beantwoord

Omchecken bij vervoerderswissel rondom de spits en voordeelregel ook bij andere vervoerders?

  • 21 January 2022
  • 2 reacties
  • 421 Bekeken

Reputatie 2

Beste mensen,

Even terzijde, maar wel een oorzaak voor deze vraag: NS heeft er telkens weinig zin in om op drukke tijden de IC Zwolle-Leeuwarden (vandaag v: 17:18, maar op bijv vrijdagavond omstreeks 20:00-21:00 en zelfs om 22:00 kan het nog rondom enkele feestdagen nog vrij druk zijn) op voldoende capaciteit te brengen (zels in de 1e klas was het druk en vergeet niet: sinds de stop in Meppel is de vraag op deze lijn gewoon toegenomen!). Daarom was ik maar gaan kijken naar de IC naar Groningen (deze was met een ICMm3+ICMm4 een stuk rustiger!), en besloot ik via Groningen te reizen (de IC van 17:48 zal ook wel uitgepuild hebben en de SGN staan nou ook niet bekend om het zitcomfort!).

Dat kon voor mij zonder bijkomende kosten, aangezien ik momenteel trotse bezitter van een DalVrij (NSFlex) ben. Ik dus om 15:45 (ruim voor het ingaan van de middagspits) in  Nijmegen ingecheckt en om 15:54 de trein naar Zwolle gepakt. Nu was ik om 18:15 in Groningen en ik realiseerde mij dat bij een vervoerderswissel vaak geen gratis reizen is, zodra je de spitsgrens van 16:00 voorbij bent en het nog geen 18:25/18:30 is. Daarom had ik maar even tot 18:30 gewacht om er 100% zeker van te zijn straks niet met extra kosten opgezadeld te zitten en de omcheck uitgevoerd, voordat ik de sneltrein van 18:39 naar Ljouwert nam.

Daarom mijn 2 vragen:

1: In welke gevallen kun je bij een omcheck beter wachten totdat het 18:25 of 18:30 is?

2: Geldt de 5 minuten-voordeelregel ook bij de regionale treinvervoerders, of betekent daar een incheck om 16:00 of om 18:29 dat je voor de reis (of het deel) vrolijk de volle-mep betaalt?

Alvast dank voor de antwoorden.

icon

Beste antwoord door Momo 21 January 2022, 19:21

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS Flex blijf je ook bij overstap naar een andere vervoerder reizen voor het hetzelfde tarief als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt. Bij reizen op saldo gaat dan een nieuwe reis in. 

 

Zie ook https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/veelgestelde-vragen-rit-naar-reis.html

 

Is de eerste check-in ook bepalend wanneer je overstapt van treinvervoerder?

  • Ja. bij NS Flex wel. Het moment van inchecken bepaalt of je met korting reist, ook als je overstapt naar een andere vervoerder.
  • Nee, bij de andere NS-abonnementen niet. Daar betekent de overstap naar een andere vervoerder een nieuw incheckmoment. Dat nieuwe incheckmoment bepaalt of je met korting reist. Dit werkt 2 kanten op. 
Badge +3

Niets aan toe te voegen (dus maar als beste antwoord gemarkeerd). Dit dus voor NS Flex.

Belangrijk is wél (zowel bij Flex als bij niet-flex) dat je 35 minuten uitgecheckt moet zijn voordat er een nieuwe reis begint.

En ja, de 5-minuten regel geldt altijd bij reizen met een ov-chipkaart + abonnement (als dat aan de orde is, zoals zonder Flex 35 minuten wachten in Groningen).

Als je dan om 17:45 aan zou komen kan je prima vanaf 18:25 weer inchecken op daltarief (of op vrijdag op weekendtarief), want dat is 40 minuten dus nieuwe reis. Dit voor bijv. Weekend Vrij op een vrijdag.

Soms is doorreizen op spitstarief trouwens goedkoper dan 35 minuten wachten. Stel dat je 40% korting krijgt in de daluren dan kost Zwolle - Groningen - Leeuwarden (eerste incheck in de spits) met korte overstap (je reist door op spitstarief) € 24,96.

Bij 35 minuten wachten in Groningen en op daltarief verder kost Zwolle - Groningen dan € 19,60 (NS spitstarief) + € 6,70 (Arriva 40% korting) voor Groningen - Leeuwarden.

Totaal € 26,30 dus of die besparing van € 1,34 je de moeite van 35 minuten wachten waard is…

Maar goed, met Flex Dal Vrij zit je altijd goed met een incheck in Zwolle vóór 16:05.

Reageer