NSFlex

  • 30 November 2021
  • 9 reacties
  • 122 Bekeken

Wat ik niet begrijp en dus ook veranderd wil zien is dat er wordt geadverteerd met NS Flex maar als ik dat wil bestellen er wordt aangegeven da op mijn adres en daarmee op mijn naam dit niet verstrekt ka worden. Op de vraag hoe dit zit wordt ik naar een derde partij verwezen die na dagen aangeeft dat er op mijn adres ooit een achterstallige betalnIg is geweest. Niet op mijn naam overigens en ook niet op een van mijn kinderen. Dus geen NS Flex. Heel vreemd dus was genoodzaakt om het dalurentarief VOOR EEN JAAR TE NEMEN EN DUS NIET 5 EURO PER MAAND.

Ik vind het slecht communiceert van niet aangegeven bepalingen bestaan maar veel meer nog neem ik het NS kwalijk dat ik zo maar door een derde partij impliciet en/of expliciet van wordt beschuldigd.

Waarvan AKTE

 

Frans Welman


9 reacties

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

Tja, zo werkt Focum. Als het om de ‘betalingsmoraal’ van je adres gaat (of zelfs je postcode, dus niet jou als persoon), dan kan je gewoon Flex aanvragen met een anders adres (van bijv. familie of je werk), en dan later het adres wijzigen naar dat van jezelf.

Reputatie 7
Badge +3

Overigens is het zo dat u nu het Dal Voordeel abonnement voor een jaar moet afnemen. Het is wel een jaarabonnement maar kan maandelijks opgezegd worden, ook gedurende het eerste jaar. Dit is in maart 2020 aangepast, daarvoor moest het inderdaad minstens een jaar lopen. 

Reputatie 7
Badge +1

Mag NS zo'n check eigenlijk wel op deze manier laten doen? Mijn rechtsgevoel zegt "nee" maar dat is niet maatgevend...

Zo nee, bij welke instantie kun je dat dan aankaarten?

Badge +3

Mag NS zo'n check eigenlijk wel op deze manier laten doen? Mijn rechtsgevoel zegt "nee" maar dat is niet maatgevend...

Zo nee, bij welke instantie kun je dat dan aankaarten?

NS wijst naar Focum (die de kredietcheck doen), maar die zullen kredietwaardigheid-gegevens over een adres (of postcode, of wijk) niet zomaar aanpassen.

Misschien als je kunt aantonen dat je er pas sinds kort woont, dus alles wat met oud-bewoners te maken heeft wissen.

Reputatie 7
Badge +3

Wat betreft de kredietwaardigheid op basis van een adres zegt Focum dit:

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres. Deze kunnen van familieleden, huisgenoten of voorgaande bewoners op het adres zijn, waarvan u wellicht niet op de hoogte bent. Een bedrijf bepaalt zelf in hoeverre zij informatie over het adres relevant vindt in de acceptatie van u als klant. In verband met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) kan Focum u geen aanvullende informatie geven over personen op het adres anders dan uzelf.

Als er dus achterstallige betalingen zijn geweest door een vorige bewoner dan maakt NS zelf de keus om de huidige bewoner af te wijzen voor NS Flex. Focum levert alleen de informatie, NS beslist. 

Reputatie 7
Badge +1

Wat betreft de kredietwaardigheid op basis van een adres zegt Focum dit:

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres.[...]

Als er dus achterstallige betalingen zijn geweest door een vorige bewoner dan maakt NS zelf de keus om de huidige bewoner af te wijzen voor NS Flex. Focum levert alleen de informatie, NS beslist. 

Dat was me al duidelijk. Maar is dat wettelijk toegestaan?

Wat betreft de kredietwaardigheid op basis van een adres zegt Focum dit:

  • Kan ik worden afgewezen op mijn adres?

    Een bedrijf kan besluiten om niet aan u te leveren, omdat er negatieve betalingservaringen zijn op uw adres.[...]

Als er dus achterstallige betalingen zijn geweest door een vorige bewoner dan maakt NS zelf de keus om de huidige bewoner af te wijzen voor NS Flex. Focum levert alleen de informatie, NS beslist. 

Dat was me al duidelijk. Maar is dat wettelijk toegestaan?

Neen. Dit is discriminatie. Discriminatie is het onderscheid maken op basis van kenmerken die er niet toe doen. Het betalingsgedrag van een vorige bewoner zegt niets over jouw betalingsgedrag, dus dit is verboden. 

Ik kan u aanraden de discriminatie hier te melden: https://www.discriminatie.nl/#/home

Reputatie 7
Badge +1

Zou het als workaround werken als je Laan van Puntenburg 100 in Utrecht opgeeft, om dat dan na een paar geslaagde incassobetalingen naar je echte adres te wijzigen?

Badge +3

Zou het als workaround werken als je Laan van Puntenburg 100 in Utrecht opgeeft, om dat dan na een paar geslaagde incassobetalingen naar je echte adres te wijzigen?

Dat zal zeker werken, behalve als je Flex bestelt i.c.m. een nieuwe ov-chipkaart natuurlijk. Adres van familie/kennissen of je werk lijkt me dan handiger.

Reageer