beantwoord

NS weigert tegemoetkoming (coulance) i.v.m. mislukte downloading van keuzedag als gevolg van storing

• 28 augustus 2014
  • 5 reacties
  • 408 Bekeken

Enige weken geleden mislukte het laden van een keuzedag op mijn VDU-kaart door een storing. Dit gebeurde om ongeveer 7 uur 's morgens op het station in Schiedam. Het ging mis bij het akkoord gaan. Hierna moet je je kaart wederom op het logo leggen. Toen bleek er opeens geen keuzedag voorradig. Daar sta je dan, je trein vertrekt (de reis zou naar Emmen gaan; wandelen; dan moet je wel vroeg weg!) Het gratis nummer gebeld. Deze mevrouw adviseerde mij gewoon te gaan reizen en de conducteurs mijn verhaal te vertellen!! Kom nou! Twintig verwarrende, wanhopige minuten later stond de dag er weer op, maar toen was het voor mij te laat om mijn reis nog te maken. Ik vind dat ik door deze storing (de schuld van NS, die ons opgezadeld heeft met dit waardeloze systeem!) een tegemoetkoming verdiend heb. NS wijst dit af (kenmerk 5005863481) ze zeggen alles AANDACHTIG bekeken te hebben, maar omdat er geen keuzedagen verloren gegaan zijn, het verzoek af te wijzen. Ze hadden ook nog kunnen zien dat ik met mijn VDU kaart in- en uitgecheckt had, er stond tweede klas op, terwijl mijn keuzedag eerste klas is. Dat hebben ze zeker niet gezien. Ik blijk dus op die dag voor niets om half zeven te zijn opgestaan.
Een week later gebeurde hetzelfde maar toen kon een lokettist het probleem oplossen. Weer stond er storing, wéér om 7.10 's morgens.
In beroep gaan bij NS lijkt mij zinloos. Dat kost wéér een dure postzegel. Een antwoordnummer zou klantvriendelijker zijn.
Leuk, dat je als vaste klant zo behandeld wordt.
Ik zou van het Forum willen weten
1. Waar komen al die storingen vandaan?(met keuzedagen is het voor mij al de DERDE keer dat er iets fout gaat)
2. Kunnen de papieren keuzedagen (eventueel met chip) terugkomen? Het zal dan wel weer duurder worden!
3. Heeft NS gelijk en maak ik mij ten onrechte druk over een verloren gegane reisdag?
MET ANGST EN BEVEN ZIE IK NU MIJN LAATSTE VRIJE KEUZEDAG AANKOMEN. Leuk, dat z.g. vrij reizen.
NS, doe er wat aan!!
icon

Beste antwoord door Hertog 28 augustus 2014, 18:30

1, De oorzaak van een storing kun je pas trachten te achterhalen als er daadwerkelijk storing is. Op die moment aangeven waar al die storingen vandaan komen, zou een zinloze slag in de lucht zijn.
Overigens reis ik ook regelmatig met een verchipte keuzedag, die ik dus ook bij de kaartautomaat op mijn OVC moet zetten. En tot 1 week geleden (toen ik de 4e keuzedag gebruikte) heb ik geen enkel probleem gehad of werd ik gedwarsboomd door storingen; ook niet na het naderhand ook nog eens opladen van een toeslag 2-1.

2. In 2000 heeft het parlement in meerderheid bepaald dat betaling in het openbaar vervoer in principe elektronisch zou moeten gaan gebeuren. Daartoe is de OV chipkaart ontwikkeld, die stapsgewijs is ingevoerd. Sinds 3 jaar is de strippenkaart definitief vervangen door de OV-chipkaart.
Gezien het uitgebreide kaart- en abonnementen assortiment heeft de NS er voor gekozen stapsgewijs te werk te gaan, waarbij sinds juli 2013 geen papieren keuzedagen meer werden geleverd, doch sindsdien uitsluitend in digitale vorm.
Als u beslissingen van het parlement en de daarop gebaseerde uitvoering door NS (en andere vervoerbedrijven) wilt terugdraaien, zult u naar mijn mening in "Den Haag" moeten zijn.
En natuurlijk zal een keuzedag in de vorm van een wegwerp OV-chipkaart duurder zijn.
In plaats van een bestaande OV-chipkaart te gebruiken, zal er een afzonderlijk kaartje met chip nodig zijn en daar hangt nou eenmaal een prijskaartje aan.

3. Ik zou mij moeten vergissen, maar nergens in uw betoog lees ik dat een keuzedag verloren is gegaan.
De eerste keer was er storing, maar kon u de dag na 20 minuten toch op uw OV laden (althans zo lees ik dat). En de tweede keer heeft iemand van Service & Tickets op station Schiedam Centrum u uit de brand geholpen.

Misschien mag ik u - ter voorbereiding van het ophalen van die zevende en laatste keuzedag - nog even verwijzen naar dit voorlichtingsfilmpje .
Niet dat ik daarmee wil aangeven dat u fout gehandeld heb; dat kan en doe ik niet want ik was er immers niet bij, maar gewoon om de gang van zaken nog eens in herinnering te roepen en (opnieuw?) te verduidelijken.
Bekijk origineel

5 reacties

1, De oorzaak van een storing kun je pas trachten te achterhalen als er daadwerkelijk storing is. Op die moment aangeven waar al die storingen vandaan komen, zou een zinloze slag in de lucht zijn.
Overigens reis ik ook regelmatig met een verchipte keuzedag, die ik dus ook bij de kaartautomaat op mijn OVC moet zetten. En tot 1 week geleden (toen ik de 4e keuzedag gebruikte) heb ik geen enkel probleem gehad of werd ik gedwarsboomd door storingen; ook niet na het naderhand ook nog eens opladen van een toeslag 2-1.

2. In 2000 heeft het parlement in meerderheid bepaald dat betaling in het openbaar vervoer in principe elektronisch zou moeten gaan gebeuren. Daartoe is de OV chipkaart ontwikkeld, die stapsgewijs is ingevoerd. Sinds 3 jaar is de strippenkaart definitief vervangen door de OV-chipkaart.
Gezien het uitgebreide kaart- en abonnementen assortiment heeft de NS er voor gekozen stapsgewijs te werk te gaan, waarbij sinds juli 2013 geen papieren keuzedagen meer werden geleverd, doch sindsdien uitsluitend in digitale vorm.
Als u beslissingen van het parlement en de daarop gebaseerde uitvoering door NS (en andere vervoerbedrijven) wilt terugdraaien, zult u naar mijn mening in "Den Haag" moeten zijn.
En natuurlijk zal een keuzedag in de vorm van een wegwerp OV-chipkaart duurder zijn.
In plaats van een bestaande OV-chipkaart te gebruiken, zal er een afzonderlijk kaartje met chip nodig zijn en daar hangt nou eenmaal een prijskaartje aan.

3. Ik zou mij moeten vergissen, maar nergens in uw betoog lees ik dat een keuzedag verloren is gegaan.
De eerste keer was er storing, maar kon u de dag na 20 minuten toch op uw OV laden (althans zo lees ik dat). En de tweede keer heeft iemand van Service & Tickets op station Schiedam Centrum u uit de brand geholpen.

Misschien mag ik u - ter voorbereiding van het ophalen van die zevende en laatste keuzedag - nog even verwijzen naar dit voorlichtingsfilmpje .
Niet dat ik daarmee wil aangeven dat u fout gehandeld heb; dat kan en doe ik niet want ik was er immers niet bij, maar gewoon om de gang van zaken nog eens in herinnering te roepen en (opnieuw?) te verduidelijken.
Prima dat Hertog geen problemen ondervindt. Geluksvogel. Dat wil niet zeggen dat die problemen niet voorkomen. Dat Den Haag alles beslist weet ik ook wel, daar heb ik Hertog niet voor nodig om daarop gewezen te worden. De suggestie het instructiefilmpje nog eens te bekijken is ook overbodig. Ik hou me precies aan de regels. In drie voorgaande gevallen ging het wel goed. Tegen slecht werkende automaten -kan een instructiefilmpje niet op. En wat te zeggen van de verloren gegane wandeldag? Nee, aan zulk commentaar heb ik niets.
En stel je nu eens voor dat ik om 6 uur in de ochtend een dicht loket aantref. Wie helpt mij dan uit de brand? Hertog?
Beste jvdmeer,

Welkom op het NS serviceforum. Ik zie dat Hertog ook al wat duidelijk heeft gemaakt in zijn reactie. Als ik je verhaal zo lees denk ik dat het hier niet gaat om een storing. Wanneer er iets misgaat met het ophalen van de keuzedag (je houdt de kaart er bijv. niet goed voor), wordt de keuzedag geblokkeerd. Op dat moment zie je de keuzedag ook niet meer terug in je overzicht, na een half uur zie je de keuzedag er wel weer opstaan.

De collega die aangaf dat er 2e klasse stond, doelt op het reizen op saldo. Het kan zijn dat je eerste klasse keuzedagen hebt, maar dat je met korting reist in de 2e klasse. Zou je een privebericht kunnen sturen met je NAW-gegevens + OV-chipkaartnummer? Dan ga ik even kijken wat er precies gebeurd is.
@jvdmeer
Mijn excuses dat ik u goed bedoeld deelgenoot heb gemaakt van mijn eigen ervaringen en u met de beste bedoelingen nog enkele (naar uw mening overbodige) handvatten heb aangereikt.
Ik stel voor dat u mijn reactie maar als niet geschreven beschouw.
Per slot van rekening had u er toch niets aan.

Hopelijk is Brian in staat u een bevredigender antwoord te geven; ook voor wat de verloren gegane wandeldag betreft
Goedendag aan alle lezers!
Ik heb inderdaad een VDU kaart met saldo. De keuzedagen zijn 1e klas. Op de bewuste ochtend heb ik even gecontroleerd of de 1e klas keuzedag misschien toch op mijn chipkaart stond door even in- en uit te checken. Het bleek niet het geval, want er stond gewoon 2e klas, korting 40 %. De ns-medewerkers die zeiden dat ze mijn geval AANDACHTIG bekeken hadden, hebben dit in- en uitchecken waarschijnlijk niet opgemerkt. Anders hadden ze gezien dat ik inderdaad op die dinsdagmorgen stond te klooien bij de automaat. En dan hadden ze mij uit coulance wel een tegemoetkoming gegeven.
Wat betreft een opmerking dat er ws. GEEN sprake was van een storing kan ik u mededelen dat ik de tweede keer, EEN week later, ook weer op dinsdag omstreeks 07.15 wel degelijk het woord STORING heb gezien op der computer van de NS-beambte die mij aan het loket hielp. Deze meneer vertelde mij ook wat de waarschijnlijke oorzaak van de STORING was (ook die van de week daarvoor): n.l.de ING-pas die zich NAAST de NS-pas in een mapje bevindt. Dat zorgt dus mogelijk voor een storing. De volgende keer zal ik het NS-pasje er dus uithalen.
Wat betreft deze storing nog het volgende: nog nooit heeft NS mij en anderen hiervoor gewaarschuwd. En de voorgaande VIJF keuzedagen die ik zonder probleem geladen heb, heb ik de NS pas dus SAMEN met mijn ING-pas voor het logo gehouden. En het werkte, zonder storing. IK denk dus dat NS iets aan de automaat bijgesteld heeft. Anders zou ik het ook niet weten. Ik haal het ns-pasje er n.l. NOOIT uit, ook niet als ik verder met de bus reis. Ik dacht dat dat ook de bedoeling was om schade te voorkomen. Bij de ING -pas is het noodzakelijk om hem eruit te halen bij een betaalautomaat.
Aan alle deskundigen: graag uw mening hierover en dan ga ik nu over tot de orde van de dag: het uitzoeken van een trein- en busreis voor morgen voor een grote wandeldag op de Veluwe. Prettig weekend allemaal!

Reageer