beantwoord

Ns weekend vrij abonnement wordt goedkoper?

• 6 maart 2020
  • 4 reacties
  • 129 Bekeken

Beste reizigers, 

Ik heb wegens veel reizen in de trein in het weekend een normaal weekend vrij abonnement voor 34 euro per maand. Het abonnement loopt door tot oktober, nu heb ik gehoord dat voor jongeren vanaf de zomervakantie het weekend vrij abonnement goedkoper wordt (€15?). Ik heb nog geen NS-flex omdat ik nog geen 18 ben maar zou het abonnement in de zomervakantie naar 15 euro gaan zou ik dan al kunnen switchen of moet ik het normale abonnement eerst afmaken? En hoe zit de prijsverlaging voor een persoon van 26 blijft het 34 euro of wordt het voor deze groep ook lager?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met mijn vele vragen. 

Gr, 

Adam

icon

Beste antwoord door Thom 6 maart 2020, 23:44

Het is nog geen maatregel die al genomen is. Het jeugdabonnement gaat waarschijnlijk deze zomer in en wordt later geëvalueerd. U kunt nu dus nog echt niet switchen naar dit jeugdabonnement.

Het is niet aangegeven dat er een prijsverlaging voor volwassenen komt. De prijs is al eerder verlaagd en het is niet te verwachten dat er voor volwassen personen van bijvoorbeeld 26 jaar weekendvrijabonnementen zullen komen tegen een lagere prijs, nu het jeugdabonnement er komt.  Dat verband is er niet.

NS wil gewoon jongeren lokken met dit abonnement en zeker ook met de jongerendagkaart. Jongeren van 12-18 kwamen er in verhouding wat bekaaid van af, en NS vult dit gat op. Al lijkt deze regeling weer wat aan de royale kant.

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Het is nog geen maatregel die al genomen is. Het jeugdabonnement gaat waarschijnlijk deze zomer in en wordt later geëvalueerd. U kunt nu dus nog echt niet switchen naar dit jeugdabonnement.

Het is niet aangegeven dat er een prijsverlaging voor volwassenen komt. De prijs is al eerder verlaagd en het is niet te verwachten dat er voor volwassen personen van bijvoorbeeld 26 jaar weekendvrijabonnementen zullen komen tegen een lagere prijs, nu het jeugdabonnement er komt.  Dat verband is er niet.

NS wil gewoon jongeren lokken met dit abonnement en zeker ook met de jongerendagkaart. Jongeren van 12-18 kwamen er in verhouding wat bekaaid van af, en NS vult dit gat op. Al lijkt deze regeling weer wat aan de royale kant.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens kun je als je nog geen 18 bent wel een NS Flex abonnement hebben. Dat kon eerst niet, maar dat is ergens vorig jaar wel mogelijk geworden. Je ouders bestellen dan het abonnement en bij het bestellen kunnen ze aangeven dat ze het bestellen voor hun kind. Door te wijzigen naar NS Flex stopt automatisch je huidige klassieke abonnement en hoef je niet een jaar vol te maken. 

Reputatie 5
Badge

En verder is het bij mij zo overgekomen dat dat iets goekdopere Jeugd-weekend-ticket maar voor 1 (EEN) weekend geldt, dus als je er vaker op uittrekt blijft dat normale w.endvrij toch echt de beste keus.

Er geldt een iets lagere prijs voor (24/mnd) voor senioren en als BIJ abo als er een ander iemand op zelfde adres is die ook een NS-abo heeft. Je kan dus in principe met een broer/zus dan samen of apart ermee reizen en betaalt dan gemiddeld 29 eur/mnd. Zeg nou zelf: voor max. 10 dagen vrij onbeperkt reizen is dat geen geld.

Als je overstapt op dat FLEX met garantie van een ouder, dan kan je steeds per minimaal 1 mnd. aan/uitzetten en dus met wat slim plannen uitzetten als je op vakantie bent.

Reputatie 7
Badge +3

En verder is het bij mij zo overgekomen dat dat iets goekdopere Jeugd-weekend-ticket maar voor 1 (EEN) weekend geldt, dus als je er vaker op uittrekt blijft dat normale w.endvrij toch echt de beste keus.

Op mij komt het heel anders over. Er staat in het nieuwsbericht:  “Daarnaast komt er een nieuw Jongeren Weekend-abonnement. Hiermee kun je voor €15 per maand het hele weekend onbeperkt vrij reizen.”  Er staat een prijs per maand, niet per weekend.  Er wordt bovendien gezegd dat jongeren met de nieuwe mogelijkheden 50% tot 60% goedkoper uit zijn. Normale prijs Weekend Vrij €34 versus Weekend Vrij voor jongeren €15. Zit dan mooi ergens halverwege die 50% tot 60%. 

Reageer