsoenlijk. De moderator van dienst heeft blijkbaar ook geen zin om dit op te pakken. Gisteren en ook vandaag al aangegeven. 

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.


Het enige abonnement waarvoor geen spitsbeperking gold op oudejaarsdag was tot met 2020 VDU. Met op die dag een jarige in de familie, vaak genoeg gereisd op oudejaarsdag o.a. met iemand met dal voordeel.

Ik ben niet tegen compensatie voor mensen die op grond van de info in de spits zijn gaan reizen er vanuitgaande dat hun abonnement geldig was, maar wel tegen om iedereen dan maar automatisch te compenseren. Nogmaals niet iedere reiziger zal de info op de website gezien hebben.

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

Oudejaarsdag was wel jarenlang een dag zonder spitsbeperkingen. Dergelijke dagen zijn nu vervangen door NS feestdagen.

Daarnaast heeft NS dit op de site gezet, daar moet je dan niet de reiziger de schuld van geven en zeggen dat die maar had moeten begrijpen dat het een fout was. Wat ik overigens ook betwijfel want ergens heeft een NS'er bewust actie ondernomen om deze dag expliciet toe te voegen.

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 


Oudejaarsdag is nooit een feestdag geweest. Als je toevallig die dag moet werken ga je echt niet checken of het nu wel een feestdag is. Meeste mensen die regelmatig hetzelfde traject reizen kijken niet eens meer in de reisplanner (en klagen dat hun trein op andere tijd vertrok bij werkzaamheden).

@MoDe

Of een tripje noodzaak was of niet is niet ter beoordeling van NS maar van de reiziger. Mee eens of niet, maar zo heeft de overheid dat bepaald.

Reputatie 7
Badge +3

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.


Pleziertripjes? Juist die moeten niet gecompenseerd worden als er gevraagd is om alleen noodzakelijk te reizen.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Als je niet actief vraagt om restitutie heb je het nakijken want NS is inderdaad wettelijk niet verplicht uit eigen beweging te restitueren. 

Mensen die na de correctie reisden (avondspits) en restitutie vragen hebben natuurlijk ook recht op terugbetaling. NS kan niet tijdens het spel op die dag de spelregels nog veranderen. Dat had dan toch echt tijdig van te voren gemoeten te meer daar de reiziger in dit geval niet kon vermoeden dat het een fout betrof immers de dag was door NS juist expliciet toegevoegd.

Het is in die zin ook anders dan een garagehouder die per ongeluk een gloednieuwe auto voor €250 op de website zet omdat hij zich vergist heeft met de komma in het bedrag verkeerd.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

Die kunnen m.i. en ook volgens de ombudsman wel aanspraak maken op compensatie. Als je iets een maand van te voren aankondigt en dit op de dag zelf plotseling intrekt dan kan dat natuurlijk niet. Zal voor de geschillencommissie echt geen stand houden. 

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Daar heb je wel een punt. Maar die mensen krijgen dus compensatie zodra ze aan de bel trekken. Het gaat er met name om dat mensen die niet klagen niks krijgen, en dat steekt natuurlijk vooral voor de pleziertripjes die pas na 10 uur startten, dus toen de fout al hersteld was. Voor die reizigers is het bijzonder triest dat de NS de fout toch nog snel corrigeerde en ze geen aanspraak kunnen maken op compensatie.

@MoDe 

Juist als je bijv. een DalVoordeel of DalVrij hebt en op die dag moet werken kijk je wel degelijk even of er wel/geen spitsbeperking is. Toen ik zelf nog werkte en een VDU had keek ik ook altijd even of er die week wel of geen geen spitsbeperking was omdat een abonnement dan eventueel niet lonend was. 

Reputatie 7
Badge +3

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 


Veel reizigers zullen rond oudejaarsdag niet op de NSwebsite gekeken en niet geweten hebben of oudejaarsdag nu ineens als feestdag op de site stond.

Als ik soms zie hoeveel vragen er regelmatig aan NS gesteld worden, waarvan men antwoorden op website en/of voorwaarden had kunnen vinden denk ik dat de groep die op grond van de info op de website is gaan reizen klein is. De groep die op grond van de (foute) info over oudejaarsdag is gaan reizen kun je de benadeelde groep noemen. De overige reizigers zijn dat in mijn mening niet.

@Pingpong 

Ik denk dat men in de NS-kantoren op dit moment compleet in paniek is over de financiële situatie en dus even geen tijd heeft voor "gezeur van de klant". Niemand daar weet meer hoe het verder moet en iedereen is bang voor zijn baan. 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

 

Misschien is het handiger als je het topic eerst leest alvorens een dergelijke post te plaatsen. De fout is pas op de 31ste hersteld om 10 uur "s-ochtends. Reizigers gaan echt niet op elk moment kijken of die vrije dag wel of niet van toepassing is. Op de 30ste stond gewoon vermeld dat de 31ste een feestdag was. Of mensen nu wel of niet een noodzakelijke reis maakten is niet ter zake doende. NS dient gewoon aan klagers sowieso zonder op- of aanmerking de reissom te compenseren. De ombudsman heeft dit ook zo aangegeven. Ik vind het dus triest om te lezen dat in het geval van @WGT  NS zich in allerlei bochten wringt om onder deze geheel terechte claim uit te komen. 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Wat u stelt is niet correct. De fout is pas na de ohtendspits herstelt toen er dus al mensen op reis waren of zelfs al op hun bestemming waren. Denk bijv. aan iemand die met DalVoordeel naar zijn werk is gegaan. 

Dus als een bedrijf van tevoren adverteert met een verkeerde prijs, maar die fout vóór de koop herstelt, dan moet de consument daarna toch nog voor de verkeerde prijs kunnen kopen? Nee, zo werkt dat niet.

Ik snap best dat mensen de NS graag zien bloeden; hoe groter de blunder, hoe meer bloed. Maar het is wel een beetje sneu natuurlijk. Het feit dat mensen tijdens de lock-down doodleuk toch plezierreisjes maken, zegt al genoeg eigenlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Na het maken van fouten behoort een bedrijf verantwoordelijkheid te nemen. Dat doet NS in dit geval niet.

Reageer